Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Arkajalat
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 17.12.2012 7:38

Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Arkajalat » Ma 17.12.2012 9:46

Käytössä ensimmäinen Android-puhelin (Samsung S3) ja latasin siihen C:geon. En ole vielä kertaakaan sillä ehtinyt kätköillä - miten toimii? Olen kuullut, että Android-puhelimilla voisi olla lähietäisyyksillä ongelmia gps:n tarkkuuden kanssa? Onko näin? Ja onko hyvää vinkkiä siihen, että mihin C:geossa voisi syöttää esim. multin tai mysteerin väli/loppunaatit, ja näin päästä helposti kätkölle? Saako mitenkään? Kaikki vinkit olisivat tervetulleita :) .

sutta
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 23.02.2011 22:05

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja sutta » Ma 17.12.2012 9:54

GPX import tuntuu ainakin toimivan, eli jos tallentelet ratkaistut mysteerit geocache.fi:hin, niin sieltä vaan sitten Kätköt kartalla -> ratkaistut mysteerit -> lataa gpx ja importilla sisään. Multien live-päivityksen joutuu opastamaan joku muu joka on itse softaa maastossa käytellyt.

raisionritu
Viestit: 18
Liittynyt: Su 09.05.2010 12:49

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja raisionritu » Ma 17.12.2012 10:03

Valitse alkuvalikosta "Any Destination", kirjaa haluamasi koordinaatit ja klikkaa vasemman alakulman valikkonäppäintä, sieltä "Navigate" ja "Map" niin näet kartalla minne pitää mennä. Siinä kartan kanssa on myös kompassivaihtoehto, jos osaat sitä käyttää.

Mun kokemuksen mukaan gepsi on c:geossakin tarkka, mitä nyt katvealueita saattaa olla siinä missä oikeaa gepsiäkin käytettäessä.

Liitorotta
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 22.02.2012 18:55

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Liitorotta » Ma 17.12.2012 13:07

Tälläisiä käytän itse, onkohan parempia?

Jos kotona ratkoo mysteerin niin
=> Corrected Coordinates (hidden from others) = se kynä koordinaattien vieressä, eli laitat kätkösivulle omat koordinaatit.
Samalla näet kartalta paikan ja tiedot jää muistiin. Huonoa on se, että en tiedä mistä nuo itse vaihdetut koordinaat saa listalla näkyviin.
=> C:geossa klikkaat kartalta mysteeriä
=> More details, jolloin kuvaus latautuu ja tiedot näkyvät sieltä
=> joko ylälaidasta kompassilla tai
tai valikkonapin takaa Navigate ja Map (mitä itse käytän)
Tai takaisin-napilla live map -kartalle, jolloin ratkaistu mysteeri näkyy oikealla paikalla punaisella lipulla merkittynä.

Jos maastossa haluaa lisätä
=> kuvauksessa pyyhkäisy vasemmalta oikealle, Add Waypoint ja klikkaat koordinaatteja
=> klikkaa My Coordinates jolloin pääset lähemmäksi ja korjaat koordinaatit, nimet yms
(=> suunta ja matka onnistuu tällä työkalulla jos sellaista tarvitsee)
=> save ja vielä joko suoraan kompassilla tai klikkaat uutta waypointtia ja navigate-map

Ensimmäinen vaatii ehkä premiumin.
Sitten on tuo Any destination, mutta kun edellisiä oppii käyttämään niin se on aika turha ja epäkäytännöllinen.

Ja bonuksena :D
=> live map, valikkonappi, Map Modes, Show Circles. Tekee kätköjen ympärille 161m halkaisijaltaan olevat ympyrät.
Ja jos googlen kartat tympii:
=> live map, valikkonappi, Map view, OSM kartat

Arkajalat
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 17.12.2012 7:38

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Arkajalat » Ma 17.12.2012 14:06

Teiltä on tullut paljon hyviä vihjeitä - suurkiitokset :)! Nyt pitäisi päästä kokeilemaan vielä käytännössä, niin sitten herää ehkä lisää kysymyksiä :). Näillä pääsee ainakin hyvin alkuun!

