Munzee

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja PekkaR » To 29.08.2013 21:14

munzer = MUNTSAILIJA tai MUNTSARI

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 20.10.2013 19:17

Näyttää leviävän kulovalkean tavoin Suomessa tämä munzee homma. Kesällä lähin olisi ollut liki 100km päässä, nyt näytti tuon säteen sisässä olevan kymmeniä. Ei muuta kuin softa kännyyn, rekisteröinti ja pyörällä kohti lähintä munzeeta. Paikalle päästyäni en ehtinyt edes ohjelmaa käynnistää kun tarra jo osui silmiin. Hetki piti satelliittien löytymistä sitten venailla että pääsi "loggaamaan". Se kävikin yllättävän nopeasti. Tarraan paistoi aurinko niin en ehtinyt paljon kännykkää asetella kun se jo päästi äänen onnistuneen löydön merkiksi. Sitten "tyhjä olo", tässäkö tämä nyt sitten oli. Jää ainakin aikaa katsella maisemia :D
Jännältä "peliltä" vaikuttaa. Löytöjen lisäksi pisteitä saa myös siitä kun omia munzeita löydetään niin näitä on turha tunkea mihinkään vaikeisiin paikkoihin. 20km säteellä näyttää kaikki olevan tällä hetkellä sellaisissa paikoissa että jästivaara on todellinen, mutta jos logaus on noin nopea niin eipä tarvi juuri jännittää :D Uskoisin että helppojen geokätköjen ystävät tykkää munzeilustakin, ainakin minä aion tätä jatkaa kätköilyn ohessa.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Su 20.10.2013 19:32

Kuultiin eka kerran tänään Pilpan miitissä tästä Munzeesta. Ihmettelin, että mistä ihmeen "muntsista" ne höpöttävät... :D Vaan kun kännykän merkkinä on Nokia 6300, niin ei taitane onnistua?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 20.10.2013 20:13

ReiKaa kirjoitti: Vaan kun kännykän merkkinä on Nokia 6300, niin ei taitane onnistua?
Ikävä kyllä ei. Pitää olla Apple, Android tai Windows puhelin. http://www.munzee.com/download

cr8or
Viestit: 12
Liittynyt: Su 08.09.2013 18:49

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja cr8or » Su 20.10.2013 21:49

Sitä jota en tykkää niistä munzeista on se että ne laitetaan samoihin paikkoihin missä olen jo käynyt geokätköilemässä eli pitäisi kiertää kaikki samat paikat uudelleen.

Avatar
kiero
Viestit: 215
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja kiero » Su 20.10.2013 22:22

Aluksi olin ihan innoissani, mutta sitten alkoi tulla tälläisiä powertarileja:

Kuva

Sitten en enää jaksanut innostua.

Joo, ei niitä kaikkia tarvitse hakea ja antakaa kaikkien lappujen kukkia tolpista jne... :roll:
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja porari » Su 20.10.2013 22:29

Alkuinnostus katosi tosiaan nopeasti, kun upcode-tarroja alkoi ilmestymään joka tolppaan.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 21.10.2013 0:17

cr8or kirjoitti:Sitä jota en tykkää niistä munzeista on se että ne laitetaan samoihin paikkoihin missä olen jo käynyt geokätköilemässä eli pitäisi kiertää kaikki samat paikat uudelleen.
Muutama on näköjään ilmestynyt lähistölle. Tänään oli hyvä ilma geokoirien kanssa käydä lenkillä hakemassa tällainen. Tuleehan taas syy lenkkeillä :) Sehän näissä on huono puoli, että koodataan paikat, jotka eivät välttämättä ole sopivia esim. tarroille... Toisaalta huomaamattomampi kuin purkki ja ainakin helpompi logata (verrattuna vaikkapa paperimössölogeihin).
No katsotaan kauanko tästä jaksaa innostua, geopurkkejakaan en paljoa viitsi esim. kaupungilla hakea.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 21.10.2013 7:50

kiero kirjoitti:Aluksi olin ihan innoissani, mutta sitten alkoi tulla tälläisiä powertarileja:
Mahtava, tulispa tännekkin :D Itse en vihti tehdä, vielä ;)

