Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
sininenuni
Viestit: 2
Liittynyt: To 10.09.2009 5:31

Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja sininenuni » Ke 05.10.2011 21:31

Uskollinen Coloraato 300 sanoi sopimuksensa irti! :cry: Ja juuri kun olin päässyt sen kanssa sinuiksi, tottakai.

Hakusessa olisi siis uusi lulla särkyneen tilalle. Jostain (okei, kuulin yhdeltä reenikaverilta kehuja helposta käytettävyydestä) olen saanut nyt päähäni, että tuollainen GPSMAP 62s olisi passeli. Mistään en kuitenkaan vielä löytänyt käyttökokemuksia laitteesta, tai millaisia ongelmia sen kanssa on ollut.

Toki muitakin laitteita saa ehdottaa, jos niikseen tulee (onko olemassa muitakin merkkejä kuin Garmin? :lol: ). :) Suosituksia olen kuullut myös Oregon 450t:stä, mutta en kyllä ehkä kuitenkaan uskalla lähteä tuolle kosketusnäyttölinjalle... Paitsi että laitteella kätköillän, sen ensisijainen leipätyö on etsintätouhuissa, joten haluan laitteen olevan paitsi tarkka mutta myös kestävä ja helppokäyttöinen sekä pimeällä, pakkasessa että vesisateessa.

Kokemuksia tai kommentteja? Anyone? No-one?

vw-mies
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 16.08.2011 12:21

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja vw-mies » Ke 05.10.2011 23:04

Itellä ollut nyt jonkun aikaa käytössä kyseinen laite ja tuntuu kelpo laitteelta. Helppo valikko ja tarkkuudessa ei ole ollut valittamista. Voin suositella.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » To 06.10.2011 7:11

Mä olen pettynyt. Ehkä siksi, että käyttölogiikka on niin erilaien kuin Coloradossa. Vaikka ensimmäinen gepsi olikin garmin60, niin Coloradon helppouden jälkeen paluu tuolle aikakaudelle ei vaan onnistunut. Muutama kymmen kätköä tuli 62:lla haettua, mutta tuolla se hyllyssä makaa varavarakoneena. Näytön tarkkuuskin on aivan karmea, paluu 40-luvun gepsiin siinä suhteessa. Jos itse olisin nyt ostamassa uutta, kävisin ehdottomasti kokeilemassa Oregonia ja Montanaa. Kokemukseni Oregonista todellakin perustuu kahden minuutin esittelyyn, mutta senkin perusteella kävisin ehdottomasti tutkimassa laitteen.

Eikös näissä hommissa kannata ajatella hieman yrittäjän kaltaisesti, pieni lisäys investointikuluihin tuo laatua ja tehokkuutta toimintaan. Hintaero on kuitenkin aika pieni.
Nil volentibus arduum.

Luttu
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 14.08.2009 20:51

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Luttu » To 06.10.2011 9:21

Käyttökokemuksia itselläni on vaan Garmin 60Cx (joka ehti olla meillä kolmisen vuotta ennen katoamistaan) ja nyt reilun kuukauden ajan tästä kysytystä 62st -mallista.

Ensimmäinen ylläri oli se, että käyttöliittymä onkin hieman erilainen kuin 60-mallissa. Ei paljoa, mutta sen verran ettei ihan lennosta mennyt mm. waypointtien muokkaaminen. Sitävastoin tässä uudemmassa 62st-mallissa plussaa on siihen valmiiksi ostamamme topo-kartta ("t"-mallimerkintä), jota tuli jo käytettyä ulkomailla kertaalleen. Suomessa topo-kartan tarkkuus jää helposti Suomi Pro:n, tai jopa Open Street Map:in jalkoihin.

62st-malliin on helppo laittaa gpx-tiedostoja usb:llä, ja niitä voi sinne työnnellä paljonkin ilman että muisti vielä varoittaisi. Samoin meillä on laitteessa tehdasasenteisten Digital Globen ja Topo Europen lisäksi nuo edellämainitut Suomi Pro ja Open Street Map (Finland) -kartat, joista voi valita lennossa mieleisensä. OSM-karttakin on todella helppo asentaa, kun sen vain kerran käy ajatuksella netissä läpi.
60-sarjaankin sai, mutta tähän 62-malliin vielä helpommin "gc.comista tutut" kätköikonit. Ei muuta kuin Pocket Querystä gpx, se usb:lla laitteeseen, ja hops, paperiton kätköily toimii hyvin.

