Karttojen hankkiminen gps:iin

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
cevila
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 26.05.2010 12:15

Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja cevila » Ke 26.05.2010 19:12

Olen aikeissa hankkia navigaattorin geokätköilyä varten. Toiveissa on ollut Garminin Oregon tai Colorado tai autonavigaattoreista Garmin nuvi 500. Koska laitteet itsessään maksavat niin paljon rahaa, en haluaisi laittaa enää toista samanlaista summaa karttoihin. Siksipä kyselen onko kellään kokemuksia piraattikartoista tai muuta kautta hankituista kartoista? Luin joskus tältä foorumilta, että nettisivuilta voisi siirtää karttoja navigaattoreihin (esim. retkikartta.fi), mutta miten tämä käytännössä on mahdollista ja mihin navigaattoreihin. Onko mahdollista hajottaa gps-laite lataamalla siihen piraattikartta?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 26.05.2010 19:16

Piratismiin täällä on turha pyytää apua, mutta tämä on hyvä ja laillinen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ilari-x
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 26.11.2007 23:31
Paikkakunta: Pietarsaari/Jakobstad

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja ilari-x » To 27.05.2010 0:38

aku506 kirjoitti:Piratismiin täällä on turha pyytää apua, mutta tämä on hyvä ja laillinen.
Ei löydy apua piraattikarttoihin. Mutta tästä on kysymys:

Tuo kartta on peräisin OpenStreetMap-projektista.

Käy ensin osoitteessa http://www.openstreetmap.org/ (ei vaadi rekisteröitymistä), katsomassa mitenkä paljon on sinun kotiseudulla (tai siellä missä kätköilet) piirretty karttaa. Etelä-Suomi on piirretty kiitettävän tarkasti, pohjoisempana löytyy paljon tyhjää.

Jos kartan tarkkuus tuntuu riittävän, niin tältä sivulta: http://www.polkupyoraily.net/osm/, löytyy sellainen versio Suomen kartasta,joka toimii Garminissa. Tarvitset todennäköisesti vielä MicroSD muistikortin, jonne kartta tallennetaan.

Itse käytän tuota karttaa Garminissa, on se kuitenkin parempi kuin Garminin oma pohjakartta...

Toivottavasti auttoi...

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja MooseM » To 27.05.2010 9:36

http://garmin.na1400.info/routable.php

Tuolta löytyy varsin hyviä karttoja kaupunkialueilta.Latautuvat suoraan Map Sourceen ja sieltä ne voi nakata kepsiin.

pinsetti
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.06.2010 9:35

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja pinsetti » Ti 15.06.2010 7:11

saako (Oreganon) useamman kartan 8img-tiedoston), esim omat maastokartat ja osm-katukartat toimimaan yhtäaikaa? vai voi olla vain yksi img kerralla koneessa?

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja juhanili » Ti 15.06.2010 8:48

pinsetti kirjoitti:saako (Oreganon) useamman kartan 8img-tiedoston), esim omat maastokartat ja osm-katukartat toimimaan yhtäaikaa? vai voi olla vain yksi img kerralla koneessa?
Jos firmis on riittävän uusi niin voi olla niin paljon kuin muisti(korttiin) mahtuu. Vanhemmissa firmiksissä vain tietyt muutamat nimet oli sallittu, mutta uudemmissa mikä tahansa nimi (kunhan on img-tarkennin) käy.

Paljon hyödyllistä tietoa löytyy käyttäjävetoisista wikeistä, http://garminoregon.wikispaces.com/ ja http://garmincolorado.wikispaces.com/

pinsetti
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.06.2010 9:35

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja pinsetti » Ti 15.06.2010 18:07

ei toimi :(
heitin uudenn img tiedoston muistikortille niin oregon ilmoittaa vain että karttoja ei voi ladata tms eikä uudet kartat toimi....

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 15.06.2010 18:18

pinsetti kirjoitti:ei toimi :(
heitin uudenn img tiedoston muistikortille niin oregon ilmoittaa vain että karttoja ei voi ladata tms eikä uudet kartat toimi....
Laitoiko sen kartan muistikortin \garmin-hakemistoon, mielestäni tälläkin on vaikutusta. Toinen asia toimiiko kartta yksinään muuten, ettei ole lukossa tms.

