Hyödyllinen joululahja

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja frankiender » Su 21.12.2008 17:25

Haastan kaikki kätköilijät luovuttamaan verta vielä tämän vuoden puolella. Itse olen huomenna menossa.
Olkoon tämä joululahjani kaikille niille, joille veri on tavaraa tärkeämpää.

Samalla toivotan kaikille kätköilijöille jo etukäteen hyvää ja rauhallista joulua :)

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja rixu » Su 21.12.2008 17:42

Kannatan tätä ehdottomasti, itse tosin en voi osallistua koska viime kerta oli marraskuun alussa joten 60 päivää tulee täyteen tammikuun alussa. Sitten menen taas, koitan pitää koko ajan tuota 60 päivän välein -tahtia päällä :)

pelleri
Viestit: 42
Liittynyt: La 28.07.2007 19:55
Paikkakunta: Lehmo

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja pelleri » Su 21.12.2008 18:05

Tämähän onkin hyvä idea! Taidankin käydä luovuttamassa. Toivotaan vaan ettei kukaan pipipää tuhoa tätäkin hyvää tarkoittavaa ketjua kaiken maailman "omilla" mielipiteillä. Nyt vaan kaikki verta luovuttamaan!!
Lähdin kätköilemään, löysin itseni.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 21.12.2008 18:34

pelleri kirjoitti:Tämähän onkin hyvä idea! Taidankin käydä luovuttamassa. Toivotaan vaan ettei kukaan pipipää tuhoa tätäkin hyvää tarkoittavaa ketjua kaiken maailman "omilla" mielipiteillä. Nyt vaan kaikki verta luovuttamaan!!
SPR on hyväntekeväisyys järjestö, eli siihen ei voi luottaa. Kaikki hyväntekeväisyys on huijausta, koska siinä ajatellaan muita ihmisiä. Sellainen on epänormaalia ja evoluution vastaista. Ainaoastaan voittoa tavoitteleviin toimijoihin voi luottaa. Ihminen on luontaisesti itsekäs ja tavoittelee vain omaa etua. :lol:

Oikein hyvä idea. Yrittää vain tuo flunssa kovasti päälle, joten ei taida veri nyt kelvata. Mutta kunhan tuosta pöpöstä selvitään niin sitten.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Su 21.12.2008 19:25

frankiender kirjoitti:Haastan kaikki kätköilijät luovuttamaan verta vielä tämän vuoden puolella. Itse olen huomenna menossa.
Ah niin mielelläni menisin. Lähimpään toimipisteeseen on vaan ~100km matkaa. Viimeksi kun liikkuva veripalvelu täällä Virroilla kävi, meni tilaisuus huonon tiedotuksen johdosa tyystin ohi. Mutta seuraava tilaisuus on jo luurissa piippaamassa, joten käym oman pussilliseni O+:aa valuttamassa talteen. Tämä on sellaista aktiviteettiä jota voin suositella, jopa näin entisenä neula-kammoisena.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Su 21.12.2008 20:31

Todella hyvä ajatus. Kävisin minäkin, jos huolisivat. Mutta kun olen asunut vuoden Englannissa 1990-luvun alkupuoliskolla, siksi pelkäävät, että minulla on hullun lehmän tauti :roll:

frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja frankiender » La 12.12.2009 14:16

Hiukan etuajassa, mutta nyt olisi taas verestä tarvetta, joten uusitaanpa tämä haaste. Menen taas maanantaina luovuttamaan. Ja hyvää joulun odotusta kaikille :D

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 12.12.2009 14:51

Aivan loistava idea, että tämä tuli taas tapetille! Edellinen aalto alkoi toukokuussa 2007., mutta se on päässyt vaan hiipumaan. Nyt saadaan konkreettisesti "uutta verta". Tartun haasteeseen!
Onko muuten nimesi jo täällä?

