Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ke 17.08.2011 18:51

Ekaa gepsiä olen hankkimassa.
Tarkoitus oli ostaa tuo Dakota 10 (tai ehkä 20), koska testissä osoittautui kivaksi ja siinä vaiheessa toimivaksi. Nyt tuli kuitenkin puskista tarjous tuosta Oregon 200:sta, joten pohdituttaa kumman ostaisi. Onko näissä kahdessa miten paljon eroa keskenään, muuta kuin hinta ja näytön tarkkuus?

Ne tiedot mitä tuosta Oregonista löysin, kertoi, ettei eroa suuresti tuohon Dakotaan. Ensimmäiseksi gps-laitteeksi kun ei tohtisi ostaa järisyttävän kallista vehjettä.

tuukeka
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.08.2011 14:29

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja tuukeka » To 18.08.2011 19:14

Oregonissa on suurempi ja tarkempi näyttö kuten totesit. Toiminta-aika on siten pienempi, valmistajan mukaan 16 h (Dakota 20 h).
Eli karttatietoja näet kerralla enemmän.

Itse olen myös ihan aloittelija ja nyt hankin käytetyn Dakota 10:n. Käytetty Oregon 300 oli myös kiikarissa, mutta en sitä sitten hankkinut. Ajattelin itse että kyllä tällä Dakota 10:lläkin pääsee alkuun.. Katsotaan joskus myöhemmin parempi malli.

Kyllähän tämä Dakota on ainakin minun käteen sopiva ja käytettävyys peukalolla on ok. Kosketusnäytöllisissä navigaattoreissa on tuo näytön kirkkaus mielestäni suurin ongelma. Vertaapa näytön kirkkautta eri mallien välillä.

Avatar
Lolias
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 03.05.2010 20:09
Paikkakunta: Turku

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja Lolias » To 18.08.2011 20:58

Dakotan mallien välillä valinnaksi suosittelemme tuota kakskymppistä, siinä on kompassi joka on kätevä sitten "viime metreillä" . Meillä oli ensin dakota 10 mutta kun toiseksi ostimme dakota 20:n vaihtui tuo toinenkin aika pian....Wherigon puute on oikeastaan ainoa puute jonka siitä keksimme, emme ole mitään kummempaa muuten kaivanneet tämän parin vuoden aikana

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 18.08.2011 21:02

Dakotat on kuitenkin karvalakkimalleja, muttei kummastakaan kokemusta.

Suosittelisin etsimään, vaikka käytetyn, colorado 300:n. Parempi kuin nuo kosketusnäyttöp****t
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja karppa63 » To 18.08.2011 21:08

aku506 kirjoitti:Dakotat on kuitenkin karvalakkimalleja, muttei kummastakaan kokemusta.

Suosittelisin etsimään, vaikka käytetyn, colorado 300:n. Parempi kuin nuo kosketusnäyttöp****t
Karvalakki on ihan kiva, ainakin kylmillä keleillä!
Mulla on sekä raato että oregon ja täytyy sanoa että en kyllä millään viitsisi raadolla kätköillä.
On se oregaano vaan niin paljon parempi!
Dakotoissa tuskin on mitään vikaa kätköilyssä ellei halvempi hinta ole vika?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 18.08.2011 21:09

aku506 kirjoitti:Suosittelisin etsimään, vaikka käytetyn, colorado 300:n. Parempi kuin nuo kosketusnäyttöp****t
Kosketusnäytöt on kivoja, toimivat oikein hyvin. Raatoon tulee harvemmin enää softapäivityksiä, muuten sekin on hyvä peli.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja Seq » To 18.08.2011 21:21

Jos Dakotaan, niin 20, koska siinä oli muistikorttipaikka ja kompassi...

Dakotat on hieman pienempiä ja keveempiä, vie kaiketi vähemmän sähköäkin, tai siis pidempi aika...

