Garmin eTrex H + Mac

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Tenio&Hanttu
Viestit: 3
Liittynyt: Su 21.06.2009 23:09

Garmin eTrex H + Mac

Viesti Kirjoittaja Tenio&Hanttu » Ma 03.08.2009 15:06

Kohta viisikymmentä kätköä haettu, ja perus gepsukan hankkiminen alkaa olla ajankohtaista. Parhaaksi vaihtoehdoksi on noussut Garmin eTrex H, johon datakaapelia hankin jossakin vaiheessa. Ongelmana kuitenkin on, että minulla on arkikäytössä 12" vanha ibook, jossa OS X 10.4. Tämmösessä vempeleessä ei sarjaporttia ole, ja ilmeisestikään tuolle gps-kapulalle ei ole USB-puihaa saatavana. Vaihtoehtona olisi ostaa tuo sarjaportti-piuha, ja lisäksi USB-sarjaportti-adapteri esimerkiksi Verkkokauppa.comista. Olen kuitenkin pohtinut, läytyykö tuonkaltaiselle steille ylipäänsä mac (PPC) ajureita, ja onko sitä mahdollisuutta saada toimimaan. Onko Macilla edes kelvollisia mahdollisuuksia siirtää noita naattipaketteja gc.com:ista, tai gc.fi:stä? Vai onko ainoa järkevä ratkaisu hankkia joku kalliimpi kapula, jossa USB-optio on?

Miten on, löytyykö kokemuksia? Ratkaisuehdotuksia? Vinkkejä? Mutua? Kertokaa kaikki! :P

Kiitos.

Avatar
mehu
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 04.06.2007 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin eTrex H + Mac

Viesti Kirjoittaja mehu » Ma 03.08.2009 16:16

Garmin on tehnyt Macillekin jo sopivasti ohjelmia ja Garmin Communicator pluginia käyttäen koordinaattien siirto gc.comista tai geocache.fi:stä pitäisi onnistua. Garminin Mac sivu: http://www8.garmin.com/macosx/index.jsp
Sarjaporttiadapterin luulisi toimivan mutta en mene vannomaan, kun kokemusta on vain usb-datakaapelilla varustetusta Garminista Mac OS X 10.5.7:lla.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin eTrex H + Mac

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 03.08.2009 17:11

Minulla toimi usb-sarjaporttiadapteri eTrexin vanhemman version (ilman H:ta) kanssa Windowsilla ongelmitta. Luulisin että toimii omenallakin kunhan vain on adapterin ajurit koneessa.

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Garmin eTrex H + Mac

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Ma 03.08.2009 18:36

Nykyisellä MBP:llä en ole tainnut sarjaporttigepsiä kokeilla, mutta vanhalla PowerBookilla olen aiemmin käyttänyt lainassa ollutta keltaista perus-eTrexiä (ilman H:ta) onnistuneesti sarjaportin kautta, silloin oli muistaakseni käytössä PCMCIA-sarjaporttikortti. En kylläkään muista nyt enää mitä ohjelmia silloin käytin, siihen aikaan ei ollut vielä Garminilla Mac-softia joten homman on täytynyt tapahtua XP:ssä Connectix Virtual PC:llä. Muistelisin että MapSource toimi ainakin, mutta sitähän ei taasen Mac OS X:lle ole olemassa (ikävä kyllä, olen kyllä pistänyt pyyntöä Garminille päin).

Eli summa summarum: jokin on joskus toiminut mutten muista oikein mikä. :lol: Kyllä se USB tänä päivänä alkaa kuitenkin selvästi olemaan varmempi ratkaisu, joten kannattanee harkita esim. eTrexin HC/HCx -malleja (noitahan on monia, on Venturea, Summitia, Vistaa...). Tulee sitten USB:in lisäksi kaupan päälle värinäyttö ja mahdollisuus maastokarttojen käyttöön.

USB-liitäntäisistä olen itse käyttänyt eTrex Summit HC:tä ja Oregon 300:aa Leopardissa (ensinmainittua muistaakseni myös Tigerissä) aivan kivuttomasti.

edit: Niin piti vielä sanomani, että noista eTrexin karttamalleista ne mallit joiden nimessä on x-kirjain (eli muistikortilliset) ovat mukavampia sikäli että ne näkyvät Macissä (kuten PC:ssäkin) levyasemana joten tiedostoja voi raahailla sinne suoraan Finderissa. Se minun Summit HC ei näkynyt, vaan siihen pääsi käsiksi vain Garminin softilla.

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Garmin eTrex H + Mac

Viesti Kirjoittaja VesaK » Ti 04.08.2009 20:12

Mulla oli PowerBook G4:ssä (OS X 10.4) USB-adapterin kanssa eTrex Legend sarjakaapelilla kiinni. Adapteri oli joku Clasulta ostettu halpis, driverin kanssa oli pientä virittämistä, mutta melko ongelmitta se kiinni kuitenkin meni.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”