Dakota 20 poistaa reittipisteet

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Su 04.09.2011 16:17

Se siis käytännössä ei tallenna niitä muistiin, vaan kun laitteen uudelleenkäynnistää ja painaa Waypoint Manageria, se väittää ettei waypointeja olisi. En osaa yhtään tarkempaa tietoa tästä sanoa. On ihan uusi laite. Olisiko ideoita mistä kiikastaa? Kätköjen tekeminen on nyt liki mahdotonta.
Jeejee!

Avatar
Kirnehelena
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 22.06.2010 22:34

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Kirnehelena » Su 04.09.2011 17:42

En oo kyllä omassa Dakota20:ssä havainnut tuota ongelma... kätköjen teko onnistuu ihan hyvin... kumma...
Etsivä löytää...

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Su 04.09.2011 17:46

Rupesin tässä tosissani pohtimaan asiaa, ja tuumasin, että poistin tuolta GPX-kansiosta joitakin tiedostoja (älkää kysykö miksi, sille ei ole mitään viisasta syytä).. Voisiko ongelma johtua siitä? Ja jos, niin miten nuo jotkut tiedostot saa takaisin.
Jeejee!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 04.09.2011 23:17

TomppaJr kirjoitti:Rupesin tässä tosissani pohtimaan asiaa, ja tuumasin, että poistin tuolta GPX-kansiosta joitakin tiedostoja (älkää kysykö miksi, sille ei ole mitään viisasta syytä).. Voisiko ongelma johtua siitä? Ja jos, niin miten nuo jotkut tiedostot saa takaisin.
Ainakin Oregaano generoi ne takaisin...

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Su 04.09.2011 23:31

Kyllähän ne tiedostot sinne tulee takaisin mutta reittipisteet ovat luultavasti menetetty jos kerran olet kansion tyhjännyt. Siellä ne gpx-kansioissa ovat, olikohan current.gpx mihin ne tallentuvat.

Avatar
Catra84
Viestit: 73
Liittynyt: Su 26.10.2008 14:03
Paikkakunta: Turku

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Catra84 » Ma 05.09.2011 11:03

Mulla ei häviä reittipisteet, mulla häviää kätköt.. Ajelin lomapäivää viettämään Naantaliin Turusta. Ei matka nyt sinällään kauhean pitkä ole, mutta kuiteskii.. Tarkistin ennen kotoo lähtöö, ett kätköt on latailtu ajantasalle ja olihan ne. Pääsin Naantaliin ja laitoin gepsin päälle, Turun kätköt näkyivät vaan Naantalin eivät.. Samoin kävi Salossa. Silloin osa näkyi, osa ei.. Ei auta uudelleenkäynnistykset eikä mitkään.. Sit, kun pääsin takas kotio, pistin gepsin koneeseen kii ja gc.comin kautta yritin uudestaan ladata kätköjä, ohjelma kertoi, että kätköt on jo ladattu.. Siellähän ne sit taas olikin.. Da-daa.. Muutaman kerran käynyt.. Ja nyt lakkas toimimasta "siirry seuraavaan vaiheeseen" -toiminto.. Se näyttää nyt aina siihen ekalle pisteelle, vaiks kuin tallentaa uuden pisteen.. Matka on silti muutaman metrin vain.. Ihme touhuu.. :/

luomanperhe
Viestit: 9
Liittynyt: To 12.08.2010 12:32

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja luomanperhe » Ma 05.09.2011 12:02

Samansuuntaisia ongelmia Colorado 300:n kanssa. Kätköt ovat kyllä GPX-tiedostoissa laitteen muistissa, mutta laite ei lue ja/tai esitä niitä käyttäjälle.

Tämä aiheutti riemunkiljahduksia niin Ranskan reissulla kuin Mega-reissulla Tampereelle.

Minulla asiaan auttoi Hard Reset, joka poistaa käyttäjäprofiilin asetukset, mutta säästää (ainakin Coloradossa!) kartat ja GPX-tiedostot.

Ohjeita Resetin tekemiseen löytyy googlella ja jos kokeilette niin tiedostoista varmuuskopiot, eikö?

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja H&I. » Ma 05.09.2011 12:18

Catra84 kirjoitti:Mulla ei häviä reittipisteet, mulla häviää kätköt..
Oregonini tekee joskus samaa. Siihen on auttanut kun käynnistää laitteen kerran ilman muistikorttia (jolla GPX:t ovat) ja sen jälkeen udelleen musitikortin kera. Vika saattaa johtua siitä (näin olen päissäni pohtinut), että esim. akunvaihdon yhteydessä muistikortti jääkin huonosti paikalleen, minkä vuoksi seuraavassa käynnistyksessä indeksit menevät jotenkin sekaisin.
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja oh1noa » Ma 05.09.2011 12:44

Oma Dakota 20 herjasi myös "ei geokätköjä" lauantaina kätköreissulle lähtiessä. Onneksi huomasin sen 2 min päästä kotoa ... Takaisin kotiin ja koneelle, siellähän se edellisiltana tehty GPX-file kuitenkin oli GPX-kansiossa. Pikaratkaisuna kopioin tiedoston muistikortin GPX-failiin ja taas pelitti. Seuraavana päivänä taas uusi faili toimi normaalisti.

