Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
juppepupu
Viestit: 21
Liittynyt: To 24.10.2013 14:08

Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja juppepupu » Ti 29.10.2013 18:06

Näitä gps-ketjuja on niin paljon, että en halua/jaksa alkaa kaikkia lukemaan. Kysymys kokeneemmille olisi siis seuraavanlainen:

Omistan Samsung galaxy s4-luurin ja Suunnon Ambit -"kellon". Näillä olen tähän astisen urani, huiman kuukauden verran, kätköillyt. 119 kätköä on näillä vehkeillä löytynyt, mutta ongelmiakin on ollut. Kännykän akun kestävyys on olematon pitkiä retkiä ajatellen ja välillä netti pätkii (etenkin Sipoon korvessa...). Suunto taas vaatii aikamoisen työn, kun siihen koordinaatteja laittaa. Suunnon Movescount-ohjelmassa en ole onnistunut niitä laittamaan, joten ne pitää itse laitteeseen parin nappulan avulla syöttää.

Se kysymys siis... Kannattaisiko jatkoa ajatellen, omia hermojani säästääkseni, ostaa kunnon gps-laite, esim. Garmin? Mikä malli? Hinta voisi olla pari-kolmesataa, mieluummin vähemmän, kuin enemmän :) Kuitenkin sellainen, jonka ostaminen ei sitten myöhemmin v..uta. Simppelit vastaukset olisi mieluisia, olenhan nainen, joka näistä ei ymmärrä mitään :oops:

FCB-
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 08.05.2012 18:38

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja FCB- » Ti 29.10.2013 18:25

Garmin Oregon 450 vaikuttaa hyvältä kosketusnäyttö gepsiltä, mitä nyt olen pari kertaa testannut kaverini.. ja sopii tuohon hintahaarukkaakin. Itselläni Garmin GPSmap 62 stc ollut kohta kolmisen vuotta ja erittäin tyytyväinen olen ollut. :)

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 29.10.2013 18:31

http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =28&t=4010
Tuolla jotain näitä pohdintoja.
Itsella dakota 20 ja ihan jees vehje ollut myös.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 29.10.2013 18:40

Itse olen jättänyt Dakota 20 gps laitteeni kaapin pohjalle ja olen nyt kätköillyt S3 mallin varassa jo yli vuoden. Kännykän gps tarkkuus ei ole niin hyvä kuin maastonavigaattorissa mutta kyllä sillä tulee toimeen. Lisäksi kun lataa tarvittavat kätköt ja kartat valmiiksi muistiin niin nettiyhteyden puute ei ole niin suuri ongelma Akunkestoa voi pidentää ostamalla erillisen akun kuten tämän: https://www.toknet.fi/powerbank-varavir ... 9027636/dp

Näillä pärjää jo pitkälle ja kätkötiedot voi päivittää nopeasti paikanpäällä jolloin saa tuoreimmat tiedot.

Mutta tuo Dakota 20 on toiminut mainiosti ja se sai lisää "elinaikaa" minun käytössäni Kapsin ilmaisilla MML kartoilla.

akkivi
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 25.07.2012 12:08

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja akkivi » Ti 29.10.2013 19:34

Ostin elokuussa Garmin etrex20, Aika hyvä ostos. Paperiton kätköily. Ainoa mikä puuttuu... shirp.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Ti 29.10.2013 20:41

Makuja ja tapoja on monia.
Taisimme lähes tuhanteen löytöön asti etsiä purkit älypuhelimilla. Erinomaisen toimivia laitteita tähänkin harrastukseen.

Sitten muistin, että olen elektroniikkafriikki, ja hankin eTrex 30:sen ja sillä on sitten tullut jatkettua. Silloin ei glonass-tukea olut kuin etrex-gepseissä.
Tuon jälkeen olen kännykällä hakenut ehkä kolme kätköä. Siitä voinee vetää jotain johtopäätöksiä.

