Oregon 450 kyselyä

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Eniz » Su 22.05.2011 21:44

Ongelmani ei olut gpx-tiedostojen lataaminen koneelle, vaan se että kone äkisti ei löytänyt kätkön kätköä, vaikka niitä oli koneessa tuhansia.
Tämän tempun kone teki vaikka en siihen juuri vähään aikaan ollut lataillut kätköjä.

Kokeilin noita mainittuja temppuja tuloksetta, postin myös suuren osan gpx-filuista koneelta.

Lopulta auttoi se että tein mustikortille GARMIN\GPX hakemiston ja kopioin oreganon muistissa GARMIN\GPX hakemiston GPX-tiedostot tuonne. Alkoi toimimaan.

Avatar
peltzi
Viestit: 20
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja peltzi » Ma 23.05.2011 9:32

aku506 kirjoitti:Itselläni on tuota varten Colorado 300 valmis rutiini. Muistari pois, gepsin käynnistys ja klikkaan geokätkö -valikon auki ja sammutan gepsin. Muistari takaisin ja virta päälle. Auttaa!
Itse olen myös saanut kyseisen ongelman ratkaistua samalla tavalla kuin aku506. Käytössä Oregon 450t. Ainakin pariin otteeseen kätköjä ei ole löytynyt ollenkaan, kun gpx-filen siirron jälkeen ensimmäisen kerran käynnistää gepsin. Eli virta pois, muistikortti (jolla gpx-tiedosto) pois, gepsin käynnistys, geokätköt-valikko auki (siellä ei nyt kuulukaan näkyä mitään), virta pois, muistikortti takaisin, uusi käynnistys ja toimii. Olenkin pyrkinyt ottamaan rutiiniksi gpx-tiedoston siirron jälkeen heti käynnistää gepsin ja tarkistaa, että kätköt löytyvät. Muistikortti pois-takaisin-operaatio on paljn mukavampaa suorittaa työpöydän ääressä, kuin maastossa. Ja tosiaan ongelma on ainakin itselläni esiintynyt pelkästään ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, kun laitteessa on uusi gpx-tiedosto.
My feet are on the ROCK and my name is on the ROLL!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 23.05.2011 14:55

Ongelmana tuntuu olevan, ettei laite tajua, että uusi gpx on tullut.

Garminin omat työkalut tuntuvat olevan varmempia asiassa, mutta jos haluaa matkalla ladata gpx:t sisään, eikä ole tietokonetta, niin ongelman tullessa olen saanut sen toimimaan tyhjentämällä gpx-hakemiston ja laittamalla gpx-tiedoston takaisin, ehkä käynnistäen välissä...

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 23.05.2011 17:57

Seq kirjoitti:Ongelmana tuntuu olevan, ettei laite tajua, että uusi gpx on tullut.
Garmin ei aina tajua että uusi gpx on tullut jos uusi gpx on saman niminen kuin edellinen. Siksi kannattaa käyttää aina eri nimisiä gpx-tiedostoja. Haksun sivusto laittaa nykyisin päivämäärän tekemiensä gpx-tiedostojen nimiin (kiitos Haksu!).

Tästäkin asiasta löytyy lisätietoa osoitteesta www.gpsfix.net, sivusto jota Garminin omistajan kannattaa lueskella.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 23.05.2011 20:47

finnranger kirjoitti:
Seq kirjoitti:Ongelmana tuntuu olevan, ettei laite tajua, että uusi gpx on tullut.
Garmin ei aina tajua että uusi gpx on tullut jos uusi gpx on saman niminen kuin edellinen. Siksi kannattaa käyttää aina eri nimisiä gpx-tiedostoja. Haksun sivusto laittaa nykyisin päivämäärän tekemiensä gpx-tiedostojen nimiin (kiitos Haksu!).

Tästäkin asiasta löytyy lisätietoa osoitteesta http://www.gpsfix.net, sivusto jota Garminin omistajan kannattaa lueskella.
Ei se uusi nimikään tänään 450:lle kelvannut, vaan piti koko gpx-hakemisto tyhjentää ja laittaa uudelleen, niin johan tokeni...