Silti Oregon 450.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 18.08.2011 21:26

karppa63 kirjoitti: Karvalakki on ihan kiva, ainakin kylmillä keleillä!
Mulla on sekä raato että oregon ja täytyy sanoa että en kyllä millään viitsisi raadolla kätköillä.
On se oregaano vaan niin paljon parempi!
Dakotoissa tuskin on mitään vikaa kätköilyssä ellei halvempi hinta ole vika?
Onhan se! Kertoisitko mikset käytä raatoa?
En kyllä väittänytkään raadossa olevan muuta vikaa, kuin kosketusnäyttö. Itse vihaan kosketusnäyttöjä, niistä ei ole mihinkään, varsinkaan talvella hanskat kädessä (karvalakin käyttöaikaan=) Ja juuri aiemmin muistan kosketusnäyttöjen kirjoitusvaikeuksia haukutun tällä palstalla http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... 39400#last. Jos näppäinten painelu ei onnistu, miten sitten pienten kätkökuvakkeiden ja pisteiden tökkiminen?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja karppa63 » To 18.08.2011 21:42

aku506 kirjoitti:
Onhan se! Kertoisitko mikset käytä raatoa?
Ei se raadon käsittelykään hanskat kädessä ihan helppoa ollut, varsinkin keskinapin painaminen oli hankalaa.
Kaikilla kätköilijöillähän on kynä mukana, sillä on mukava kutitella kosketusnäyttöä, vaikka hanskat kädessä.
No, makuasioitahan nää on.
Mut toi pas**t kosketusnäytöt juttu on hanurista.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 19.08.2011 8:47

aku506 kirjoitti:Itse vihaan kosketusnäyttöjä, niistä ei ole mihinkään, varsinkaan talvella hanskat kädessä (karvalakin käyttöaikaan=) Ja juuri aiemmin muistan kosketusnäyttöjen kirjoitusvaikeuksia haukutun tällä palstalla. Jos näppäinten painelu ei onnistu, miten sitten pienten kätkökuvakkeiden ja pisteiden tökkiminen?
Kosketusnäyttöä käyttävänä olen täysin eri mieltä niiden käytettävyydestä. Takana on kaksi hyvin kylmää talvea ja hyvin on pärjätty. Tosi on ettei kosketusnäyttöä tökitä hanskojen kanssa mutta miksi pitäisikään? Ei siinä edes tule kylmä kun kymmenen sekuntia (se riittää) on ilman hanskaa.
Kirjoitusvaikeuksiakaan ei ole kun ei ole mitään tarvetta kirjoittaa mitään. Mitä sillä pitäisi kirjoittaa? Joskus harvoin seuraavan pisteen naatit (= parikymmentä painallusta), onnistuu hyvin.
Onnistuu tuo kätkökuvakkeiden ja pisteidenkin tökkiminen joskin ihmettelen mikä tarve tähän on? Kätkö tulee valittua kätkölistasta.

Avatar
Lolias
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 03.05.2010 20:09
Paikkakunta: Turku

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja Lolias » La 20.08.2011 8:56

Olin juuri samaa kommentoimassa kuin finnranger, autossa etsitään se kohdekätkö ja sitten vielä ennen ulosmenoa kompassi päälle. Ei ole juuri talvipakkasilla tarvinnut mitään ilman hanskoja ulkona tökkiä, multilla tietysti voi olla tarvetta reittipisteiden tekemiseen mutta se on nopea naputtelu. Kosketusnäyttö on varmaan niitä asioita joka jakaa mielipiteitä, siitä pitää tai sitten ei, meillä on tykätty.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja Helovirta » La 20.08.2011 9:35

Komppaan Finnrangeria ja Loliasta kosketusnäytön käytettävyyden osalta. Voi olla että ökymalleissa on ominaisuuksia, joista en tiedä, mutta hyvin on tälläkin pärjätty (Dakota 20). Kiva juttu siinä on se, että se sopii hyvin lasten käteen, taskuun jne. Tietyissä valaistusolosuhteissa näyttö on kehno, toiminta-aika yksillä akuilla taas hyvä. Oikein hyvä ensimmäinen kepsi sanoisin minä.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ke 24.08.2011 20:14

Kiitokset kaikille!

