PMR-radiopuhelimet

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

PMR-radiopuhelimet

Viesti Kirjoittaja PaavoN » La 06.10.2012 23:07

Joku vanha ketju olikin aiheesta, mutta kysyn tämänhetkistä tilannetta:

Onko kätköilijöillä kuinka paljon noita lupavapaita 446 MHz PMR-radiopuhelimia, ja pidättekö niitä mukana kätköreissuilla? Tuollainen saattaisi olla ihan kätevä jos porukka on kovasti hajaantunut (jos esim. vain yksi käy hakemassa multin vihjettä ja toiset lähestyy purkkia aivan eri suunnasta.)

allekirjoittanut on maastossa kommunikoinut tähän asti lähinnä puhumalla, huutamalla ja viittoilemalla. Käytän navigointiin erillistä gps-laitetta ja matkapuhelin on mukana lähinnä turvallisuusvälineenä. Nyt saattaisi olla mahdollisuus saada PMR-kapula tai pari edullisesti.
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: PMR-radiopuhelimet

Viesti Kirjoittaja Varvikello » La 06.10.2012 23:15

Olisko noita nyt 4 tai 5 tossa nurkissa, muistais vaan kanniskella mukana. Tosin, mitä autuutta on muuten kantaa kuin miiteissä kun yksin tuolla hiihtelee.
Että mä oon pätevä...

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: PMR-radiopuhelimet

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 06.10.2012 23:29

Eli yksi sähköä vaativa laite lisää kannettavaksi? Ei kiitos, pöytälaatikossa pari on, mutta aika käyttämättä ovat olleet.

keka67
Viestit: 12
Liittynyt: Su 08.05.2011 20:19

Re: PMR-radiopuhelimet

Viesti Kirjoittaja keka67 » La 06.10.2012 23:45

Kätköillä ei ole käytetty, mutta kun ollaan oltu kahdella autolla liikkeellä niin autosta-autoon kommunikaatiossa on olleet käteviä. Kännykkäpuhelu on tuossa kohtaa todella hidas PMR:n peukalo tangentille ja puhumaan verrattuna.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: PMR-radiopuhelimet

Viesti Kirjoittaja MikaS » Su 07.10.2012 2:55

Lintu- ja jänismetällä ovat mukavia. En äkkisiltään keksi, miksi pitäisi käkköillessä käyttää, kun yleensä ollaan ihan keskusteluetäisyydellä. Mutta kukin tyylillään eikä se ole minulta pois. Seuraavaksi tämä varmaan karkaa puhelimien modauksen puolelle :-)

Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: PMR-radiopuhelimet

Viesti Kirjoittaja PaavoN » Ma 08.10.2012 17:49

MikaS kirjoitti:Lintu- ja jänismetällä ovat mukavia. En äkkisiltään keksi, miksi pitäisi käkköillessä käyttää, kun yleensä ollaan ihan keskusteluetäisyydellä. Mutta kukin tyylillään eikä se ole minulta pois. Seuraavaksi tämä varmaan karkaa puhelimien modauksen puolelle :-)
Toivottavasti ei sentään modauksen puolelle. Allekirjoittaneella on onneksi merenkulun SRC-todistus plakkarissa joten noita pidemmälle kantavia laitteita pääsee käyttämään ihan laillisesti.

Kyselen sen takia kun olen muiden harrastusten yhteydessä käyttänyt pmr446-radioita ja todennut käteviksi mm. kilpailujen ja tapahtumien järjestämisessä. Olen harkinnut noita myös mökille intercomiksi, mm. rantasaunalle on melkoisesti matkaa. Myös esim. marja- ja sienimetsässä on taipumuksena kulkea nopeasti näkö- ja kuuloetäisyyden ulkopuolelle.

Yksin liikkuessa ei noista tietystikään ole hyötyä.

Olen vähän tällainen "teknologiafriikki" ja tykkään kaiken maailman sähköisistä vempaimista. Myös niistä joiden hyöty on kyseenalainen.
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”