Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
reviewmaster
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.02.2013 19:30

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja reviewmaster » To 04.07.2013 16:58

Tuohon boguspiste Suomessa, kätkö jossain muussa maassa asiaan sen verran, että keskustelimme tarkastajien kesken tästä aiheesta kun kätkö tuli jonoon ja olimme asiasta aivan yksimielisiä. Eli jos todella haluatte vähentää Suomen tarkastajien taakkaa edes vähän niin pyrkikää listaamaan kätkönne siihen maahan mihin kätkö on fyysisesti piilotettu. Toki ohjaamme kätkön tekijät oikeaan osoitteesee jos tämmöinen asia tulee esille. Meidät on haalittu tähän hommaan Suomen ja Ahvenanmaan tarkastajiksi, joten käsityksemme esim. naapurimaiden kätköjen sijoitusrajoituksista ovat perin vajavaiset. Pitäsi tavallaan alkaa opettelemaan homma melkein alusta, ja on aikaa vievää kun pitäisi alkaa selvittämään tapauskohtaisesti kunkin maan rajoitukset. Ei kannata pelästyä, kyllä tarkastajat naapurimaissa hoitavat hommansa hyvin.Ja niinkuin Stratowius tuolla viittaa näihin liikennemerkkeihin niin näköjään meillä on täällä omassa maassa ihan tarpeeksi rajoituksia muredittavaksi.

reViewmaster

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja JyNu » To 04.07.2013 17:31

reviewmaster kirjoitti:pyrkikää listaamaan kätkönne siihen maahan mihin kätkö on fyysisesti piilotettu.
Ihan mielenkiinnosta kysyn seuraavaa:

Mitä jos olisi multi, jossa on välipisteitä eri maissa? Meneekö tällainen kätkö alkupisteen maan tarkastajien hyväksyttäväksi? Sehän kai kätkönä listataan kuitenkin siihen maahan, jossa alkupiste (mysteereissä boguspiste) sijaitsee; vai?

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 04.07.2013 22:37

Kulpakko kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Joukkoistetussa jälkitarkastustoiminnassa on kuitenkin pieniä ongelmia.
Me näemme ongelmaksi sen "mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa". Tulee enemmän mutu-tuntumaa ja tulkintoja ja lopulta erimielisyyttä, kun kaikki oikeassa olevat vetävät herneen nokkaan.
Vaikka asiaa voikin lähestyä monelta kantilta, niin mielestäni selkein tapa puuttua selvään ongelmakohtaan on informoida tilanteesta tarkastajaa erityisesti tuoreessa julkaisussa, kun asia on vielä hänelläkin tuoreessa muistissa. Tarkastaja sitten tekee juuri sen mitä päättää, eikä kenekään mielipidettä sen enempää tarvitse esittää eikä kommentoida julkisuudessa. Komentoketju on hyvä olla siis olemassa. Näin vältetään tämä mainitsemasi soppa ja asiat hoituvat neuraalisti.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ti 16.07.2013 6:27

Stratowius kirjoitti:
Aimo Haipakka kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Sen jo tiedän, että vesiliikennemerkkeihin ei kätköjä saa asettaa, mutta miten tieliikennemerkit? Saako vai ei saa?
Liikenneviraston mukaan ei saa. Eli nyt tiedät senkin :D
Melkoinen harvennus kävisi jos nuo kaikki poistettaisiin.
Tuossa on seuraava vähän isompi teema tarkastajillekin pureskeltavaksi. Hirvittää jo nyt :shock:
Niin nyt on todella tarkentuneet säännöt liikennemerkkeihin piilotetuista kätköistä ja niitä ei sallita enää.

