Wherigokätköt

Sivustoon liittyvä keskustelu, parannusehdotukset, risut ja ruusut...
Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » Ke 09.05.2012 22:54

Voi kunpa täältä löytyisi yhtä selkeä suomen kielinen ohje kuin älä ryhdy geokätköilijäksi, oman wherigokätkön luomiseen, olisiko mahdollista saada sellainen :?: :?: :?:
Olen yhden wherigopelikätkön suorittanut ja tykkäsin siitä kovasti, niitä on vaan vielä maassamme liiiiiaan vähän!! Ja ehkäpä suurimpana syynä on se että ei ole selkeätä suomenkielistä wherigokätkön teko-opasta, joten taidonpuute rajoittaa kovasti niiden tekemistä! Itse toteuttaisin tänne kotikaupunkiini Kuopioon heti sellaisen kun täällä vaan olisi geokätköilijöille suunnattu selkeä suomenkielinen wherigokätkön perustamis / ohjelmoimisopas... :(

T: Ma.Meri

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja juheja » Ke 09.05.2012 23:32

Sama vika Rahikaisella. Hiukan on suunnitteilla yksi wherigo - olen jopa aloitellut sitä Earwigo web builderilla - mutta osaaminen on vajavaista. Ameriikan kieli kyllä sujuu, mutta rautalankaa kaipaisin joiltain osin.

Olisi hienoa, jos olisi ohjeet wherigo-rungon tekemiseen, jossa mennään pisteeltä A pisteelle B ja sieltä edelleen C:lle jne, mahdollisesti antaen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen joka pisteellä, jotta pääsee eteenpäin.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 10.05.2012 0:04

OLIKO WHERIGOKÄTKÖT TOSIAAN NIIN TÄRKEÄ OTSIKKO ETTÄ OLI HUUDETTAVA???

Edit: Keskustelualueen sääntöihin lisätty maininta HUUTOKIELLOSTA
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 10.05.2012 8:39

Ottakaas kirjoittajat yhteyttä profiilisivun kautta. Katsotaan onko mitään tehtävissä :) on minulla tässä omakin lehmä ojassa, teen itse wherigoja, mutta kun niitä on lähialueilla niin vähän, niin olen saanut suoritetuksi vain yhden. Jos vaikka saisi lähialueillekin näitä.... :)

Arnyk

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » To 10.05.2012 8:51

juheja kirjoitti:Olisi hienoa, jos olisi ohjeet wherigo-rungon tekemiseen, jossa mennään pisteeltä A pisteelle B ja sieltä edelleen C:lle jne, mahdollisesti antaen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen joka pisteellä, jotta pääsee eteenpäin.
En kyllä koskaan ole ymmärtänyt, miksi multikätkö pitäisi naamioida wherigoksi. Harvoja hyviä wherigoita on esim. Avaruuslintu, jossa wherigolla on toteutettu juurikin jotain muista kätkötyypeistä poikkeavaa.

Ilmeisestikin kätkötyyppinä tuo on jo hiipumassa oleva, kun ymmärtääkseni uusimmista gepseistä ei enää koko wherigotukea löydy(?) Onneksi suurin osa wherigoista on sentään ratkaistavissa ilmankin...

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja teukkam » To 10.05.2012 10:13

Geomurmelit kirjoitti: En kyllä koskaan ole ymmärtänyt, miksi multikätkö pitäisi naamioida wherigoksi. Harvoja hyviä wherigoita on esim. Avaruuslintu, jossa wherigolla on toteutettu juurikin jotain muista kätkötyypeistä poikkeavaa.

Ilmeisestikin kätkötyyppinä tuo on jo hiipumassa oleva, kun ymmärtääkseni uusimmista gepseistä ei enää koko wherigotukea löydy(?) Onneksi suurin osa wherigoista on sentään ratkaistavissa ilmankin...
Olen tulkinnut tilanteen niin, että Garmin yritti sellaista taskurahan ansaintamallia, että olisivat myyneet Wherigo-kasetteja, mutta se ei oikein ottanut tulta alleen, joten uudemmista malleista Wherigo-tukeakaan ei enää löydy. Onneksi kaikki älypuhelinalustat sentään tukevat Wherigoja niin kauan kuin yhtään minkäänlaista kiinnostusta niihin on, joten en nyt tuomitsisi kätkötyyppiä aivan kuolevaksi.