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 24.05.2011 15:43

Siis tyhjensit hakemiston ja latasit samat tiedot takaisin?
Onko sinulla GPX hakemisto muisti kortilla vai itse koneessa, minulle alkoi toimimaan, kun kopioin hakemiston muistikortille, en tosin tiedä kumpaa verme nyt lukee. Haluaisin itse pitää kätkö GPX-filut itse koneessa ja muistikortilla vain kartat.

Tyhjensitkö koko hakemiston vain vain GPX-tiedostot?

Jos sen oreganon sisäistä muistia sotkee, niin osaako se luoda uudet hakemistot? edes resetoinnissa? tosin en kyllä ole katsonut miten resetointi eli tehdasasetusten palautus tehdään.

:?:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 25.05.2011 1:46

Eniz kirjoitti:Siis tyhjensit hakemiston ja latasit samat tiedot takaisin?
Onko sinulla GPX hakemisto muisti kortilla vai itse koneessa, minulle alkoi toimimaan, kun kopioin hakemiston muistikortille, en tosin tiedä kumpaa verme nyt lukee. Haluaisin itse pitää kätkö GPX-filut itse koneessa ja muistikortilla vain kartat.

Tyhjensitkö koko hakemiston vain vain GPX-tiedostot?

Jos sen oreganon sisäistä muistia sotkee, niin osaako se luoda uudet hakemistot? edes resetoinnissa? tosin en kyllä ole katsonut miten resetointi eli tehdasasetusten palautus tehdään.

:?:
Poistin kaiken /garmin/gpx-hakemistosta ja laitoin gpx-tiedoston uudestaan.

Koneen omassa muistissa.

Pidän kartat muistikortilla ja gpx:t koneen muistissa. Ei ole korit munissa, vai miten se oli...

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 06.06.2011 22:35

Seq kirjoitti:
Eniz kirjoitti:Siis tyhjensit hakemiston ja latasit samat tiedot takaisin?
Onko sinulla GPX hakemisto muisti kortilla vai itse koneessa, minulle alkoi toimimaan, kun kopioin hakemiston muistikortille, en tosin tiedä kumpaa verme nyt lukee. Haluaisin itse pitää kätkö GPX-filut itse koneessa ja muistikortilla vain kartat.

Tyhjensitkö koko hakemiston vain vain GPX-tiedostot?

Jos sen oreganon sisäistä muistia sotkee, niin osaako se luoda uudet hakemistot? edes resetoinnissa? tosin en kyllä ole katsonut miten resetointi eli tehdasasetusten palautus tehdään.

:?:
Poistin kaiken /garmin/gpx-hakemistosta ja laitoin gpx-tiedoston uudestaan.

Koneen omassa muistissa.

Pidän kartat muistikortilla ja gpx:t koneen muistissa. Ei ole korit munissa, vai miten se oli...
Kuvaamasi tavalla olen aina menetellyt eli gpx-filut koneen muistissa ja karttat muistikortilla. Minulla ei auttanut koneen muistin gpx-kakemiston tyhjentäminen, vasta kuin kopion saman hakemiston muistikortille vastaavanlaiseen hakemistopuuhun, niin kone alkoi löytää geokätköjä.

Nyt minulla on samat gpx-tiedot sekä koneessa, että kortilla. Latailen tässä lähipäivinä uusia gpx-filuja laitteen muistiin ja korttiin vähän vaihtelevasti. Yritän selvittää, että löytääkö laite nyt gpx-tiedot laitteesta vai kortilta. Paljoa en ajatellut kokeilla, lähinnä vain selvittää alkavatko uudet gpx-tiedostot näkyä, jos ne ovat vain muistikortilla tai vain koneessa vai molemmissa.
Onko muuten tullut vuoden sisään mitään firmispäivityksiä 450:lle?
En ole päivitellyt sen jälkeen kun reilu vuosi sitten ostin.

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja yrko » Ma 06.06.2011 23:01

Eniz kirjoitti: Nyt minulla on samat gpx-tiedot sekä koneessa, että kortilla. Latailen tässä lähipäivinä uusia gpx-filuja laitteen muistiin ja korttiin vähän vaihtelevasti. Yritän selvittää, että löytääkö laite nyt gpx-tiedot laitteesta vai kortilta. Paljoa en ajatellut kokeilla, lähinnä vain selvittää alkavatko uudet gpx-tiedostot näkyä, jos ne ovat vain muistikortilla tai vain koneessa vai molemmissa.
Onko muuten tullut vuoden sisään mitään firmispäivityksiä 450:lle?
En ole päivitellyt sen jälkeen kun reilu vuosi sitten ostin.
Minä taas pidän kaikki omat jutut visusti kortilla. Jos jotain menee pieleen, kortti pois ja puhdas kone käyntiin.
Aina on hyvin mennyt. Vanha gpx pois ja uusi *eri*niminen tilalle.

