Dakota 10:n lasi rikki

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » To 11.08.2011 15:48

Kävipä tässä tänään niin, että Kiven Alta ostettu Dakota 10:n lasi päätti mennä rikki... Mites nyt pitää toimia? Huhtikuussa siis ostimme kapulan.

Pitääkö tämä nyt sitten takuuta vastaan palauttaa Kiven Alle? Vai miten toimia?
Jeejee!

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja juheja » To 11.08.2011 16:03

Riippunee siitä, että menikö omien hölmöilyjen takia rikki vai onko valmistusvirhe.

Nimim. "Pudotti Dakota 10:nsä kiveltä kymmenen senttiä alemmas ja osui tooodella terävään kivenkulmaan -> lasi isoilla naarmuilla :("

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » To 11.08.2011 16:08

Siis en tasan tarkkaan tiedä, mitä tapahtui, sillä se oli repussa, ja kun otin sen sieltä pois, oli lasi rikki. :shock: Kynä oli ainoa tervähkö esine repussa, joten sen oli tämä pakko aiheuttaa. Äiti juuri soittelee tuonne takuujutuista, epäilemme kyllä, että ei mene takuuseen. :(
Jeejee!

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja NMS68 » To 11.08.2011 19:17

TomppaJr kirjoitti:Siis en tasan tarkkaan tiedä, mitä tapahtui, sillä se oli repussa, ja kun otin sen sieltä pois, oli lasi rikki. :shock: Kynä oli ainoa tervähkö esine repussa, joten sen oli tämä pakko aiheuttaa. Äiti juuri soittelee tuonne takuujutuista, epäilemme kyllä, että ei mene takuuseen. :(
Eiköhän tuo selviä, kun asioi liikkeen kanssa. Pykälien mukaan ymmärtääkseni takuuaikana on valmistajan tai myyjän asia osoittaa, että rikkoutumisen syynä on asiakkaan oma toiminta. Jos se ei onnistu, laite pitää joko korjata tai vaihtaa uuteen. Jopa takuuajan päätyttyä vastuu on valmistajalla, jos laitteessa on valmistusvika ja se on rikkoutunut kohtuuttoman nopeasti.

Viimeisten 20 vuoden kuluessa meillä on korjattu takuutyönä mm. pojan puhelin kahdesti (ensin kameran suojalasi oli haljennut, toisen kerran koko näyttö sekoili), tyttären puhelin kerran (puhelimen sivusta irtosi jokin painonappi), kamera (LCD-näyttö halkesi itsestään lentomatkan aikana) ja astianpesukone (pumppu hajosi). Lisäksi valmistusviallisina takuuajan päätyttyä on korjattu jääkaappi, pakastin ja liesi (kaikki merkkituotteita). Ja myös Garminin gepsi, jonka reunan suojakumi oli irronnut (kerran korjattiin takuuhuollossa, toisella kerralla saatiin postissa uusi teippi ja lopulta takuun päätyttyä korjasin sen liimaamalla suojakumin paikalleen). Yhden ainoan kerran takuukorjaukseen lähetetty laite on palautettu korjaamattomana. Silloin pojan puhelin oli kastunut ja lakannut osittain toimimasta. Sitä ei olisi edes viety korjattavaksi, mutta poika ei ollut ymmärtänyt, että läpimärän takin taskussa puhelinkin kastuu ja menee rikki, eikä siksi osannut kysyttäessä kertoa asiasta.

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » To 11.08.2011 19:54

Kiven alta meidät ohjattiin Garminin maahantuojalle, joten lähetin sinne sähköpostin ja koitan päästä puhelinjinjoille. Kyllä tämä tästä etenee.
Jeejee!

Avatar
Viltsu
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:03
Paikkakunta: Turku

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Pe 12.08.2011 8:25

Mulla sattui sama juttu moottoripyöränavigaattorin, Nuvi 550:n, kanssa. Omaa tyhmyyttä, täydessä takin sivutaskussa avainnippu painoi lasin halki. Mailasin Garminin Suomen huoltoon, jossa kerrottiin ettei varaosaa ole saatavilla eikä muutenkaan kannata korjata. Kysyin vaihtolaitetta, johon vastattiin ettei vaihtotarjous koske itse rikottuja laitteita. Eli eivät tulleet yhtään vastaan, parin kuukauden ikäisen laitteen kanssa.
Kaveri vinkkasi kysymään Englannin huollosta, jossa laitteen sai vaihdettua samanlaiseen, tehdaskunnostettuun laitteeseen. Kustannuksia tuli 95 €, joka oli kohtuullinen verrattuna senhetkiseen halvimpaan myyntihintaan, 299 €.
Minua ihmetytti Suomen huollon nihkeä suhtautuminen asiaan. En vaatinut ilmaista palvelua, mutta asiakkaan jättäminen täysin omilleen on mielestäni surkeaa jälkimarkkinointia.