Miten noiden katrrojen yhteistoiminta muuten menee jos on citykarttaa, maastokarttaa ja vielä oma customkartta samasta kohdasta. No ei ole mutta jos olisi niin valitaanko haluttu kartta vai tarjoaako gepsi jotain oletuksena. Sen olen huomennut että sitä pohjakarttaa tarjoaa kun alkaa sekoilla.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 15.06.2010 18:40

Sen olen huomannut, että kun on Pro Suomi ja OSM:n Tallinna koneessa samaan aikaan kannattaa se toinen aina klikata pois käytöstä, muuten tulee "mielenkiintoisia" efektejä ja osa kartasta jää piirtymättä. Näin siis Coloradolla. Tuo on onneksi nopea toimenpide karttanäytöltä vasen nappi ja valitse kartta.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 15.06.2010 18:48

MikaS kirjoitti:Sen olen huomannut, että kun on Pro Suomi ja OSM:n Tallinna koneessa samaan aikaan kannattaa se toinen aina klikata pois käytöstä, muuten tulee "mielenkiintoisia" efektejä ja osa kartasta jää piirtymättä. Näin siis Coloradolla. Tuo on onneksi nopea toimenpide karttanäytöltä vasen nappi ja valitse kartta.
Ahas, mulla on käsittämätöntä hitautta ja piirto jää usein keksen, mutta on noita karttojakin ja kaikki aktiivisena. Pitääpä kokeilla käyttää pienempää määrää kerrallaan. Tuskin ne siellä muistikortilla haittaavat, kokeilen laittaa nuo pois aktiivitilasta.

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja nick70 » Ti 15.06.2010 18:56

MikaS kirjoitti:Sen olen huomannut, että kun on Pro Suomi ja OSM:n Tallinna koneessa samaan aikaan kannattaa se toinen aina klikata pois käytöstä, muuten tulee "mielenkiintoisia" efektejä ja osa kartasta jää piirtymättä. Näin siis Coloradolla. Tuo on onneksi nopea toimenpide karttanäytöltä vasen nappi ja valitse kartta.
Kolo-raadossa voi käyttää myös hyväkseen profiileja. Kartat eri profiilien alle ja samalla voi muokkailla "oikotie"-napin takaa löytyviä valintoja kartalle ja sen käytölle sopiviksi.
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja juhanili » Ti 15.06.2010 18:57

pinsetti kirjoitti:ei toimi :(
heitin uudenn img tiedoston muistikortille niin oregon ilmoittaa vain että karttoja ei voi ladata tms eikä uudet kartat toimi....
Toimiiko sama tiedosto itse laitteen muistista? Hakemistorakenne kortilla pitää tietysti olla sama kuin laitteen muistissa. Ja sitä wikiä kannattaa selata, minimi firmis jossa nimeäminen on vapaa näyttäisi Oregonille olevan 3.10. Yleensä kannattaa valita aktiiviseksi vain yksi kartta, useammassa ei ole mieltä koska niiden ominaisuuksista riippuen jotkut peittää toisia karttoja, jotkut ovat "läpinäkyviä" ja sotkuista tai muistiahtautta tulee joka tapauksessa. Itselläni on (Coloradossa) esim. Automotive-tilassa aktiivisena CNE ja Geocaching-tilassa topo, molemmat kuitenkin yhtäaikaa läsnä muistikortilla.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 17.06.2010 15:25

aku506 kirjoitti:Piratismiin täällä on turha pyytää apua, mutta tämä on hyvä ja laillinen.
On muuten Romaniasta paremmat kartat kuin nokian olenmahtavaeikäkukaanvoitaminuaikinäovilla ja M$ Autoroutella...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Suvanto-Leino
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 31.08.2010 13:50

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja Suvanto-Leino » Pe 03.09.2010 18:23

Hommasin Colorado 300:n ja olen nyt tehnyt yhden kätköilyreissun OpenStreetMapin kartoilla, mutta valitettavasti tarjonta teiden osalta on kohtuullisen heikko - puhumattakaan topografiatiedoista. Kansalaisen karttapaikan karttoja saa ilmeisesti jollain rukattua Garmineihin. Olen yrittänyt etsiä ohjeita, mutta tuloksetta. Osaako teistä joku neuvoa...

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Karttojen hankkiminen gps:iin

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 03.09.2010 20:07

Suvanto-Leino kirjoitti:Hommasin Colorado 300:n ja olen nyt tehnyt yhden kätköilyreissun OpenStreetMapin kartoilla, mutta valitettavasti tarjonta teiden osalta on kohtuullisen heikko - puhumattakaan topografiatiedoista. Kansalaisen karttapaikan karttoja saa ilmeisesti jollain rukattua Garmineihin. Olen yrittänyt etsiä ohjeita, mutta tuloksetta. Osaako teistä joku neuvoa...
Muita neuvoja ei tähän ketjuun, kiitos, kuin Kansalaisen Karttapaikan käyttöehdot
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”