GPS-tarkkuudessa ei ole meidän kokemuksiemme mukaan enää isoja eroja mutta haastavissa olosuhteissa on Garmin osoittautunut tarkemmaksi. Vertailussa siis oma etrexini ja rouvan Samsung S3. Omaa S4:sta on tullut käytettyä nuo noin 3 kertaa joten siitä en uskalla mitään sanoa.

Gepsiin on kätköt ladattava etukäteen. Tuo on joskus viivästyttänyt matkaan lähtöä muutamalla minuutilla mutta sen olen kestänyt. Usein on kyllä tullut puhelimella paikan päällä tarkistettua ajantasaiset tiedot kätköstä joten tuo online-ominaisuus on kyllä puhelimien ehdoton etu. Joten jos pitäisi valita vain yksi, valitsisin älypuhelimen. Meitä kun on melkein aina kaksi matkassa, yksi gps ja yksi puhelin on ihanteellinen yhdistelmä.

eTrexin käyttöön piti totutella kun olen kosketusnäyttöisiin laitteisiin tottunut mutta eipä tuokaan kauaa vienyt. Nyt kun tuon olen oppinut, etuna on se, ettei enää tule kosketusnäytön vahinkohipaisujen aiheuttamia sekoiluja.

Kartan zoomaus/skaalaus toimii minusta gepsissä paremmin kuin kännykässä.

Eli johtopäätös: hanki jos haluat ja sellainen, mistä pidät :lol:
Itse hankin ja en ole puhelinta sen koommin kätköilyyn käyttänyt. Kuten olet huomannut, on täysin päinvastaisiakin tapauksia.

cr8or
Viestit: 12
Liittynyt: Su 08.09.2013 18:49

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja cr8or » Ti 29.10.2013 20:51

Minulla on garmin dakota 10 ja se on hyvä ja halpa vaihtoehto kun vaan laittaa ne ilmaiset topo-kartat siihen

juppepupu
Viestit: 21
Liittynyt: To 24.10.2013 14:08

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja juppepupu » Ti 29.10.2013 21:06

Kiitoksia vastauksista. Täytyy miettiä asiaa ja tutkailla vaihtoehtoja. Kännykän kanssa olen tottunut jo kulkemaan, mutta en minä siihen etukäteen osaa mitään kätköjä ladata... Ei ole kerennyt perehtyä näihin juttuihin, kun on niin kiire kätköilemään. Juuri äsken palasin muutaman kätkön hakureissulta, pimeässä ja tihkusateessa :roll:

Laturihärpäke pitäisi kyllä ostaa, mutta yhtä olen jo kokeillut ja se ei luurissani toiminut? Keskellä metsää oltiin ja akku loppui. Kaverilta lainaksi sellainen laturipalikka -> ei mitään tapahtunut, mutta hänen luurissaan se toimii. Mistäs näistä sitten tietää.

Asia taitaa olla niin, että kaupunkikätköilyssä helpoin ja nopein on kännykkä ja ainakin pidemmille metsäreissuille mukaan kunnon gps.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 29.10.2013 21:18

juppepupu kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Täytyy miettiä asiaa ja tutkailla vaihtoehtoja. Kännykän kanssa olen tottunut jo kulkemaan, mutta en minä siihen etukäteen osaa mitään kätköjä ladata... Ei ole kerennyt perehtyä näihin juttuihin, kun on niin kiire kätköilemään. Juuri äsken palasin muutaman kätkön hakureissulta, pimeässä ja tihkusateessa :roll:

Laturihärpäke pitäisi kyllä ostaa, mutta yhtä olen jo kokeillut ja se ei luurissani toiminut? Keskellä metsää oltiin ja akku loppui. Kaverilta lainaksi sellainen laturipalikka -> ei mitään tapahtunut, mutta hänen luurissaan se toimii. Mistäs näistä sitten tietää.

Asia taitaa olla niin, että kaupunkikätköilyssä helpoin ja nopein on kännykkä ja ainakin pidemmille metsäreissuille mukaan kunnon gps.
Esimerkiksi C:geo kätköilysovelluksessa kätköjen lataus onnistuu vain muutamalla painahduksella. Yleensä nämä erilliset akut ovat yhteensopivia kaikkien mallien kanssa mutta osassa voi olla erityyppinen usb kaapeli ja myös latausvirta voi olla sen verran pieni, ettei se pysty lataamaan tehokasta kännykkää.

