Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
marjakarhu
Viestit: 4
Liittynyt: Su 06.05.2012 17:28

Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja marjakarhu » Su 06.05.2012 21:02

Hei! Olen uusi täällä, mutta olen lueksinut mielenkiintoisia keskustelujanne gepseistä. Liikun metsissä koirani kanssa, marjastan ja sienestän, mutta suuntavaistoni on huono, niin olen ajatellut gepsin hankkimista. Kännykkägepsi ei tule kuuloon, sen olen jo itselleni selväksi tehnyt. Oregon 450 kiinnostaisi isomman näytön takia, mutta onko kosketusnäyttö hankala käsineet kädessä? Sitten olisi näppäimistöllinen 62s. Sain kokeilla sukulaisen Garmin GPSmap 76c-gepsiä, sehän on vanhaa mallia ja isokokoinen, mutta hyvin näytti mulle reitin. Näppäimistö ei tuntunut hullummalta ollenkaan.

Tiedän, että nämä ovat makuasioita, mutta kun olen katsellut hintoja, ihme kyllä Oregon on jopa halvempi kuin 62s. Mistähän se johtuu? Mitä mieltä olette te, jotka olette käyttäneet molempaa mallia, siis kosketusnäytöllistä ja näppäinmallia? Kummassako noissa olisi helpompi käyttöjärjestelmä minunlaiselleni, joka en ole tekniikan ihmelapsi? Onko noissa muita sanottavia eroja?
Kiitos etukäteen vastauksista, joita toivon saavani. :)

Kelpaisi minulle käytetty vanhempikin gepsiversio, jos joku on täällä päivittämässä laitettaan uuteen. Topokartta nelonen myös kiinnostaisi.
Vielä en ole innostunut kätköilystä, mutta kuka tietää, jos vaikka siihenkin joskus hurahdan. :lol:

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 07.05.2012 11:49

Mulla on itsellä ollut nyt kaksi tökkimiskäyttöliittymällä olevaa laitetta, dakota 20 ja Oregon 450. Itse pidän tuosta tökkimisestä, eli tuntuu jotenkin hirmuisen vanhanaikaiselta käyttää näppämillä gepsiä. On muuten nopsa naputella naatteja käsin, esim. multilla. GPSmap 62:ssa ei ole wherigotukea, eli jos haluat niitä suorittaa suosittelen oregon 450:stä. Patterit lienee vähän kestävämmät gpsmapissa, mutta jos käyttää ladattavia, ja kahta sarjaa (4kpl) ei ole ongelmia varmasti. Ja yleensä ne riittää aina ainakin yhden reissun.

Oregon on mielestäni vaan mukavamman kokoinen ja muotoinen kuin gpsmap. Mutta tämäkin on makuasioita.

Jos päädyt 62:een niin älä osta ihan perus 62:sta, jos mahdollista. Siitä puuttuu muistikorttipaikka ja myös chirp-tuki. Tosin, jos et niitä tarvitse, niin sitten voit ostaa senkin :)

Mutta siis makuasia, josta ei voi (kuin?) kiistellä.

Arnyk

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ma 07.05.2012 12:02

marjakarhu kirjoitti:Oregon 450 kiinnostaisi isomman näytön takia, mutta onko kosketusnäyttö hankala käsineet kädessä?
Itsellä on oregon ollut käytössä ympäri vuoden eikä kosketusnäyttö tuota ongelmia. Paljain sormin tökkiminen ei ole ongelmallista, mutta esim koordinaatteja naputellessa tällaisilla isoilla nakkisormilla tulee kohtuullisen helposti virhenaputteluja. Itse käytänkin mieluiten tökkimiseen esim. auton avainta tai kynää (näytössä invisible shield -suojakalvo, niin ei tarvitse varoa naarmuuntumista).

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 07.05.2012 12:25

Ja jos epäilyttää, niin nyt löytyy niitä älynäyttöhanskoja myös...