En ole itse koskaan käyttänyt Oregon-malleja, mutta vierestä olen seurannut monellakin tutulla olevia 300-sarjalaista (350?), 450st ja 550 (?) -mallia. Hyvin nekin näyttävät pelittävän, ja pitäneet käyttäjänsä tyytyväisenä.

Garminin sekä 60 että 62 on ollut hyviä kestämään pattereilla tai ladattavilla. Koko päivä menee mukavasti kentällä samoilla ladattavilla duracelleilla.


Sitten miinuksiin. Nuo plussat edellä taisivat koskevat sekä GPSMAP 62st että Oregon [3,4,5]XX -malleja.
- 62st:ssä on ärsyttävän hidas kartan renderöinti, tai mitä lie tekeekään zoomatessaan karttaa. Joskus menee jopa 30sek (!) siihen, että kartta asettuu oikealle zoomaustasolle. Useimmiten ei mene näin kauaa, mutta siitä huolimatta useita sekunteja, usein yli 10sek kuitenkin. Tämä on esim. fillarilla ajaessa raivostuttavan hidasta, eikä kävellenkään joskus vaan jaksaisi odotella. Olen koittanut kiertää asiaa karsimalla karttatiedostojakin laitteesta, mutta en ole oikein löytänyt syytä tähän. Onko kellään tähän hyvää patenttikonstia?
- joskus, ikävän useinkin, laite yksinkertaisesti jumahtaa käynnistyessään kohtaan "Loading profiles". Tämä(kin) lienee ei-mallikohtainen vika, sillä kaverini Oregonissa (350?) on täsmälleen sama oire. Ja joo, on ladattu pariinkin kertaan uusin softa Webupdatesta.
- Oregonia pienempi näyttö on ihan OK mielestäni, ehkä siksikin että olen tottunut aiemmin 60-sarjalaisen about samankokoiseen näyttöön. Mutta se sijaintia indikoiva nuoli on liian iso, vieden liikaa tilaa. No, tämä menee jo tosi detaljeihin. Jostakin näistä miinuksiakin piti keksiä ;)

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 06.10.2011 13:38

Ainakin tuo suomipro sisältää sen verran tavaraa että zoomailu on todella hidasta. Yksityiskohtien vähentäminen asetuksista auttaa hieman.

Luttu
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 14.08.2009 20:51

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Luttu » Ke 01.02.2012 10:40

Luttu kirjoitti: - joskus, ikävän useinkin, laite yksinkertaisesti jumahtaa käynnistyessään kohtaan "Loading profiles".
Lainaan omaa kommenttiani. Nyt alkaa hermo palaa Garmin 62st -laitteeseen pian, ja mietin jopa vakavasti kaupanpurkua tai Garminin maahantuojaan yhteydenottoa.
Jälleen kerran laite päätti tehdä sen, että se ei suostu käynnistymään. Ladattuani uuden (maltillisen kokoisen, pari megaa) gpx-filen sen muistikortille, laite stallaa käynnistyessä. Vierintäpalkki etenee kokolailla puoliväliin "loading waypoints, tracks" -kohdassa, ja aina siinä kohtaa virta sammuu itsestään. Uudet paristot, toisetkin koitin. Ei auta. Sitten siirsin gpx-filen laitteen omaan muistiin, ei mitään muutosta. Ajoin Garminin WebUpdaten, versioon 3.80, jossa nimenomaan sanotaan "fixes problem of potential stalling when updating large GPX files". Eipä fiksaannu. Koitin ilman muistikorttiakin käynnistää (silloin kun gpx-file oli muistikortilla), ei mitään. Ajattelin että gpx-file oli rikki, mutta eipä vaikuttanut.

