Kun kaikki ideat on käytetty

Yleistä keskustelua kätköilystä
geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » To 18.06.2009 19:27

Meikäläiselle iski nyt, yli vuoden, ja vajaa 300. kätkön jälkeen, tarve ruveta laittamaan omia kätköjä (eri syistä vasta nyt). Laittashan sitä kovasti, mutta kun tuntuu, että kaikki ideat on jo käytetty monet kerrat. Ja se paikkakin saisi olla jollain lailla merkityksellinen. :?: :?: Onpas yllättävän vaikeaa tämä :!: Että sellanen avau(s)(tuminen). Hyvää Juhannusta kaikille :!: :roll: :roll: :roll:
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » To 18.06.2009 21:10

geo-sampo kirjoitti:Meikäläiselle iski nyt, yli vuoden, ja vajaa 300. kätkön jälkeen, tarve ruveta laittamaan omia kätköjä (eri syistä vasta nyt). Laittashan sitä kovasti, mutta kun tuntuu, että kaikki ideat on jo käytetty monet kerrat. Ja se paikkakin saisi olla jollain lailla merkityksellinen. :?: :?: Onpas yllättävän vaikeaa tämä :!: Että sellanen avau(s)(tuminen). Hyvää Juhannusta kaikille :!: :roll: :roll: :roll:
Väännät ensin pari purkkia kiven alle lähimettään, niin tippuu rima :mrgreen: :mrgreen:

Kyllä niitä uusiakin ideoita vielä keksitään. Ainakin tällä kätkölläni on jokunen maininnut, ettei ole ennen vastaavaa purkkia tavannut. Ensin sitä katseli kaupoissa pakasterasiaosastoja "sillä silmällä", nyt on maku avartunut ja olen alkanut katselemaan koko maailmaa "sillä silmällä".
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

rec77
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.09.2008 7:30

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja rec77 » To 18.06.2009 21:14

Kun kaikki ideat on käytetty, niin on vaan kertakaikkisesti kaikki nyhjäisty :I Omalle viimeisimmälle kätkölle keksin idean, jotan en ollut ennen nähnyt (GC1R7M7), mutta nyt kun yritän kehittää seuraavaa niin tuntuu ettei ole sellaista ideaa, jota ei olisi käytetty aiemmin :I Joten jatkan suunnittelua ja panttaan seuraavaa kätköä, jotta saan kehitettyä ennenkuulumattoman kätkötavan :D Tosin, joskus tästäkin ajattelutavasta on luovuttava ja tehtävä se normi tradi jonnekkin. jotta uusien kätköjen virta ei lopu :)

GeoAri
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 25.03.2009 20:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja GeoAri » To 18.06.2009 22:10

Ei kaikkia ole käytetty, vain ne jotka on toteutettu. Toteuttamatta on varmaan enemmän, mietintämyssy päähän :D

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » To 18.06.2009 23:19

Näin on! Tästä tulikin mieleeni tarina joka joka liittyy läheisesti aiheeseen:

Oulussa eräältä edesmenneeltä tunnetulta persoonalta nimeltään "Bormannin martilta" kysyttiin että tiedätkö paljonko Oulunjoesta on vettä virrannut?
Martti siihen vastasi kysyjälle, että tiedätkö paljonko on virtaamata!?
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 19.06.2009 0:07

Miksi ns. idean pitäisi olla uusi eli esim. miksi vaihtaa hyväksi havaittua konseptia?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 19.06.2009 0:16

Geovius kirjoitti:Miksi ns. idean pitäisi olla uusi eli esim. miksi vaihtaa hyväksi havaittua konseptia?
Onhan se mukavaa, jos pystyy jotenkin yllättämään iloisesti muut kätköilijät. Itse olen yrittänyt keksiä jotain hauskaa useimpiin kätköihini. Sama vitsi naurattaa useimmiten vain kerran. Huumori ei tosin koskaan kolahda kaikkiin ja varmasti puolet kätköistäni on jonkun mielestä aivan turhanpäiväisiä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

huuma77
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.04.2008 11:44
Paikkakunta: Kotka

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja huuma77 » Su 21.06.2009 9:21

Uskon että "uuden idean"-vaiva koskee useampaakin kätköilijää....
Itselläkin on ollut hautumassa jo pitkään useampi kätkö idea mutta mutta ---> tosi asia on se että koska kysymyksessä on ensimmäinen kätköni ja en haluaisi tehdä mitään peruskätköä, niin rima on asetettu ehkä turhankin korkealle!! toisaalta en viitsisi itse vain mennä metsään ja lätkäistä purkkia ensimmäisen kiven alle ihan vain tekemisen ilosta tai että saataisiin lisää purkkeja maastoon!---> MUTTA KYLLÄ IDEAT KOKOAJAN HAUTUVAT JA EHKÄ KOTKAN ALUEELLE SAADAAN VIELÄ TÄNÄ KESÄNÄ UUTTA ETSITTAVÄÄ --->JA EHKÄ UUDELLA IDEALLA 8) ööööö toivottavasti!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 21.06.2009 12:31

Olisikohan tästä apua?
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
teeppaja
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 01.07.2008 11:01

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja teeppaja » Ma 22.06.2009 11:47

Itselle tuli idea mysteeriini (adoptoitu toiselle kätköilijälle) kirjassa esiintyneestä pulmasta.
Oma mielikuvitukseni loppuikin sitten siihen, enkä montaa kätköä tehnytkään. Sitä tosin ihmettelen miten joillakin sankareilla riittää ideoita moneen kymmeneen (jopa yli sataan) kätköön.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 22.06.2009 15:39