Itselläni on työn alla (viimeistelyä vailla valmis) Hervanta-wherigo, joka on hyvin pitkälle multi, mutta kuitenkin idealtaan sellainen, että puhtaana multina olisi vaikea toteuttaa, vaikeampi ylläpitää ja suorittajalle liian vaikea (pelkään että wherigostakin on tulossa haastavahko tai vähintäänkin pitkä). Kokeilemistani työkaluista päädyin Urwigoon, joka on mielestäni riittävän monipuolinen ja yhtä aikaa helppokäyttöinen myös ei-ohjelmointitaustaiselle henkilölle (vaikka itse olenkin softaihminen). Minuun voi siis myös henkilökohtaisesti ottaa yhteyttä, jos kaipaa opastusta.

Avatar
mehu
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 04.06.2007 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja mehu » To 10.05.2012 14:58

Ma.Meri kirjoitti:Voi kunpa täältä löytyisi yhtä selkeä suomen kielinen ohje kuin älä ryhdy geokätköilijäksi, oman wherigokätkön luomiseen, olisiko mahdollista saada sellainen :?:
Tein nopeasti helpon ohjeen wherigokätköihin. http://dl.dropbox.com/u/15071752/Ala_ry ... ijaksi.pdf

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja stebu » To 10.05.2012 15:54

mehu kirjoitti:
Ma.Meri kirjoitti:Voi kunpa täältä löytyisi yhtä selkeä suomen kielinen ohje kuin älä ryhdy geokätköilijäksi, oman wherigokätkön luomiseen, olisiko mahdollista saada sellainen :?:
Tein nopeasti helpon ohjeen wherigokätköihin. http://dl.dropbox.com/u/15071752/Ala_ry ... ijaksi.pdf
:shock: :D 8)
-stebu

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja teukkam » To 10.05.2012 17:48

mehu kirjoitti:
Ma.Meri kirjoitti:Voi kunpa täältä löytyisi yhtä selkeä suomen kielinen ohje kuin älä ryhdy geokätköilijäksi, oman wherigokätkön luomiseen, olisiko mahdollista saada sellainen :?:
Tein nopeasti helpon ohjeen wherigokätköihin. http://dl.dropbox.com/u/15071752/Ala_ry ... ijaksi.pdf
Sanoisin noita kyklooppimaisen yksisilmäisiksi kommenteiksi. Kuten edellisessä postauksessani vihjailin, vaikka "virallinen" tuki on lopetettu, ei se tarkoita etteikö yhteisövoimin voisi jatkaa teknologian ylläpitoa. Esim. Urwigosta (joka muutenkin on mielestäni paras Wherigo-kehitystyökalu), on viimeisin versio julkaistu maaliskuussa 2012. Suurella osalla kätköilijöistä on kuitenkin älypuhelin taskussa, ja wherigosovellus on saatavilla niistä melkein joka alustalle (Symbian, Android ja iOS löytyy kaikki, tuskin kukaan tosiaan PocketPC:tä käyttää :roll: )

Ja toisekseen, ei edelleenkään joka ikistä kätköä tarvitse kaikkien etsiä. Voisin samaan tyyliin purnata Chirp-kätköistä tai kätköistä, jotka vaativat scuba- tai vuorikiipeilyvälineitä, mutta annetaan mieluummin kaikkien kukkien kukkia :evil: .

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Seq » To 10.05.2012 20:50

teukkam kirjoitti:
mehu kirjoitti:
Ma.Meri kirjoitti:Voi kunpa täältä löytyisi yhtä selkeä suomen kielinen ohje kuin älä ryhdy geokätköilijäksi, oman wherigokätkön luomiseen, olisiko mahdollista saada sellainen :?:
Tein nopeasti helpon ohjeen wherigokätköihin. http://dl.dropbox.com/u/15071752/Ala_ry ... ijaksi.pdf
Sanoisin noita kyklooppimaisen yksisilmäisiksi kommenteiksi. Kuten edellisessä postauksessani vihjailin, vaikka "virallinen" tuki on lopetettu, ei se tarkoita etteikö yhteisövoimin voisi jatkaa teknologian ylläpitoa. Esim. Urwigosta (joka muutenkin on mielestäni paras Wherigo-kehitystyökalu), on viimeisin versio julkaistu maaliskuussa 2012. Suurella osalla kätköilijöistä on kuitenkin älypuhelin taskussa, ja wherigosovellus on saatavilla niistä melkein joka alustalle (Symbian, Android ja iOS löytyy kaikki, tuskin kukaan tosiaan PocketPC:tä käyttää :roll: )