Avatar
Jos1978
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 28.05.2010 14:33
Paikkakunta: Raahe

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Jos1978 » Ma 21.10.2013 13:29

Kävinpä tänään itsekki tämän keskustelun luettuani testaamassa paria muntsia..
Ihan hauska hommeli se kai tämäkin on, mutta huomasin sen vaan että kun pääsen lähelle muntsia, ei sen etsiminen käy OLLENKAAN niinkuin garminilla kätköjen kanssa.
Kartan latautuminen liikkuessa ja paikalle saavuttua kestää aivan TOL KUT TO MAN kauan !! ja kun eihän tossa edes ole kunnon etsintämoodiakaan.. eli tyyliin montako metriä nollapisteeseen jne.. huh.. ja se kartta.. juupa juu..
No satuin pari näkemään jo kaukaa, joten niistä sitten aloitin.
En aio kuitenkaan vielä luovuttaa.
DNF

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 21.10.2013 15:02

Jos1978 kirjoitti:ja kun eihän tossa edes ole kunnon etsintämoodiakaan.. eli tyyliin montako metriä nollapisteeseen jne.. huh.. ja se kartta..
Kartta ei tosiaan ole kummoinen, mutta kyllä mulla tulee etäisyys nollapisteeseen ja suunta vasempaan yläkulmaan kun sormella munzea klikkaa

pitkulainen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 10.02.2012 8:47

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja pitkulainen » Ma 21.10.2013 15:27

Voihan ne ladata sinne garminiinkin. Laitoin joskus tuonne keskustelun alkupäähän jotain linkkiäkin. Kyllä nämä yleensä löytyy ihan helposti kunhan oikealle tontille osuu ellei sitten naatit ole ihan pielessä, niinkuin on pari kertaa ollut. :shock:

Avatar
Jos1978
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 28.05.2010 14:33
Paikkakunta: Raahe

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Jos1978 » Ma 21.10.2013 16:50

Juu garminiin latasin itsekin, nyt on paljon helpompaa.. En vaan oikeen kehtaa mennä noihin julkisiin paikkoihin yksin pällistelemään.. tulee hieman hölmö olo, jos ei heti löydy... kävin tänään Cittarissa, Prismassa ja Maskussa.. täytyy odottaa pimeän tuloa :)

Mutta ei mulla tuu vasempaan ylänyrkkaan mitään etäisyyttä ja suuntaa vaikka kuinka muntsia näpyttäskin.. ??
Voisko johtua laite-eroista ? Mulla Lumia 800.
DNF

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 21.10.2013 17:01

Jos1978 kirjoitti:Mutta ei mulla tuu vasempaan ylänyrkkaan mitään etäisyyttä ja suuntaa vaikka kuinka muntsia näpyttäskin.. ??
Voisko johtua laite-eroista ? Mulla Lumia 800.
Varmaankin ero on sitten siinä, itsellä käytössä Android versio...

Avatar
Jos1978
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 28.05.2010 14:33
Paikkakunta: Raahe

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Jos1978 » Ma 21.10.2013 17:05

No on. Testasin just pojan iphoneen samaa ohjelmaa. TÄYSIN erilainen ku omassa lumiassa.. :cry:
No, kunhan tuo aurinko laskee, lähen leikkimään. :D
DNF

Avatar
Jos1978
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 28.05.2010 14:33
Paikkakunta: Raahe

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Jos1978 » Ma 21.10.2013 17:08

Ja tosiaan, laitetaas vielä selvyydeksi.. Mää missään maskussa oo käyny, ku Kauppakeskus MASTOssa.. :oops:
DNF

Avatar
kalman
Viestit: 46
Liittynyt: Su 23.12.2007 0:08

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja kalman » Ma 21.10.2013 17:47

Kun varsinaista kätköä ei ole näitä on tosiaan helppo liimailla ilman sen suurempaa halua esitellä mielenkiintoista paikkaa...