Eli liikennemerkit tolppineen on jätettävä rauhaan tästä eteenpäin.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 16.07.2013 6:49

Pek47ka kirjoitti:
Stratowius kirjoitti:
Aimo Haipakka kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Sen jo tiedän, että vesiliikennemerkkeihin ei kätköjä saa asettaa, mutta miten tieliikennemerkit? Saako vai ei saa?
Liikenneviraston mukaan ei saa. Eli nyt tiedät senkin :D
Melkoinen harvennus kävisi jos nuo kaikki poistettaisiin.
Tuossa on seuraava vähän isompi teema tarkastajillekin pureskeltavaksi. Hirvittää jo nyt :shock:
Niin nyt on todella tarkentuneet säännöt liikennemerkkeihin piilotetuista kätköistä ja niitä ei sallita enää.

Eli liikennemerkit tolppineen on jätettävä rauhaan tästä eteenpäin.
"Kivahan" se on kätköjä suunnitella, kahlaat vaan ensin kaikki keskustelut vuosien ajalta läpi, jos jossain sattuisi olemaan joku asia ilmoitettuna...

Eikö kätkötarkastajat voisi vihdoin kerätä nämä linjaukset ja säännöt johonkin yhteen ketjuun näkyville?????? :evil:

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 16.07.2013 7:59

Kulpakko kirjoitti: Eikö kätkötarkastajat voisi vihdoin kerätä nämä linjaukset ja säännöt johonkin yhteen ketjuun näkyville??????
Toimisko tällainen:

- jos laitat kätköä mihin tahansa ihmisen rakennelmaan, ota selvää kuka sen omistaa ja kysy lupa
- jos näet vaivaa rakentaaksesi luontoon jotain enemmän kuin purkin kivenkoloon, selvitä kuka omistaa maat ja kysy lupa
- jos laitat kätköä herkälle alueelle tai intiimille etäisyydelle asutuksesta, ota selvää kuka kätköstä voi häiriintyä ja kysy lupa
- jos kätkösi koskee toista maata, kysy kyseisen maan tarkastajalta lupa
- jos epäilet jotain yksityiskohtaa kätkössäsi, kysy tarkastajalta (tai kahlaa vuosien keskustelut läpi; onhan joku asia mikä kaihertaa, selvitä asia ennen jonoon laittamista. Kuuluu kätköntekijän vastuulle.)
- jos kätkösi silti tulee bumerangina tarkastajalta, keskustele tarkastajan kanssa ja kun selviää mistä kiikastaa, harkitse josko siitä on hyvä mainita muillekin ja keksi joku mahdollisimman tehokas tapa asian ilmaisemiseen. Ei näitä keskusteluja kovinkaan moni lue saati sitten gc.comin ohjeitakaan. Parasta on vaan miettiä itse loppuun asti tai kysyä etukäteen tarkastajalta jos vähänkin enemmän eforttia kätkönluontiin on laittamassa..
- ole kohtelias joka prosessin vaiheessa. Kätkö ei ole mikään jokamiehenoikeus. (Paitsi jos on, niin sitten on. 'mmää laista tiedä.)

Voihan olla että jonain kauniina päivänä Suomesta loppuu tarkastustoiminta; sen jälkeen onkin sitten hankala tälläkään foorumilla vaatia vaatimuksia vaatimusten perään keneltäkään.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 16.07.2013 8:10

Njoo, Noita Vastaavia "hyvän toimintatavan" listauksia kyllä on keskusteluissa ja monilla kätköilysivuilla. kulpakko tarkoittaa nimenomaan tarkastajien laatimaa ja tarkastamaa listausta jossa olisi juuri näitä liikennemerkki yms linjauksia, jotta niitä ei tarvitsisi aina keskustella tarkastajien kanssa vaan kaikilla olisi tieto minkä mukaan tulisi toimia jaminkä mukaan tarkastajat tarkastavat. Esim Mistähän tulisi tietää että tuo liikennemerkkikielto nyt tuli "viralliseksi" linjaukseksi?
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja pehku » Ti 16.07.2013 8:19

Maitomies kirjoitti:Esim Mistähän tulisi tietää että tuo liikennemerkkikielto nyt tuli "viralliseksi" linjaukseksi?
Minun veikkaukseni on, että Pek47a näki kätköilyaiheisen unen mutta kirjoitti siitä vahingossa tähän ketjuun, eikä siihen toiseen.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 16.07.2013 8:21

Maitomies kirjoitti:Esim Mistähän tulisi tietää että tuo liikennemerkkikielto nyt tuli "viralliseksi" linjaukseksi?
Liikennevirasto kieltää laittamasta kätköjä liikennemerkkeihin?