Näin on käynyt nyt useasti, ja joskus, kuin taikaiskusta, laite toimii taas parin päivän yrityksen jälkeen. Nyt olen taas tilanteessa että laite ei suostu käynnistymään tuota alkuruutua pidemmälle.

Mikä ihme tähän voisi auttaa? Reissuun pitäisi lähteä ensi viikolla, ja näyttää siltä että pitää käydä hommaamassa toinen gepsi ennen sitä, kun tuohon 62:seemme ei uskalla luottaa (nimimerkillä jo yksi ulkomaanreissu Liven varassa, kun 62 stallasi kohteessa, vaikka kotona toimi).

Edit: Laite lähetetty Lohjalle huoltoon. Factory-resetkään ei toimi, kaikkien gpx- ja .img-tietojen poistaminen ei auta, eikä Garminin teknisen tuen puhelinpalvelu pitkästä yrityksestään huolimatta pystynyt keksimään apua. Kiitos myös Harjukselle pitkästä puhelusta ja hyvistä vinkeistä!

KAuvinen
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 01.02.2012 22:51

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja KAuvinen » Pe 03.02.2012 17:54

Minulla on tuo sama laite, ja sama ongelma, mutta ei onneksi kovin usein. Ilmenee itse asiassa vain silloin kun olen ladannut siihen uudet gpx-tiedostot. Olen oppinut välttämään ongelmaa siten, että gpx:ien lataamisen jälkeen käynnistän laitteen ekan kerran ulkona (=hyvä satelliittiyhteys). Jos jumiutuminen tapahtuu, se tapahtuu minulla aina ekalla käynnistyksellä, ja hyvä satelliittinäkymä tuntuu harventavan asiaa. Jos se sitten jumiutuu, on pakko poistaa kaikki gpx:t laitteesta ja siirtää ne tietokoneelta uudelleen. Jos on vielä silloin kotona, niin ei harmita kovin paljoa. Eka jumiutuminen tapahtui minullakin tietysti Köpiksen reissulla, eikä ollut konetta mukana että olis saanut uudet... Mutta näin olen siis saanut välteltyä jumeja.

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja stebu » Pe 03.02.2012 20:23

En tiedä onko kyseessä sama ongelma, mutta tämäkin voisi auttaa (ei poistaa ongelmaa):
GS foorumilinkki

I have been happily geocaching with my Oregon 450 until yesterday. The problem is when I go to Geocaches/Find a Geocache followed by"Show Description" I get a blank screen and the Garmin freezes. That is when I hit the GO or back button, nothing happens. I have to turn he unit off to do anything else. If I go to Where to/Coordinates and enter a coordinate followed by Compass, the unit seems to operate properly. I will call Garmin later but if anyone has any suggestions, I would appreciate them.

What you are describing is EXACTLY what happens when the PQ is not loaded correctly. It used to happen all the time, but with the new firmware it rarely happens.
If it happens and you are at home, just relaod your PQs and then the GPS will reload them.

You should ALWAYS load your caches on a card and not internal memory. If you discover the problem in the field and they are in internal memory, you are SOL.

If you discover this when you are in the field and you have the caches loaded on your card: Turn off GPS, remove card, start up GPS, shut down GPS, replace card and reboot. That will fix the problem-the caches are cleared from memory and reloaded.


Eli siis epäillään GPX-tiedoston sisältävän jotain, mitä gepsi ei ymmärrä. Tiedosto PITÄÄ olla muistikortilla!
-gepsi pois päältä
-kortti pois
-gepsi päälle
-gepsi pois päältä
-kortti takaisin
-gepsi päälle
ja sitten (toivottavasti) pelittää
-stebu

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 03.02.2012 20:52

Gepsin jumiutuminen käynnistyksen yhteydessä uuden GPX-tiedoston lataamisen jälkeen on tosiaan tuttu ominaisuus muistakin Garmin-malleista. En tiedä onko kyse täysin samasta ongelmasta, mutta Coloradossa tämä tapahtuu minulla aina: Käynnistys jää kohtaan "Loading maps", minkä jälkeen laite pitää sammuttaa ja käynnistää toisen kerran. Yleisesti ottaen voisivat Garminilla panostaa enemmän ohjelmistopuoleen.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 03.02.2012 21:46

