Garmin Colorado

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja LaraG » Pe 02.01.2009 23:37

Vapaa-ajankarttaakin saa käsittääkseni suoraan muistikortilla. Tai sitten siirtää sen itse MapSourcella levykkeeltä sd-kortille.
SuomiProta ei voi käyttää MapSourcella, se toimii vain laitteessa.

Korkeuskäyrät vapaa-ajankartoissa on 10 metrin välein. SuomiProssa 5 metrin välein. Garminin sivulla perusteltiin näin: "(Vapaa-ajan)Karttaa on toimivuuden ja ulkoasun vuoksi yksinkertaistettu gps-laitteiden ehdoilla siten, että symbolit on jätetty pois ja korkeuskäyrät ovat 10 m:n välein**. Tämän ansiosta kartta toimii nopeasti ja selkeästi myös vanhemmissa harmaasävynäytöllä varustetuissa laitteissa." Joo, se on ollut sitä aikaa, kun on pitänyt tuotakin ajatella.
En osaa sanoa, onko enää mitään eroa karttanäytön päivittymisen nopeudessa esim. Oregonilla/Coloradolla, riippuen siitä mitä karttaa käyttää. Eli onko yksityiskohtaisempi, raskaampi kartta kuten SuomiPro enää hitaampi käyttää O:ssa/C:ssa verrattuna esim. vapaa-ajankarttaan?

Lisäyksityiskohtia en ole vielä niin kaivannut / tarvinnut, enkä kiinteistörajoja, varsinkaan kun ne eivät käsilaitteilla niin tarkkoja ole. Geokätköillessä niistä harvemmin hyötyä edes on. Vapaa-ajankartalla pärjää oikein hyvin. 10 m korkeuskäyrästöllä olen pärjännyt myös oikein hyvin, sen verran osaa omalla silmällä arvioida loput jos tarkempaa tarvitsee. Varsinkin kun vahvan veikkauksen mukaan eTrex tulisi raskaammaksi käyttää puolet tiuhemmalla käyrästöllä... En tiedä onko esim. Oregonissa enää tuota eroa.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 03.01.2009 9:27

Kartta päivittyy Oregonissa ilman mitään ongelmia. Todennäköisesti raskaampikin versio toimisi aivan hyvin. Eli kaipa lopputulema on, että kätköilyssä pärjää molemmilla, mutta vapaa-ajan kartta ei sovi navigointiin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja LaraG » Su 04.01.2009 20:03

Offtopic: Itse en ole kokenut käsigepsin reititysominaisuutta tarpeelliseksi, sillä liikkuminen sen kanssa on yleensä sen luontoista maastossa liikkumista ettei siitä ole hyötyä. Kun itse on jalkautuneena, suunnistaminen onnistuu muilla avuilla. Auton ratissa sen sijaan autonavigaattori on omiaan. Oman käsigepsin saisi toimimaan autonavigaattorina, mutta se ominaisuus on kyllä jäänyt käyttämättä. Jossain yksittäistapauksessa, vaikka ftf-jahdissa, voisihan se olla kiva jos käsigepsissä olisi käännös käännökseltä reitti perille. Jos olisi siis niin kiire ja yksinään liikkeellä ettei kerkeä autonavigaattoriin koordeja näpytellä. Tottakai silloin käsigps on telineessä. Gepsi samoin kuin puhelin kädessä ei saa ajaa.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja marko77 » Su 04.01.2009 20:10

Tilasin sitten tuon vapaa-ajan kartan (alue 2), jotta saisi enempi irti laitteen ominaisuuksista. Kai se mahtuu tuolle laitteen omalle muistille - tosin nuo muistipalikatkaan eivät enää onneksi hirveitä maksa.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja LaraG » Su 04.01.2009 20:22

marko77 kirjoitti:Tilasin sitten tuon vapaa-ajan kartan (alue 2), jotta saisi enempi irti laitteen ominaisuuksista. Kai se mahtuu tuolle laitteen omalle muistille - tosin nuo muistipalikatkaan eivät enää onneksi hirveitä maksa.
Kyllä varmasti saa enemmän laitteesta ja maastossa liikkumisesta irti kartan kanssa.
Riippuu miten paljon sisäistä muistia gepsissä on. Yhden vapaa-ajan kartta CD:n pitäis viedä tilaa 130-140 Mb. Saa sitä pienemmissäkin paloissa sinne kyllä ladattua. 1G:n SD-kortille mahtuisi siis vaikka koko maan vapaa-ajankartat.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ma 05.01.2009 20:33

marko77 kirjoitti:Tilasin sitten tuon vapaa-ajan kartan (alue 2), jotta saisi enempi irti laitteen ominaisuuksista. Kai se mahtuu tuolle laitteen omalle muistille - tosin nuo muistipalikatkaan eivät enää onneksi hirveitä maksa.
Mahtuu kyllä, no worries.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 11.01.2009 12:39

Minä olen omistanut Coloradon joulukuusta asti. Olen ollut tyytyväinen suurimmaksi osaksi.