Avatar
Stealthhawk
Viestit: 62
Liittynyt: Su 27.02.2011 23:28
Paikkakunta: Salo

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Stealthhawk » Su 03.11.2013 0:56

Itse olen hakenut yli 1000 kätköä pelkän puhelimen kanssa ja EN ole aikeissa vaihtaa ns. oikeaan gepsiin.
Nyky puhelimet, joissa on Glonass tuki ovat aivan riittävän tarkkoja, koskaan ei ole sen tarkkuuden takia jäänyt löytymättä ja miksi ihmeessä pitäisi kantaa mukana monia laitteita, kun se puhelin JOKA tapauksessa on mukana.
USB-lisäakuilla saa kyllä potkua puhelimen vaikka KOKO päiväksi. Katsoo vain että ostettavissa akuissa on 4000mAh tai mielellään yli.
Itse olen käyttänyt Android puhelimessa Locus Pro ohjelmaa kätköilyyn, joka omasta mielestäni on paras mahdollinen kätköily ohjelma ja muutenkin erittäin monipuolinen karttaohjelma.
You won´t see me, you won´t hear me and I just logged your cache!

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Su 03.11.2013 17:01

juppepupu kirjoitti: Se kysymys siis... Kannattaisiko jatkoa ajatellen, omia hermojani säästääkseni, ostaa kunnon gps-laite, esim. Garmin? Mikä malli? Hinta voisi olla pari-kolmesataa, mieluummin vähemmän, kuin enemmän :) Kuitenkin sellainen, jonka ostaminen ei sitten myöhemmin v..uta. Simppelit vastaukset olisi mieluisia, olenhan nainen, joka näistä ei ymmärrä mitään :oops:
Minä sanon taas: riippuu siitä miten kätköilet ja kuinka pääsiäiskäsi olet. Muut ovat varmaan neuvoneet malleissa ja puhelimen hyvissä puolissa. Minä käytän GPS:ää, koska se kestää. Tuhosin 1,5 vuodessa 3 tai 4 puhelinta (ei enää muista). Pomo alkoi jo vähän kuittailla :lol: . Yhtään Garminia en ole vielä hajoittanut.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Su 03.11.2013 17:23

Tanjulin kanssa samaa mielipuolta. Garmin on pyörinyt kivikossa ja uinut järvessä moneen kertaan ja vielä se käy ja kukkuu ja näytönsuojakalvoa vaihtamalla sen saa aina "uudistettua". Kätköilykännykkäkin toki on hankittu, mutta se on lähinnä vain äkkilähtöihin ja kätkötietojen tsekkaustarpeisiin maastossa sikäli mikäli sieltä vaan löytyy kenttää...
X

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 03.11.2013 17:29

Pretty.Killswitch kirjoitti:Tanjulin kanssa samaa mielipuolta. Garmin on pyörinyt kivikossa ja uinut järvessä moneen kertaan ja vielä se käy ja kukkuu ja näytönsuojakalvoa vaihtamalla sen saa aina "uudistettua". Kätköilykännykkäkin toki on hankittu, mutta se on lähinnä vain äkkilähtöihin ja kätkötietojen tsekkaustarpeisiin maastossa sikäli mikäli sieltä vaan löytyy kenttää...
Nykyään on myynnissä myös kestäviä älypuhelimia. Ne kestää kosteutta, likaa ja jopa pudotuksia paremmin kuin normaalit mallit. Myöskin erilaisia suojakoteloita on saatavilla, jotka suojaavat kännykkää putoamiselta.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Su 03.11.2013 17:37

Totta, itellänikin on semmonen vedenpitävämalli, mut enpähän silti uskalla kätköillä sillä samalla tavalla kuin käsigepsillä. Eli gepsillä mennään edelleen.
X