Firmiksistä: minulla on pari kuukautta vanha kone ja firmis päivitetty ainakin kolmesti rohkeasti uusimmilla beetoilla.
Parhaillaan taitaa olla menossa versio 4.49 (ulkomuistista, en viitsinyt luntata).

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 07.06.2011 0:10

yrko kirjoitti:
Eniz kirjoitti: Nyt minulla on samat gpx-tiedot sekä koneessa, että kortilla. Latailen tässä lähipäivinä uusia gpx-filuja laitteen muistiin ja korttiin vähän vaihtelevasti. Yritän selvittää, että löytääkö laite nyt gpx-tiedot laitteesta vai kortilta. Paljoa en ajatellut kokeilla, lähinnä vain selvittää alkavatko uudet gpx-tiedostot näkyä, jos ne ovat vain muistikortilla tai vain koneessa vai molemmissa.
Onko muuten tullut vuoden sisään mitään firmispäivityksiä 450:lle?
En ole päivitellyt sen jälkeen kun reilu vuosi sitten ostin.
Minä taas pidän kaikki omat jutut visusti kortilla. Jos jotain menee pieleen, kortti pois ja puhdas kone käyntiin.
Aina on hyvin mennyt. Vanha gpx pois ja uusi *eri*niminen tilalle.

Firmiksistä: minulla on pari kuukautta vanha kone ja firmis päivitetty ainakin kolmesti rohkeasti uusimmilla beetoilla.
Parhaillaan taitaa olla menossa versio 4.49 (ulkomuistista, en viitsinyt luntata).
Tuntuu hyvältä tuo ajatus pitää kaikki kortilla, kortinhan voi myös varmuuskopioida helposti. Kun ostin välineen niin yleinen ajatus vermeen hankkineiden keskuudessa tuntui olevan että kortitte kartat ja gpsiin muut filut. Ostin ajatuksen kypällä ja kyseenalaistamatta. Minulla oli kerrankin deluxeverme ja karttojen ja muun väsäämisen jälkeen 8 gigan muistikortissa oli vähemmän tilaa, kuin laitteen muistissa.

Verme taitaa luottaa enemmän kortiin kuin itseensä.

Kone sekosi siis ilman mitään latauksia sen muita yllättäin. Mutta minulla oli siellä noita gpx-filuja kymmenittäin, en koskaan poistanut, koska ainakin muistikortille mahtuvat kaikki maailman kätköt.

Äkisti vaan ei löytänyt yhtään kätköä.

Tämä kortille vai koneen muistiin gpx-filujen tallentamis keskustelu olisi hyvä aloittaa vaikka juuri nyt.

Itse en ota vielä kantaa, minulla on idenntinen gpx-hakemisto molemmissa.

Varmasti kannattaa pitää ihan kaikki kortilla jos päivittää uusimmmilla saati beetoilla konettaan.

Kiitän kovasti viestistäsi ja aijon päivittää vermettäni ja siirtää tietoja kortille.

Tuo firmispäivitys kävi kyllä heti ensimmäisenä mielessäni, kun ongelma esiintyi,

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Su 07.08.2011 20:09

Murmelien Oregaano 450 temppuili tänään ikävällä tavalla maastossa ollessa. Eilen latasin haksuhärvelistä 2000 kotikolosta katsoen lähimmän löytymättömän gpx:n, jonka siirsin normaaliin tapaan gepsiin. Kaikki näytti menevän hyvin, mutta tänään kätköillä ollessa aloin parin purkin jälkeen ihmettelemään, kun muutamaa varmasti lähikulmilla olevaa aktiivista ei löydy gepsin kartalta, ei kätköhausta eikä ylipäältään koko gepsistä. Onneksi sain kaivettua maastossakin ollessa netistä lähipurkkien tiedot ja kun livekin lopulta tokeni, saimme muutamat purkit kierrettyä.