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 16.07.2013 8:27

Maitomies kirjoitti:Njoo, Noita Vastaavia "hyvän toimintatavan" listauksia kyllä on keskusteluissa ja monilla kätköilysivuilla. kulpakko tarkoittaa nimenomaan tarkastajien laatimaa ja tarkastamaa listausta jossa olisi juuri näitä liikennemerkki yms linjauksia, jotta niitä ei tarvitsisi aina keskustella tarkastajien kanssa vaan kaikilla olisi tieto minkä mukaan tulisi toimia jaminkä mukaan tarkastajat tarkastavat.
Eihän nyt voi olla minkäänlaista järkevää listausta jos "liikennemerkkitasolta" asti vaaditaan sääntölinjausjulistusta. Kukaan jaksa sellaista kirjoittaa tai lukea. Parempi vaan itse kunkin miettiä ensin ja tehdä vasta sen jälkeen. Paitsi silloin kun alan kirjoitella foorumeille. Ei ollut tarkoitus toistaa mitään triviaalia listaa vaan ilmaista että kannattaa käyttää ajatusta ennen kun lähtee kätköä tekemään ja hyväksyä se ettei tarkastajat ole kätköttäjälle alaisia vaan yhteisölle eduksi.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 16.07.2013 9:01

vvv kirjoitti:Eihän nyt voi olla minkäänlaista järkevää listausta jos "liikennemerkkitasolta" asti vaaditaan sääntölinjausjulistusta. Kukaan jaksa sellaista kirjoittaa tai lukea. Parempi vaan itse kunkin miettiä ensin ja tehdä vasta sen jälkeen. Paitsi silloin kun alan kirjoitella foorumeille. Ei ollut tarkoitus toistaa mitään triviaalia listaa vaan ilmaista että kannattaa käyttää ajatusta ennen kun lähtee kätköä tekemään ja hyväksyä se ettei tarkastajat ole kätköttäjälle alaisia vaan yhteisölle eduksi.
Olen löytänyt vähintäänkin kymmeniä liikennemerkeissä olevia kätköjä. Mitenkä mun pitäisi nyt lukematta tätä foorumia ihan ajattelemalla tietää, etten voikaan itse tehdä liikennemerkkikätköä? Ilmeisesti pitäisi osata lukea muiden ajatuksia ja sieltä poimia tämä tieto.

Edit: Tälle linjalle kun lähdetään, veikkaan että kohta on kielletty myös kätköt silloissa, julkisissa rakennuksissa ja niiden portaissa, katuvalopylväissä ja muissa vastaavissa jne...
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 16.07.2013 9:08

vvv kirjoitti: Eihän nyt voi olla minkäänlaista järkevää listausta jos "liikennemerkkitasolta" asti vaaditaan sääntölinjausjulistusta.
:roll: miksi ei ole järkevää? eikö se nimenomaan olisi kaikkien etu että olisi ajantasainen koonti tämän esimerkin liikennemerkkikiellon tyyppisistä linjauksista jossain?
ja nimenomaan sellainen jonka mukaan tarkastetaan, eikä olettamuksiin perustuva.
vvv kirjoitti: Kukaan jaksa sellaista kirjoittaa tai lukea. Parempi vaan itse kunkin miettiä ensin ja tehdä vasta sen jälkeen. Paitsi silloin kun alan kirjoitella foorumeille. Ei ollut tarkoitus toistaa mitään triviaalia listaa vaan ilmaista että kannattaa käyttää ajatusta ennen kun lähtee kätköä tekemään ja hyväksyä se ettei tarkastajat ole kätköttäjälle alaisia vaan yhteisölle eduksi.
eikä tosiaan ole tarkoitus että kyseinen listaus olisi mikään raamattu tai ylimaalilmallinen listaus, joka sallisi kaiken mitä ei erikseen ole kielletty.
Toki ja varmasti oman järjen käyttäminen ja pohdinta ehdottomasti tarpeen ja suotavaa kätköjä piilotettaessa.
tämä olisi myös helpottamaan tarkastajien työtä, jotta ei tulisi jonoon niin paljon selvittelyä vaativia kätköjä, eikä lisäämään työtaakkaa ...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