Kiusallisin ominaisuus laitteessa on sammuileminen. Kätköillessä koloraato on sammunut yhtäkkiä monta kertaa. Ominaisuus ei ole mitenkään mukava, sillä laite joutuu hakemaan satelliitit uudelleen, ja jos on kiire, niin kätkön voi unohtaa.

Paristoja Colorado syö runsaalla mitalla. Luvattu paristonkesto on 15 tuntia, mikä on täyttä puppua. Olen tosin kätköillyt lähiaikoina kylmässä talvi-ilmassa, mutta silti laitteen soisi kestävän samoilla paristoilla edes yhden kätköilyreissun ajan. Kuulopuheiden mukaan en ole ainoa, jonka täytyy työntää uusia pattereita sisään parin tunnin välein.
Voi tietenkin olla, että sammumiset johtuvat heikoista paristoista, mutta laite voisi ilmoittaa niiden olevan heikot, sammuminen yllättäen ei ole käyttäjäystävällinen vaihtoehto.

Sitten oma lukunsa on jumittumistapahtumat. Joskus käynnistäessä kapula jämähtää Garmin-logoon ja paristot pitää irrottaa ja laittaa takaisin. Tämäkään ei ole kovin toivottua.
Joillakin laite on kuulemma lopullisesti jämähtänyt ko. logoon, ja takuun ollessa voimassa, sai uuden laitteen.

Käyttöliittymän suomennoksissa on todellakin parantamisen varaa, mutta onneksi käännösvirheet saa korjattua itse tietokoneella. Osaksi kätköilyyn tarkoitetulta laitteelta olisi voinut odottaa, että "cache size" ei olisi suomeksi "välimuistin koko".

Mukana tullut maailmankartta on perinteistä kylkiäiskartta-tasoa, teistä vai moottori- ja muut isot tiet näkyvät, ja maan ja meren rajat ovat aika "suoraviivaisia". Yrittäessä ottaa "3-D-näkymää" käyttöön, laite sanoo: "Kartan korkeustiedot eivät riitä 3-D näkymän näyttämiseen".
Kartan piti olla korkeusprofiililla varustettu, mutta ei siis näköjään ainakaan Suomen alueelta ole.

Lyhyesti sanoen Colorado on hyvä laite silloin, kun se toimii. 8)

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Jouko » Su 11.01.2009 13:50

Stone'5 kirjoitti:Minä olen omistanut Coloradon joulukuusta asti. Olen ollut tyytyväinen suurimmaksi osaksi.

Kiusallisin ominaisuus laitteessa on sammuileminen. Kätköillessä koloraato on sammunut yhtäkkiä monta kertaa. Ominaisuus ei ole mitenkään mukava, sillä laite joutuu hakemaan satelliitit uudelleen, ja jos on kiire, niin kätkön voi unohtaa.

Paristoja Colorado syö runsaalla mitalla. Luvattu paristonkesto on 15 tuntia, mikä on täyttä puppua. Olen tosin kätköillyt lähiaikoina kylmässä talvi-ilmassa, mutta silti laitteen soisi kestävän samoilla paristoilla edes yhden kätköilyreissun ajan. Kuulopuheiden mukaan en ole ainoa, jonka täytyy työntää uusia pattereita sisään parin tunnin välein.
Sammuileminen tuntuu oudolta! Viime keväästä olen käyttänyt Coloradoa eikä se ole sammunut yllättäen kertaakaan. Muutaman kerran laite on jumiutunut, eikä ole toipunut muuten kuin irrottamalla patterit. Onneksi tätäkään ei ole tapahtunut häiritsevän usein. Oletko päivittänyt laitteen ohjelmistoa?

Patterit (tai ladatut akut) ovat kestäneet pitempään kuin meikäläinen yhdellä kätköreissulla. Pari tuntia on todella alakanttiin - minulla kesto lienee kymmenen tunnin luokkaa. Onhan sinulla määritelty paristo- tai akkutyyppi oikein laitteessa?
Video meliora proboque deteriora sequor.

