Pyykkijahti

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Trehkivan
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 04.04.2017 21:41

Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja Trehkivan » Pe 13.08.2021 19:12

Onko kenelläkään kokemuksia Maanmittauslaitoksen Pyykkijahdista.
Itse etsin joitakin rajapyykkejä, mutta metsässä kun ei internetyhteyttä ollut, niin en saanut koordinaatteja lähetettyä.
Mahtaako hommassa olla muuta keinoa toimittaa sijaintitietoja kun tuo metsässä bongaaminen?

Avatar
AlaPuhot
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 08.11.2013 20:14

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja AlaPuhot » Pe 13.08.2021 19:47

https://www.pyykkijahti.fi/map
Tuolla voi kai lähettää kuvaamansa pyykin kuvan ja koordinaatit. En ole vielä testannut.

mlatonen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 05.12.2014 17:42

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja mlatonen » Pe 13.08.2021 22:24

Eipä taida ainakaan ilman kikkailuja onnistua ilman toimivaa yhteyttä, käyttöliittymä kun on nettisivusto, jota selataan älylaitteen selaimella.

Muutaman pyykin olen Jyväskylästä bongannut. Kenttää on ollut riittävästi, joten ongelmia sen suhteen ei ole ollut. Jotain kommentointimahdollisuutta toivoisi, esim. "Pyykki kaatunut", tms. No, näkeehän sen ehkä siitä kuvastakin. Ja jos kätköily joskus johdattaa ryteikköön, niin tämä se vasta syvälle sinne viekin. Suurin osa etsityistä on jäänyt löytymättä. Metsäkätköllä tulee kuitenkin jahtikarttaakin välillä vilkaistua, josko lähistöllä joku bongaamaton olisi.

Neilikka77
Viestit: 11
Liittynyt: To 23.06.2016 20:57

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja Neilikka77 » La 14.08.2021 15:06

Mäkin oon muutaman pyykin bongannut, kaikki on ollut mallia putki. Niitä yksi ja viisikivisiäkin oon yrittänyt löytää mutta ainoaa en oo löytänyt. Onko joku onnistunut noita kiviä löytämään, onko niissä oikeasti se numero? Oon nimittäin kyllä löytänyt useamman kerran kartan osoittamasta paikasta yksittäisen kiven mutta eipä siinä ole mitään numeroa ollut. Mietin vaan että onko niihin oikeasti aina se numero laitettu?

Trehkivan
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 04.04.2017 21:41

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja Trehkivan » La 14.08.2021 17:31

Olen löytänyt muutaman betonista valetun kiven, joissa on valuvaiheessa numero kaiverrettu ja muutaman luonnonkiven, joihin on hakattu numero.
Kaikki ovat olleet niin sammaloituneita että vaatii työkaluja saada numero esiin. Kun vielä on mustikanvarpuja ym. ympärillä niin haastetta riittää löytämisessä. Täytynee vielä tehdä uusintakierros ja ottaa toinenkin luuri mukaan, jotta vielä onnistuisin sen internetyhteyden saamaan.

mlatonen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 05.12.2014 17:42

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja mlatonen » La 14.08.2021 19:43

Olen minäkin löytänyt muutaman kiven, jotka muistuttavat rajapyykkiä, mutta numeroa ei ole löytynyt. Niitä en ole lähettänyt jahtiin, koska sen numeron tulisi näkyä. Kiviä joutuu tosiaan putsaamaan, jolloin sieltä saattaa se numero löytyä, joskus ei. Toisaalta jokaista sopivan tuntuista kiveä ei viitsisi sammaleesta turhaan kuoria.

Kuvaaminen onkin sistten oma lukunsa, niin että numerokin näkyy. Esim. tässä valaisin kiveä taskulampulla sivusta, jotta kaiverrus jäisi varjoon ja olisi tummempi. Silti vähän hankala saada selvää (305).
20210719_115129.jpg
20210719_115129.jpg (454.49 KiB) Katsottu 10182 kertaa

Neilikka77
Viestit: 11
Liittynyt: To 23.06.2016 20:57

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja Neilikka77 » La 14.08.2021 20:04

Eli vakiovarusteeksi pitää ottaa juuriharja mukaan että voipi sillä sitten putsailla sammaleet jokaikisestä kivestä jos meinaa numerot löytää :D Kyllä onkin heleppoa hommaa :P

Ruoto
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 06.06.2018 16:19

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja Ruoto » Ti 17.08.2021 8:06

Hain eilen kuutta pyykkiä, kolme niistä löytyi, kaikki mallia "kivi". Ne löytämättä jääneet olivat joko kadonneet tai sitten jäätävänkokoisen risu-kanto-maatumakasan alla, mutta ihan hauskaa puuhaa ja hyödyllistäkin.
---EX-REIJAMASA---

Mokuskam
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 17.02.2012 10:50

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja Mokuskam » Ti 17.08.2021 11:00

Kiinnostuin myös (nyt kun tämän vähän myöhässä bongasin), koska kartat ja maanmittaus on aina olleet sydäntä lähellä. Toistaiseksi saldo on enemmän löytämättä jääneitä kuin löytyneitä, mutta en silti ole vielä merkannut "denareita", kun nuo on olleet sen verran lähimaastossa, että teen paremmalla kelillä (ja kenties juuriharjalla varustautuneena :lol: ) vielä uusintakeikan. Omankin tontin nurkkien selvittely aikanaan oli vähän salapoliisityötä, kun kolme rajakiveä on juurikin noita luonnonkiviä, joihin vaan hatarasti raapustettu numero.