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » La 12.12.2009 18:53

Porvoossa ja Helsingissä luovuttavat voivat logata käyntinsä waymarking-sivustolla, mutta varmasti Suomessa on muitakin luovutuspaikkoja. Listatkaa käydessänne :wink:

Logata voi myös tämän: Bloodcache
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » La 12.12.2009 19:14

Erittäin hieno idea ja ele :)
Aikoinaan kävin useitakin kertoja, enää en saa. Siispä vain hengessä mukana.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja ilkant » Su 27.12.2009 12:15

Joulukuun alussa kävin viimeiksi. Olen luovuttanut säännöllisesti toista vuotta. Kohta on 10. kerta. Mukava tietää, että yksi luovutus pelastaa todennäköisesti yhden ihmiselämän.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
Itiq
Viestit: 95
Liittynyt: La 01.12.2007 15:56

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Itiq » Su 27.12.2009 18:38

Eri veriryhmien reaaliaikainen veritilanne näkyy muuuten täältä: http://www.veripalvelu.fi/www/wwwroot
Ja kyllähän noita verenluovutuskertoja on ollut useampi kymmenen. Vaan nykyisin on pysyvästi luovutuksen estävä syy.
Ei se ole koira, se on susi.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja ilkant » Pe 01.01.2010 12:21

Estääkö verenluovutuskielto myös luuytimen luovuttamisen? EIkös sitten voi vielä luovuttaa jotain veriplasmaa?
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
Itiq
Viestit: 95
Liittynyt: La 01.12.2007 15:56

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Itiq » La 02.01.2010 11:30

ilkant kirjoitti:Estääkö verenluovutuskielto myös luuytimen luovuttamisen? EIkös sitten voi vielä luovuttaa jotain veriplasmaa?
Kyllä verenluovutuskiellon syyt estävät -ainakin yleensä- myös luuytimen ja veriplaman luovutuksen.
Ei se ole koira, se on susi.

kantti antti
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 24.08.2010 13:47

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja kantti antti » Su 05.12.2010 3:07

Nyt on taas käyty luovuttamassa. Torstaina käväsin luovuttamassa, kun veripalvelun toimipisteen ohi ajaessa muistui mieleen, että taitaa olla taas sen aika. Tavoite on itelläki käydä mahdollisimman usein luovuttamassa. Nyt taisi olla 7. kerta. Jätetään taas haaste kaikille kynnelle kykeneville käydä luovuttamassa, ja toivotetaan samalla hyvät joulun odotukset kaikille!

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Su 05.12.2010 12:40

Itekään en voi verta käydä luovuttamassa. Siinä hommassa on niin paljon niitä rajotuksia, että joitakin pitää ihan ihmetellä :roll:
En kyllä tiedä uskaltaisinko käydä vaikka pystyisinkin...

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Eniz » Su 05.12.2010 18:55

sgt_pepper kirjoitti:Itekään en voi verta käydä luovuttamassa. Siinä hommassa on niin paljon niitä rajotuksia, että joitakin pitää ihan ihmetellä :roll:
En kyllä tiedä uskaltaisinko käydä vaikka pystyisinkin...

Iloisen ja hyvän joulumielen spoilaus alkaa tästä:

Punainen risti ehti rapiat sata vuotta sitten toimia kai pari vuotta hyväntekeväisyysjärjestönä, ennen kuin sveitsiläiset pankkiirit ottivat sen haltuunsa. Suomessa punaisenristin pomot saavat huimat edut ja on näitä jäänyt ihan väärinkäytöksistäkin kiinni. Verta luovuttamalla tuet Irakin sotaa tai muita konflikteja, jos käyt verenluovutuksessa saattaa oma veresi vielä vuotaa noissa taisteluissa.
Veri on ilmaista SPR:lle mutta se myy verituotteita Suomessa sekä ulkomailla markkinahinnalla. OK. en ole katkera mutta kumminkin. Otin näistä asioista selvää, kun vereni ei enää kelvannutkaan SPR:lle. Säännöt ovat Suomessa kovin erilaisia, muissa maissa vereni kelpaisi ja saisin vielä hyvän maksunkin siitä.
Ajatellaan että pariskunta joutuu miesjengin raiskaamaksi, niin mies ei saa enää koskaan luovuttaa verta ja nainen oliko se muutaman kuukauden tai vuoden varoajan jälkeen on taas kelvollinen verenluovuttaja.

