Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
pattipolvi
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 19.11.2008 12:22

Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja pattipolvi » Ke 24.02.2010 9:58

Olen pitkien talvi-iltojen ratoksi ratkonut erinäisen joukon mysteereitä. Sen kummemmin ajattelematta olen tallettanut ratkaistut koordinaatit excel-taulukkoon. Nyt haluaisin siirtää koordinaatit gepsiin, mutta se ei suostu ymmärtämään XLS tyyppistä tiedostoani :shock:. Tässä vaiheessa oivalsin että olisi pitänyt alusta lähtien syöttää oikeat ratkaisut GSAKiin eikä exceliin.

Sattuisiko jollakulla olemaan ohjelmaa joka osaa lukea Exceliä tai tekstitiedostoa ja tallettaa lukemansa GPX muotoon. Osaako esim EasyGPS tehdä muunnoksen? Tai onko joku nähnyt GSAK macroa joka lukisi koordinaatteja ja GC-koodeja tekstitiedostosta ja päivittäisi GSAK tietokannassa olevat koordinaatit tekstitiedostosta löytyvillä.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 24.02.2010 10:12

Jos laitat sen excelin tähän liitteeksi , niin voidaan kaikki yrittää kääntää sitä gpx:si. :lol:

Olen ainakin itse käännellyt rivejä sijoittamalla tarvittavien kenttiä väliin *loc tiedoston tarvitsemia koodauksia. Valmiin tuotoksen
olen sitten vain liittänyt *loc tiedoston sisälle. EasyGPS ainakin suostuu lukemaan rivimuotoon tehtyä koodausta.

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja stebu » Ke 24.02.2010 10:24

Ainakin lähemmäs totuutta pääset tallentamalla koordsit .CSV-muodossa. M$:n .XLS ei liene kovinkaan monen softan tukema muoto.
-stebu

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ke 24.02.2010 10:26

Tutkipa tätä: http://www.gpsvisualizer.com/tutorials/waypoints.html

Lisätään vielä linkki etusivulle: http://www.gpsvisualizer.com/
Video meliora proboque deteriora sequor.

pattipolvi
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 19.11.2008 12:22

Re: Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja pattipolvi » Ke 24.02.2010 10:44

Kun vastaa itse omaan kysymykseen niin saa suuremmalla todennäköisyydellä toivomansa vastauksen :D .

Löysin pienen surffailun päätteeksi GSAK macron joka lukee CSV-tiedoston ja päivittää Userdata-sarakkeita kannassa. Tätä kun illalla hieman viilailen niin sen jälkeen se lukee edelleen CSV-tiedoston, mutta päivittääkin koordinaatteja ja siirtää alkuperäiset koordinaatit userdatan puolelle. Voi toki olla että macro viilailun jälkeen tekeekin jotain ihan muuta. Pitää ehkä varmistaa kanta ennen koeajoa :? .

Löytämäni makron nimi on CSVtoUserData.gsk. Jos vaikka joku vikkeläsorminen koodari ehtisi sitä muokata ennen kuin itse pääsen sorvin ääreen.

mipe8
Viestit: 127
Liittynyt: Su 30.11.2008 14:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja mipe8 » Ke 24.02.2010 11:31

Mikäli ratkot mysteerejä Suomesta, niin tuo 'omat merkinnät' on kyllä ehdottoman käyttökelpoinen fiitseri. Päivität mysteerin naatit ja sen jälkeen näkyy kartallakin oikeassa kohtaa. Vielä kun saisi yhdellä haulla kartalle regut, multit ja ratkaistut mysteerit, lähestyttäisiin täydellisyyttä. :D

Hiukan offia, sori...

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 24.02.2010 23:32

mipe8 kirjoitti:Vielä kun saisi yhdellä haulla kartalle regut, multit ja ratkaistut mysteerit, lähestyttäisiin täydellisyyttä. :D
Panokset kovenee; tämän toteutus ilman hakumoottoorin laajempaa uudelleenkoodausta on mahdotonta...

Tai jaa, olisiko purkka mahdollinen...

Olisi, mutta hieman monimutkaisemmin...

Nyt kätkökartan Tyyppi -valinnassa on kaksi uutta kohtaa "Vain omia merkintöjä sisältävät mysteerit" sekä "Vain omia merkintöjä sisältävät multit".
Nämä ovat ensisijaisia ehtoja eli valittaessa vaikkapa "Vain omia merkintöjä sisältävät mysteerit" ei varsinaisella "Mysteeri" -valinnalla ole merkitystä, sen voi valita tai olla valitsematta.

Nämä ehdot ottavat mukaan myös mysteerit/multit vaikka niissä olisi omissa merkinnöissä määritelty käytettäväksi alkuperäisiä koordinaatteja; riittää että kätköön on jotain tekstityyppistä turinaa. Tämä toisaalta syystä ettei tarvinnut tehdä erillisiä "Vain omia merkintöjä sisältävät mysteerit" ja "Vain omat koordinaatit sisältävät mysteerit" ja toisaalta syystä että voihan olla tallentanut koordinaatit tms. tärkeää normaalina tekstimerkintänä (ja vanhemmissa merkinnöissä saattaa "Käytä alkuperäisiä koordinaatteja" -tieto olla väärinkin ominaisuuden tullessa vasta myöhemmin käyttöön).
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

mipe8
Viestit: 127
Liittynyt: Su 30.11.2008 14:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koordinaatit Excelistä GPX-tiedostoon

Viesti Kirjoittaja mipe8 » To 25.02.2010 0:24

Haksu, älä ota kaikkia natinoita tosissasi. Olin jo vastaamassa tulevani loistavasti toimeen nykyisellä systeemilläkin, kunnes luin viestisi uudestaan ja hitaammin...

... siis olitkin jo mennyt ko. muutoksen tekemään. Pikaisella testauksella homma toimii juuri kuten pitääkin, ainakin omasta mielestäni tämä on erittäin kätevää.

Monet kiitokset tästä(kin) ominaisuudesta!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”