Eli tämä on tällainen "ei haluttu 'ominaisuus'", jota ei kannata säihkähtää.

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Ma 05.09.2011 13:03

luomanperhe kirjoitti:Samansuuntaisia ongelmia Colorado 300:n kanssa. Kätköt ovat kyllä GPX-tiedostoissa laitteen muistissa, mutta laite ei lue ja/tai esitä niitä käyttäjälle.

Tämä aiheutti riemunkiljahduksia niin Ranskan reissulla kuin Mega-reissulla Tampereelle.

Minulla asiaan auttoi Hard Reset, joka poistaa käyttäjäprofiilin asetukset, mutta säästää (ainakin Coloradossa!) kartat ja GPX-tiedostot.

Ohjeita Resetin tekemiseen löytyy googlella ja jos kokeilette niin tiedostoista varmuuskopiot, eikö?

Itselläni joskus oli Coloradon kanssa ollut sellaisia GPX-ongelmia että osa kätköistä näkyi gepsissä mutta ei kaikki. Tämä syyksi selvisi se että erään kätkön omiin tietoihin olin kopioinut muistiin jostain jonkun numero- tai koodisarjan joka selvästi aiheutti erikoismerkkeineen yhteensopivuusongelmia tuon kätkön jälkeisille tiedoille GPX-tiedostossa. Ongelma löytyi kun avasin samaisen tiedoston easygps:llä niin sekin pysähtyi tuohon kohtaan.
Vastaavasti joskus aikoinaan onnistuin kopioimaan Coloradon omaan muistiin korruptoituneen GPX-tiedoston, joka sai koko Coloradon täysin solmuun ja se oli lähetettävä huoltoon.
Kannattaa aina kopioida GPX-tiedostot muistikortille eikä itse laitteeseen koska vastaavissa korruptiotilanteissa on ainakin joku mahdollisuus saada laite toimimaan muistikortti poistamalla ja eri tavoin boottaamalla. Jos viallinen tiedosto on itse laitteen muistissa niin tilanne saattaa olla vakavampikin. Jos epäilee GPX-tiedostojen toimivuutta, tuo EasyGPX:llä http://www.easygps.com/ avaaminen on helppo tapa varmistaa tietojen oikeellisuus.
Muuten, useita GPX-tiedostoja gepsissä pitäville myös mahdollisesti maksimikätkömäärä ylittyy (Coloradossa kai 2000 kpl) joten silloinkin helposti osa jää näkymättä.

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » La 10.09.2011 9:53

Okei, eli ongelmani ei poistunut, vaikka asetin laitteen takaisin tehdasasetuksiinsa. Kepsin GPX-kansiossa on siis vain (kätköjen lisäksi) alakansio Current ja sen sisällä tiedosto Current.gpx. Pitäisikö GPX-kansiossa olla jotakin muuta?
Jeejee!

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Tet70 » La 10.09.2011 10:16

Itselläni ei ole Dakotaa mutta samanlaisiahan nämä Garminit taitavat kaikki "sielultaan" olla. Kokeilepa laittaa kapula koneeseen kiinni ja sitten tyhjentää roskakori. Jos poistamasi tiedostot ovat vielä roskakorissa, ne saattavat aiheuttaa hämminkiä. Periaatteessa siellä GPX-hakemistossa ei ole mitään elintärkeää, itse olen useinkin Oregaanosta tyhjentänyt koko hakemiston.

Minzijo
Viestit: 18
Liittynyt: To 21.07.2011 9:19

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Minzijo » La 10.09.2011 20:55

Mulla oli joskus alussa Dakotan kanssa samaa ongelmaa. Juuri se kätkö, jolle olin aikeissa mennä, ei ollutkaan gepsissä. Olin silloin ladannut gepsiin sekä Turun alueen kätköjä että jonkun reitin varrella olevia (olisko ollut Turku-Tampere). Päättelin että sellainen kätkö ei näy, joka on gepsissä useampaan kertaan eli sama kätkö oli tullut mukaan molemmilla hauilla. Nyt olen yrittänyt välttää tällaista tapausta, eikä kätköjä ole enää kadonnut...

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Pe 16.09.2011 19:19

Tämä tilanne alkaa pikkuhiljaa oikeasti ärsyttää minua.. :( Aina kun merkitsen reittipisteen ja suljen kepsin, ne ovat poistuneet. Mutta kätköjen parkkipaikkamerkinnät kyllä pysyvät. Joudun tekemään kätköjä ja multikätköilemään niin, että merkitsen muistiin aina puhelimeeni koordinaatit ja jatkan sitten vasta matkaa. Kun Dakota kymppiin verrattuna tiussa ei ole edes multien kanssa "siirry seuraavaan vaiheeseen". :roll: Saisikohan kaupasta takuita vastaan uuden kympin.. Tuskin. Mutta tarkempi tiu kyllä on. Tahtoisin siis oikeasti tietää, mikä tässä on?
Jeejee!

