Aloittelijan avunhuuto

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
viineri
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 09.08.2010 19:04

Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja viineri » Ti 10.08.2010 12:35

Eli olen vielä hieman tohveli näiden asioiden kanssa, joten kaipaisin vähän apua. :?
Eli, olen lähdössä Eurooppaan interrailaamaan ja ajattelin että voisin siinä samalla muutaman geokätkön hakea. Mutta ilmeni kaksi ongelmaa.
1. GPS:n hankinta
Minulla siis ei ole gepsiä ja viimeistään nyt sitten olisi aika hankkia sellainen. Siispä mitä gepsiä suosittelette minulle(mielellään ei yli 100e)ja mistä sen saisi halvimmalla, parhaiten, helposti, jne.
2. Kätköjen lataaminen
Eli kaipaisin vähän neuvoa tuon lataamisen suhteen: Miten? Mistä? Ja pystynkö jotenkin lataamaan esim. lähimpänä rautatietä olevat, vai pitääkö ladata koko kaupungin kätköt ja siten en saisi kuin muutaman kaupungin ja gepsin muisti täyttyisi, kai?

Olisi huippu homma jos pystyisit vastaamaan kysymyksiini, kiitos jo valmiiksi. :D

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 10.08.2010 12:42

Kätköjen lataaminen vaatii geocaching.comin premiumjäsenyyden. $30/vuosi tai $10/3kk. Kätköjä voi ladata joko tietyistä keskipisteistä, tai reitin varrelta. Ulkomailla toimivat lataushärpäkkkee (.comin pocket queryt) ovat kuitenkin epäkäteviä, ja rautateitä pitkin ei voi hakea. Yksi mahdollisuus olisi pitää läppäriä mukana, ja siirtää sieltä tarpeen vaatiessa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Kompassi2009
Viestit: 49
Liittynyt: To 04.06.2009 23:13

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Kompassi2009 » Ti 10.08.2010 14:40

Siitä gepsin hankinnasta:

Kiven Alta saa kätevästi. Garmin eTrex H taisi olla juuri 99€ tai jotain sellaista. Meillä Garmin eTrex Vista HCx. Hyvä peli.
Viimeksi muokannut Kompassi2009, To 13.12.2012 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kompassin Geokauppa - www.geokauppa.fi

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 10.08.2010 18:16

Gepsin kanssa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko gepsissä usb-liitäntä. Jos ei ole, täytyy näpytellä naatit yksitellen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
SirAvidius
Viestit: 122
Liittynyt: Su 11.07.2010 19:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja SirAvidius » Ti 10.08.2010 18:49

Jos tahtoo hyvän, juuri geokätköilyyn suunnatun gepsin, hinnat ovat jo korkealla.

Kätköjen lataaminen on helpointa USB-liitännällä, ja enemmän kuin yhden, voi ladata vain Premiumina.

Euroopan reissulle tarvitset varmaan Euroopan kartan..

- SirAvidius
Kaksitoista-vuotias jatkaa geoseikkailuaan!!!

Avatar
pastirolli
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 15.04.2009 21:49

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja pastirolli » Ti 10.08.2010 19:05

Kätköjä saa ladattua gepsiin ilman premiumia kun lataa rasva-apinalta scriptin. :wink:

Jos oikeasti haluat toimivan gepsin niin ainoa oikea kapula etrek h. Jos vertaa vaikka koloraatoon niin huomattavasti vähemmän on ollut ongelmia päivitysten ja muiden softaongelmien suhteen. :!:

https://addons.mozilla.org/fi/firefox/s ... &advanced=
www.offipalsta.com -sinne tosimiehet menneet on.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 10.08.2010 20:00

SirAvidius kirjoitti:Jos tahtoo hyvän, juuri geokätköilyyn suunnatun gepsin, hinnat ovat jo korkealla.

Kätköjen lataaminen on helpointa USB-liitännällä, ja enemmän kuin yhden, voi ladata vain Premiumina.

Euroopan reissulle tarvitset varmaan Euroopan kartan..

- SirAvidius
Tuolla http://openstreetmap.teddynetz.de/lates ... upp.img.gz on koko Euroopan kartta yhtenä palana. Kestää hetken tuuppaista Garminiin mutta eipä sitten tarvitse kuin seilata pitkin Euroopan raittia ja koko ajan on karttaa tarjolla ...
Ilmainen, laillinen, ja mahtava! Monin paikoin parempi kuin nokian mikäliet, tai ms:n autoroute
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 10.08.2010 20:16

Interrailauskätköilyssä ongelmaksi noussee GPS-laitteeseen ladattavien kätköjen/reittipisteiden maksimimäärä. Moniin Garminin navigaattoreihin saa enintään 2000 geokätköä kerrallaan. Halvemmat mallit eivät näytä kätkön tietoja kuten kuvausta ja vinkkejä, jotka ovat usein hyödyllisiä etsiessä.