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja nick70 » Su 11.01.2009 15:32

Hieman kyllä kuulostaa oudolta tuollaiset sammahtelut. Omani jos noin tekisi, kiikuttaisin sen välittömästi myyjälle takaisin. Akun kestokin tuntuu jotenkin liian lyhyeltä. Oma "Koloraato" on pakkasesta huolimatta toiminut huomattavasti pidempään. Taitaa olla kolmas satsi akkuja kierrossa, kymmenkunta kätköä haettuna ja siihen kaikki laitteen testailut ja kätkölokien siirrot päälle.
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

TeamVilkku
Viestit: 25
Liittynyt: Su 31.08.2008 18:53
Paikkakunta: Joensuu

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja TeamVilkku » Su 11.01.2009 18:24

Stone'5 kirjoitti: Paristoja Colorado syö runsaalla mitalla. Luvattu paristonkesto on 15 tuntia, mikä on täyttä puppua. Olen tosin kätköillyt lähiaikoina kylmässä talvi-ilmassa, mutta silti laitteen soisi kestävän samoilla paristoilla edes yhden kätköilyreissun ajan. Kuulopuheiden mukaan en ole ainoa, jonka täytyy työntää uusia pattereita sisään parin tunnin välein.
Voi tietenkin olla, että sammumiset johtuvat heikoista paristoista, mutta laite voisi ilmoittaa niiden olevan heikot, sammuminen yllättäen ei ole käyttäjäystävällinen vaihtoehto.
Itse olen törmännyt siihen, että akkupari on ollut huonossa hapessa, josta on seurannut noita sinun kertomiasi oireita. Tyrkkääpäs laitteeseen kunnon alkaliparistot ja kalibroi kompassi tai ota se pois käytöstä ja testaa sitten paristojen kestoaika. Pitäis kestää 5-8 tuntia riippuen taustavalon määrästä.

Jos paristoilla toimii hyvin ja akuilla latauksesta huolimatta ei, niin akut roskiin (siis kierrätykseen ;-) ja tuollaiset 2600 - 3000 mAh akut tilalle (yleisesti: kannattaa sitten investoida vielä johonkin "tunnin" pikalaturiin, niin ei tarvitse tuskailla sen latailun kanssa)

illuZi0nist
Viestit: 56
Liittynyt: La 27.09.2008 7:37
Paikkakunta: Turku

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja illuZi0nist » Su 11.01.2009 18:29

Stone'5 kirjoitti: Kiusallisin ominaisuus laitteessa on sammuileminen. Kätköillessä koloraato on sammunut yhtäkkiä monta kertaa. Ominaisuus ei ole mitenkään mukava, sillä laite joutuu hakemaan satelliitit uudelleen, ja jos on kiire, niin kätkön voi unohtaa.

Paristoja Colorado syö runsaalla mitalla. Luvattu paristonkesto on 15 tuntia, mikä on täyttä puppua. Olen tosin kätköillyt lähiaikoina kylmässä talvi-ilmassa, mutta silti laitteen soisi kestävän samoilla paristoilla edes yhden kätköilyreissun ajan. Kuulopuheiden mukaan en ole ainoa, jonka täytyy työntää uusia pattereita sisään parin tunnin välein.
Voi tietenkin olla, että sammumiset johtuvat heikoista paristoista, mutta laite voisi ilmoittaa niiden olevan heikot, sammuminen yllättäen ei ole käyttäjäystävällinen vaihtoehto.
Kuullostaa aika oudolta toi sammuminen, itsellä sitä ei ole tapahtunut kertaakaan. Oletko laittanut taustavalorajoituksen päälle? Jos se on päällä pitäisi Coloradon antaa varoitus paristojen loppumisesta sekä se säätää automaattiseti taustavaloa himmeämmälle paristojen varaustilan lähentyessä loppua.
Jos sammuminen johtuu jostain muusta kuin paristojen loppumisesta minä ainakin ottaisin yhteyttä myyjään...

Mulla käytössä 2500mAh NiMh akut ja niissä potkua piisaa mun kätköilyyn. Tänäänkin 4h kätköilyn jälkeen paristoissa on varausta jäljellä 3/4.
Repussa vielä varalla toiset samanlaiset jos kätköreissu venyy :wink:

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja nick70 » Su 11.01.2009 19:20

Manuaali kehoittaa käyttämään NiMH-akkuina vähintään 2500mAh akkuja. Lisäksi manuaali varoittelee taustavalon, 3D-näkymän ja Jälki ylös-näkymän kulutavan akkuja kovaan tahtiin. Laitteen asetuksista pääsee valitsemaan paristojen tyypin (Alkali, NiMH, Litium). Manuaali ei selitä mikä vaikutus asetuksella on, mutta kaipa se olisi hyvä valita kätössä olevan pariston mukaan.
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Su 11.01.2009 19:23

