Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja LQ » Su 11.03.2012 14:09

haksu10 kirjoitti:Onko tämän ketjun otsikko "Kätköiletkö karkauspäivänä?" vai "Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnasta ja toiminnasta"?

Koska itse näen ketjun otsikkona ensiksimainitun siivoankin pois foorumin sääntöjen vastaiset viestit.
Taas on eräs ketju kallistumassa tähän suuntaan, joten miksei luoda sit ketju, kun sellaiselle tuntuisi olevan tarvetta?
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja LQ » Su 11.03.2012 14:21

jule100 kirjoitti:
Tilhet kirjoitti:Kuinkahan monella Suomessa on yli 500 päivää eli jokohan tuosta voisi hyväksyttävän haasteen kehittää?
Thymallys Thymallus@ kirjoitti:250 päivän putkea pitempää ei kylla julkaista. Ainakaan niin kauan
kuin mie olen julkaisija.
Thymallys Thymallus kirjoitti:365 putki on jo liian kova. Tästä syystä ehdotimme tuota 200 tai 250
Eli aika selkeä juttu, ettei Suomessa tulla näkemään mitään haastetta missä vaateena olisi jotain yli 250.
Jatkaakaa täällä ennekun viestinne taas jyrätään.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 11.03.2012 14:53

LQ kirjoitti:Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnasta ja toiminnasta?
Kaikki kokemukseni tarkastajista ovat olleet asiallisia ja tarkastajien vastaukset/toiminta on ollut ihan kohtuullisen nopeaa. Myös niinä kertoina jolloin julkaistavissa kätköissäni on ollut huomautettavaa.

Tarkastajien valinnasta en tiedä mitään. Joku asian tunteva voisi kertoa miten se menee.

Mitä haastekätköihin tulee niin ne ovat eräs kätköilyn harha-askelista ja koko käsitteen voisi poistaa. Haastekätköt johtavat helposti järkevän kätköilyn vastaiseen toimintaan (kun nopeus on valttia unohtuvat helposti jästien varominen, kohteen tarkastelu, kätkön kunnollinen palautaminen ja ylipäätäsä hyvän kätköilyetiketin mukainen toiminta) ja yleensäkin unohtuu se mistä kätköilyssä pitäisi olla kysymys: miellyttävästä harrasteesta.

Kätköilyn pitäisi olla mukava harrastus eikä mitään mikä aiheuttaa itselle tai muille mielipahaa.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 11.03.2012 15:16

Tarkastajien toiminta ainakin meitä kohtaan on ollut asiallista ja riittävän nopeaakin. Näin on ollut silloinkin kun on kätköissä ollut jotain huomautettavaa tai muuta keskusteltavaa. Meistä he tekevät työtään sekä pyyteettömästi että ehdottomaan tasapuolisuuteen pyrkien. Kirjoittelusta täällä palstalla heidän toimistaan ei aina voi kyllä sanoa ihan tätä samaa.

Mitä haastekätköihin tulee niin ne ovat, ainakin meille, tuoneet ihan uuden ja rauhallisemman rytmin kätköilyyn.
Yleensä tulee tartuttua haasteisiin, jotka voi kerätä pitkällä aikavälillä ja hienoja paikkoja kierrellen. On vaikeaa nähdä että ne, yleisesti ottaen, toisivat mukanaan hätäilyä kätköjen kirjaamisiin. Toki onhan noita haasteita jotka edellyttävät monien kätköjen hakua yhtenä päivänä, mutta ne jäävät yleensä meidän mahdollisuuksiemme ulkopuolelle. Meidän kätköilyssä on jäänyt haasteiden myötä määrän hakeminen vähemmälle ja etukäteissuunnittelu noussut huomattavaan roolin.

Vilkaisin haasteita jotka meidän nimimerkillä on suoritettu. Ainakin suuressa osassa ei ole ollut kiire, vaikka ajomatkaa on saattanut kertyä paljonkin.Muutamia esimerkkejä haasteista jotka ovat ainakin meille tarjonneet hienoja paikkoja/näkymiä.

