Paras gps kätköilyyn

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Olsku
Viestit: 5
Liittynyt: To 04.06.2015 22:13

Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Olsku » Ke 10.06.2015 14:48

Mikä olisi paras gps -laite kätköilyyn? Plussaa olisi hyvä tarkkuus. Hintaluokkaa 1€ - 300€.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 10.06.2015 15:43

Minun mielestäni nykypäivänä Android älypuhelin. Sellaisella pystyy jo hyvin kätköilemään mikäli siinä on sekä GPS että Glonass. Tällöin tarkkuus on parempi. Lisäksi kätköjen lataus on paljon helpompaa.

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ke 10.06.2015 17:17

Paat 50e lisää budjettiin ja tilaat garminin 600:sen. En usko, että kadut nyt, etkä kahden vuoden päästä.
Jostain saattaa myös löytyä käytettynä 550 tai 450, jolloin luonnolisesti myös hinta halvempi.
Kuva

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ke 10.06.2015 17:48

cossu2 kirjoitti:Paat 50e lisää budjettiin ja tilaat garminin 600:sen. En usko, että kadut nyt, etkä kahden vuoden päästä.
Jostain saattaa myös löytyä käytettynä 550 tai 450, jolloin luonnolisesti myös hinta halvempi.
Kylläpä kyllä. Vaikka käytänkin änröidiä kätköilyyn ja tietenkin kaikki vikisee kohta, miten hyvä ne on, mutta jostain syystä käytän eniten Oregon 450:a. Resistiivinen kosketusnäyttö (lue painonäyttö) ei temputtele sateessa. Kestää klipsissä kiipeilyvyönlenkin perässä melkein mitä vain. On testattu Koruouomassa Pirunkirkon uumenissa ja toimi hyvin.

Kylläpä siis olen cossu2:n kanssa täysin samaa mieltä !

ja annan muiden käyttää vaikka virpomavitsaa, jos niin haluaa.

Avatar
TT3To
Viestit: 14
Liittynyt: Su 25.05.2014 2:16

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja TT3To » Ke 10.06.2015 21:38

Itselläni on muutaman vuoden ajalta käyttökokemusta Garmineista. Ensin oli Etrex, sitten Oregon 450 ja nyt jonkin aikaa Oregon 600. Samalla tuli laitteet myös mielestäni paremmusjärjestykseen. Nykyinen 600:nen on mielestäni aivan ylivoimainen peli, toimii ongelmitta ja nopeasti, näyttää sijainnin takasti, ainakin minulle sopiva käyttöliittymä, ei jumiudu ja näyttö on selkeä ja kirkas. Suosittelen, vaikka meneekin vähän yli annetun budjetin (ainakin uutena).

TiiEliLin
Viestit: 38
Liittynyt: To 01.03.2012 19:19

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja TiiEliLin » Ke 10.06.2015 22:35

Mä olen kätköillyt aika monen laitteen kera, toisten kanssa kerran ja Oregonin kanssa useamman vuoden. Olen kokeillut kätköilyä android-telefoonin ja live-sovelluksella kolmella eri Lumialla, Garminin laittella: Dakota20, eTrex10, GPSMAP62, GPSMAP64 sekä Oregon450 ja Oregon600. Lisäksi on tullut kokeiltua kahdella eri Garminin autonavilla kätköpaikalle löytämistä ihan maastossa olleelle nollalle. :P

Ihan yliveto on näistä ollut tuo Oregon450. Oma ihana, luotettava, pestävä, kadulle viskottava ja koiran pureskelun kestävä kapula. Paristoilla menee kevyesti Nuuksion trailit ja sadesäälläkin nolla löytyy melko kivutta. Kapulaa ei ole huollettu, mitä nyt olen puhallellut suurimmat pölyt johtoportista ja näytöltä veks. En ole edes kalibroinut kompassia aikoihin :oops:

Käytän toki kätköillessä kännyäkin halutessani tarkistaa pidemmältä ajalta lokit tai tsekata vikkelästi attribuutit. Extempore-kätköilyssä känny on yliveto, mutta harvoin sitä tulee ihan niin extempore kätköiltyä. Yleensä suunnittelen kotona kohteet ja tsekkaan kätkötiedot kätköjä kapulaan tuuppiessani.
Kohta joudun ostamaan uuden gepsin ja olen lääpälläni saman valmistajan Oregon600:en. Olen testannut sitä useampia kertoja ja uskoisin sen sopivan mun sormilleni paremmin kuin kankeaksi kokemani eTrexit tai GPSMAP-gepsit. Se mikä sopii mun näppärille sormilleni ei sovikaan talouden toiselle aktiivikätköilijälle, joka vannoo GPSMAP:n nimeen :)

