Tarvitaan Oregon 450 apua

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
geogeogeo24
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 17.08.2011 18:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja geogeogeo24 » To 18.08.2011 17:06

Toissapäivänä hankin oregon 450:n ja minulla olisi pari kysymystä ja ongelmaa sen kanssa.

1. Saako kompassiin kohdepisteeksi oman maamerkin. Itse olen saanut siihen vain ladatun geokätkön.
2. Yritin ladata OSM:än kartan, mutta se ei näy Asennus-> Kartta -> Kartan tiedot/valitse kartta kohdassa. Muiden keskustelujen perusteella laiton gmapsupp pakatun kansion microSD (2GB) kortin GARMIN kasioon ja purin sen. GPX tiedostolla olen kokeillut, että kortti yleensäkkin toimii laitteessani.

Kiitän jo etukäteen vastauksista
T geogeogeo24

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » Pe 19.08.2011 9:48

Ja miten noita tiedostoja puretaan? En ole koskaan sitä tehnyt missään asiassa, joten :roll: Pitäisi kaiketi mennä jollekin ATK-tunnille että oppisis siellä näpä tiedostojen purkamiset yms.. Olis niin kiva saada tuohon joku karttapohja, joka ei olis tuo tylsä perus vaan että siellä näkyis kaikkien teiden nimet yms..

Tuomotti
Viestit: 39
Liittynyt: La 05.02.2011 9:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja Tuomotti » Pe 19.08.2011 10:59

Saako kompassiin kohdepisteeksi oman maamerkin. Itse olen saanut siihen vain ladatun geokätkön.
Itsekkään en ole tässä onnistunut. Eli käsittääkseni ei (korjatkaa jos olen väärässä). Mutta esim. multeissa ja mysteereissä Garminin logiikka toimii niin, että asetat geokätkön kohteeksi, kompassiruudun "arkku"-nappulasta pääset valikkoon josta valitset "siirry seuraavaan vaiheeseen" joka luo sinulle reittipisteen mihin kompassi seuraavaksi näyttää (seuraava vaihe).

OSM karttoja omassani (450t) on kaksi (suomi ja turistin espanja). Olen tosin purkanut ne kotikoneella ja valmiiksi puretun kartan siirtänyt sinne muistikortille. Kartat olen nimennyt gmapsupp1 ja gmapsupp2. Koita ottaa se pakattu tiedosto jolla on sama nimi pois sieltä kortilta sotkemasta, sitä se ei osaa käsitellä kun se on zip tiedosto. Lisäksi ainakin euroopan kartoissa on eroja siinä mistä ne tulee ladattua, toimivan espanjan OSM kartan löysin itse vasta kolmannelta nettisaitilta.
Ja miten noita tiedostoja puretaan?
Tiedostojen purku: ZIP-tiedostojen purkaminen riippuu vähän käyttiksestä. XP:ssä joudut lataamaan netistä WinZip tai WinRAR pakkausohjelman, Win7:ssa taitaa olla valmiina ZIP käsittely... Toimii niin että pakattua tiedostoa klikataan hiiren oikealla napilla, ja valitaan valikosta "Pura kaikki" tms vastaavaa.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 19.08.2011 11:15

Jos tiedosto on .IMG loppuinen sitä ei tarvitse purkaa, sen kun vaan heittää sinne muistikortin GARMIN kansion juureen. Eli pitäisi olla seuraavasti X:\GARMIN\GMAPSUPP.IMG

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Pe 19.08.2011 12:46

Kun olet tuon gmapsupp.zip tiedoston purkanut---hiiren vasen nappi ja valikosta -extract to gmapsupp/ Ilmestyy uusi kansio nimeltä gmapsupp
jonka avaat ja siellä on avattu tiedosto joka gmapsupp mutta pääte puuttuu (img) eli jälleen hiiren vasenta ja valikosta nimeä uudelleen, lisään pääte eli lopputulos pitää olla gmapsupp.img ja tämän siirrät muistikortille GARMIN kansioon tai kuten itsellä on se laitteen omassa muistissa GARMIN kansiossa!