Haastekätkö - Pohjanmaa [GC2FBK5] (05.03.2012)
Sadan ristin haastekätkö [GC310PD] (20.09.2011)
Ruotsla's Challenge - South Karelian Ilias [GC22HYN] (14.07.2011)
Caching around the year cacher challenge [GC1J334] (03.04.2011)
Kolmen äksän saarihaaste [GC2DQYR] (23.02.2011)
Kappale Kauneinta Suomea - Haastekätkö [GC26QHC] (10.10.2010)
Almost Well Rounded Cacher Challenge [GC20P0P] (09.10.2010)
Finnish graticule challenge: Bronze [GC2EKYX] (06.10.2010)
Finnish graticule challenge: Silver [GC2EKYH] (06.10.2010)
Montaa sorttia -haaste / Many types -challenge [GC2CBH0] (29.08.2010)
Trullin satasen haaste [GC22GFQ] (22.07.2010)
Finnish XL Waymarking Challenge [GC21W8H] (20.06.2010)

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Su 11.03.2012 15:20

Eipä ole mitään pahaa sanottavaa tarkastajien toiminnasta aina ollaan päästy kaikkia miellyttävään ratkaisuun. Haaste kätköihin en ota kantaa kaikki kätköilee omalla tyylillään.
Iso kiitos vapaa ehtoisille kätkötarkastajille.
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 11.03.2012 16:08

haksu10 kirjoitti:Tämän ketjun olemassaoloa on vaikea kyllä perustella, mutta jos tämän poistaisi niin sittenhän suojelisin tarkastajia ja blaa blaa blaa.
Nyt en ymmärrä. Minä ainakaan en halua ruotia keskusteluja joissa en ole ollut mukana. Vastaukseni liittyi yksinomaan annettuun otsikkoon:"Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast. Tai pitihän se sisällään myös mielipiteen haastakätköistä. Tuon mielipiteeni olen kyllä valmis toistamaan vaikka lakituvassa, piste.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 11.03.2012 16:14

Mukkelus kirjoitti:
haksu10 kirjoitti:Tämän ketjun olemassaoloa on vaikea kyllä perustella, mutta jos tämän poistaisi niin sittenhän suojelisin tarkastajia ja blaa blaa blaa.
Nyt en ymmärrä. Minä ainakaan en halua ruotia keskusteluja joissa en ole ollut mukana. Vastaukseni liittyi yksinomaan annettuun otsikkoon:"Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast. Tai pitihän se sisällään myös mielipiteen haastakätköistä. Tuon mielipiteeni olen kyllä valmis toistamaan vaikka lakituvassa, piste.
Nyt en ymmärrä että oletitko että sinun viestiäsi kommentoin. Tarkoitus oli kommentoida ketjun alotusta.

Mutta poistin nyt oman vastauksen, pitäkää tunkkinne.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja juheja » Su 11.03.2012 16:20

Itsellä ei ole pahaa sanaa sanottavana tarkastajista, päin vastoin. Se mitä tarkastajien kanssa olen ollut tekemisissä on vain vahvistanut mielikuvaani siitä, että he tekevät vapaaehtoishommaansa mielessään harrastajien paras, kätköilykokemusten mielekkyys ja turvallisuus, eikä mikään turha nipottaminen.

Kerran on kyllä ollut pientä erimielisyyttä Groundspeakin periaatteen järkevyydestä niiltä osin, kuin huoltoa kipeästi kaipaavaa tekijänsä hylkäämää purkkia ei voinut virallisesti adoptoida, mutta ymmärrän tämänkin - Groundspeakin asettamien sääntöjen mukaan mennään, ei niitä käy rikkominen. Siinäkin keskustelussa tuli selkeästi esille tarkastajan huoli sekä kätköilijöiden että kätkönomistajien oikeuksista sekä omiin kätköihinsä että hyviin ja kunnossaoleviin kätköihin.