v v a m team
Viestit: 54
Liittynyt: To 11.08.2011 16:55

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja v v a m team » Ti 16.07.2013 9:09

Pienenä ja hiukan tämän ketjun kannalta OT:n puolelle menevänä kommenttina seuraavaan
"- ole kohtelias joka prosessin vaiheessa. Kätkö ei ole mikään jokamiehenoikeus. (Paitsi jos on, niin sitten on. 'mmää laista tiedä.)"
todettakoon, että jokamiehenoikeuksia ei varsinaisesti määritelläkään laissa, vaan ennemminkin rajoituksia niihin. Lisäksi ainakin ympäristöministeriö on ottanut kannan, jonka mukaan geokätköily kuuluu jokamiehenoikeuksien piiriin. Asiasta on ollut keskustelua viestiketjussa http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=6&t=3863. Kohtelias toki kannattaa aina olla, eikä jokamiehenoikeuteen kuulu pysyvien rakennelmien teko tms. ympäristöä muuttava toiminta.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 16.07.2013 9:40

Maitomies kirjoitti:Njoo, Noita Vastaavia "hyvän toimintatavan" listauksia kyllä on keskusteluissa ja monilla kätköilysivuilla. kulpakko tarkoittaa nimenomaan tarkastajien laatimaa ja tarkastamaa listausta jossa olisi juuri näitä liikennemerkki yms linjauksia, jotta niitä ei tarvitsisi aina keskustella tarkastajien kanssa vaan kaikilla olisi tieto minkä mukaan tulisi toimia jaminkä mukaan tarkastajat tarkastavat. Esim Mistähän tulisi tietää että tuo liikennemerkkikielto nyt tuli "viralliseksi" linjaukseksi?
Juuri näin. Luulisi kätkötarkastajienkin, oman työnsä helpottamiseksi, tekevän omista linjauksistaan yhteenvedon. Samoin kun sen aiemmin ehdottamani sammakon sääntöjen suomentamisen.

Tulee mieleen elävästi eräässä vuokrafirmassa vuokralla asuminen: vuosien saatossa on tullut erilaisia toimintaohjeita ja sääntöjä, joita ei ole varsinaisesti kirjattu mihinkään. Ne vaan pitää tietää. Koeta siinä sitten uutena asukkaana toimia niin, että ei tule moitteita...

Minulla (tiimin naispuoleisella) on melko tiukka kriteeri kätköjen jemmaamisen ja hakemisen suhteen. Jos joku hiukankin haiskahtaa yksityisalueelta tms. niin en mene edes lähelle. Ja olen myös huomannut, että hyvin monella on paljon avarakatseisempi näkemys yksityisestä omaisuudesta / alueista. Ja varmasti (ehkä) löytyy myös tiukkapipoisempia kuin minä - ei tosin vielä ole tullut vastaan :wink:

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 16.07.2013 10:09

Marjis kirjoitti: Olen löytänyt vähintäänkin kymmeniä liikennemerkeissä olevia kätköjä. Mitenkä mun pitäisi nyt lukematta tätä foorumia ihan ajattelemalla tietää, etten voikaan itse tehdä liikennemerkkikätköä? Ilmeisesti pitäisi osata lukea muiden ajatuksia ja sieltä poimia tämä tieto.
Ei tarvitse itse ajatella vaan kysyä asiankuuluvalta taholta. Eikö se kuulu kätköntekijän velvollisuuksiin tarkistaa onko sallittua? Oon määkin liikennemerkeissä roikkunut ja kiipeillyt eikä tässä lajissa tunneta ennakkotapauksia, eikö?
Marjis kirjoitti: Edit: Tälle linjalle kun lähdetään, veikkaan että kohta on kielletty myös kätköt silloissa, julkisissa rakennuksissa ja niiden portaissa, katuvalopylväissä ja muissa vastaavissa jne...
Ne ovat kiellettyjä jos kyseisten rakennelmien omistajat eivät sinne kätköjä halua. Tarkastajakaan ei voi hyväksyä kätköä jonka joku asiaankuuluvampi haluaa sieltä poissa pysyvän. Siksi on kumma että kaikki vastuu sälytetään nimenomaan tarkastajille, että tehkää lista jossa on kaikki niin että kätköttäjä ei muutakun lukee sen läpi ja tekee kätkön. Ja sitten löytyy uusi asia jota ei olekaan listalla -> valivalivali foorumille.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 16.07.2013 10:11

Maitomies kirjoitti: :roll: miksi ei ole järkevää? eikö se nimenomaan olisi kaikkien etu että olisi ajantasainen koonti tämän esimerkin liikennemerkkikiellon tyyppisistä linjauksista jossain?
ja nimenomaan sellainen jonka mukaan tarkastetaan, eikä olettamuksiin perustuva.
No se nyt vaan olisi loputon suo ylläpitää. Eihän nykyisetkään ohjeet, listaukset ja muut annetut neuvot ole mitenkään kattavia kun koko ajan tulee lisää valituksia aiheesta. Crowd sourcing on paljon tehokkaampi tapa ylläpitää ajantasaista tietoa kuin jonkun pienen ryhmän ylläpito. Vedetään oma geogoogle pystyyn tms, kaikki yhdessä.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 16.07.2013 10:15

vvv kirjoitti:Vedetään oma geogoogle pystyyn tms, kaikki yhdessä.
Vaiko kenties wiki? Esim tähän tyyliin: http://www.geowiki.fi/Etusivu
Oletko muuten itse kysynyt erikseen jokaiseen kätköösi luvan, että saat piilottaa missä sitten ovatkin?

Jos on selkeästi jokin yksittäinen laajempi kohde, esim Suomen kaikki liikennemerkit, joihin piilottaminen on kielletty, niin eikös ole PALJON kätevämpää että jossain lähteessä lukee ettei liikennemerkkeihin saa piilottaa kätköä kuin että vaikka tuhat kätköilijää alkavat kaikki erikseen selvittää mistä kysytään saako ko kohteeseen piilottaa kätkön ja sitten hakemaan sitä lupaa? Ja siten esim kaikki tuhat ihmistä käyttävät jonkin toisen aikaa asian selvittämiseen ja vastaamiseen, sen sijaan, että se olisi kaikkien luettavissa yhdestä paikasta.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 16.07.2013 10:22

Marjis kirjoitti:
vvv kirjoitti:Vedetään oma geogoogle pystyyn tms, kaikki yhdessä.
Vaiko kenties wiki? Esim tähän tyyliin: http://www.geowiki.fi/Etusivu
Emmää tota ole lukenut ollenkaan. Toimiiko se?
Marjis kirjoitti: Oletko muuten itse kysynyt erikseen jokaiseen kätköösi luvan, että saat piilottaa missä sitten ovatkin?
En, miten niin? Ne ovat olleet 1-7 vuotta paikoillaan eikä ole vielä logeissa tai muuten tullut valitusta niiden sijoitusten suhteen (siis muuten kuin että jotkut lienevät vähän hankalia paikantaa ja vvv-mäisiä). Kuuntelen kyllä herkästi heti kun mulle jollain tavalla ilmoitetaan että ovat asiaankuulumattomasti asetettu. Jos mielestäsi joku mun kätköistä on sellaisella paikalla, laita mulle viestiä tai laita asia esille tällä foorumilla (muita en seuraa) niin huolehdin asian kuntoon.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 16.07.2013 10:23