Mene OREGONin -asetukset- -kartta- alhaalla (valitse tiedot, valitse kartta) ja täältä katsot ovatko päällä vai ei käytössä! Paina sormella nimikkeiden päälle josta valikko, kätevää. Itse poistin käytöstä sen alimmaisen joka Garminen oma pohjakartta DEM Basemap.NR nimittäin OSM kartta tulee täten valkeapohjaiseksi jolloin pienet polut ja pyörätiet sekä tietenkin ne kätköpurit näkyvät kartalla hyvin. Kokeile jos vaikka pitäisit ja ainahan sen voi kytkeä päälle mikäli haluaa vihreän taustan...

geogeogeo24
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 17.08.2011 18:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja geogeogeo24 » Pe 19.08.2011 14:39

OSM kartan sain nyt toimimaan. Tiedosto vain piti laittaa oikeaan kansioon.
"arkku"-nappulasta pääset valikkoon josta valitset "siirry seuraavaan vaiheeseen"
Tämä minua ihmetyttikin miten toimia multien ja mysteerien kanssa.

Nyt kysyisin onko jollain Jyväskylästä tai missä muualla tahansa kokemuksia OSM:ässä. Kun katsoin oma asuinalueeni kartta, se oli aika huono.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 19.08.2011 14:43

Täällä voi katsoa miten paljon on kartalla tietoa missäkin päin maailmaa.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 19.08.2011 15:19

Itsekin voi sitä sitten parantaa ottamalla jälkiä talteen ja tekemällä tuonne karttamuutoksia. Ei se niin hankalaa ole - vaatii tietysti hiukan harjoittelua.

Nimim. "Häistä palattuaan lisäsi kartalle Mellilästä pari tietä ja kirkon"

geogeogeo24
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 17.08.2011 18:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja geogeogeo24 » Pe 19.08.2011 16:06

Mistä te olette ladanneet OSM:än, koska minulla gepsissä oleva versio on suoraan sanoen p***a. Kartta ei ole lähellekkään sen näköinen mitä se on netissä. Vai onko gepsiin edes mahdollista saada yhtä hyvä kartta.
Latasin kartan tuolta

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 19.08.2011 16:09

geogeogeo24 kirjoitti:Mistä te olette ladanneet OSM:än, koska minulla gepsissä oleva versio on suoraan sanoen p***a. Kartta ei ole lähellekkään sen näköinen mitä se on netissä. Vai onko gepsiin edes mahdollista saada yhtä hyvä kartta.
Latasin kartan tuolta
Muistathan, että gps:n asetuksiossa saa säätää, paljonko erilaisia elementtejä näkyy eri tilanteissa...

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 19.08.2011 17:45

Polkupyöräily.netistä minäkin. Ajaa asiansa - en minä sitä karttaa silmäkarkiksi ole hankkinutkaan.

geogeogeo24
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 17.08.2011 18:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja geogeogeo24 » Pe 19.08.2011 18:09

Täällä voi katsoa miten paljon on kartalla tietoa missäkin päin maailmaa.
Mutta pitäisikö kartan näkyä yhtä hyvänä mitä se on openstreetmap.org :issa. Minulla ei ainakaan näy, vaikka muutin asetuksista kartan tarkimmalle.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 19.08.2011 21:09

Ei minulla ainakaan näy samanlaisena (jos nyt tarkoitat värejä ja muuta). Samat tiedot kyllä on.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 20.08.2011 22:07

OSM kartan infomäärä vaihtelee ja loogista koska ilmainen. Omiakin karttatiedostoja voi siirtää Oregoniin jos tarve eli http://garmin.com/fi/custommaps on asiaan tietoutta.