Hatunnosto tarkastajille, teette tärkeää työtä. Kiitos ajastanne ja vaivannäöstänne.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Su 11.03.2012 17:56

Mukkelus kirjoitti:Tarkastajien toiminta ainakin meitä kohtaan on ollut asiallista ja riittävän nopeaakin. Näin on ollut silloinkin kun on kätköissä ollut jotain huomautettavaa tai muuta keskusteltavaa. Meistä he tekevät työtään sekä pyyteettömästi että ehdottomaan tasapuolisuuteen pyrkien. Kirjoittelusta täällä palstalla heidän toimistaan ei aina voi kyllä sanoa ihan tätä samaa.

Mitä haastekätköihin tulee niin ne ovat, ainakin meille, tuoneet ihan uuden ja rauhallisemman rytmin kätköilyyn.
Yleensä tulee tartuttua haasteisiin, jotka voi kerätä pitkällä aikavälillä ja hienoja paikkoja kierrellen. On vaikeaa nähdä että ne, yleisesti ottaen, toisivat mukanaan hätäilyä kätköjen kirjaamisiin. Toki onhan noita haasteita jotka edellyttävät monien kätköjen hakua yhtenä päivänä, mutta ne jäävät yleensä meidän mahdollisuuksiemme ulkopuolelle. Meidän kätköilyssä on jäänyt haasteiden myötä määrän hakeminen vähemmälle ja etukäteissuunnittelu noussut huomattavaan roolin.
---8<------
Tarkastajien toiminnasta olen samaa mieltä, toiminta on ollut asiallista ja riittävän tasalaatuista :D
Valitettavan harvoin sitä muistetaan foorumilla saakka "valittaa" tarkastajista, että kätkö meni tarkastuksesta heilahtamalla julkaisuun, tai että tarkastaja huomasi ja korjautti selkeän virheen kätkökuvauksesta.

Haastekätköissä olen vähän eri teilleä. Haasteet joissa tulee löytää (tietty )kätkö tiettynä päivänä, ovat mielestäni pahasta. Mitä pidemmällä "putken" venytys on, sitä pakonomaiseksi seuraavan löytyminen tulee. Tässä kohtaa mielestäni ihmismieli saattaa tehdä tepposet ja se "päivän purkki" kaivetaan esiin vaikka kirvellä.

t.w

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 11.03.2012 18:25

haksu10 kirjoitti: Nyt en ymmärrä että oletitko että sinun viestiäsi kommentoin. Tarkoitus oli kommentoida ketjun alotusta.

Mutta poistin nyt oman vastauksen, pitäkää tunkkinne.
En tietenkään olettanut, koska näinhän minä mistä viestistä lainaus on peräisin, joten palkokasvit pois sieraimista.

kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » Ma 12.03.2012 15:29

haksu10 kirjoitti:Mutta poistin nyt oman vastauksen, pitäkää tunkkinne.
Repesin, yks omia suosikkisanontoja ja oivaan kohtaan heittetty tässä vaikken ees tajunnu miks tuli sanomista :lol:

Haastekätköt ois varmaan ihan kivoja jotkut suorittaa mutta en oo löytänyt niitä mistään, siis en muita kun Trullin satasen haasteen ihan omista lähikätköistä bongattuna, haasteen jossa meillä on 54/100 verkalleen kerättyä löytöä täynnä, aikeena ois logata tää itse haastekätkö tulevan kesän/syksyn aikana :)

Mites mie löytäsin selkeen listan niistä muista haasteista mitä vois koittaa helpohkosti täyttää, eikös jotkut kerää ainakin 0km ja kirkkoja? Rautatieasemia? Jotakin muuta, mitä? :?: :)