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Pe 12.08.2011 14:16

Juu, eipä tule apua... Tai no sanottiin, että tuon korjaaminen maksaa liki yhtä paljon kuin uuden hommaaminen, joten järkevintä on kai ostaa uusi. Huoliiko muuten joku liike tuota kepsiä ns. varaosakäyttöön? Että jos siitä vaikka pari kymppiä saisi. :lol:
Jeejee!

ninnis
Viestit: 33
Liittynyt: La 18.10.2008 23:08
Paikkakunta: Masala

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja ninnis » Pe 12.08.2011 14:48

Meillä meni Colorado kerran vaihtoon, kun geokoira päätti tutustua siihen vähän syvällisemmin ja kalusi siitä mm. antennin palasiksi.
Garminin maahatuoja otti rikkinäisen laitteen vastaan ja hyvitti siitä suhteellisen hyvin vaihdossa uuteen samanlaiseen :shock: - eli kannattaa tarjota "vaihtolaitetta" myös siihen suuntaan :) .

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 12.08.2011 15:49

Itsellä Oregon uusiutui vakuutuksen kautta. Vanhasta tuli tb.

tuukeka
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.08.2011 14:29

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja tuukeka » Pe 19.08.2011 10:30

Selvitä TomppaJr nyt mahdollisen koti- tai matkavakuutuksen kattavuus. Tällainen vahinko yleensä korvataan kyllä vakuutuksesta.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Pe 19.08.2011 13:13

tuukeka kirjoitti:Selvitä TomppaJr nyt mahdollisen koti- tai matkavakuutuksen kattavuus. Tällainen vahinko yleensä korvataan kyllä vakuutuksesta.
Periaatteessa kai vakuutuksen pitäisi tuollainen korvata, mutta omavastuu jää silti omaksi tappioksi. Koska hajoaminen on sattunut takuuaikana, pitäisi valmistajan kyetä osoittamaan, että rikkoutuminen johtuu käyttäjästä itsestään, eikä esimerkiksi valmistusviasta. Mitä virkaa takuulla on, jos se valmistaja ei noudata edes normaalia virhevastuuta. Oma kokemukseni on, että lähes aina kauppa tai maahantuoja vakuuttelee, että takuu ei kata juuri tätä vikaa, mutta yhtä tapausta lukuunottamatta (lapsen kastunut puhelin, en tiennyt kastumisesta) takuu on kattanut vahingon.

Jos maahantuoja sanoo laitetta näkemättä, että takuu ei korjausta kata, kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, esimerkiksi kunnalliseen kuluttajaneuvojaan. Sieltä saa toimintaohjeet, miten asiassa edetään. Viimeinen vaihtoehto on sitten kuluttajariitalautakunta (tai jotain siihen suuntaan).

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 19.08.2011 13:47

Oma näkemys kyllä on, että jos mekaaninen laite on pyörinyt irrallaan repussa (Minkälaisissa olosuhteissa? Onko reppua heitelty, kannettu selässä ja nojattu johonkin niin että reppu jää väliin tai muuta vastaavaa? Onko ollut pehmikettä, esim. takki, vai pelkkä GPS ja kynä muuten tyhjässä repussa?), niin virhe on lähtökohtaisesti laitteen käyttäjän. Itsekin kyllä laitetta repussa kannan, mutta repun ollessa selässä olen hyvin tietoinen, että siellä on elektroniikkaa (vaikkakin Dakotan pitäisi iskuja jonkun verran kestääkin).

Pakko olla joko laitteen valmistusvirhe tai sitten käyttäjän on pitänyt tehdä jotain ajattelematonta. Kynän kärki kun tarpeeksi isolla voimalla ja sopivassa kulmassa osuu näyttöön, niin varmasti hajoaa. Muuta ei tarvita kuin repun lattialle pudottaminen vyötärön korkeudelta, jos oikein huono tuuri käy.

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Pe 19.08.2011 14:41

Ostin siis uuden laitteen, ja vanha pääsee uusiokäyttöön, eli asia on nyt käsitelty. :wink: Kiitos avusta! Takuumaksuja emme tästä saaneet.
Jeejee!

tuukeka
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.08.2011 14:29

Re: Dakota 10:n lasi rikki

Viesti Kirjoittaja tuukeka » Pe 19.08.2011 15:02

NMS68 kirjoitti:
tuukeka kirjoitti:Selvitä TomppaJr nyt mahdollisen koti- tai matkavakuutuksen kattavuus. Tällainen vahinko yleensä korvataan kyllä vakuutuksesta.
Periaatteessa kai vakuutuksen pitäisi tuollainen korvata, mutta omavastuu jää silti omaksi tappioksi.
Vaikka tämä tapaus on päättynyt, niin laitetaan vastaisuuden varalle: tämä omavastuuasiakin riippuu vakuutusehdoista. Itsellä oli edellisen vakuutusyhtiön kanssa käytössä kotivakuutuksessa ehdollinen 120 euron omavastuu. Jos korjaus/uusi maksoi enemmän kuin tuon summan, niin minun ei tarvinnut maksaa omavastuuta lainkaan. Ja kun laite on tuore (esim 2-3 vuotta) niin näissä ei mitään ikävähennyksiäkään tule. Vakuutusyhtiössä on myös eroja näiden ikävähennysten suhteen elektroniikkalaitteiden osalta.

Nyt kun olen vaihtanut vakuutusyhtiötä, niin täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että en edes muista mitkä ovat nykyiset ehdot. Siispä jos itsellä kävisi vastaava kämmi oman Dakota 10:n kanssa, niin kyllä sitä ensimmäisenä tulisi ainakin soitettua sinne vakuutusyhtiöön.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”