Yksi vaihtoehto on hankkia muistikorttipaikallinen navigaattori (jollaisia monet Garminin mallit ovat, mutta eivät kaikki - tarkista erikseen) ja läjä muistikortteja. Eri muistikorteille laitetaan eri maiden kätköjä, ja niitä voi vaihdella sijainnin mukaan.
Toinen mahdollisuus muistikortteihin liittyen on ladata muistikorttipaikallisen kännykän muistiin eri maiden kätköpaketteja, ja sen avulla vaihtaa gepsin muistikortille aina oikea, tai kikkailla tiedostopäätteiden kanssa tyyliin "saksa.gpx, ranska.asd, italia.asd" ja vaihtaa halutun maan kätkötiedoston pääte oikeaksi.

Jos muistikorttien kanssa puuhaaminen tuntuu liian hankalalta, voi harkita kätköjen etsimistä kännykällä. Kännyyn saa ladattua mielin määrin kätköjä kotona etukäteen karttojen ohella - ja halutessaan myös tuoreimman datan suoraan verkosta maastossa. Javaa tukeville puhelimille suomalainen ja ilmainen Geocaching Live on loistovalinta. Geokätköilyyn soveltuvia ohjelmia löytyy useita erilaisia, myös muille alustoille.
Jos kännykässä ei ole sisäistä GPS-vastaanotinta sen käyttö ei ole mieluista heikon tarkkuuden vuoksi, voi muutamalla kympillä ostaa bluetooth-GPS -mokkulan. Sellaista käytettäessä kännykän kanssa tarkkuus on oikean käsigepsin luokkaa, ja kuten todettua, kätkötiedot saa päivitettyä näppärästi vaikka avoimen WLAN-yhteyden kautta kahvilassa.
aku506 kirjoitti:Gepsin kanssa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko gepsissä usb-liitäntä. Jos ei ole, täytyy näpytellä naatit yksitellen.
Ei sen tarvitse välttämättä USB-liitäntä olla, vaikka onkin kätevin. Lähes kaikissa malleissa kuitenkin sellainen nykyään on.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 11.08.2010 6:53

Stone'5 kirjoitti:Javaa tukeville puhelimille suomalainen ja ilmainen Geocaching Live on loistovalinta.
Pieni lisäys tähän: Itse softa on ilmainen, mutta jos lähtee kuukaudeksi reilaamaan ja roaming-hinnoilla geokätköilee, niin puhelinlaskua tulee helposti sen verran että sillä rahalla ostaisi vaikkapa muutaman Dakota 20-sen
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ke 11.08.2010 8:07

pastirolli kirjoitti:Kätköjä saa ladattua gepsiin ilman premiumia kun lataa rasva-apinalta scriptin. :wink:

Jos oikeasti haluat toimivan gepsin niin ainoa oikea kapula etrek h. Jos vertaa vaikka koloraatoon niin huomattavasti vähemmän on ollut ongelmia päivitysten ja muiden softaongelmien suhteen. :!:

https://addons.mozilla.org/fi/firefox/s ... &advanced=
Taisi mennä laitteet sekaisin :?: :lol:
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 11.08.2010 11:31

Haaskalintu kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Javaa tukeville puhelimille suomalainen ja ilmainen Geocaching Live on loistovalinta.
Pieni lisäys tähän: Itse softa on ilmainen, mutta jos lähtee kuukaudeksi reilaamaan ja roaming-hinnoilla geokätköilee, niin puhelinlaskua tulee helposti sen verran että sillä rahalla ostaisi vaikkapa muutaman Dakota 20-sen
Lainaamaasi lausetta ennen mainitsin offline-käytön mahdollisuuden: "Kännyyn saa ladattua mielin määrin kätköjä kotona etukäteen karttojen ohella". Silloin ei luonnollisestikaan roaming-maksuja tule. Dakotahärveleitä muuten koskevat samat rajoitukset kuin muitakin Garminin gepsejä - myös se kätköjen enimmäismäärä.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 11.08.2010 11:33

pastirolli kirjoitti: Jos oikeasti haluat toimivan gepsin niin ainoa oikea kapula etrek h. Jos vertaa vaikka koloraatoon niin huomattavasti vähemmän on ollut ongelmia päivitysten ja muiden softaongelmien suhteen. :!:
Ehkä ongelmien vähyys johtuu siitä, että kyseisessä mallissa ei ole mitään ominaisuuksia, joissa bugeja voisi olla :wink:.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Ke 11.08.2010 15:32