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ma 12.03.2012 15:33

Kirjanmerkkilistasta löytyy suomalaiset haastekätköt:
http://www.geocaching.com/bookmarks/vie ... 5bf18fb845
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ma 12.03.2012 15:39

myös haastekätköt-sivulta, johon löytyy linkki viimeisimmästä uutisesta löytyy lista haasteista.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ma 12.03.2012 17:47

Suoraan sanottuna oon nyt vähän pettyny, että kukaan ei ole tässä ketjussa haukkunut tarkastajia :lol: Jokaisessa muussa aiheeseen liittymättömässä ketjussa lähdetään sivupoluille tarkastajien käytännöistä valittamalla, mutta nyt kun annettiin oikeen lupa haukkua tarkastajia niin kukaan ei uskalla enää avata suutaan :roll:

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 13.03.2012 8:04

Hau hau!
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 13.03.2012 15:23

Omat kokemukset tarkastajista ovat pääosin positiivisia, mutta negatiivisiakin on kertynyt jonkin verran. Lähinnä muutamasta.
Kun kohtelu ei ole tasavertaista tai kommunikointi lopetetaan kokonaan, tuntee itsensä lähinnä vain petetyksi.
Jos jotain kätkön ideaa tai osaa siittä ei hyväksytä ja annetaan syy miksi kätköä ei voida hyväksyä ja kuitenkin samalla on kätköjä jotka noudattavat samaa ideaa tai niissä vastaava toteutus on hyväksytty. Syytä on vaikea käsittää kun vastaavia on olemassa ja juuri hyväksytty. Vastaavien olemassa olevien nostaminen esille, joissa idea, ajatus tai toteutus on samanlainen tai samankaltainen, kommunikointikyky on yllättäen loppunutkin kuin seinään.

Tuntuu siis siltä, että löysin "virheen", mutta se halutaan kaikessa hiljaisuudessa haudata maton alle. Enää ei kyetäkkään osoittamaan miksi juuri muutama viikkoa sitten julkaistu vastaava kätkö on kaikin puolin sääntöjen mukainen, mutta tällä viikolla samaa ideaa, toteutusta tai osaa ei hyväksytäkkään. Minulta.
Kaikki tekee virheitä, mutta niiden myöntäminen tuntuu olevan tarkastajille vaikeaa. Kaikkea ei vain voi kääntää vapaaehtoisuuden ja kiireiden piikkiin. Ei silloin kun on aikaa tehdä kaikkea muutakin. Tällöin onkin hyvä olettaa ettei asialle tai asioille haluta tehdä mitään tai siittä ei välitetä. Epärehellistä se on myös itseään kohtaan, jos väittää tekevänsä jotain vaikka aikomusta ei edes ole. Jos aikaa ei ole, niin miksi kaikkea pitäisi sitten pystyä yksin hallitsemaan. Uudelleen organisointi ja toimintajärjestelmän päivitys palvelemaan nykyisiä tarpeita voisi olla paikallaan.

Tästä päästääkin sitten kätköihin joissa on poikkeavuutta sääntöjen suhteen. Alkureagoinnin jälkeen (jos sellainen tulee) "Hei, ollemme vastaanottaneet viestisi", jälkeen tulee syvä hiljaisuus. Voidaan jopa todeta, että kätkö rikkoo sääntöjä ja jopa sekin, että tarkastaajaa on kustu linssiin. Tämän jälkeen voisi tietysti olettaa, että kätkö menee hyllylle ja/tai kätkö vaaditaan korjaamaan. Toisinaan kyllä, toisinaan ei.
Jotenkin tuntuu hullunkuriselta, että toisilta vaaditaan pilkulleen sääntöjen noudattamista, mutta toiset saavat rikkoa selkeitä sääntöjä toteutuksellaan. Vaikka korjaukseen ei oikeasti vaadita paljoa, sitäkään ei kaikilta vaadita. Mikä päättää sen, että kätkö saa rikkoa sääntöjä, eikä sitä tarvitse sääntöjen mukaistaa. Pärstäkerroinko?