Dakotaa olen testannut ja siitä tykkäsin kyllä ja tuntui ihan toimivalta peliltä.
Tämä kätköily on vielä niin aluillaan, että taidan kuitenkin taipua tuohon Dakotaan, koska vielä en viitsisi kauhean montaa sataa laittaa laitteeseen.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 24.08.2011 20:33

finnranger kirjoitti: Kosketusnäyttöä käyttävänä olen täysin eri mieltä niiden käytettävyydestä. Takana on kaksi hyvin kylmää talvea ja hyvin on pärjätty. Tosi on ettei kosketusnäyttöä tökitä hanskojen kanssa mutta miksi pitäisikään? Ei siinä edes tule kylmä kun kymmenen sekuntia (se riittää) on ilman hanskaa.
Kirjoitusvaikeuksiakaan ei ole kun ei ole mitään tarvetta kirjoittaa mitään. Mitä sillä pitäisi kirjoittaa? Joskus harvoin seuraavan pisteen naatit (= parikymmentä painallusta), onnistuu hyvin.
Onnistuu tuo kätkökuvakkeiden ja pisteidenkin tökkiminen joskin ihmettelen mikä tarve tähän on? Kätkö tulee valittua kätkölistasta.
Kirjoittamisella tarkoitan lähinnä kätkön valintaa, jos seuraavakin kätkö lähialueella, vihjeen ja kuvauksen katsomista, löydetyksi merkitsemistä, kartan zoomailua yms. Itselläni kyllä kädet kohmettuvat pahoin jo lyhyenkin hanskan ulkopuolella pidon jälkeen, ja lämpiävät kotona. Pisteiden tökkimiseen: Kartasta näkee kätköt paremmin kuin listasta. Jos lähialueella on yli 2 kätköä, kartalta valitsee myös kerralla oikean. (olettaen, ettei ole nimeä katsottunan netistä etukäteen)

Itsen en kyllä kosketusnäyttöjä osaa käyttää ilman hanskojakaan.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Kirnehelena
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 22.06.2010 22:34

Re: Garmin Dakota 10/20 & Oregon 200

Viesti Kirjoittaja Kirnehelena » Ke 24.08.2011 21:22

Minä ostin Dakota 20 tänä vuonna itselleni. Omistan Magellan Tritonin ja omistanut olen Magellan GPS315:n. Magellanit olivat näppis laitteita, jotka oli ihan näppäriä, tosin aika vanhoja, en sitten tiedä millaisia uudet vastaavat ovat. Dakota 20:n on ollut todella erinomainen. Olen todella tykännyt tosta Dakotasta, ja olen sitä kyllä hanskat kädessäkin käyttänyt. Kyllä toimii todella hienosti ja kätevän kokoinen kun voi taskuunkin laittaa. Nopeasti saan toiminnot esiin siitä. Nämä on tietenkin makuasioita. Voihan noita testailla alan liikkeissä, niin voi verrata mikä on kiva. Toimii Dakota hyvin Linux Ubuntun kanssa myös. Piti myöskin ottaa uusi gepsi, kun lakkasi Tritoni toimimasta kun hommasin tähän Ubuntun (koska windows oli hajonnut). Itse suosittelen. Jos werdigo kätköjä aikoo etsiä, se ei onnistu Dakota 20:llä. Siihen tarvitaan järeämpi peli. 2000 kätköä olen juuri vähän aikaa sitten ladannut gepsiin ja hyvin pelittää. Karttana on OpenStreetMap (OSM) joka päivittyy kiitettävän usein. :D
Etsivä löytää...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”