viineri kirjoitti:Eli olen vielä hieman tohveli näiden asioiden kanssa, joten kaipaisin vähän apua. :?
Eli, olen lähdössä Eurooppaan interrailaamaan ja ajattelin että voisin siinä samalla muutaman geokätkön hakea. Mutta ilmeni kaksi ongelmaa.
1. GPS:n hankinta
2. Kätköjen lataaminen
Pahoitteluni, että toisenjalan tohvelina tungen keskusteluun mukaan.
Viestiketjussa on ollut vilkastakin keskustelua, mutta itse olen jäänyt kaipaamaan infoa vastaajien henkilökohtaisesta kokemuksesta ulkomaankätköilystä. Pitkiäkö aikoja (muutamia kertoja, kesto alle 5 vrk per yksittäinen reissu) ja missä maassa/maissa (ruotsi) on tullut kätköiltyä ja miten niistä on selvitty?

Minä itse pilkkoisin vielä esitettyä kysymystä ainakin pariin kolmeen alakysymykseen:
- Kätkötietojen lataaminen ennakkoon, vaiko kätkötietojen lataaminen reissussa?
- Onko tavoitteena paperiton vaiko paperillinen kätköily?
- Paljonko halutaan kantaa kätköilykalustoa reissussa?

Interrail kuulostaa siltä, ettei reittisuunnitelma ole kiveen kirjoitettu. Tällöin voisi olla hyötyä kätkötietojen lataamisesta matkan aikana. Samoin samalla saa ladattua/vilkaistua tuoreet kätkökuvaukset ja lokit (sikäli kuin paikallista murretta osaa).

Mikäli "vanhat" kätkötiedot ja "kiveen hakattu" reitti on OK, minusta GPS:n omaavia laitteita voi vertailla ladattavien kätkötietojen lukumäärällä, laitteen koolla ja hinnalla.

Oma vähäinen kokemukseni ulkomailta pohjautuu GPS + kannettava yhdistelmälle, jolloin kätkötiedot on saatu päivitettyä ja löydöt logattua reissussa. Mikäli paperiton kätköily ei ole ehdoton edellytys, "kannettavan" roolia voi hoitaa myös puhelin webbiselaimineen. Kyseinen läppäri + GPS yhdistelmä on mitä ilmeisimmin aivan liian raskas yhdistelmä repun kanssa liikkuvalle, varsinkin jos kätköily ei ole itse reissun tarkoitus.

Webbiselailu taas kustannussyistä pitää usein hoitaa ilmaisten langattomien verkkojen kautta. Noita ilmaisia langattomia löytyy muualtakin, kuin hotelleista. Interrailliin kun ei taida hotelliyöpymiset kuulua =) Googleen esim taikasanat "free wifi hotspots europe" voisi olla yksi tapa lähestyä datayhteyksiä.

Sikäli kun gepsitön kätköily oli alkuperäiselle kätköilijälle tuttu, en näe mitään syytä mikse sitä voisi jatkaa myös interrail tourilla. Tosin vaikeampaa se on vieraalla paikkakunnalla kuin kotona, mutta teoriassa mahdollista. Tällöin yksi vaihtoehto olisi etsiytyä ilmaisen netin ääreen ja surffata puhelimella lähimmät kätkötiedot? tai pyörähtää internetkahvilassa tsekkaamassa kahvilan viereiset kätköt etc.


Loistavaa ja kätkörikasta reissu toivotellen

t. toisen jalan tohveli

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 11.08.2010 15:44

Itse olen matkaillut euroopassa 4–5 viikon reissuilla. Lisäksi päälle lyhyempiä lentomatkoja. Suunnitelmat on tehty isoksi osaksi vasta edellisenä päivänä, joten etukäteen ladatut datat mahdollisista kohteista, ja tarvittaessa etsin myös wlaneja (Miks se on kaikkialla muualla wi-fi?) leirintäalueilta yms. Paperiton kätköily on kyseessä, ja arsenaaliin kuuluu kannettava ms autoroute 2010 ohjelmistolla ja gps-mokkulalla. Sillä hoituu kätevästi autonavigointi, ja jalkautuessa on koloraato käytössä. Niin ja matkustus on tapahtunut matkailuautolla. Vastaus kysymykseen, missä maissa olen kätköillyt, löytyy profiilistani.