mustakorppi
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.05.2019 17:05

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja mustakorppi » Ti 17.08.2021 13:12

Vähän hämmentää jokamiehenoikeuksien kannalta tuo sammalen poistaminen. Tuolla pyykkijahti.fi sivulla sanotaan että "sammalen siirtäminen" on ok, mutta Ympäristöministeriö on tulkinnut boulderointia varten jokamiehenoikeuksia näin:

"Kiipeily vaatii toisinaan kallion puhdistamista, jolla tarkoitetaan vähäisen irtaimen, rapautuneen kiviaineksen tai lian poistoa, joka on sallittua jokamiehenoikeudella. Kalliolta ei kuitenkaan saa poistaa sammalta tai jäkälää eikä puustoa ja pensaita saa vahingoittaa ilman maanomistajan suostumusta.”

Oisko sitten niin että kokonaisen mättään siirtäminen numeron päältä on ok, mutta harjaamalla sammalen tuhoaminen ei?

mlatonen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 05.12.2014 17:42

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja mlatonen » Ti 17.08.2021 18:13

Eilen yritin bongata kahta pyykkiä, joiden tyyppiä ei ollut määritelty. Kummallakin paikalla oli hieman vajaan metrin halkaisijaltaan oleva luonnonkvi, joka oli täysin paksun sammalkerroksen peitossa. Muuta sopivan oloista kiveä tai kohdetta ei näkynyt. Ainoa vaihtoehto varmistua asiasta olisi ollut riipiä sammalet pois molemmista kivistä. Eipä tulisi mieleenkään lähteä siihen touhuun ilman lupaa. (Tai kyllähän se toki mielessä kävi, mutta tukehdutin sen ajatuksen oitis.)

Ruoto
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 06.06.2018 16:19

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja Ruoto » Ti 24.08.2021 13:36

Siellä Pyykkijahdin sivuilla sanotaan että sammalta saa siirtää, mutta ei ottaa mukaansa.

Muutaman pyykin olen taas hakenut ja löytänytkin, mutta ai että mua harmittaa, että puhelimen kanssa ei sitä sijaintia välttämättä saa kohdilleen ja kartastakin näkee että pieleen menee sijainti. Olen sitten lykännyt siihen lisätietoa-kohtaan gepsillä keskiarvotettuja. Tiedä sitten katsooko niitä kukaan... Sekin olisi mukavaa, jos koordinaatteja voisi jälkeenpäin lisätä/korjata ilman että joutuu menemään uudestaan paikalle.
---EX-REIJAMASA---

Avatar
tsahkali
Viestit: 328
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ti 24.08.2021 17:05

Ruoto kirjoitti:
Ti 24.08.2021 13:36
Muutaman pyykin olen taas hakenut ja löytänytkin, mutta ai että mua harmittaa, että puhelimen kanssa ei sitä sijaintia välttämättä saa kohdilleen ja kartastakin näkee että pieleen menee sijainti. Olen sitten lykännyt siihen lisätietoa-kohtaan gepsillä keskiarvotettuja. Tiedä sitten katsooko niitä kukaan... Sekin olisi mukavaa, jos koordinaatteja voisi jälkeenpäin lisätä/korjata ilman että joutuu menemään uudestaan paikalle.
Kysehän on pyykeistä, joiden sijainti ei ole tarkoin tiedossa.
Jos joku pyykin löytää, tieto menee varmasti perille.
Kun sijaintitietoa sitten joskus tarvitaan, pyykki löytyy helpommin, varsinkin jos kuva on mukana.
Ne tarkat naatit määritellään sitten vähän paremmilla vehkeillä.

AdrianMorgan
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 04.10.2021 18:29

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja AdrianMorgan » Ti 05.10.2021 18:06

AlaPuhot kirjoitti:
Pe 13.08.2021 19:47
https://www.pyykkijahti.fi/map
Kiitos linkistä :)

Avatar
karpalo
Viestit: 49
Liittynyt: La 17.10.2015 14:23

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja karpalo » To 30.06.2022 1:27

Yllättävän koukuttavaa puuhaa ja näitä on viime aikoina tullut bongattua paljon enemmän kuin geokätköjä. Melkoisiin ryteikköihin vaan välillä joutuu. Keväällä listoille päivittyi lisää bongattavia pyykkejä ja korkeus- ja tasokiintopisteet. Samoin pistelasku päivittyi alkuperäisestä päinvastaiseksi: ensi merkkauksesta 1 piste ja toisen jo löytämästä 2 pistettä. Enemmän pyykkejä jää löytymättä kuin kätköjä, tosin etuna tässä on että aina suunnilleen tietää mitä hakee.

SonofSurfbird
Viestit: 50
Liittynyt: Su 31.05.2020 19:16

Re: Pyykkijahti

Viesti Kirjoittaja SonofSurfbird » La 02.07.2022 4:01

Täytyy sanoa, että kun näin otsikon ja viimeisen viestin, kavahdin ja olin onnellinen, että asun korkealla kerrostalossa, joten pyykkinaruni on turvassa... :D

Mutta kaikilla on onneksi jotain jahdattavaa, jos ja kun jotain haluaa jahdata. Tällä osastolla jahtasin kerran oman kesämökkitonttini pyykkiä, se löytyi ja muu bongaaminen on jäänyt.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”