E 7 kätköilyssä?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
kuhana
Viestit: 4
Liittynyt: Su 15.02.2009 19:05

E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja kuhana » Ke 12.10.2011 9:46

Saakohan tuon kyseisen aparaatin toimimaan kätköilyssä? Yritystä on ollut mutta omat tekniikan taitoni ei piisaa ongelmann ratkaisuun tai sitten laitteen käyttö on poissuljettu mahdollisuus.... Kuinkahan mahtaa olla ? Kai joku nyt on jo kokeillut...

peemvee
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 31.08.2011 18:39

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja peemvee » Ke 12.10.2011 11:28

Olen käyttänyt nyt reilut kaksi kuukautta E7-00:aa gc-livellä ja kätköjäkin on löytynyt. Asensin ohjelman seuraavan linkin ohjeiden avulla: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... a&start=40

Em. asennustavasta on se hyöty, että ko. java-ohjelman käynnistyessä tarvitse erikseen joka kerralla hyväksyä datan käyttämistä. Tarkkuutta laitteen gepsillä on parhaimmillaan ollut 7 m. Nyt kosteuden lisääntyessä talvea kohden olen alkanut pitää laitetta minigripin sisällä ja käyttää kosketusnäyttöä sen läpi. Hyvin tuntuu toimivan näinkin. Ainoa huono puoli E7-00:ssa on verrattuna vanhempaan E72:en on suurempi akun kulutus ja sitä kautta lyhyempi kätköilyaika. Siihen lienee syynä tuo 4" näyttö..

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja barlow39 » To 13.10.2011 20:19

Itse käyttänyt E7: aa keväästä asti. Liven asennus ilman ajan siirtoja tai muita kikkailuja, kun käytin varmentamatonta versiota. Pari kertaa joutui asentamaan, kun ei toiminutkaan heti kunnolla. Nyt toimii edelleen hyvin ja kätköjäkin olen hakenut, jos ei ole sattunut olemaan käsigepsi mukana (tai ei ole ollut päivitettyä tiedostoa). Live on siitä hyvä, että kätköjen tilanne tulee reaaliajassa ja voi lukea viimeisimmät lokkaukset ym. Live näyttää tarkkudeksi ihan eri lukuja kuin käsigepsi, mutta silti nollapisteeseen ohjaa hyvinkin.

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Pe 14.10.2011 10:15

barlow39 kirjoitti: Live näyttää tarkkudeksi ihan eri lukuja kuin käsigepsi, mutta silti nollapisteeseen ohjaa hyvinkin.
Tuossa olikin hyvä pointti. Olen ihmetellyt miksi niitä tarkkuuslukuja tuijotellaan, jos kuitenkin kännykän gepsi näyttää purkin kohdalla hyvin vakaasti 0 m. Silloin on minulle ainakin ihan sama mitä puhelin / Live ilmoittaa tarkkuudeksi. :wink:

Paremmin sen tarkkuuden näkee yleensä siitä, onko metrimäärä vakaa vai vaelteleeko. Aika harvinaista, (joskin mahdollista) on se, että puhelin ohjaa ihan vakaasti väärään paikkaan ja pitää päänsä.
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » Pe 14.10.2011 11:46

Mikä on E7? Mikä on käsigepsi? Kysyy nimimerkki "eläkeläinen"

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Pe 14.10.2011 12:04

bikingGranny kirjoitti:Mikä on E7? Mikä on käsigepsi? Kysyy nimimerkki "eläkeläinen"
Kysyitköhän tätä ihan vakavissasi :shock: ...nooh, vastaan kuitenkin ihan vakavissani:

E7 = Nokia E7 älypuhelin
Ja käsigepseillä kaiketi tarkoitetaan kaikkia niitä maastokelpoisia gps-laitteita, jotka ovat vartavasten paikannukseen tehtyjä, eivätkä tule puhelimen mukana kylkiäisenä.

(tämä oli kyllä niin upea määritelmä, että varmasti joku viisastelija tähänkin vielä tarttuu...)
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » Pe 14.10.2011 16:26

Kiitos vastauksesta. Kysyin ihan vakavissani. Ei mummut seuraa älypuhelimien (eikä paljon minkään muunkaan) kehitystä.

Ihmettelen tuota nimeä, käsigepsi. Eikö kaikkia paiaknnnuslaitteita pidetä kädessä, kun liikutaan jalan. Minä olen nimittänyt omaani vain gepsiksi.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 14.10.2011 18:55

Anteeksi epämääräiset ilmaisuni. Nopeasti vastasin tuohon viestiin, enkä harkinnut sanavalintojani ja ottanut huomioon laajaa kätköilyjoukkoa...
Käsigepsi tuli mieleeni varmaankin aikaisemmista viestiketjuista ja ajattelin sillä erotettavan juuri laitteet "älypuhelimista" (tai no ei kai nekään nyt niin kauhean "älykkäitä" ole). Tarkoitin siis kädessä pidettäviä maastokelpoisia gps-laitteita, joiden pääasiallinen tehtävä on siis paikantaminen satelliittien avullla. Gps-laitteita on myös kiinteästi asennettavia (auto, vene...) ja toisaalta myös sen verran isoja (tai autoon tarkoitettuja), ettei ihan voi kai "käsi"-gepsistä puhua... Harvoin niitä ehkä mukana pidetään kätköillessä :)