Arnyk

marjakarhu
Viestit: 4
Liittynyt: Su 06.05.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja marjakarhu » Ma 07.05.2012 15:45

Kiitos vastauksista. Kyllä mielipiteenne tukevat omaakin ajattelua, sillä tuo suurempi näyttö on varmasti parempi. Olen tottunut kännykässäni kosketusnäyttöön, että sikäli se ei ole ongelma. Gepsin hinta vaan on kartan kanssa iso, mutta yritän todistella itselleni, että kaikki harrastukset maksavat. Kerran kun tuon raskii hankkia, niin eiköhän siitä ole iloa loppuelämäksi tällaiselle kuuskymppiselle samoilijalle. :wink:
Arnyk, miksi vaihdoit Dakota 20 Oregoniin? Dakotaakin tässä välillä nimittäin mietin.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ma 07.05.2012 16:16

Jos päädyt Oregoniin, niin siihen saa ilmaiseksi ladattua karttoja (OSM) netistä. Kannattaa katsoa onko oman alueen OSM kartta millainen, minä ainakin vähän harmittelin kun ostin gepsiin topokartan ykkösalueesta ja täällä joissain paikoissa OSM on tarkempikin ainakin polkujen ym suhteen. Mulla on oregon 450 ja olen ollut tyytyväinen, kosketusnäyttö tosiaan toimii erilailla kuin kännyköissä eli kynnelläkin saa naputeltua.
~Don't worry, be happy!~

jsaarine
Viestit: 10
Liittynyt: La 18.06.2011 13:15

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja jsaarine » Ma 07.05.2012 16:33

itselläni on oregon 450 sekä GPSmap 62. Itse pidän enemmän oregonista juuri näytön takia eikä siinä ole sitä jäätävää antennia. Itselle tuo kosketusnäyttö ei ole tuonut ongelmaa kun ei sitä metsässä kauheasti joudu näpyttelemään.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 07.05.2012 16:37

Vaihdoin dakotan oregoniin lähinnä näytön koon ja wherigotuen vuoksi. Muuta eroahan noilla ei käytännössä kyllä pitäisi juurikaan olla. Ainakaan itselle merkittävää :)

marjakarhu
Viestit: 4
Liittynyt: Su 06.05.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja marjakarhu » Ti 08.05.2012 8:15

Valitettavasti OpenStreetMap on hyvin epätarkka mökkimaastossamme, ei näytä mitään polkuja, ainoastaan vesistöt ja suurimmat tiet harmahtavalla pohjalla. Millainen on tuo Vapaa-ajan kartta, näyttääkö se polut ja onko siinä korkeuskäyriä? Sitähän on vielä nelosalueelle saatavana.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 08.05.2012 8:47

ansu75 kirjoitti:Jos päädyt Oregoniin, niin siihen saa ilmaiseksi ladattua karttoja (OSM) netistä. Kannattaa katsoa onko oman alueen OSM kartta millainen, minä ainakin vähän harmittelin kun ostin gepsiin topokartan ykkösalueesta ja täällä joissain paikoissa OSM on tarkempikin ainakin polkujen ym suhteen. Mulla on oregon 450 ja olen ollut tyytyväinen, kosketusnäyttö tosiaan toimii erilailla kuin kännyköissä eli kynnelläkin saa naputeltua.
Mistäs nuo kartat voi ladata?

TimoK
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 09.09.2008 15:06

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja TimoK » Ti 08.05.2012 9:15

porari kirjoitti:Mistäs nuo kartat voi ladata?
http://www.polkupyoraily.net/osm/ löytyy koko Suomen OSM yhdessä tiedostossa.

wii22
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 07.05.2012 21:27

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja wii22 » Ti 08.05.2012 23:24

Heipsan!
Olen miettinyt kanssa esimmäiseksi gepsiksi Oregon 450 ostoa. Ikinä en ole "oikeaa" gepsia käyttänyt ja tähän asti olen kätköillyt N8:n Cachemella sekä kavereiden avustuksella :) Mutta, kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, en noista kartoista mitään tiedä. Millainen kartta tuossa oregon 450t on? Pärjääkö sillä suomen maalla niin kaupungissa kuin metsissä? näyttääkö se polutkin?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Garmin Oregon 450 vai GPSmap 62s?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 09.05.2012 7:59

wii22 kirjoitti:Millainen kartta tuossa oregon 450t on? Pärjääkö sillä suomen maalla niin kaupungissa kuin metsissä? näyttääkö se polutkin?
Mukana tulevalla kartalla pärjää teillä. Vesistöt näkyvät noin suunnilleen. Metsät näkyvät vihreänä. Korkeuskäyristä ei tietoakaan. Tästä on puhuttu aikaisemminkin ja jostain vanhasta ketjusta löytyy kuviakin.

Käytännössä tuohon kannattaa hommata maastokartta. 1/6 Suomea maksaa n. 170 euroa ja se on hyvä kartta. Nyt kun Maanmittaushallituksen (vai mikä se nykyisin onkaan) aineistot ovat vapaasti käytettävissä on oletettavaa että karttojen hinnat laskevat reilusti ja ilmaiseksikin voi saada jotain.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”