Stone'5 kirjoitti:Gepsin jumiutuminen käynnistyksen yhteydessä uuden GPX-tiedoston lataamisen jälkeen on tosiaan tuttu ominaisuus muistakin Garmin-malleista. En tiedä onko kyse täysin samasta ongelmasta, mutta Coloradossa tämä tapahtuu minulla aina: Käynnistys jää kohtaan "Loading maps", minkä jälkeen laite pitää sammuttaa ja käynnistää toisen kerran. Yleisesti ottaen voisivat Garminilla panostaa enemmän ohjelmistopuoleen.
Juuri näin "toimii" minunkin Coloradoni, mutta olen tuohon latauksen jälkeiseen ensikäynnistysrutiiniin jo niin tottunut, että se ei enää isommin harmita. Saisihan tuo toki toimia, mutta kun ei.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 03.02.2012 22:05

mikko&sira kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Gepsin jumiutuminen käynnistyksen yhteydessä uuden GPX-tiedoston lataamisen jälkeen on tosiaan tuttu ominaisuus muistakin Garmin-malleista. En tiedä onko kyse täysin samasta ongelmasta, mutta Coloradossa tämä tapahtuu minulla aina: Käynnistys jää kohtaan "Loading maps", minkä jälkeen laite pitää sammuttaa ja käynnistää toisen kerran. Yleisesti ottaen voisivat Garminilla panostaa enemmän ohjelmistopuoleen.
Juuri näin "toimii" minunkin Coloradoni, mutta olen tuohon latauksen jälkeiseen ensikäynnistysrutiiniin jo niin tottunut, että se ei enää isommin harmita. Saisihan tuo toki toimia, mutta kun ei.
Tutulta kuulostaa :D

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Seq » La 04.02.2012 3:51

vihtis83 kirjoitti:
mikko&sira kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Gepsin jumiutuminen käynnistyksen yhteydessä uuden GPX-tiedoston lataamisen jälkeen on tosiaan tuttu ominaisuus muistakin Garmin-malleista. En tiedä onko kyse täysin samasta ongelmasta, mutta Coloradossa tämä tapahtuu minulla aina: Käynnistys jää kohtaan "Loading maps", minkä jälkeen laite pitää sammuttaa ja käynnistää toisen kerran. Yleisesti ottaen voisivat Garminilla panostaa enemmän ohjelmistopuoleen.
Juuri näin "toimii" minunkin Coloradoni, mutta olen tuohon latauksen jälkeiseen ensikäynnistysrutiiniin jo niin tottunut, että se ei enää isommin harmita. Saisihan tuo toki toimia, mutta kun ei.
Tutulta kuulostaa :D
Vaikuttaako gpx-fiilun koko tai se, tuleeko se .fi:stä, .com:sta tai vaikka gsak:sta?

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » La 04.02.2012 8:09

Seq kirjoitti:
vihtis83 kirjoitti:
mikko&sira kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Gepsin jumiutuminen käynnistyksen yhteydessä uuden GPX-tiedoston lataamisen jälkeen on tosiaan tuttu ominaisuus muistakin Garmin-malleista. En tiedä onko kyse täysin samasta ongelmasta, mutta Coloradossa tämä tapahtuu minulla aina: Käynnistys jää kohtaan "Loading maps", minkä jälkeen laite pitää sammuttaa ja käynnistää toisen kerran. Yleisesti ottaen voisivat Garminilla panostaa enemmän ohjelmistopuoleen.
Juuri näin "toimii" minunkin Coloradoni, mutta olen tuohon latauksen jälkeiseen ensikäynnistysrutiiniin jo niin tottunut, että se ei enää isommin harmita. Saisihan tuo toki toimia, mutta kun ei.
Tutulta kuulostaa :D
Vaikuttaako gpx-fiilun koko tai se, tuleeko se .fi:stä, .com:sta tai vaikka gsak:sta?
Minä käytän GSAKia ja fileen koko on 1980 kätköä, siis 20 alle maksimin ja lisäreittipisteet aina mukana. En ole muita vaihtoehtoja testaillut.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 04.02.2012 14:55

Pienellä kätkömäärällä ei Coloradossa esiinny tuota tuplakäynnistyksen tarvetta jos nyt oikein muistan. Ei jaksa testata...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 04.02.2012 15:55

vihtis83 kirjoitti:Pienellä kätkömäärällä ei Coloradossa esiinny tuota tuplakäynnistyksen tarvetta jos nyt oikein muistan. Ei jaksa testata...
Jatkan offtopicia.