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 16.09.2011 21:16

TomppaJr kirjoitti:Tämä tilanne alkaa pikkuhiljaa oikeasti ärsyttää minua.. :( Aina kun merkitsen reittipisteen ja suljen kepsin, ne ovat poistuneet. Mutta kätköjen parkkipaikkamerkinnät kyllä pysyvät. Joudun tekemään kätköjä ja multikätköilemään niin, että merkitsen muistiin aina puhelimeeni koordinaatit ja jatkan sitten vasta matkaa. Kun Dakota kymppiin verrattuna tiussa ei ole edes multien kanssa "siirry seuraavaan vaiheeseen". :roll: Saisikohan kaupasta takuita vastaan uuden kympin.. Tuskin. Mutta tarkempi tiu kyllä on. Tahtoisin siis oikeasti tietää, mikä tässä on?
Reittipisteen koordinaatit on varmaan syötetty ihan Merkitse reittipiste - eikä Minne? -toiminnolla...? Jälkimmäinen ei tallenna pistettä, sillä pystyy vain suunnistamaan määrättyyn paikkaan.


Geokätköillähän ei ole reittipisteiden kanssa tekemistä, eivätkä reittipisteet tallennu mihinkään käyttäjän koneelta poistettavissa olevaan tiedostoon, jonka poisto aiheuttaisi pisteiden poistumisen laitteesta.
Garminin Mapsource-ohjelmalla voi ladata reittipisteet laitteesta koneen ruudulle. Tulevatko siihen esiin? Ovatko pisteet Current.gpx:ssä?

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Pe 16.09.2011 21:26

Kyllä, ovat merkitty "Merkitse reittipiste":llä. Ja mistäs tuon Mapsourcen saa? Yritin googletella, mutten saanut mitään sivistynyttä aikaan.
Jeejee!

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 16.09.2011 21:45

TomppaJr kirjoitti:Kyllä, ovat merkitty "Merkitse reittipiste":llä. Ja mistäs tuon Mapsourcen saa? Yritin googletella, mutten saanut mitään sivistynyttä aikaan.
Tuosta, yleensä tulee myös CD:llä gepsin mukana. BaseCamp on kai joku samankaltainen softa, en ole kokeillut.

Eli asennettuasi Mapsourcen, kokeilepa avata sillä tiedosto X:\Garmin\GPX\Current.gpx. Se sisältää gepsin reittipisteet sekä jälkilokin. Jos pisteitä ei tuossakaan näy, voi vielä varmuuden vuoksi kokeilla klikata ohjelman valikkopalkista "vastaanota laitteesta" (tjsp.) -ikonia ja ladata gepsin reittipisteet ohjelmaan kaapeliteitse laitteesta. Jos reittipisteitä ei vieläkään näy, niitä ei tosiaankaan ole. :shock:

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Pe 16.09.2011 22:25

Koitan huomenna saada jotakin aikaan.. Nyt kun koitan ladata tuon, niin herjaa vain, ettei aikaisempaa MapSourcen asennusta löydy. Miten hankalaa tämä voi olla?!
Jeejee!

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja salonse » La 17.09.2011 7:33

Ei gpx-tiedostojen lukemiseen mitään ihmeohjelmia tarvita. Aukeaa internet-selaimella tai millä tahansa tekstieditorilla. BaseCampilla voi tarkastella pisteiden paikkaa kartalla (surkealla sellaisella).
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Dakota 20 poistaa reittipisteet

Viesti Kirjoittaja Helovirta » La 17.09.2011 7:54

TomppaJr kirjoitti:Tämä tilanne alkaa pikkuhiljaa oikeasti ärsyttää minua.. :( Aina kun merkitsen reittipisteen ja suljen kepsin, ne ovat poistuneet. Mutta kätköjen parkkipaikkamerkinnät kyllä pysyvät. Joudun tekemään kätköjä ja multikätköilemään niin, että merkitsen muistiin aina puhelimeeni koordinaatit ja jatkan sitten vasta matkaa. Kun Dakota kymppiin verrattuna tiussa ei ole edes multien kanssa "siirry seuraavaan vaiheeseen". :roll: Saisikohan kaupasta takuita vastaan uuden kympin.. Tuskin. Mutta tarkempi tiu kyllä on. Tahtoisin siis oikeasti tietää, mikä tässä on?
En nyt ehdi tarkistaa, mutta minusta D20:ssä on tuo "siirry seuraavaan vaiheeseen" toiminto, joillain eri sanoilla ehkä. Voin olla väärässäkin, pitääpä checkata.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”