Kun tämä kaikki osuu omalle kohdalle, tuntuu ettei ole samanvertainen muiden kanssa. Ymmärrän varsin hyvin sen, että tarkastaja tekee päätöksensä sen hetkisen tiedon perusteella ja pohjautuen piilottajan kokemukseen ja antamiin tietoihin. Silloin kun joku havaitsee puutteen tai kohdan joka ei noudata sääntöjä pitäisi siihen puuttua ja korjata kätkö sääntöjen mukaiseksi.
Tuntuu siltä, että muutama tarkastaja ummistaa silmänsä tai katsovat läpi sormin sääntöjä eri tapauksissa, koska haluavat säilyttää nimimerkin takana kätköilynimimerkin suosion. Olisihan se ikävä leimaantua nihilistiksi.
finnranger kirjoitti:Mitä haastekätköihin tulee niin ne ovat eräs kätköilyn harha-askelista ja koko käsitteen voisi poistaa. Haastekätköt johtavat helposti järkevän kätköilyn vastaiseen toimintaan (kun nopeus on valttia unohtuvat helposti jästien varominen, kohteen tarkastelu, kätkön kunnollinen palautaminen ja ylipäätäsä hyvän kätköilyetiketin mukainen toiminta) ja yleensäkin unohtuu se mistä kätköilyssä pitäisi olla kysymys: miellyttävästä harrasteesta.
Yllä oleva oli hyvä kirjoitus. Asiasta pitäisi järjestää äänestys, jossa vaihtoehtoina haastekätköt vs. arkistointi. Ikävä kyllä tämä foorumi edustaa prosentuaalisesti vain pientä osaa kätköilijöitä ja jopa on haitallinenkin. Foorumilla esitetyt mielipiteet edustavat pienen ja valikoituneen väen mielipidettä ja otannaksi se on riittämättömän pieni. Tulos vääristyy. Henkilökohtaisesti minulla ei ole haastekätköjä vastaan, mutta en vastustaisi niiden poistoakaan.

Mitä tulee kätköilyyn muutenkin, niin kätköily ei tunnu olevan enää entisellään. Pitäisikö? Ehkä? Itse ainakin pidin kätköistä pääsääntöisesti joita löysin muutama vuosi sitten. Taso on laskenut huomattavasti siittä, tai ainakin kätköistä puuttuu se jokin wau-efekti. Oli sitä silloinkin huonoja kätköjä, mutta ei niitä ylistetty ja kiitetty polvillaan tekijän nerokkuudesta. Ne olivat vain kätköjä muiden joukossa ja ne eivät saaneet mitään hurraata. Myös negatiivista palautetta annettiin ja kyllä se laittoi miettimään seuraavaa kätköä piiloon vietäessä. Kätkö saattoi myös säväyttää vasta kun sen sai käteen. Nyt kätkö on nerokas ja camot saa kehuja kun vierestä on nykäisty kasa heinää purkin päälle. Kätkön hyvyyden tuntuu ratkaisevan myös se kuinka lähelle pääsee auton kanssa. Mitä lähemmäs, sen parempi kätkö.

DNF:t tuntuvat olevan myös eräänlainen häviävä kansanperinne. Itse asiassa DNF:ien kertyminen on myös kontrolli omistajalle kätkön mahdollisesta häviämisestä.
Olisi kiva tietää miten dnfien määrä on kehittynyt vuosien saatossa, kun ne suhteutetaan kätköjen ja kätköilijöiden määrään. Onko meistä tullut parempia löytäjiä, ovatko kätköt helpompia, vai soitammeko heti apua? Vai emmekö kehtaa tunnustaa löytämättömyyttämme enää julkisesti?