Ja toisekseen, ei edelleenkään joka ikistä kätköä tarvitse kaikkien etsiä. Voisin samaan tyyliin purnata Chirp-kätköistä tai kätköistä, jotka vaativat scuba- tai vuorikiipeilyvälineitä, mutta annetaan mieluummin kaikkien kukkien kukkia :evil: .
Yleensäkin kaikki ne kätköt, joita en viisti, pysty tai osaa hakea voisi arkistoida.

Turhaan vie tilaa ja hyviä paikkoja.

Koska se, miten minä kätköilen on oikein ja muut väärässä.

Avatar
mehu
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 04.06.2007 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja mehu » To 10.05.2012 21:14

Vitsi leikkinä. Kun opasta kysyttiin niin tein sen. Itse olen hakenut yhden wherigo kätkön ja mielestäni se olisi voinut toimia multina paremmin. Pitää tutustua paremmin Urwigoon jos se on toimiva. Poistin myös oppaan kun sitä oli jaettu Facebookissa asiayhteydestä irrotettuna.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 10.05.2012 21:51

Moi,

olisko se opas vielä saatavilla kun en ehtinyt vilkuilla? Lähinnä kiinnostaa asiasisältö tuossa ja millainen se on.

Arnyk

t-ph
Viestit: 18
Liittynyt: Su 27.11.2011 14:17

Re: Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja t-ph » To 10.05.2012 22:09

teukkam kirjoitti:
Geomurmelit kirjoitti: En kyllä koskaan ole ymmärtänyt, miksi multikätkö pitäisi naamioida wherigoksi. Harvoja hyviä wherigoita on esim. Avaruuslintu, jossa wherigolla on toteutettu juurikin jotain muista kätkötyypeistä poikkeavaa.

Ilmeisestikin kätkötyyppinä tuo on jo hiipumassa oleva, kun ymmärtääkseni uusimmista gepseistä ei enää koko wherigotukea löydy(?) Onneksi suurin osa wherigoista on sentään ratkaistavissa ilmankin...
Olen tulkinnut tilanteen niin, että Garmin yritti sellaista taskurahan ansaintamallia, että olisivat myyneet Wherigo-kasetteja, mutta se ei oikein ottanut tulta alleen, joten uudemmista malleista Wherigo-tukeakaan ei enää löydy. Onneksi kaikki älypuhelinalustat sentään tukevat Wherigoja niin kauan kuin yhtään minkäänlaista kiinnostusta niihin on, joten en nyt tuomitsisi kätkötyyppiä aivan kuolevaksi.

Itselläni on työn alla (viimeistelyä vailla valmis) Hervanta-wherigo, joka on hyvin pitkälle multi, mutta kuitenkin idealtaan sellainen, että puhtaana multina olisi vaikea toteuttaa, vaikeampi ylläpitää ja suorittajalle liian vaikea (pelkään että wherigostakin on tulossa haastavahko tai vähintäänkin pitkä). Kokeilemistani työkaluista päädyin Urwigoon, joka on mielestäni riittävän monipuolinen ja yhtä aikaa helppokäyttöinen myös ei-ohjelmointitaustaiselle henkilölle (vaikka itse olenkin softaihminen). Minuun voi siis myös henkilökohtaisesti ottaa yhteyttä, jos kaipaa opastusta.
Hervanta wherigoa odottelen...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Avatar
mehu
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 04.06.2007 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja mehu » To 10.05.2012 22:31