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja JPardain » To 11.06.2015 12:37

Niin ja saahan tuohon 450:een akut. Itse käytän muutamaa satsia eneloop prota. Yllättävän tarkka ja rauhallinen tuo oregaano on, vertasin sitä ammattilaitteeseen ja hyvin lähelle se pystyy näytteistyksellä samoja lukuja antamaan. Oli minulla ennen eTrex30 ja siinä ne kuuluisat venäjän lisäsatelliitit, mutta tuo vanhempi vaan toimii paremmin. Mutta kukin paukuttaa tyylillään ja hyvä niin. Kyllä minäkin varmaan tuon 600:n tai vastaavan hommaan, kunhan tuo nyykähtää 10 vuoden päästä.

toni_j
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.02.2012 12:22

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja toni_j » To 11.06.2015 12:51

Garmin Oregon 600 näyttäisi olevan tarjouksessa 299€
https://varuste.net/Garmin+Oregon+600+j ... ?_tu=50491

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » To 11.06.2015 19:10

Oregon 600:seen en koskisi edes pitkällä tikulla, jos nyt joutuisin gpsin hankkimaan. Pelkkää vikakertomusta on ollut tää mun parivuotinen taipaleeni sen kanssa.
Kuva

p44v0
Viestit: 48
Liittynyt: La 09.11.2013 1:43

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja p44v0 » Pe 12.06.2015 1:25

Joo, kyllä 600:sesta saa akkuja repiä irti lähes joka reissulla. Useimmiten siksi että näyttö ei vastaanota mitään painalluksia. Ja se tarkkuuskin tulee tuskallisella viivellä, kun on jo parikymmentä metriä mennyt kätköstä ohi. Tai sitten kiertää kunniakierroksen kätkön ympärillä. Ja kun syöttää multin seuraaavia naatteja, kone päättää aina silloin tällöin, että nyt on aika lopettaa kätköily ja sammuu.

Hämmentävää, että jollakin ko. laite toimii loistavasti. Itellä on viimeisin softaversio (oisko 4.20). Onko muilla kokemuksia että laite toimisi ihan OK ? Millä softalla ? vai voisiko niissä olla yksilövikoja, miettii hän ...

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 12.06.2015 6:15

Pahin on, että hävitti ankkalaisen karttapaikan pariksi kuukaudeksi ja sitten se eräs päivä palautui taas itsekseen entisekseen. Toinen yhtä paha oli se, ettei se ruvennut lataamaan akustoa laisinkaan. Jumitukset ovat olleet myös tyypillisiä, mutta en ole kärsinyt niistä vähään aikaan. Nuoli osoittaa edelleen suunnilleen minne huvittaa. Aikaisemmin se tykkäsi vaihtaa aina kartan suunnan pohjoisesta jäljen mukaiseksi, mikä johti siihen, että tipahdin kartalta muutaman kerran, mutta sitä nyt ei ole ollut vähään aikaan.

Eka 600 oli sellainen, että siitä irtosi sirun luukku, joten se piti lähettää huoltoon heti tuoreeltaan.
Kuva

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja stebu » Pe 12.06.2015 9:27

Lontoonkielentaitoisille löytyy garmin 600 wiki -sivusto: http://garminoregon6xx.wikispaces.com/. Issues-kohdassa on aika paljon punaista :(
-stebu

Atetope
Viestit: 13
Liittynyt: To 16.01.2014 16:48

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Atetope » Pe 12.06.2015 17:34

Kuulostaa niin oudolle tuo 600 haukkuminen. Itselläni on vuoden vanha kyseinen gepsi ja toimii mielestäni todella hyvin. Akku kestää hyvin, näyttö on hyvä, karttapohja on hyvä, tarkkuutta riittää hyvin. Ainut huono asia on se kylkimyyry. Nuoli menee välillä kylkimyyryä, mutta kun siihen tottuu, niin ei merkitystä. :)

lateksi
Viestit: 9
Liittynyt: La 26.01.2013 20:50

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja lateksi » Pe 12.06.2015 17:47

Ilmeisesti 600:n on tekniikaltaan korjattu myöhemmin tuotannossa. Mulla on kanssa alkupään sarjan laite tuolla hyllyllä pölyttymässä. Hommasin jälkeenpäin eTrex 20:sen johon olen tyytyväinen, vain kerran on pitänyt irroitella paristoja. 600:n kanssa se paristojen irroittelu on päivittäistä...