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Ephief » Ma 17.12.2012 20:31

Vinkkinä kotona ratkaistaville mysteereille (ja muillekin waypointeille): Huomasin, että c:geo osaa tehdä suoraan uuden waypointin, jos geocaching.comissa laittaa siihen Personal Cache Note -kenttään (löytyy kätkön sivulta, ilmoitettujen koordinaattien alla, ennen kuvausta) koodinaatit muodossa "N 61° 28.780 E 023° 31.790", eli samassa muodossa kuin kätkönkin koordinaatit on annettu. Jos ratkaisun tarkistamisessa käyttää geocache.fi:n checkeriä, nämä on näppärä kopioida suoraan siitä checkerin tulossivulta.
Kuva

Arkajalat
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 17.12.2012 7:38

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Arkajalat » Ma 17.12.2012 21:00

Olenko minä umpisokea, kun en löydä tuollaista Personal Cache Note -kenttää geocaching.comista kätkön sivulta :D? Ilmeisesti :lol:?! Tarkoitatko tuota kynä-kuvaketta koordinaattien vieressä? Siinä lukee "correct these coordinates", kun laittaa hiiren kursorin kuvakkeen päälle.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 17.12.2012 22:01

Arkajalat kirjoitti:Olenko minä umpisokea, kun en löydä tuollaista Personal Cache Note -kenttää geocaching.comista kätkön sivulta :D? Ilmeisesti :lol:?! Tarkoitatko tuota kynä-kuvaketta koordinaattien vieressä? Siinä lukee "correct these coordinates", kun laittaa hiiren kursorin kuvakkeen päälle.
Oiskos premium-feature?

Arkajalat
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 17.12.2012 7:38

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Arkajalat » Ma 17.12.2012 22:13

Basic, siinä lienee syy. Oletteko muuten muut huomanneet, että tuo c:geo ei näyttäisi kaikkia kätköjä. Nimittäin törmäsin juuri sellaiseen ilmiöön, kun katselen sillä vähän kätköjen paikkoja. Useampi kätkö uupuu ja ne näkyvät kuitenkin netissä. Ja siis ihan perustradeja, ei premium-kätköjä.

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Ephief » Ti 18.12.2012 1:29

Arkajalat kirjoitti:Basic, siinä lienee syy. Oletteko muuten muut huomanneet, että tuo c:geo ei näyttäisi kaikkia kätköjä. Nimittäin törmäsin juuri sellaiseen ilmiöön, kun katselen sillä vähän kätköjen paikkoja. Useampi kätkö uupuu ja ne näkyvät kuitenkin netissä. Ja siis ihan perustradeja, ei premium-kätköjä.
Sen olen huomannut, että kun tekee haun, niin se listaa vain parikymmentä lähintä, eikä hae kartallekaan enempää, kun siitä lähtee katselemaan karttaa "sivummalle". Aioastaan sen Live Mapin kautta se aina hakee kartalle kaikki kätköt. Paitsi silloin, kun koko puhelimen tai c:geon datayhteys on jotenkin rikki, eikä se hae yhtään mitään ja puhelin pitää buutata ;)
Kuva

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 18.12.2012 8:53

Nyt kun siirryttiin muista ominaisuuksista kekustelemaan, niin live mapissa on sellainen hauska ominaisuus ettei se aluksi osaa näyttää hyllyllä olevia kätköjä kartalla harmaana. Muutaman kerran on tullut ajettua kätkölle ja etsimäänkin on joskus ehtinyt ja sitten kun tietoja tarkistanut onkin huomannut kätkön olevan hyllyllä. Ja kas kummaa nyt kartalla kätkön kuvakekin on harmaana

Arkajalat
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 17.12.2012 7:38

Re: Miten c:geossa saa laitettua mysteerin loppupisteet?

Viesti Kirjoittaja Arkajalat » Ke 19.12.2012 17:09

Minulla muuten tuo C:geo kaatuu aina välillä. Onko muilla samaa? Erityisesti pidän tässä ohjelmassa tuosta mahdollisuudesta merkitä mysteerit kartalle - ihan loistava, kun autollakin navigoi lähelle kätköä. Kokeilen tässä rinnalla myös Groundspeakin sovellusta ja siinä on kyllä tarkempi tuo kartan kanssa lähietäisyydellä kätköily kuin tässä C:geossa - tai sitten en oikeasti osaa vaan tuota C:geon kartalla avulla kätköilyä :D.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”