Arnyk kirjoitti: olisko se opas vielä saatavilla kun en ehtinyt vilkuilla? Lähinnä kiinnostaa asiasisältö tuossa ja millainen se on.
Ei ole saatavilla enää ja toivon että kukaan muukaan ei sitä kaiva esille. Asiasisällöstä sen verran että olin kirjoittanut että hyvä multikätkö on parempi kuin huono wherigo kätkö. Kommentoin myös että pelkästään kaksi Garminin gps:ää tukee wherigoja ja että Wherigon builder ohjelman kehitystyö on lopetettu vuonna 2008. Yritin siis leikkimielisesti kehottaa että wherigo kätköjä ei tehtäisi.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Pe 11.05.2012 0:21

Kyllähän noita wherigoitakin olisi kiva kokeilla. Olen kyllä kahta päässyt kokeilemaan ja toisen niistä pääsin toisten avulla loppuun, toisen ollessa vielä raakile. Itsekin voisi tietysti yrittää väsätä, mutta pitäisi sitten olla kunnon idea mitä lähteä työstämään.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 11.05.2012 8:16

mehu kirjoitti:olin kirjoittanut että hyvä multikätkö on parempi kuin huono wherigo kätkö.
Jep mutta wherigo päihittää menne tullen laskumultit
:wink: :wink:

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 11.05.2012 10:26

finnranger kirjoitti:
mehu kirjoitti:olin kirjoittanut että hyvä multikätkö on parempi kuin huono wherigo kätkö.
Jep mutta wherigo päihittää menne tullen laskumultit
En kyllä murmelikohtaisesti näe mitään eroa wherigossa ja laskumultissa, jos niitä samoja aidantolppia molemmissa lasketaan. Yhtä hölmöä se silti on :wink:

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 11.05.2012 10:30

Geomurmelit kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
mehu kirjoitti:olin kirjoittanut että hyvä multikätkö on parempi kuin huono wherigo kätkö.
Jep mutta wherigo päihittää menne tullen laskumultit
En kyllä murmelikohtaisesti näe mitään eroa wherigossa ja laskumultissa, jos niitä samoja aidantolppia molemmissa lasketaan. Yhtä hölmöä se silti on :wink:
Eipä suorittamissani Wherigoissa ole tarvinnut laskea yhtään mitään. Onko sellaisiakin?

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 11.05.2012 10:35

finnranger kirjoitti:
Geomurmelit kirjoitti:En kyllä murmelikohtaisesti näe mitään eroa wherigossa ja laskumultissa, jos niitä samoja aidantolppia molemmissa lasketaan. Yhtä hölmöä se silti on :wink:
Eipä suorittamissani Wherigoissa ole tarvinnut laskea yhtään mitään. Onko sellaisiakin?
No sellaisten tekemistä vartenhan täällä ketjussa aiemmin ohjeita huudeltiin:
juheja kirjoitti:Olisi hienoa, jos olisi ohjeet wherigo-rungon tekemiseen, jossa mennään pisteeltä A pisteelle B ja sieltä edelleen C:lle jne, mahdollisesti antaen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen joka pisteellä, jotta pääsee eteenpäin.
Olemassa olevistakin ymmärtääkseni useammassa tapauksessa laskumulti on naamioitu wherigoksi.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Wherigokätköt

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 11.05.2012 10:49

Geomurmelit kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
Geomurmelit kirjoitti:En kyllä murmelikohtaisesti näe mitään eroa wherigossa ja laskumultissa, jos niitä samoja aidantolppia molemmissa lasketaan. Yhtä hölmöä se silti on :wink:
Eipä suorittamissani Wherigoissa ole tarvinnut laskea yhtään mitään. Onko sellaisiakin?
No sellaisten tekemistä vartenhan täällä ketjussa aiemmin ohjeita huudeltiin:
juheja kirjoitti:Olisi hienoa, jos olisi ohjeet wherigo-rungon tekemiseen, jossa mennään pisteeltä A pisteelle B ja sieltä edelleen C:lle jne, mahdollisesti antaen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen joka pisteellä, jotta pääsee eteenpäin.
Olemassa olevistakin ymmärtääkseni useammassa tapauksessa laskumulti on naamioitu wherigoksi.
Enpä tuon kuvauksen perusteella menisi sanomaan laskuwherigoksi/laskumultiksi. "Mahdollisesti", "yksinkertainen kysymys" ei suuremmin viittaa laskemiseen. Tyypillisestihän Wherigossa seuraavan pisteen naatit tulevat kepsiin mitään laskematta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sivustoon liittyvät ehdotukset ja kommentit”