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja JPardain » Pe 12.06.2015 18:28

Minulle tuli aikanaan eTrex30 sitä esisarjaa ja kuuden vaihdetun laitteen jälkeen sain sen 450:n. Vanhempi laite, mutta loistava tarkkuus ja toiminta. Näistä on turha oikeastaan edes näin kirjoitella. Minullakin on auto, jossa on vikoja riittänyt ja tuttavilla ihan vastaavia autoja ja ihan viattomia. Voihan se olla siinakin, että huollatan säännöllisesti...heh,heh, eh...

http://eemil.blogspot.fi/

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja sikajack » Pe 12.06.2015 18:42

Olsku kirjoitti:Mikä olisi paras gps -laite kätköilyyn? Plussaa olisi hyvä tarkkuus. Hintaluokkaa 1€ - 300€.
Minulla on Garmin Oregon 650t ja Garmin GPSmap 62s. Jälkimmäinen käytettynä ostettu joskin uudenveroinen minulle tullessaan. Oregano ei taida mahtua asettamaasi hintarajaan, vaikka sen ostin Kiven Alta megaeventtitarjoushintaan aikanaan. Molempiin olen ollut tyytyväinen. Näppäinkäyttö vs kuvaruutukäyttö. Siinä varsinen ero paitsi, että Oregano osaa myös Glonass -satelliitit ja ottaa fixin ihan tajuttoman nopsasti.
//geonovice sikajack

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » La 13.06.2015 7:11

lateksi kirjoitti:600:n kanssa se paristojen irroittelu on päivittäistä...
Mulla ei tarvitse onneksi paljon paristoja irroitella, tai pikemminkin ei saa. Kun akuston kanssa venkslaa, niin on käynyt pari kertaa niin, ettei kun pistää laitteen latautumaan akusto lataudukaan.
Kerran kävi niin, että koko gps kuoli ja sammui, eikä akuston irtiotto tehnyt asialle mitään. Akustossa oli vielä virtaa kyllä. Seuraavana päivänä gps oli elossa taas, mutta siis päivän kätköilyt jäivät sitten siihen.
Kuva

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Tampio » La 13.06.2015 9:31

Pakko ihan uteliaisuuttani kysyä, että miksi jumittavan laitteen omistajat eivät vie konetta takuuhuoltoon? Pitähään laitteen nyt toimia oikein, ellei sitten tuotekuvauksessa ole sanottu että "laitetta käyttäessä tulee irrottaa paristot säännöllisin väliajoin" mitä vahvasti epäilen :D

Eikös Suomessa nää kuluttajasuojajutut pitäis olla aika mallillaan? :)

t. Dakotisti

ps. Dakota 10:n saa eräästä verkkokaupasta nyt poistotuoteena alle kahdeksankympin, vink vink uusille huokeaa laitetta etsiville harrastajille!

jusulux
Viestit: 2
Liittynyt: To 11.06.2015 19:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jusulux » La 13.06.2015 13:31

Maastossa tapahtuvassa kätköilyssä, ehdottomasti kompassi näyttö mieluiten elektroninen sellainen. Niin tietysti ihan oikea GPS laite, ei mikään kännykkä. Erilaisista laite malleista jokainen on varmaan omaa mieltään, kosketus näyttö vai ei. Näppäimiä voi käyttää myös käsineet kädessä, kosketus näyttöä tökkiä kynällä? Mieluiten vuorokauden yhtäjaksoinen käyttö aika täysillä akuilla / paristoilla. Siinnäpä ne mielestäni tärkeimmät ominaisuudet, maku asioista kun ei kannata kiistellä. Tärkein asia on selvittää itselleen missä sitä todennäköisesti tulee käytettyä, metsässä vai kaupungin keskustassa. :roll:

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras gps kätköilyyn

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » La 13.06.2015 22:22

Tampio kirjoitti:Pakko ihan uteliaisuuttani kysyä, että miksi jumittavan laitteen omistajat eivät vie konetta takuuhuoltoon?
Kerran käynyt siellä. Palaa hyvää kätköilyaikaa ja saa toisen toimimattoman laitteen tilalle.
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”