Mulla on ollut koloraato keväästä asti. Stone'5:n mainitsemat sammumiset ja jumittumiset on ongelma myös minulla.
Patterien/akkujen kesto on minulla ainakin yli viisi tuntia. Nuo jumitukset ja sammumiset eivät johdu akkujen vähyydestä vaan laitteessa on mielestäni jotain vialla. Pitäisi varmaan ilmoitella siitä myyjälle ja maahantuojalle.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja marko77 » Su 11.01.2009 20:06

Tänään oli joulukuussa hankkimani gps tositestissä Iitin seudulla. Ihan mukavasti pelitti - ei ole sammunut ja akkuparistotkin kestänevät vielä muutaman reissun. Kannattaa viedä huoltoon, jos tuolla tavalla sammuilee. Voipi olla liitinnöissä vikaa.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 11.01.2009 20:08

Olen käyttänyt erilaisia merkki-alkali-paristoja, ja gepsin asetukset ovat oikein.
Tapasin tosiaan tänä viikonloppuna erään toisen raadonomistajan, ja hänelläkin kapula sammuili vähän väliä. Hänen laitteensa oli jo kerran vaihdettu Garminilla uuteen, koska jämähti logoon lopullisesti. Paristoja oli kuulemma jollain kätköilyreissulla mennyt kolme paria.

Hänen laitteensa oli ostettu samasta liikkeestä kuin minun, ja niin näköjään myös Karppa6x:n. En usko, että tahallaan kukaan olisi tehnyt mitään, mutta joku yhteys tässä voisi olla... :roll:

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 11.01.2009 20:52

Stone'5 kirjoitti:Paristoja oli kuulemma jollain kätköilyreissulla mennyt kolme paria.
Epätervettä virrankulutusta. Tietysti virtaa saa kulumaan, jos pitää taustavalot maksimikirkkaudella jatkuvasti päällä.

Luulisi muuten akkujen käytön olevan jo edullisempaa, varsinkin recykot tai vastaavat varauksensa säilyttävät ovat hyvinkin käyttökelpoisia.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 11.01.2009 21:16

Minä pidän taustavaloa yhtä pykälää vaille täysillä. Pitänee seuraavalla kätköilykierroksella käyttää varmasti uusia paristoja ja laittaa taustavalon automaattisammuttaja päälle ja kokeilla, mitä tapahtuu.
Taustavalon sammuttamisessa on vain se huono puoli, että silloin näytöstä ei näe melkein mitään. :shock:

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 11.01.2009 21:24

Stone'5 kirjoitti:Minä pidän taustavaloa yhtä pykälää vaille täysillä. Pitänee seuraavalla kätköilykierroksella käyttää varmasti uusia paristoja ja laittaa taustavalon automaattisammuttaja päälle ja kokeilla, mitä tapahtuu.
Taustavalon sammuttamisessa on vain se huono puoli, että silloin näytöstä ei näe melkein mitään. :shock:
Ei kai siitä koko aikaa tarvitsekaan nähdä. Minä katson aina välillä suuntaa ja sitten paikanpäällä etsin nollapisteen ja laitan laitteen taskuun. Oregoniin vaihdan patterit noin joka kolmas kätköilykerta. Pitäisi hommata akut ja laturi, mutta noita halvalla saatuja pattereita on vielä jäljellä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Viisikko
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:49
Paikkakunta: Kerava

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Viisikko » Su 11.01.2009 21:51

Omassa tuota samaa ongelmaa, että härveli vain sammuu ilmoittamatta mitään. Ladattavilla batskuilla ei suostu edes käynnistymään (4kpl Recyckoja ja 2 Energizeriä, kaikilla sama homma) ja jos suostuu, niin batskumittari näyttää täysiä ja hetken päästä sammuu silti. Kerran on päässyt niin pitkälle, että tulee "low battery" varoitus, silloin oli reilut 10 tuntia koskematta pöydällä taustavalo täysillä, mutta jos uskaltaa jotain nappia painaa, niin aika varmasti sammuu samantien. Pitänee soitella huoltoon, aika sukasta on tuollainen käytös.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 11.01.2009 21:59

Niinpä niin. 400 euron hintaiselta laitteelta voisi jopa odottaa sitä, että se toimisi aina, eikä sitä, että se ehkä toimisi.
Joskus sammumisen jälkeen käynnistettäessä näyttöön tulee ilmoitus: "Paristot liian heikkoja taustavalolle". Asiasta voisi ilmoittaa etu- eikä jälkikäteen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”