Tuntuu siltä, että kätköilyn alkuperäinen idea on kadonnut ja se etääntyy jatkuvasti. Tähän joku voi tietysti sanoa, että älä hae kätköjä joista et pidä, vaikka ne kartalla möllöttävätkin. Aika vaikea tietää ennen löytämistä millainen kätkö on ja onko vasta purkki ja lokikirja ne hienot asiat. Koskaan ei tiedä ennen löytöä ja yllätyksiä mahtuu aina joukkoon. Pitäisikö kätköily sitten lopettaa, kun ei tule enää jonkun pointin sisältäviä kätköjä, vai pitäisikö vain sulautua joukkoon ja kiitellä roskiksen alla olevaa nanoa geokätköilyn hienompana neronleimauksena?

Monet ovat syyttäneet minua negatiivisista lokkauksista. Kyllä, jotkut ovat sellaisia olleet. Ei liene yllätys, että olen myös itse saanut vastaanottaa negatiivisia lokkauksia. Olen pyrkinyt kirjoittamaan fiilikset ja tunnelmat kätköön sellaisena kuin olen ne kokenut. Tällöin omistajallekkin välittyy se miten olen hänen kätkönsä kokenut. Mielestäni rehellinen mielipide on arvokkaampi, olkoonkin se negatiivinenkin, kuin tekaistu ja mielistelevä. En ymmärrä niitä jotka kehuvat kätköä joka osa-alueella ja sitten takana haukkuvat sen aivan jätökseksi. Tälläinen ei ainakaan kehitä kätköttäjää siihen suuntaan mihin toivoisit. Kätköstä luodaan väärä mielikuva. Jokainen toki kokee kätköt tavallaan, mutta pitäisikö joka ikistä sitten vain kehua ja ylistää. Toivottavasti ei. Ilman huonoja ei olisi hyviä. Ja sellaiseen ideaalitilanteeseen ei koskaan päästä, että kaikki kätköt olisivat vain hyviä. Itse aikoinaan arvostin suuresti joidenkin kätköilijöiden lokkauksia joista paistoi onnistumiseni läpi tavallisten negatiivisten asioiden kaivuun asemasta. Itse peräänkuulutan hyviä ja jonkun pointin tai jujun sisältäviä kätköjä. En kartan täytteitä ja minuutti kätköjä (tehty minuutissa, löydetty minunuutissa). Missä on vaivalla tehdyt old school kätköt. Ehkä olen toiveiden kanssa yksin ja ajastani jälkeen jäänyt. Jotenkin kätköily ei enää tunnu siltä kuin se joskus tuntui.

Thymallus Thymallus
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 13.03.2012 15:45

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja Thymallus Thymallus » Ti 13.03.2012 16:05

jule100 kirjoitti:Omat kokemukset tarkastajista ovat pääosin positiivisia, mutta negatiivisiakin on kertynyt jonkin verran. Lähinnä muutamasta.
Kun kohtelu ei ole tasavertaista tai kommunikointi lopetetaan kokonaan, tuntee itsensä lähinnä vain petetyksi.
Jos jotain kätkön ideaa tai osaa siittä ei hyväksytä ja annetaan syy miksi kätköä ei voida hyväksyä ja kuitenkin samalla on kätköjä jotka noudattavat samaa ideaa tai niissä vastaava toteutus on hyväksytty. Syytä on vaikea käsittää kun vastaavia on olemassa ja juuri hyväksytty. Vastaavien olemassa olevien nostaminen esille, joissa idea, ajatus tai toteutus on samanlainen tai samankaltainen, kommunikointikyky on yllättäen loppunutkin kuin seinään.
Hei!

Kertoisitko tarkemmin mistä kätköistä on kyse? Olemme kätkötarkastajakolleegojen kanssa kovin ihmetelleet mitä nämä sinun kätköt ovat olleet mitä ei ole hyväksytty. Yksi ainoa mikä tulee mieleen on haastekätkösi, jonka olisimme helpotettuna versiona julkaisseet. Halusit kuitenkin ottaa yhteyttä Groundspeakin Appealsiin eli valituksia käsittelevään ryhmään ja sieltä torpattiin haastekätköideasi kokonaan. Syynä oli se, että se rajoitti kätköilyä. Tämäkin varmaan oli sitten meidän vika.