Tutkin asiaa ja kokeilin erilaisia GPX-tiedostoja. Aluksi siirsin muistikortilta kaikki kätkötiedostot pois.

Yksittäisen kätkön GPX-tiedoston siirtäminen muistikortille tai sisäiseen muistiin ei aiheuta jumiutumista käynnistyksen yhteydessä. Ei ole väliä, onko tiedosto ladattu comista vai fi:stä.

1500 kätkön tiedosto sen sijaan aiheuttaa jumiutumisen, sama juttu comista ladatulla 1000 kätkön tiedostolla sekä muistikortille että sisäiseen muistiin siirrettäessä. Yksittäisiä kätköjä sisältävien tiedostojen siirto tai muuttelu isomman tiedoston ollessa kapulassa ei aiheuta jumiutumista.

Kätkötiedoston poistosta ei seuraa ongelmia.

Toki voi olla, että jos odottaisi tunnin tai pari, laite saattaisi päästä Loading maps -kohdasta itse eteenpäin. En ole kokeillut.

Twguu
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 21.04.2010 8:43

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Twguu » Ma 06.02.2012 19:59

Colorado-offtopic jatkuu. Tuo tuplakäynnistys on tuttu ilmiö minullekin. Kerran kuitenkin unohdin laitteen pöydälle 1. käynnistyksen yhteydessä. Kun sitten jonkin ajan kuluttua vilkaisin laitetta, lukikin siinä että satelliitteja ei löydy... Vehje siis ilmeisesti taustalla kuitenkin jossain määrin käynnistelee itseään vaikka näyttö on jumissa. Ei sitä tuosta kuitenkaan käyttökuntoon saanut ilman sitä kuuluisaa toista käynnistystä.
Ei täällä mitään oo...

Luttu
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 14.08.2009 20:51

Garmin 62 ja jumittuminen jos gc.fi- gpx-filessä korjatut na

Viesti Kirjoittaja Luttu » Pe 02.03.2012 15:33

Luttu kirjoitti:Edit: Laite lähetetty Lohjalle huoltoon. Factory-resetkään ei toimi, kaikkien gpx- ja .img-tietojen poistaminen ei auta, eikä Garminin teknisen tuen puhelinpalvelu pitkästä yrityksestään
huolimatta pystynyt keksimään apua. Kiitos myös Harjukselle pitkästä puhelusta ja hyvistä vinkeistä!
Noniin, laitteeni tuli Garminilta takaisin. Huoltoselosteessa oli kaksi sanaa, "vaihdettu uuteen".

Uuden laitteeni kanssa ilmeni nyt seuraavanlainen ongelma, joka ei esiintynyt vanhassa kapulassa (sama malli 62st):

- kun lataan gpx-filen geocache.fi:stä, laite toimii, ja pääsen katsomaan karttapohjaa vasten olevien geokätköjen tietoja.
- jos geokätkön koordinaatit on muutettu, eli kyseessä on ratkottu mysteeri, sen tietojen katsominen laitteelta aiheuttaa täysjumin. Vain akkujen irrotus auttaa.
Sama on toistettavissa useasti. Tradit toimii (omasta gpx-tiedostostaan), mystit (ratkotut, omasta tiedostostaan) aiheuttavat jumittamisen. Siis jos niiden tietoja katsoo, eli niitä "klikkaa".

En ole perehtynyt gpx-filen versionumeroihin tai attribuuttien esittämiseen siinä tms. symboleihin. Mutta oli miten oli, kuinka laite sallii itsensä jumittamisen vaikka (onko edes?) gpx-file tai sen versio olisi väärä, vanha tms.?
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa fibaa, tai peräti ratkaisua ongelmaan?