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ma 21.10.2013 19:01

Eipä noiden munzeiden tarkoitus olekaan mitään hienoja paikkoja esitellä vaan lähinnä tuo on peli ja perustuu vain pisteiden keräämiseen. Pisteitähän saa siis siitäkin kun julkaisee uuden munzeen tai kun joku löytää sellaisen. Aluksi tuli itsekin verrattua tätä liikaa kätköilyyn mutta ovat tosiaan aivan eri lajeja ja tähän nämä powertrailit sopivatkin hyvin. Niiden loggaaminenkin on kätevää kun ei tarvitse nimeä mihinkään raapustaa ja ei sitä viitisi korpeen yhden tarran perässä välttämättä lähteä, purkit onkin jo asia erikseen :wink: Etsiminen sujuu parhaiten kun lataa nipun etukäteen garminiin ja sen avulla navigoi paikalle, säästyy kännykän akkuakin mukavasti.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ti 22.10.2013 8:29

vihtis83 kirjoitti:Eipä noiden munzeiden tarkoitus olekaan mitään hienoja paikkoja esitellä vaan lähinnä tuo on peli ja perustuu vain pisteiden keräämiseen. Pisteitähän saa siis siitäkin kun julkaisee uuden munzeen tai kun joku löytää sellaisen. Aluksi tuli itsekin verrattua tätä liikaa kätköilyyn mutta ovat tosiaan aivan eri lajeja ja tähän nämä powertrailit sopivatkin hyvin. Niiden loggaaminenkin on kätevää kun ei tarvitse nimeä mihinkään raapustaa ja ei sitä viitisi korpeen yhden tarran perässä välttämättä lähteä, purkit onkin jo asia erikseen :wink:
Näin juuri. Voihan Munzeillakin esitellä vaikka mitä, mutta geokätköt on mun mielestä siihen parempi keino. Toisaalta taas hienon paikan esittely menee pieleen jos sinne laitetaan D4-micro. Maisemien katselun sijaan homma menee risukoissa rypemiseksi ja/tai DNF:ksi. Kun munzeessa ei ole mitään fyysisesti käsiteltävää "purkkia" eikä täyttyvää logivihkoa niin huollon tarvettakaan ei ole.

Munzeissa ei kai ole mahdollisuutta "virtuaalilogata" kätköjä? Logaavan laitteen pitää olla oikeissa koordinaateissa ja "sijaintien imitointi" asetuksista pois päältä. Kaverille voinee löytöjä logata kun kirjautuu ohjelmasta ulos ja menee kaverin tunnuksilla sisään. Siis vähän vaivalloisempaa kuin geokätkön logaaminen kaverille.

Onko täällä kenelläkään kokemusta noista Munzeen sivuilta tilatuista valmiista tarroista? Kuinka kauan kestää toimitus ja tarttuuko liima pakkasessa? Postikuluineen 10kpl arkki näyttää maksavan 5,5$. Kappalehinta siis noin 40eurosenttiä, eli rahallisesti ei välttämättä kannata alkaa itse askartelemaan :)

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 22.10.2013 21:09

jviirret kirjoitti:Munzeissa ei kai ole mahdollisuutta "virtuaalilogata" kätköjä? Logaavan laitteen pitää olla oikeissa koordinaateissa ja "sijaintien imitointi" asetuksista pois päältä. Kaverille voinee löytöjä logata kun kirjautuu ohjelmasta ulos ja menee kaverin tunnuksilla sisään. Siis vähän vaivalloisempaa kuin geokätkön logaaminen kaverille.

Onko täällä kenelläkään kokemusta noista Munzeen sivuilta tilatuista valmiista tarroista? Kuinka kauan kestää toimitus ja tarttuuko liima pakkasessa? Postikuluineen 10kpl arkki näyttää maksavan 5,5$. Kappalehinta siis noin 40eurosenttiä, eli rahallisesti ei välttämättä kannata alkaa itse askartelemaan :)
Aiemmin huijausta on kuulemma munzeilla esiintynyt erillisten gps-mokkuloiden avulla ja lopulta softaa oli kai muutettu niin että vain puhelimen sisäistä gepsiä voi käyttää.

Tarrat tulee jenkkilästä noin viikossa ja liima niissä on hyvää ainakin yli nollan lämpötiloissa. Pakkaskestävyydestä tosin ei tietoa mutta se selviää heti talven tultua... :wink:
There's always a cache somewhere

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”