Kun kaikki ideat on käytetty aletaan kierrättämään vanhoja ideoita

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ti 23.06.2009 9:49

Olenkohan tylsä, kun olen sitä mieltä että mielestäni ei tarvita omaperäistä ideaa eikä paikankaan tarvitse olla uniikki. Toki, jos mieleen tulee loistava innovatiivinen idea tai tajunnat räjäyttävät kätköpaikka, miksipä ei sitäkin hyödyntäisi. Mutta siis koitan kenties hakea sitä, että purkki piiloon vaan kun näet liikkuessasi paikan joka on sellainen, jonne haluaisit muitakin ihmisiä johdattaa.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ti 23.06.2009 10:06

teameimi kirjoitti:Olenkohan tylsä, kun olen sitä mieltä että mielestäni ei tarvita omaperäistä ideaa eikä paikankaan tarvitse olla uniikki.
Olet :P

Ei vaan, uskallan arvata ettet tarkoittanut tuota ihan siten kuin se olisi (haluttaessa) luettavissa, eli että purkki vain sinne mistä sopiva kolonen löytyy. Mun mielestä se "paikka joka on sellainen, jonne haluaisit muitakin ihmisiä johdattaa" on noin yleisesti ottaen ihan riittävän omaperäinen ja uniikki. Saturaatiosääntökin kun varmistaa, ettei kovin moni ihan samaa maisemaa esittele. Suurin osa kätköistä kuitenkin näyttää hienoja, merkittäviä tai muuten mielenkiintoisia paikkoja, eikä niiden rasioiden tai toteutusten tarvitse aina olla tajuntaa räjäyttäviä.

Ylläoleva näin kätkön etsijän näkökulmasta. Tunnustettakoon sitten, että kätkön tekemisen suhteen mulla on vähän sellainen ajatus, että noita ns. "peruspurkkien" (huom! "peruspurkki" ei sisällä tässä kritiikin häivääkään!) tekijöitä ainakin omalla alueella on jo melko paljon. Ei mulla liene syytä kilpailla siinä sarjassa. Odottelen mieluummin niitä (kiistämättä hyvin harvoin tulevia) mega-ideoita ja yritän tehdä sitten jotenkin elämyksellisiä tai vähän erityisempiä kätköjä. Tähän mennessä toteutuskelpoisia ideoita on syntynyt vasta yksi (ja siitä yksi kätkö), mutta eipä tässä kiirettä ole sitä saldoa kasvattaa :)

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 23.06.2009 10:46

Itse toivon ainakin purkilta joko omaperäistä toteutusta tai kivaa paikkaa. Yleisesti ottaen suurin osa purkeista tuntuu yhä tuon täyttävän. Jos kätkötapa/camo on erityisen hieno en kyllä sinänsä ymmärrä miksei sitä voisi kopioidakin, toki alkuperäiseltä ideoijalta voi kysyä siihen lupaa ja/tai ideasta voi antaa kätkökuvauksessa kunnian tekijälle. Vaikkei toinen samankaltainen purkki enää NIIN hieno ole kuin alkuperäinen, on se varmastikin mukavampi löytää kuin normaali xviranyyn. Olen tosin xviranyynejäkin tehnyt enkä niitäkään pidä mitenkään huonoina kun paikat ovat sellaisia että on mukava kulkea.
Jos mysteeri on oivaltava ja hauska ei sen purkki sitä pilaa vaikka olisikin jossain sillankaiteen alla tms. Ennemminkin mysteerissä mielestäni usein se purkki on vain se kuittaus että hoksasinpas, itse mysteeri pääasia. Toki on hienoa jos mysteeri, sen ratkaisu ja toteutus/paikka vielä yhteenkin sopivat mutta sellaisia useimmissa tapauksissa lienee vaikea tai mahdotonkin tehdä.

haq100
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 01.08.2007 9:59

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja haq100 » Ti 23.06.2009 10:47

Itselläni on itsekritiikki purkkien ja paikan suhteen kasvanut huomattavasti mitä enemmän olen purkkeja piilottanut. Muutamia purkkeja on tullut päivitettyä uudenlaiseksi jälkikäteen kun vanhapurkki ei sittenkään miellyttänyt.
Esimerkkinä GC1CHNR
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 270ce68928 .

Ideoita ehkä "uusiakin" pyörii kovastikkin päässä mutta en katso pahaksi jos kierrättää hieman vanhoja hyviä ideoita. Suht tyytyväinen olen kätköön jos joko itse purkki tai paikka on hyvä.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kun kaikki ideat on käytetty

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 23.06.2009 22:39

Jos kaikki 5000 kätköilijää olisivat löytäneet kaikki 10000 kätköä, niin silloin ymmärtäisin, että olisi ongelma uusille ideoille.

Jos siis julkaiset kätkön, jossa on edes jotain ideaa :!: , niin suurimmalle osalle löytäjistä se on varmaankin uusi. Eikö :?: No ehkä pienessä piirissä pyörivät kätköilijät jo tuntevat toistensa kätköt, mutta sittenhän ne ovat vain lisänä kätköjen määrässä. Ja FTF-kiiturit eivät kai juuri kerkiä sen syvällisemmin kätkön ideologiaa miettiä :wink:

Toisaalta itselläni on ollut hautumassa kätkön teko, mutta kyllä se rima on aika korkealla, kun koko talven on käyttänyt kätköjen ja kuvausten tutkimiseen ja tämän palstan lukemiseen. (Meikäläisellä kun on valitettavasti erinäisistä syistä tällä hetkellä kätköilystä 10% purkkien hakua ja 90% muuta). Mieleeni tuli juuri tuo ekan kätkön ongelma ja jos siis julkaisenkin jonkun mikron paikallisen marketin seinässä, niin pääsee siitä ekan kätkön paineista :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”