Tb:n omiminen

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja oikku » La 23.07.2011 0:00

Omimisella tarkoitan nyt tilannetta jossa yksi pitää jatkuvasti itsellään yhteistä lelua, eikä anna sitä muille. Nappasin reilu viikko sitten mukaani amerikasta tulleen tb:n, Ears the bunnyn. Kyseessä on kouluprojekti jossa tb:n tavoitteena olisi kiertää paikasta toiseen ja kuulla asioita käydyistä paikoista.

Olen Earsin kanssa kierrellyt jo jonkin verran maata, ja aina vähänkään kuvauksellisen kätköpaikan tullessa eteen ottanut tb:stä kuvia siellä (tietenkään paljastamatta kätkön sijaintia kuvissa). En nyt mitenkään mahdottoman paljoa ole käydyistä paikoista kertonut, itsestäni puhumattakaan. Itseasiassa sitten kun se eron aika koittaa, olen ajatellut ottaa yhteiskuvan ja kertoa hieman tarkemmin, että kenen kanssa Ears matkaa tekikään.

Olen nyt muutamasta syystä pitänyt tätä tb:tä itselläni:
Ensinnäkin, Ears oli pitkään "hylättynä" purkissa josta sen nappasin, en voi sillä perusteella olla mitenkään varma sen matkan jatkumisesta kovinkaan nopeasti.
Toiseksi, itse tykkäisin jos joku ottaisi tällä tavoin tb:ni hoiviinsa ja kuvailisi sen menoa näin aktiivisesti.
Kolmanneksi, olen harrastanut kuvaamista pitkään, mutta se on sitten jäänyt muiden kiireiden vuoksi. Ears sai sen kuvauskipinän taas leimahtamaan ja nyt on aina kamera matkassa kun kätkölle lähden.
Neljänneksi, viikon päästä Jyväskylässä on Neste rallit jonne ajattelin mennä ja ottaa Earsin mukaani. Tämä nyt ei kätköilyyn liity, mutta on kotikaupungissani iso juttu, eli liittyy tb:n tavoitteeseen. Varmaan tämän jälkeen olisi pakko katsoa sopiva purkki Earsille ja toivottaa hyvää matkaa.. :(

Eli mitä olette mieltä tämmöisestä tb:n monen viikon, monen kaupungin ja monen kymmenen/sadan kätkön omimisesta.

Ja loppuun vielä kysymys tb:n huoltamisesta. Pupu haisee homeelle kaiken pussissa viettämänsä ajan jälkeen, voinko nakata sen pesukoneeseen?

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja Arnyk » La 23.07.2011 8:10

Yleensähän noita ei ihan hyvällä katsota, mutta ainakin oman ajatusmaailmani mukaan voit jatkaa toimintaa ehdottamallasi tavalla mikäli bugin omistaja ei ole ottanut yhteyksiä ja vaatinut jotain muuta. Varsinkin hauskat kuvat ja sujuva reissaaminen olisi itsellenikin mieleen, jos joku tekisi saman omalle bugilleni :) Ihan sama onko kyseessä yksi vai kymmenen bugin kantajaa. Toki tässäkin liika on liikaa, eli jos nyt bugia haudotaan kuukausi tai useampi, olisi syytä jo pukata eteenpäin.

Bugin huolto on mielestäni enemmän kuin hyvä asia, olettaen että bugi ei siitä mene rikki tai pilalle.

Tuosta viestistäsi tuli mieleen, että ostappa travebugi kivenalla.fi kaupasta ja laita se johonkin vastaavaan pieneen pehmoleluun. Silloin sinulla on sitten oma bugi, ja pääset kuvaamaan sitä ja sen seikkailuja. Sitten kun alkaa kyllästyttämään, laitat sen vaan kiertelemään maailmaa. Jos tulee lähimaastoihin, haet takaisin itsellesi ja jatkat kuvailua.

Arnyk

oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja oikku » La 23.07.2011 9:19

Kiitoksia vastauksesta. Aika samoilla linjoilla olinkin jo, piti vain hakea täältä rohkaisua. Ei ole kukaan ottanut mitään yhteyttä bugin matkailuun liittyen.

Vähän olen jo omien bugien hankkimista miettinytkin, eikä tuollainen pieni pehmolelu kameralaukun pohjalla olisi yhtään hassumpi idea. En tosin sitten tiedä, että tulisiko sitä kuvattua näin aktiivisesti.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja Helovirta » La 23.07.2011 10:36

Teit hienon teon kun vapautit Bunnyn vakilasta :D , toteutat TB:n missiota erinomaisesti :P , eikä reilu viikko ole aika ei mikään - joten anna palaa vain! Harmi vaan että juuri nyt ei ole kouluvuosi, mutta on oppilailla sitten syksyllä ihmettelmistä (ja ollut aika tylsä projekti viime syyskuun jälkeen).
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja oh1noa » La 23.07.2011 12:13

Helovirta kirjoitti:Teit hienon teon kun vapautit Bunnyn vakilasta :D , toteutat TB:n missiota erinomaisesti :P , eikä reilu viikko ole aika ei mikään - joten anna palaa vain! Harmi vaan että juuri nyt ei ole kouluvuosi, mutta on oppilailla sitten syksyllä ihmettelmistä (ja ollut aika tylsä projekti viime syyskuun jälkeen).
Eiköhän vuoden 2009 kolmasluokkaiset ole nykyään jo juomassa hashista ostarilla.

oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja oikku » La 23.07.2011 23:03

Helovirta kirjoitti:Teit hienon teon kun vapautit Bunnyn vakilasta :D , toteutat TB:n missiota erinomaisesti :P , eikä reilu viikko ole aika ei mikään - joten anna palaa vain! Harmi vaan että juuri nyt ei ole kouluvuosi, mutta on oppilailla sitten syksyllä ihmettelmistä (ja ollut aika tylsä projekti viime syyskuun jälkeen).
Juu, itse olen myös kovasti miettinyt, että mitenkähän mahtavat oppilaat suhtautua Earsin uusiin seikkailuihin.. :D
Veikkaisin opettajan nyt sen verran sitoutuneen tähän aloittamaansa projektiin, että hän oppilaille kertoo Earsin kuulumisista ja ehkäpä jopa tekee jotain tiivistelmää kuviin liittyvistä kätköistä.
Vaikka lähettäjiä ei pupun touhut enää yhtään kiinnostaisi, niin ainakin voin sanoa, että Earsin kanssa on ollut hauskaa kätköillä ja sehän on tärkeintä :)

oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja oikku » To 06.10.2011 14:36

Löysin jo uuden leikkikaverin: Chamely-kameleontti :)

Kolmesta vastaantulleesta pehmolelu tb:stä kaksi on lähtöisin ulkomailta. Onko Suomessa liian vähän regular-purkkeja vai miksi nämä tuntuvat olevan niin harvinaisia täällä? Pistäkääpäs nyt reippaammin pehmoja liikenteeseen, että pääsen ottamaan tyhmiä kuvia niistä :D

Olisiko muutes mahdollista saada tilastoihin jotain tilastoa matkalaisista? Esim. kuinka pitkiä matkoja niitä on kuljettanut ja paljonko on yhteensä kaikkia kuljettanut yms.?

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja legsa^ » To 06.10.2011 17:39

Itse olen pitänyt kahta viikkoa maagisena rajana, jonka sisällä laitan reissarit uuteen kiertoon, jos en aikaisemmin kerkeä. Keväällä hallussani roikkui eräs reissari yli kuukauden, koska en halunnut tiputtaa sitä ihan tavanomaiseen kätköön, koska olin TB:n omistajan kanssa jutellut reissarin tulevasta matkasta. Kun en ihan heti ehtinyt reissaria tiputtaa, niin laitoin kyllä omistajalle viestiä, että en ole sitä omimassa/varastamassa.

Monesti tulee siirreltyä pitkään esim. Kaakonkulmalla kierrelleitä reissareita tilaisuuden tullen muille seuduille, jos olen tekemässä reissuja.

Ulkomailla käydessäni en ole reissareita poiminut matkaani, jos niissä ei ole ollut infolappua, että mihin ollaan matkalla. Ei ole kumminkaan kivaa, jos tiettyyn paikkaan tarkoituksella päätynyt matkalainen laitetaankin esimerkiksi toiselle mantereelle kiertämään. Näinhan taisi käydä taannoin reissulaiselle, jossa oli avain paikallismysteerin ratkaisuun.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Minzijo
Viestit: 18
Liittynyt: To 21.07.2011 9:19

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja Minzijo » To 06.10.2011 21:42

Jos TB:llä tai GC:llä on joku tarkka alue, jolla sen halutaan liikkuvan tai jos halutaan että se matkaa jonnekin tiettyyn paikkaan, niin olisi kyllä tärkeää että se tieto olisi siinä mukana. Pari kertaa olen ottanut jostain kaukaa kotoa reissarin mukaan ihan hyvää tarkoittaen (että saan siirrettyä sitä kerralla pitkän matkan) ja sitten kotona lukenut gc.comista että tätä liikutellaan vain Pirkanmaan alueella tms. Tai että tämä on matkalla Lappiin, kun olen juuri tunut sen 200 km etelämmäs. :roll:

oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Re: Tb:n omiminen

Viesti Kirjoittaja oikku » La 08.10.2011 8:39

Tb:n mukana kulkevia lappuja aina välillä näkyy ja ovat kyllä hyviä. Nykyään tulee tosin vilkaistua kännykällä tb:n tiedot viimeistään purkilla ollessa, jos vain on aikaa ja rauhaa.

Mites muuten olette tehneet matkaajien kanssa jos kohdalle sattuu DNF? Itse olen muutaman kerran merkannut tb:n käyneeksi löytymättömällä kätköllä, jotta tieto paikallakäynnistä tallenttuu tb:n tietoihin ja olen voinut ladata sinne kuvia. Tämä siis vain jos kuvat ovat liittyneet tähän käytyyn paikkaan ja ko. paikka on myös ollut kätkön aiheena. Esimerkiksi eräs tb halusi käydä romanttisilla paikoilla ja saada kuvia niistä: vein tb:n rakkauslukot-kätkölle jota en kuitenkaan löytänyt - mutta merkkasin tb:n paikalla käyneeksi ja liitin mukaan kuvan siitä lukkojen keskellä. Muuten en ole merkannut matkalaisten käyneen löytymättömillä kätköillä.

Taitaa tämä uusin lelu tipahtaa tänään Nyrölän miittiin. Toivottavasti löytyy pian uusi, jotta pääsen taas järjestämään noloja tilanteita itselleni :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”