Itse olen perushetero, mutta sairauteni SPR:n mielestä estää verenluovutuksen, sairauteni on ihan toista laatua ja verestäni sitä ei todellakaan voida diagnosoida.

Jotenkin erikoista, että Suomen sairaaloiden verihuolto on yksityisen hämäräsäätiön hallinnassa. Se ei tosin sulje pois sitä seikkaa että veripalvelu Suomessa on erinomaista ja suomalaiset verituotteet ovat maailmalla arvostettuja.

Ei silti happamia sanoi kettu marjoista, kävisin ilomielin luovuttamassa verta, varmaan tusinan kertaa kävinkin, mutta sitten lyötiin lappu luukulle; veri ei enää kelpaa, ja aikaisemmin kelpasi hyvin, sain vain diagnoosin joka muutti asiat SPR.n mielestä.

Tosin nythän en enää asukkaan Suomessa, täytyykin etsiä paikallinen veripankki ja kokeilla kelpaako täällä.

Verenluovutus on oikeasti hyvä asia, vaikka tässä tuota SPR:ää mollasinkin, mutta itsepähän ne tämän mollauksen minulle aloittivat :roll:

Veriryhmäni on O ja olen ymmärtänyt, että sillä varsinkin olisi käyttöä. Tuntuu jokseenkin tyhmältä, että Suomessa en saa tuota vertani luovuttaa.

Siis olen pettynyt SPR:n verenluovutuksen käytäntöön sen tuloksethan ovat mahtavat. Luovuttakaahan pari pisaraa minunkin puolestani. :D

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja gsea » Su 05.12.2010 20:14

Paljoltipa olen samaa mieltä vastaaja Enizin kanssa.
SPR:n entinen veripalvelun TJ on mokannut asian totaalisesti.
Suomalaiset (minäkin muunmuassa) ovat ilmaiseksi iät ajat luovutaneet verta.
Sitten tämä hyväkäs tilailee kavereiltaan ns. "konsulttipalveluja" kai jopa miljoonalaskuilla ostaa, ilman senkummempia sopimuksia.
Laskut sitten erittelemättä jne. Hyvä, että uskalsivat erottaa mokoman lieron....
Onneksi kai omat käräyttivät?
Itse verenluovutusasia on mitä kannatettavin. Mulla vielä on on ryhmä O-, joka lienee halutuin.
Saatanpa joskus vielä käydä luovuttamassa, jos ikä ja tilanne myötä antaa, aika näyttää.

Paljon hallaa teki hyvälle asialle TJ:n puuhastelu.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 05.12.2010 20:23

gsea kirjoitti:Paljoltipa olen samaa mieltä vastaaja Enizin kanssa.
SPR:n entinen veripalvelun TJ on mokannut asian totaalisesti.
Sitten tämä hyväkäs tilailee kavereiltaan ns. "konsulttipalveluja" kai jopa miljoonalaskuilla ostaa, ilman senkummempia sopimuksia.
Kannattaako mollata organisaatiota yhden (1) mahdollisesti rikollisen työntekijän (olkoonkin vaikka TJ) takia?

Onko organisaatio paska siksi kun oma veri ei kelpaa? Vaikka syy ei ehkä olisikaan omasta mielestä järkevä?

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

SPR/ vastaus finnrangerille

Viesti Kirjoittaja gsea » Su 05.12.2010 20:41

Moro finnranger!

Jos tarkasti luet viestini, niin huomaat, etten muita SPR:ssä "mollaa",
kuin erotettua toimitusjohtajaa.
Kyllä minun veri on kelvannut aina, kun luovuttamassa olen käynyt.
Eniz'n tilanne on minulle tuntematon ja on ihan eri asia.

Eikun hyvä finnranger, mene sitten ylihuomenna verta luovuttamaan, ihan kiva joululahja Sinulta
ja kätköilijöijäporukoilta yleensä.

Muuten... Hyvää Itsenäisyyspäivää!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”