Kuinka moni on muuten hakenut FTF:iä ulkomailla?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

laakkus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:08

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja laakkus » Pe 13.08.2010 14:08

Minulla käytössä:

1) GeocachingLive
2) Geocache navigator

1) lupaavalta vaikuttaa (beta).
  • +Mukava käyttöliittymä, vähän tarvitsee kyllä selailla valikoita..
    + Kartat voi ladata kotona live.geocaching.com -osoitteesta
    + suomenkielinen
    - Lokkaaminen menee mutkan kautta, ensin liveen ja sieltä field noteen, ja sitten geocaching.comissa lopuksi
    - MUTU: epätarkempi ihan lähellä
    - löydetyt kätköt päivittyvät hitaasti/huonosti. Tämä on kurjaa kun koittaa etsiä 5 uutta kätköä
    - kunnon ohje puuttuu
2) Toimiva ja tuettu geocaching.comissa
  • +lähimmät kätköt toimivat
    + löydöt suoraan field notes -kohtaan
    - "ilmainen" oli hankalampi asentaa, jouduin vaihtamaan pvm puhelimesta asennuksen ajaksi
    - minulla olevassa versiossa lähimpien kätköjen etäisyys on 3.5km (bugi)

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Pe 13.08.2010 16:41

aku506 kirjoitti:Kuinka moni on muuten hakenut FTF:iä ulkomailla?
Muutama FTF on osunut kohdalle Espanjassa, Britanniassa ja Australiassa.

14 viikon Uuden Seelannin ja Australian reissuille latasin kätköjen perustiedot eXplorist 600:een ja tarkat kuvaukset PocketPC:hen (Cachemate). Täysin ajantasaiselle kätkötiedolle minulla ei koskaan ole ollut tarvetta. Aina kätkön löydettyäni tein muistiinpanot A6-kokoiseen vihkoon ja kirjoittelin nettikahviloissa lokit niiden perusteella. Jos viivyin alueella pidempään, katsoin samalla olisiko sinne ilmaantunut uusia kätköjä. Gc.comin queryt oli viritetty näyttämään vain lähtöpäivän jälkeen perustetut purkit. Siirtyminen paikasta toiseen tapahtui julkista liikennettä käyttäen.

Sen ainoan kerran, kun tuolla reissulla etsin hyllytettyä kätköä, osasin edellisten lokien perusteella jo aavistella pahinta.
Päinvastainen tapauskin sattui: Olin nettikahvilassa loggailemassa, kun huomasin että löytämälläni kätköllä oli 7 DNF:n putki alla. Jos olisin niistä tiennyt, koko kätkö olisi jäänyt väliin :mrgreen:

viineri
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 09.08.2010 19:04

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja viineri » Ti 31.08.2010 16:21

Kiitos kaikille vastauksista ongelmiini! :D Kysäisisin kuitenkin vielä pari lisäkysymystä:

1) En vielä tiedä kätköjen lataamisesta paljoakaan, joten voisitteko kertoa yksityiskohtaisesti miten se toimii?

2) Onko olemassa gepsejä joissa tulee kätkötiedotkin ja jos on, niin mikä on hintaluokka?


Kiitoksia jo valmiiksi! Vastauksia odotellessa, viineri.

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ti 31.08.2010 17:19

Kuinkakohan yksityiskohtaista tietoa tarvitse avuksesi? Yritetään hieman...

1) Kätköjä voit ladata monellakin tapaa ja monista eri lähteistä gepsiisi piuhaa pitkin, yleensä kai USB-johdon avulle.
- geocaching.com-sivustolta yksittäisiä kätköjä yksittäin
- maksaneena premium-memberinä geocaching.com-sivustolta voit tehdä "pocket queryn" johon saat 500 kätköä, jotka saat ladattua gepsiisi jonkin ohjelman avulla (esim. GSAKia joku taitaa käyttää) taikka näyttämällä gepsin muistikortin normaalina ulkoisena muistina tietokoneen tiedostonhallinnassa.
- suomessa olevia kätköjä voi ladata maksaneena premium-memberinä geocache.fi-sivustolta (todella monipuoliset hakuehdot ja jopa 1500 kätköä kerralla)
(- Garminin sivuiltakin ilmeisesti kätköjä saisi ladattuja jostain, näin olen kuullut, mutta itse en nopealla katsomisella löytänyt paikkaa.)