Tuon saman kapistus on tehnyt aiemminkin, mutta silloin se hukkasi lähes kaikki kätköt ja näytti vain muutaman harvan purkin sieltä täältä. Onneksi tuo tapahtui kotikololla, maastossa jossain kauempana olisi ketuttanut ankarasti. Tämän päivän puuttuneet purtilot siellä gpx:ssä olivat, tsekkasin vielä kotikoloon päästyäni, kun latasin setin GSAK:iin.

Onko tälläinen Oregaanon temppuilu jonkin softaversion "ominaisuus" vai pitäiskö tuosta huolestuakin?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 07.08.2011 20:13

Geomurmelit kirjoitti:Murmelien Oregaano 450 temppuili tänään ikävällä tavalla maastossa ollessa. Eilen latasin haksuhärvelistä 2000 kotikolosta katsoen lähimmän löytymättömän gpx:n, jonka siirsin normaaliin tapaan gepsiin. Kaikki näytti menevän hyvin, mutta tänään kätköillä ollessa aloin parin purkin jälkeen ihmettelemään, kun muutamaa varmasti lähikulmilla olevaa aktiivista ei löydy gepsin kartalta, ei kätköhausta eikä ylipäältään koko gepsistä. Onneksi sain kaivettua maastossakin ollessa netistä lähipurkkien tiedot ja kun livekin lopulta tokeni, saimme muutamat purkit kierrettyä.

Tuon saman kapistus on tehnyt aiemminkin, mutta silloin se hukkasi lähes kaikki kätköt ja näytti vain muutaman harvan purkin sieltä täältä. Onneksi tuo tapahtui kotikololla, maastossa jossain kauempana olisi ketuttanut ankarasti. Tämän päivän puuttuneet purtilot siellä gpx:ssä olivat, tsekkasin vielä kotikoloon päästyäni, kun latasin setin GSAK:iin.

Onko tälläinen Oregaanon temppuilu jonkin softaversion "ominaisuus" vai pitäiskö tuosta huolestuakin?
Mielestäni yleinen 'ominaisuus'...

Yleensä gpx:n laiton jälkeen katson, että jöytyykö uudemmat, kuin edellisestä.

Eikä tunnu vaikuttavan, laittaako mapsourcella, vai ihan siirtäen...

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja mandello » Su 07.08.2011 20:57

Itse teen vielä pidemmän kaavan mukaan kätkötiedoston vaihdon:
Oregon kiinni tietokoneeseen, kaikki gsakin tiedostot pois. Oregon käyntiin. Oregon sulki. Uudestaan kiinni tietokoneeseen, ja GSAKilla uudet tiedostot sisään. Ei ole ryppyillyt, mutta hidastaahan tuo latailua.
Teoria lienee että jos vain vaihtaa gpx-tiedostot, niin Oregonin indeksit saattavat sekoilla?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 07.08.2011 21:42

mandello kirjoitti:Teoria lienee että jos vain vaihtaa gpx-tiedostot, niin Oregonin indeksit saattavat sekoilla?
Ei teoria vaan ihan tietoa että näin voi käydä jos gpx-tiedostojen nimi pysyy samana.
Tämän takia Haksu:n gpx-tiedostojen nimissä on nykyään päivämäärä. Voihan sitä tietysti itsekin vaihtaa niiden tiedostojen nimet ennen kuin siirtää ne kepsiin.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Oregon 450 kyselyä

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 07.08.2011 22:02

finnranger kirjoitti:
mandello kirjoitti:Teoria lienee että jos vain vaihtaa gpx-tiedostot, niin Oregonin indeksit saattavat sekoilla?
Ei teoria vaan ihan tietoa että näin voi käydä jos gpx-tiedostojen nimi pysyy samana.
Tämän takia Haksu:n gpx-tiedostojen nimissä on nykyään päivämäärä. Voihan sitä tietysti itsekin vaihtaa niiden tiedostojen nimet ennen kuin siirtää ne kepsiin.
Ei vaikuta tiedoston nimi ainakaan parantavasti, tosin mapsource taitaa laittaa aina vakiolla...

Muistaakseni samoin kiukutteli Haksun gpx:llä, jossa on se päivämäärä, vaikka epoc olisi mielestäni parempi, jos useamman laittaa kerrallaan...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”