Tässäpä vielä kanssakätköilijöille ohje kuinka Appealsiin otetaan yhteyttä.

Jos tuntuu siltä, että tarkastajan päätös/toiminta ei miellyttänyt, niin voit ottaa yhteyttää Groundspeakiin valituksia käsittelevään ryhmään tällä lomakkeella. Yhteydenoton aiheeksi valitaan "Geocache Appeals". Groundspeak käsittelee valituksen ja tekee lopulliset päätökset ohjenuorien soveltamisesta ja paikalliset kätkötarkastajat kunnioittavat niitä.

Thymallus Thymallus
Volunteer Geocaching.com Cache Reviewer
Viimeksi muokannut Thymallus Thymallus, Ti 13.03.2012 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ti 13.03.2012 16:20

Kyllä on turhanpäiväistä jupinaa täällä :shock: Kaikki suomen kätköntarkastajat toimivat kyllä omastamielestäni ihan OK :)
jonsson

juhaeino
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.10.2011 7:21
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja juhaeino » Ti 13.03.2012 17:27

Lainausta Jule100:lta

[/quote] Mitä tulee kätköilyyn muutenkin, niin kätköily ei tunnu olevan enää entisellään. Pitäisikö? Ehkä? Itse ainakin pidin kätköistä pääsääntöisesti joita löysin muutama vuosi sitten. Taso on laskenut huomattavasti siittä, tai ainakin kätköistä puuttuu se jokin wau-efekti. Oli sitä silloinkin huonoja kätköjä, mutta ei niitä ylistetty ja kiitetty polvillaan tekijän nerokkuudesta. Ne olivat vain kätköjä muiden joukossa ja ne eivät saaneet mitään hurraata. Myös negatiivista palautetta annettiin ja kyllä se laittoi miettimään seuraavaa kätköä piiloon vietäessä. Kätkö saattoi myös säväyttää vasta kun sen sai käteen. Nyt kätkö on nerokas ja camot saa kehuja kun vierestä on nykäisty kasa heinää purkin päälle. Kätkön hyvyyden tuntuu ratkaisevan myös se kuinka lähelle pääsee auton kanssa. Mitä lähemmäs, sen parempi kätkö.

DNF:t tuntuvat olevan myös eräänlainen häviävä kansanperinne. Itse asiassa DNF:ien kertyminen on myös kontrolli omistajalle kätkön mahdollisesta häviämisestä.
Olisi kiva tietää miten dnfien määrä on kehittynyt vuosien saatossa, kun ne suhteutetaan kätköjen ja kätköilijöiden määrään. Onko meistä tullut parempia löytäjiä, ovatko kätköt helpompia, vai soitammeko heti apua? Vai emmekö kehtaa tunnustaa löytämättömyyttämme enää julkisesti?

Tuntuu siltä, että kätköilyn alkuperäinen idea on kadonnut ja se etääntyy jatkuvasti. Tähän joku voi tietysti sanoa, että älä hae kätköjä joista et pidä, vaikka ne kartalla möllöttävätkin. Aika vaikea tietää ennen löytämistä millainen kätkö on ja onko vasta purkki ja lokikirja ne hienot asiat. Koskaan ei tiedä ennen löytöä ja yllätyksiä mahtuu aina joukkoon. Pitäisikö kätköily sitten lopettaa, kun ei tule enää jonkun pointin sisältäviä kätköjä, vai pitäisikö vain sulautua joukkoon ja kiitellä roskiksen alla olevaa nanoa geokätköilyn hienompana neronleimauksena?