Samoin minäkään en puhu älypuhelimesta (tai käsipuhelimesta... :) ) vaan ihan vaan puhelimesta (tai kännykästä)... Eli yleensä minäkin puhun vaan "gepsistä"...

miduma
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 25.10.2011 21:10

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja miduma » Su 30.10.2011 12:18

E7 ollut nyt käytössä kaikki 3 päivää :mrgreen: . Asensin CacheMe:n joka tuntuu hyvin toimivan, enkä oikein pärjää ilmankaan, koska en löydä E7:stani edellisessä puhelimessa eli C6:ssa ollutta loistavaa paikannus ohjelmaa, johon sai maamerkit syötettyä suoraan koordinaatteina.Tarkoittaa käytännössä ongelmia multien ja mysteerien suhteen, kun en saa nyt niitä jatkokoordinaatteja tallennettua. Eikö tässä "monsteri"-laitteessa todellakaan sitä ole, vai enkö vaan löydä sitä? Osaisikohan joku nuoremman sukupolven "nörtti" (=tietokekniikkaa sisältäviä laitteita ymmärtävä lahjakas ihminen) auttaa onnentonta naisihmistä, joka ei ny vaan osaa. :roll:

Edited klo 16:19 - Unohtakaa kysymykseni. Annoin laitteen 12 vuotiaalle, joka ratkasi kaikki ongelmat. Nyt vielä kehun tuota lataamaani CacheMe -ohjelmaa, joka täällä omassa keskustelussansa on vaikuttanut vaillinaiselta, mutta tässä uudessa versiossa 0.8.10 pelittää mielestäni loistavasti kaiklta osin, ainakin näin aloittelijalle riittävällä tasolla. Myös jatkokoordinaatit saa siis näppärästi :lol:

kuhana
Viestit: 4
Liittynyt: Su 15.02.2009 19:05

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja kuhana » To 15.12.2011 11:34

No nyt toimii kyllä ja kiitos kaikille neuvoista!!!

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 15.12.2011 18:20

minne tossa luurissa pitäs laittaa karttatiedosto jos haluaa käyttää liveä offlinessä...
Ja kuinkas se liven asetukset pitäs laittaa että saa sen sit hakeen sen ofline kartan...
Ja vielä Mistäspäin netistä löytys nätisti käyttökelpoinen kartta tiedosto...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Geo Teo
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 29.11.2011 18:25

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja Geo Teo » To 15.12.2011 21:32

Itse käytän E7 ja siinä ohjelmaa nimeltä Qt caching. Toimiihan se, mutta heittely on pahimmillaan kymmeniä metrejä. Metsässä ei osaa näyttää kuin 15m tarkkuudella ja esim. siltojen alla jäätyy täysin. Kun tulee pois sillan alta, niin puhelimella kestää pidemmän aikaa taas "tottua" vaihteluun. Kyllä se nyt toimii, muttei hirveän laadukkas ole muutenkaan. Käyttis lagii... Nyt on päätetty, että jouluna tulee Etrex 30 ja se on mitä luultavammin vähän parempi. On nimittäin niin monta kertaa jäänyt harmittamaan, kun tähditys on luokkaa 1 ja 1, sekä lokeissa lukee, että "Helppo nakki", "Löytyi 10 sekunnissa". Ei ole vaan millään löytynyt, kun ei se vaan näytä yhtään mihinkään vaan juoksuttaa ympäriinsä. Hermojahan se vaati. :D

Toimiva on.
Mitä sitten ikinä etsitkin...

sutta
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 23.02.2011 22:05

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja sutta » To 15.12.2011 21:40

Live on toiminu lähes yhtä moitteettomasti kuin luottokaverissa E71:ssä. Nyt tosin on rinnalla Oregon 450, joka vie hiukan suorempaan purkille kunhan muistaa uskoa sitä. 800 purnukkaa kuitenkin löytyi Liven kanssa ihan hyvin, ja edelleen sitä käyttää ihan mieluusti, onhan tuo E7:n näyttö huippuluokkaa verrattuna E71:een, puhumattakaan tuosta Oregonista.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 15.12.2011 22:49

mun E7 ollut liven kautta todella tarkka. Harvoin heittoa edes 5 metriä.
Tuo naateille todella siististi.