Syvis64
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 23.09.2011 22:31

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja Syvis64 » Ma 04.11.2013 15:03

Käytössäni on ollut 2,5 vuotta Garmin Oregon 450..voin suositella.
Muutaman kerran gepsi saanut kunnon kolhuja mutta toimii edelleen mainiosti. 8) 8)
Ostin myös tuon Garminin uusinman mallin Oregon 650:n mutta EN todellakaan voi suositella sitä kenellekkään. :oops: :twisted:
Siinä on bugeja pilvin pimein...ehkä joskus julkaistaan toimiva firmis..joten palasin taas käyttämään tuota Oregon 450:aa.. :=)
Näyttäisi saavan uusia pelejä jo alle 250,-

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ti 05.11.2013 15:50

Itse suosittelen Garminin 450 mallia sekä ReCyko+ akkuja ja laitteeseen ilmainen mtk_suomi kartta. Hyvin virtaa riittää retkeilyyn saati kätköilyyn! 5/5, samma på svenska 5/5
Tuolla verkkokaupassa on garmin dakota 20 pari kymppiä halvemmalla jos tiukka budjetti...
Lisäkartta mahdollisuus GPS laitteessa ja mieluiten muistikorttipaikalla on mielestäni se juttu joka parantaa ja helpottaa kokonaisuuden mielyttäväksi jutuksi!
Olen itse etsinyt ensimmäiset 300 kätköä etrex h mallilla ja vei aina lopulta perille, mutta kyllä sitä mentiinkin "melkoisia polkuja ilman polkuja" ryteiköissäkin... Kartallinen GPS kertoo alueen paremmin :D

juppepupu
Viestit: 21
Liittynyt: To 24.10.2013 14:08

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja juppepupu » Ti 05.11.2013 18:44

AFTM#4 kirjoitti:Olen itse etsinyt ensimmäiset 300 kätköä etrex h mallilla ja vei aina lopulta perille, mutta kyllä sitä mentiinkin "melkoisia polkuja ilman polkuja" ryteiköissäkin... Kartallinen GPS kertoo alueen paremmin
Siis tämä on niin tuttua :D Meikäläinen on pöljänpolkujen ammattilainen. Mutta ei kai se matka ole niin tärkeä, kuin päämäärä :lol: Mutta joo, kyllä tässä aletaan taipumaan siihen, että joulupukki saisi tuoda tullessaan kivan kovan paketin. Onkohan pukki täällä lukemassa näitä vinkkejä, että tietää tuoda oikean pelin :wink:

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja juheja » Ke 06.11.2013 16:01

Vielä yksi ääni Oregon 450:lle. Niitä löytyy itse asiassa kaksin kappalein, kun varakapula tuli ostettua Lapin reissua varten. Voin suositella. Plussana vielä wherigoiden toimivuus, miinuksena glonass-tuen puute, mutta varsin hyvä tarkkuus tuossa yleensä on, joten ei ole haitannut.

juppepupu
Viestit: 21
Liittynyt: To 24.10.2013 14:08

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja juppepupu » To 07.11.2013 19:29

Näyttäisi siltä, että Oregon 450 voittaa tämän "kisan". Mutta mutta... mistäs noita saa? Pikaisella googletuksella Suomesta ei löydy yhtään kappaletta myynnissä. Kaikki loppu. Näköjään Jenkkilästä löytyisi hyvinkin edullisesti, mutta onko nuo ihan universaaleja vehkeitä? Tiedän kyllä, tullit ja verot päälle, mutta silti hinta olisi edullinen. Saksasta tai Briteistä saisi varmaan nopeammin ja ilman tulleja, mutta hinnatkin taitaa olla korkeammat. Kyllä tää nyt menee vaikeaksi :?

E5kimo
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 11.10.2011 18:51
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostanko gepsin ja jos, niin minkä?

Viesti Kirjoittaja E5kimo » To 07.11.2013 20:13

Kyllä ainakin verkkokauppa.comista löytyy
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... usnaytolla

edit: loppuun myytyhän se olikin :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”