(vaikka päivitin Garminin softan uusimaan netistä, ongelma pysyy)

emersii
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 02.01.2012 20:27

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja emersii » Pe 02.03.2012 18:19

Itse kun päivittelin 62s:n uusimpaan versioon(3.9), niin käynistäessä garmin jumahti loading map (tjsp) kohtaan, ja näyttö pimeni himmentyen. Factory reset autooi, eli olikohan enter+menu nappi pohjassa virrat päälle. Nyt on toiminut taas niinkuin pitääkin. Muistikortin irroittamisella taisin saada gepsin käynistymään(ei varmaa muistikuvaa). Jos tekstini auttaa jotakuta niin hyvä niin.

kilolokio
Viestit: 31
Liittynyt: La 03.01.2009 18:25

Re: Garmin GPSMAP 62s käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja kilolokio » Pe 02.03.2012 20:42

Itse ostin 62s:n vajaa vuosi sitten ja on toiminut ihan kiitettävästi. Yhden kerran kätköjen latauksen jälkeen ei kätköjä sitten kuitenkaan laitteesta löytynyt mutta huomasin sen onneksi ennen kuin pääsin kotipihaa pitemmälle ja uudella yrityksellä sain purkit näkyviin. Silloinkin vika oli toden näköisesti yhdysjohdossa, koska seuraavalla kerralla samalla johdolla ei tunnistanut edes koko laitetta mutta kaapelin vaihtaminen auttoi. Jo hankinnan yhteydessä jostain saatiin vinkki, mahtoiko olla peräti Garminilta itseltään, että Suomi Pro karttojen kanssa saattaa tulla ongelmia jos laitetta päivittää. Päivityksiä en sen tähden ole ladannut. Kätköjä latailin alkuun Comin kautta yksittäin ja Pocket query -tiedostona ja nykyään melkein pelkästään fi:stä, se kun on sieltä kautta jotenkin näppärämpää, max 500 kerallaan. Otan ne aina kortille, kun siitäkin oli jotain kirjoituksia, että toimii paremmin. Mitään jumittumista ei ole ratkaistujenkaan kätköjen kanssa, ainakaan fi:stä ladattuna. Myös kartat ovat 8 Gt:n kortilla: Suomi Pro kokonaan ja lisäksi Euroopan kartasta joku netistä ladattu ilmaisversio, en nyt muista mikä.
Sen olen todennut, että aika ajoin on kompassi pakko kalibroida, ettei tarkkuus kärsi. Ohjeessahan sanotaan, että se pitäisi tehdä aina akkujen tai paristojen vaihdon jälkeen mutta en nyt ihan niin usein ole sitä tehnyt.

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Garmin 62 ja jumittuminen jos gc.fi- gpx-filessä korjatut na

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 02.03.2012 21:04

Luttu kirjoitti:
Luttu kirjoitti: Sama on toistettavissa useasti. Tradit toimii (omasta gpx-tiedostostaan), mystit (ratkotut, omasta tiedostostaan) aiheuttavat jumittamisen. Siis jos niiden tietoja katsoo, eli niitä "klikkaa".
Tässä kiinnostaa tietysti miten tuotat tuon ratkottujen gpx:n. Onko ratkaisut esim. haksuttimessa ja teet gpx:n sieltä. Vai corrected coordinates GSAK:ssa ja tuot sieltä. Tai jotain muuta. Nuo muut kuin itse Groundspeak saattavat tuottaa epästandardia XML -tietoa gpx:ään josta gepsi ei tykkää. En ole tarkemmin perehtynyt tohon XML-skemaan mutta käsittääkseni esim haksun county-tieto gpx:ssä ei ole Groundspeak -skeman mukainen joten muutakin voi löytyä?? Itse tuotan tuon GSAK:lla eikä ole 62s kanssa ollut ongelmia.

Voin tietysti tutkia asiaa omassa gepsissä jos lähettä mulle ton ratkaistujen mystien gpx:n :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”