Vapaa-ajan kartat on edelleen myynnissä kautta maan mikäli niitä tarvitsee ja maksavat a´99€/kpl ja Pro versiot a´199€/kpl

geogeogeo24
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 17.08.2011 18:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja geogeogeo24 » Pe 26.08.2011 22:51

Tällä kertaa on ongelmia kompassin kanssa. Muutama kätkö on jo oregaanolla tullu etsittyä, mutta kompassin nuoli ei näytä lähellekkään kätköä päin :evil: . Onko laitteessa joku asetus vaiko onko oregon jotenkin viallinen? Metrimäärällä olen kätköjä etsinyt, mutta silläkin se onnistuu. Yleensä kompassi näyttää pohjoisen aivan oikeaan suuntaan, mutta nuoli saattaa pyöriä ja pysähdellä vaikka kuinka paikalla pyörii. Kai olen oikein ymmärtänyt, että nuoli toimii samalla tavalla kuin eTrex:issä?
Kiitos edellisistä vastauksista. :D

T geogeogeo24

Avatar
Enppu&Iloma
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 14.07.2009 13:16

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja Enppu&Iloma » Pe 26.08.2011 22:54

Koska olet viimeksi kalibroinut kompanssin?
Kuulimme että herra on ruvennu kätköjä tekeen ja kattosimme vähän missä ne olis (Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla)

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Pe 26.08.2011 23:19

AFTM#4 kirjoitti:Vapaa-ajan kartat on edelleen myynnissä kautta maan mikäli niitä tarvitsee ja maksavat a´99€/kpl ja Pro versiot a´199€/kpl
Kuultiin gepsi kaupoilla, et noi vapaa-ajan kartat loppuu. Myydään mitä on jäljel ja se on sit siin.

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » La 27.08.2011 0:21

Nitelina kirjoitti:
AFTM#4 kirjoitti:Vapaa-ajan kartat on edelleen myynnissä kautta maan mikäli niitä tarvitsee ja maksavat a´99€/kpl ja Pro versiot a´199€/kpl
Kuultiin gepsi kaupoilla, et noi vapaa-ajan kartat loppuu. Myydään mitä on jäljel ja se on sit siin.
Kiitos tästä vinkistä. Olen ajatellut ostaa tähän meidän uuteen vauveliiniin ees jonkinlaisen kartan muistikortilla, mutta hinnat ovat hieman hirvittäneet vielä tässä vaiheessa, kun juuri olen vasta maksanut gepsinkin. :shock: Tästä olisi kyllä tarkoitus tehdä kaikilla lisämausteilla se nro 1, jota minä käytän. Suomen kartta kokonaisuudessaan olis kyl ihanteellinen, kun ei sitä koskaan tiedä missä liikutaan :lol: Miekkonen käyttäköön vanhaa, kun kerran sitä haluaa eniten käyttää :wink:

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » La 27.08.2011 0:30

Nitelina kirjoitti:
AFTM#4 kirjoitti:Vapaa-ajan kartat on edelleen myynnissä kautta maan mikäli niitä tarvitsee ja maksavat a´99€/kpl ja Pro versiot a´199€/kpl
Kuultiin gepsi kaupoilla, et noi vapaa-ajan kartat loppuu. Myydään mitä on jäljel ja se on sit siin.
Kiitos tästä vinkistä. Olen ajatellut ostaa tähän meidän uuteen vauveliiniin ees jonkinlaisen kartan muistikortilla, mutta hinnat ovat hieman hirvittäneet vielä tässä vaiheessa, kun juuri olen vasta maksanut gepsinkin. :shock: Tästä olisi kyllä tarkoitus tehdä kaikilla lisämausteilla se nro 1, jota minä käytän. Suomen kartta kokonaisuudessaan olis kyl ihanteellinen, kun ei sitä koskaan tiedä missä liikutaan :lol: Miekkonen käyttäköön vanhaa, kun kerran sitä haluaa eniten käyttää :wink:

geogeogeo24
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 17.08.2011 18:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tarvitaan Oregon 450 apua

Viesti Kirjoittaja geogeogeo24 » La 27.08.2011 11:29

Koska olet viimeksi kalibroinut kompanssin?
Kompassin kalibroin juuri ennen edellisen viestin kirjoittamista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”