Mut tosiaan kiinnostas toi ofline karttojen käyttö...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » To 15.12.2011 22:52

Maitomies kirjoitti:Mut tosiaan kiinnostas toi ofline karttojen käyttö...
Jotain ohjeita löytyy tämän sivun lopusta. Mulla ei ole kylläkään koskaan toiminut..

kuzzama
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.11.2010 16:05
Paikkakunta: Pargas / Parainen

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja kuzzama » Pe 16.12.2011 7:37

Suurnesu kirjoitti:
Maitomies kirjoitti:Mut tosiaan kiinnostas toi ofline karttojen käyttö...
Jotain ohjeita löytyy tämän sivun lopusta. Mulla ei ole kylläkään koskaan toiminut..
Live-sivuston ohjeiden (ks. nesun linkki) mukaan olen aikanaan tehnyt ja saanut kaiken toimimaan, viimeksi kesällä. Offline-kartat ovat olleet minulle suuri hyöty ulkomailla ollessa: olen etukäteen ladannut kohdekaupunkien kartat puhelimeen ja niiden kanssa on ollut helppo suunnistaa paikasta toiseen. Yleensä olen ladannut puhelimeen myös kätköistä gpx-filen, joten koko kätköily on onnistunut täysin offlinena. En muista oliko ohjeissa mainittu mihin kansioon offline-kartat puhelimessa talletetaan, mutta muistelisin sen menneen niin, että tietokoneelta siirretään trackonfly-kansio puhelimen muistikortin juureen. Minulla ei tosin ole ollut käytössä E7, mutta uskoisin jos liven saa yleensäkin toimimaan, niin offline-karttojenkin pitäisi toimia.

Edit: Piti vielä lisätä, että ulkomailla olen kieltänyt liveltä verkkoyhteyden, joten silloin se on automaattisesti ladannut muistikortilta karttatiedot.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Pe 16.12.2011 23:54

kuzzama kirjoitti:
En muista oliko ohjeissa mainittu mihin kansioon offline-kartat puhelimessa talletetaan, mutta muistelisin sen menneen niin, että tietokoneelta siirretään trackonfly-kansio puhelimen muistikortin juureen. Minulla ei tosin ole ollut käytössä E7, mutta uskoisin jos liven saa yleensäkin toimimaan, niin offline-karttojenkin pitäisi toimia.
Just latasin offline-karttoja luuriini tuolla Suurnesun linkissä mainitulla tavalla. On mulla aina toiminut. Tuolla tavalla voi ladata oletuksena olevan OSM:n lisäksi muitakin karttoja (mm. google). Ohjelma antaa kyllä ohjeistukset, mitä pitää tallentaa ja minne. Nyt vedin kännyn massamuistiin trackonfly -kansion alle. Nää on käteviä ihan kotomassakin, saatikka reissussa ollessa. Eipä tässä tarvi mennä Nuuksiota kauemmas, kun känny ei saa enää yhteyttä ulkomaailmaan ja siten karttojakaan kunnolla ladattua. Saatikka Lapissa taikka muuten syrjemmässä.

Varsinkin sunnuntait näkyy olevan sellaisia päiviä, että online-karttoja ei näy eikä kuulu, vaikkei missään korvessakaan ole. Siksi varulta latailen noita offlinekarttoja, jos suunnittelen reissua. Mun mielestä softa tsekkaa aina ensin kännykkään ladatut kartat, ennen kuin alkaa kysellä niitä verkon yli.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » La 17.12.2011 20:03

mähän taisin saada tuon toimimaan. Kiitos kaikille, hienoa...
Tallensin kuten edellä traconfly tiedostoon ja Jos siellä on tuota kamaa, mutta ei anna livelle lupaa hakea verkosta niin muistikortilla oleva kartta näkyy... Täytyy vaan "nauhoitella" haluamansa paikat ja tarkennustasot. asetuksien kanssa ensin sekoilin ja koitin lisätä uutta karttapalvelinta, mutta sehän toimii kun antaa olla ton livessä vakiona olevan openstreetmapin vakiona =D
nythän tällä voi hilpasta ulukomaittenkin jemmoille jos tulee tsäänssejä... Pienet suunnittelut ja valmistautumiset vain etukäteen ja hop. Niinkus sanoin niin toi gps ollu kyllä tarkka tässä pelissä. Toki ei oo vertailukohtaa vielä... Mutta kohta 200 löytynyt siististi tällä
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Ridge Group
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 17.05.2011 11:11

Re: E 7 kätköilyssä?

Viesti Kirjoittaja Ridge Group » Su 18.12.2011 7:17

Ensin N8:lla ja nyttemmin E7:lla kaikki kätköt haettu, eikä suurempia ongelmia.
N8:ssa oli vielä live nyt vain CacheMe käytössä.
Mukavuudenhaluisena pidän puhelinta kätevänä tähän harrastukseen.
Lähestymiskartalla suunnistaa helposti kätkön lähelle, sitten navigoi muutaman metrin
sisälle kätköstä, puhelin toimii myös taskulamppuna, jos vihjeitä tarvii ne voi lukea, kuin myös
loggauksia voi selailla. Sitten jos käy niin hyvin, että vielä löytääkin kätkön, niin sitten voi
samointein logata kätkön. Ainut mielestäni huono puoli on että puhelinta pitää varoa kosteuden kanssa.
Varmaan tuohonkin sais jonkun suojapussin jos haluais.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”