Monet ovat syyttäneet minua negatiivisista lokkauksista. Kyllä, jotkut ovat sellaisia olleet. Ei liene yllätys, että olen myös itse saanut vastaanottaa negatiivisia lokkauksia. Olen pyrkinyt kirjoittamaan fiilikset ja tunnelmat kätköön sellaisena kuin olen ne kokenut. Tällöin omistajallekkin välittyy se miten olen hänen kätkönsä kokenut. Mielestäni rehellinen mielipide on arvokkaampi, olkoonkin se negatiivinenkin, kuin tekaistu ja mielistelevä. En ymmärrä niitä jotka kehuvat kätköä joka osa-alueella ja sitten takana haukkuvat sen aivan jätökseksi. Tälläinen ei ainakaan kehitä kätköttäjää siihen suuntaan mihin toivoisit. Kätköstä luodaan väärä mielikuva. Jokainen toki kokee kätköt tavallaan, mutta pitäisikö joka ikistä sitten vain kehua ja ylistää. Toivottavasti ei. Ilman huonoja ei olisi hyviä. Ja sellaiseen ideaalitilanteeseen ei koskaan päästä, että kaikki kätköt olisivat vain hyviä. Itse aikoinaan arvostin suuresti joidenkin kätköilijöiden lokkauksia joista paistoi onnistumiseni läpi tavallisten negatiivisten asioiden kaivuun asemasta. Itse peräänkuulutan hyviä ja jonkun pointin tai jujun sisältäviä kätköjä. En kartan täytteitä ja minuutti kätköjä (tehty minuutissa, löydetty minunuutissa). Missä on vaivalla tehdyt old school kätköt. Ehkä olen toiveiden kanssa yksin ja ajastani jälkeen jäänyt. Jotenkin kätköily ei enää tunnu siltä kuin se joskus tuntui.

Vastaukseni:

Mielestäni kätköilyssä ei ole tarkoitus vain ja ainoastaan purkit ja toteutukset. Vällillä on mukava etsiä nerokkaita ja haastavia purkkeja, joskus tekee mieli vain päästä löytämään kätköjä kätköjen vuoksi. joskus alkaa kyllästyttää iso liuta samanlaisia purkkeja. Vierailla paikkakunnilla vieraillessa on mukavaa etsiä tavallisiakin "nanoja roskiksen alta" vain koska on mukavaa nähdä samalla vieraan paikan katukuvaa ja kävellä ympäriinsä. Ulkopaikkakuntalaiset näkevät ehkä kaupunkien "tusinakätköt" eri valossa kun paikkakuntalaiset. Kätköt toimivat myös hyvänä syynä lähteä katselemaan paikkoja jollain tutulla ja sukulaisella käydessä.

Kaikkien kätköjen ei tarvitse olla sen kummempia kun purkki kivenkolossa tai nano roskiksen alla, kunhan ne ovat hyvin huollettuja ja lokkaaminen on helppoja. Märät tai täydet lokivihkot, kosteudesta limaset purkit tai kätköt joiden "kiinnitysmekanismi" on niin rikki että on älytön työ palauttaa se, ovat purkkeja joille voi suoraan antaa negatiivista palautetta.

Itse alaikäisenä minulla ei autoa ole mutta lähtee milloin kukakin minua kuskailemaan niin talvisin pimeinä iltoina on mukavampi lokata lämpimässä autossa kun pakkasessa sormet jäässä. Kesäisin asia on aivan toisin, silloin on ihan kiva kävellä metsässä tai mennä vaikeampiinkin paikkoihin.

Tässä on minun käsitykseni kätköilystä, mutta kukin kätköilköön tavallaan rämpikööt sitten kilometrikaupalla lumihangessa palellen tai etsien vain niitä kätköjä jotka saa napattua auton ikkunasta sisään.

Pahoittelut vielä sekavasta ulkomuodosta. en näköjään käyttänyt "lainaa" toimintoa oikein

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Käyttäjien mielipiteet tarkastajista, tarkastajien valinnast

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ti 13.03.2012 19:19

Onhan tuo hiukan hankalaa yhteensovittamista kun toiset etsii muovipurkkeja, toiset numeroita ja toiset niitä paikkoja. Ei auta kuin kahlata lannoitteen läpi ja toivoa että joskus onnistaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”