vvv kirjoitti:
Marjis kirjoitti: Olen löytänyt vähintäänkin kymmeniä liikennemerkeissä olevia kätköjä. Mitenkä mun pitäisi nyt lukematta tätä foorumia ihan ajattelemalla tietää, etten voikaan itse tehdä liikennemerkkikätköä? Ilmeisesti pitäisi osata lukea muiden ajatuksia ja sieltä poimia tämä tieto.
Ei tarvitse itse ajatella vaan kysyä asiankuuluvalta taholta. Eikö se kuulu kätköntekijän velvollisuuksiin tarkistaa onko sallittua? Oon määkin liikennemerkeissä roikkunut ja kiipeillyt eikä tässä lajissa tunneta ennakkotapauksia, eikö?
Marjis kirjoitti: Edit: Tälle linjalle kun lähdetään, veikkaan että kohta on kielletty myös kätköt silloissa, julkisissa rakennuksissa ja niiden portaissa, katuvalopylväissä ja muissa vastaavissa jne...
Ne ovat kiellettyjä jos kyseisten rakennelmien omistajat eivät sinne kätköjä halua. Tarkastajakaan ei voi hyväksyä kätköä jonka joku asiaankuuluvampi haluaa sieltä poissa pysyvän. Siksi on kumma että kaikki vastuu sälytetään nimenomaan tarkastajille, että tehkää lista jossa on kaikki niin että kätköttäjä ei muutakun lukee sen läpi ja tekee kätkön. Ja sitten löytyy uusi asia jota ei olekaan listalla -> valivalivali foorumille.
Ei, ei, ei. Kaikkea ei voi listata - ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna. Ota ny hyvä immeinen herneet pois nenästä :) On kuitenkin paljon (onko?) selkeitä paikkoja, kuten esim. nyt nämä liikennemerkit, joita ei saa käyttää ja joita on käytetty (vuosikausia?). Nyt ei ainakaan minun kohdalla ole vastuun siirtämistä tarkastajille vaan nimen omaan kätköjen tekijöille. Jos on suht helposti näkyvissä tiedossa olevat ohjeet, niin vastuu on kätköttäjällä. Ainahan se on muutenkin, mutta tällöin ei tarvitse kuunnella sitä itkua ja valitusta foorumilla "tarkastajat on p*rseestä, kun mun kätköä ei hyväksytty". Jokainen ajattelee asioista hieman eri tavalla ja toisten "omatunto" on venyväisempi kuin toisten yksityisyyden suojan suhteen.

Ja toisekseen, kun nämä ohjeistukset tulisivat, siltä osin kun se järkevästi on mahdollista, kätkötarkastajilta, niin kätköttäjä voisi luottaa niiden paikkaansa pitävyyteen. Foorumikeskustelut ovat kuitenkin "vain" yksittäisten kätköilijöiden mielipiteitä. Johon jokaisella toki on oikeus.

samik75
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 13.07.2012 7:27

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valin

Viesti Kirjoittaja samik75 » Ti 16.07.2013 10:23

Pek47ka kirjoitti:
Stratowius kirjoitti:
Aimo Haipakka kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Sen jo tiedän, että vesiliikennemerkkeihin ei kätköjä saa asettaa, mutta miten tieliikennemerkit? Saako vai ei saa?
Liikenneviraston mukaan ei saa. Eli nyt tiedät senkin :D
Melkoinen harvennus kävisi jos nuo kaikki poistettaisiin.
Tuossa on seuraava vähän isompi teema tarkastajillekin pureskeltavaksi. Hirvittää jo nyt :shock:
Niin nyt on todella tarkentuneet säännöt liikennemerkkeihin piilotetuista kätköistä ja niitä ei sallita enää.

Eli liikennemerkit tolppineen on jätettävä rauhaan tästä eteenpäin.
Ihan vaan pakkaa sekoittamaan: Liikennevirastohan ei hallinnoi kuin valtion tieosuuksia, kunnat taas vastaavat kaduista jne useimmiten, joten eipä tuokaan sääntö ihan niin yksiselitteinen ole ;)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”