2) Tarkoitatko gepsejä joissa on a) kätköt valmiina ostettaessa vai b) joihin saa näkyviin itse ladattujen kätköjen tiedot?

a) Kiven alla kaupassa on tarjous: "Kiven alla tarjoaa nyt geokätköilygepsin ostajalle valmiiksi 200 geokätköä esiladattuna gepsiisi." http://www.kivenalla.fi/ Muuten kätköt saa itse ladata gepsiin, ellei asu Amerikassa ja hyödynnä tätä laitetta http://shop.groundspeak.com/productDeta ... ductID=182

b) Näitä on jo monia, itselläni on gepsi johon saa näkyviin kätköistä vain vähän tietoa, esim. nimen ja difficulty- ja terraintähdet joten en osaa suositella uudempia laitteita. Kiven alla -kaupasta kun selaa gepsejä ja jos niissä on maininta "tukee paperitonta geokätköilyä" niin niihin gepseihin varmaan saa kätköjen latauksen yhteydessä mukaan kätköistä vaikka koko kuvauksen.

Toivottavasti tästä vastauksesta oli jotain apua enkä tehnyt ihan kamalasti asiavirheitä. Viisaammat korjatkoon ja jatkakoon tästä. :)

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja kaskas » Ti 31.08.2010 21:16

viineri kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista ongelmiini! :D Kysäisisin kuitenkin vielä pari lisäkysymystä:

1) En vielä tiedä kätköjen lataamisesta paljoakaan, joten voisitteko kertoa yksityiskohtaisesti miten se toimii?

2) Onko olemassa gepsejä joissa tulee kätkötiedotkin ja jos on, niin mikä on hintaluokka?
Kukkamaaria esitteli jo vastauksen ykköskysymykseen aika tyhjentävästi. Kätköjen lataaminen gepsiin on hyvin helppoa, kytket gepsin tietokoneeseen, avaat gc.comin ja haet sieltä ne kätköt (esim. kotia lähimmät), mitkä haluat ladata, ja klikkailet ne yksitellen gepsiin. Vielä helpompaa on tehdä gc.fi:ssä gpx-tiedosto vaikkapa 800 lähimmälle löytämättömälle kätkölle (siellä voi antaa myös ehtoja että vaikkapa vain 800 lähintä tradia, tai vain talvilöydettävät jne), ja ladata ne kaikki kertarusauksella gepsiin. Jos sinulla on premiumjäsenyys, niin näin ladatessasi saat gepsiin sitten kaikki kätkötiedot: koordinaatit, tähdet, koko, piilottaja, kuvaus, vihje jne, eli periaatteessa kätköihin ei välttämättä tarvitse tutustua etukäteen netissä, kaikki löytyy kapulasta mitä netistäkin (no, ei kuvavihjeitä kuitenkaan). Olen itse pitänyt kovasti siitä ominaisuudesta nimenomaan siksi, että se vähentää sitä tietokoneella kökkimistä. Kätköjen lataaminen gepsiin on helppoa, eikä niitä ei tarvitse olla siinä valmiina. Yksityiskohtaiset gpx-latausohjeet saat vaikkapa täällä palstalla taas huhuilemalla, varmasti on aina joku, joka neuvoo askel kerrallaan senkin homman. Gepseistä, joihin saa nuo täydelliset kätkökuvaukset, halvimmasta päästä taitavat olla nuo dakotat. Dakota 20 näyttää olevan Kivenalla-kaupassa nyt 289e. Dakotoista ja oregoneista tulee aina silloin tällöin tarjouksia, saa vaikkapa 300 euron laitteen 250 eurolla jne. Lisäksi olisi hyvä tietysti olla jonkun sortin kartta, gepsissä valmiina oleva basemap voi jossain vaiheessa alkaa puuduttaa. Toisaalta, eipä ole etreX H:ssa (halpa ja tarkka laite, mutta vaatii aina sen paperikätköilyn ja paperikartan) mitään karttoja, joten kyllä pelkällä basemapillakin alkuun pääsee.
Olen itse kätköillyt sekä etrex H:lla, coloradolla että oregon 200:lla, eikä minkään laitteen kanssa ole ollut softa- tai muita ongelmia. Mutta en ottaisi enää eTrexiä takaisin sen tarkkuudesta huolimatta, nyt on niin paljon vähemmän paperia ja netissä istumista ja niin paljon enemmän ulkonaolemista :)
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: Aloittelijan avunhuuto

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ke 01.09.2010 11:35

kaskas kirjoitti:Toisaalta, eipä ole etreX H:ssa (halpa ja tarkka laite, mutta vaatii aina sen paperikätköilyn ja paperikartan) mitään karttoja, joten kyllä pelkällä basemapillakin alkuun pääsee.
Ei toki paperille printtaaminen ja paperikartta ole ainoat vaihtoehdot, vaikka olisi mikä gepsi. Voihan niitä kätkökuvauksia ja karttoja katsoa vaikka kännykällä joko offlinessa (esim. SmartGPX, Live) tai onlinessa (esim. Live, puhelimen selain).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”