reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja pipsa » Ti 17.07.2012 22:52

Yritin etsiä, mutta en löytänyt aiheesta mitään aiempaa keskustelua, jossa olisi otettu kantaa seuraavaan:
mitä mieltä olette (reissarien omistajat ensisijaisesti)? siitä, että kätköilijä ottaa reissarinne mukaan jostakin purkista ja pitää sitä mukanaan vaikka viikon- kaksi ja dippaa sen mennessään jokaisella kätköllä jossa käy?

näihin törmää silloin tällöin. siis reissareihin, jotka ovat tuollaista kokeneet.

mitä sanotte? hyvä juttu vai ei kivaa?

onko sammakolla tästä jotain virallista sanottavaa?
- pipsa -

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 17.07.2012 23:02

Minä oon tuota harrastanut, eikä vielä ainakaan kukaan ole valittanut. Omilla kulkijoilla toivon myös samaa, ideahan on kerätä "kilometrejä" kulkijalle. Lisäksi silloin näkee että kolikko tai tb on aktiivisen kätköilijän matkassa kun tulee loggauksia. Jos pitää matkassa pari viikkoa tai kauemminkin ja käy kätköillä, mutta ei dippaa kulkijaa niihin voi ajatella että kolikko on unohtunut johonkin "shortsien taskuun" :lol: Tosin nyt mulla on yksi kolikko, jota en ole dipannut löydettyihin kätköihin. Sillä kun on periaatteessa tehtävä, että se laitetaan vain uusiin kätköihin niin en ole logannut visiittejä muihin. :?:
~Don't worry, be happy!~

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Reissari saapi matkata...muttei dippaamalla

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ti 17.07.2012 23:25

:P Tätä asiaa olen itsekin toisinaan hämmästellyt..... Sinänsä reissareiden dippaamisessa on ehkä ajatus ihan kiva, mutta omia reissaajia (kaikki tällähetkellä hukan teillä) en toivoisi dipattavan jokaiseen purkkiin jonka hallussaan pitävä kätköilijä sattuu loggaamaan...vaikka ei se toki suuren suuri virhekään ole :roll: Toki jos Hesasta piipahtaa Inarissa kääntämässä kulkijan kanssa...silloin voipi dipata..tahi vaikka Nepalissa, jos ei muuta keksi, ja kulkija on taskussa..niin toki voi dipata...mutta että kilmetrin välein dippaa.....eli järki mukana, niin ok :D

Mielestäni pääsääntöisesti reissarit tipautetaan vain siihen purkkiin mihin ne fyysisesti jätetäänkin, ellei sitten kyseessä ole selkeästi reissaaja, jonka tuolla, dippaamistavalla toivotaankin matkaavan.... On muuten kohtuullisen ikävä, ainakin reissarin omistajana saada kymmeniä viestejä siitä, että oma kulkevainen on "piipahtanut" jossain kipossa.... :evil:
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 17.07.2012 23:33

Minä käytän reissarit purkeissa sillä "visited" toiminnolla. Siitä tulee merkintä reissarille purkilla käynnistä mutta ei lähde sähköpostia omistajalle.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ti 17.07.2012 23:45

Heh, jopas sattui :D . Itse ajattelin juuri äsken kirjoittaa samasta aiheesta viestin!

Kulkevaisten omistajana en näe mitään järkeä siinä, että sitä dipataan jokaiseen kätköön, jossa se käy. Itse en ainakaan kulkevaisille kilometrejä ole keräämässä (vai onko joku sellainen haaste olemassa? :lol: -> mielipide muuttui juuri :mrgreen: ). Mysteerikolikkoani on dippailtu kohtuuden rajoissa ja se on mielestäni ihan suositeltavaa, sillä tarkoituksena olikin kerätä kivoja mysteereitä matkalta. Muiden kohdalla en näe tuota toivottavana.

Itse en dippaile kulkevaisia (herranjestas, siinähän täyttyisi omistajien postilaatikot saman tien...) ellei tule joku erityinen syy. Matkalla dippasin yhden TB:n Suomen pohjoisimpaan kätköön (jonne se ei oikeasti mahtunut, mutta sinne halusi) ja seuraava merkintä oli sitten kätköön, jonne sen oikeasti pudotin.

Toinen aihetta sivuava ongelma on se, että monella kulkevaisella on joku "tehtävä", jota se suorittaa. Jos itse kulkevaisessa ei tätä lue, niin on mahdotonta tietää, mitä se haluaa. Niinpä esimerkiksi itselleni tuli mukaan pohjoisesta TB, joka haluaisi Nordkappiin. Ei voinut tietää... Yritin kyllä loggailla noita matkan varrella nettiin mahdollisuuksien rajoissa, mutta kaikkea ei ehtinyt/pystynyt. Eli jos kulkevaisella on joku erityistehtävä, niin laittakaa nyt hyvät kanssakätköilijät se siihen TB:n yhteyteen selvästi nähtäville. Ja toisekseen: kunnioittakaa niitä näkyville merkittyjä tehtäviä...

Yhdessä matkan varrella nähdyssä kolikossa oli selvä tehtävä näkyvissä ja niinpä tiesin olla ottamatta sitä mukaani, kun halusi pohjoiseen ja itse olimme etelään menossa.

Yhteenveto (oma mielipide): tehtävä (jos sellainen on) näkyviin kulkevaisiin, ei dipata jokaiseen kätköön ja kunnioitetaan alkuperäistä tehtävää :)

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ti 17.07.2012 23:45

Eiköhän se visited vaihtoehto ole siellä juuri siksi että sitä käytettäisiin? Jos kulkija on repussani kun jollakin kätköllä käyn seuraa siitä automaattisesti se että merkkaan kulkijan "visited". Paljon kivempaahan se on kun kartalle piirtyy selkeä reitti kulkian kulusta eikä se yht äkkiä pompsahda esiin ihan toiselta puolelta Suomea/mailmaa. Ja tietääpähän ainakin että kulkia on tallessa ja turvallisissa käsissä.

Jykk€

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 17.07.2012 23:46

vihtis83 kirjoitti:Minä käytän reissarit purkeissa sillä "visited" toiminnolla. Siitä tulee merkintä reissarille purkilla käynnistä mutta ei lähde sähköpostia omistajalle.
Itsekin vähän kummastelen tätä aihetta. Nappasin hiljattain oman reissarin yhdestä purkista ja dippailin sitä muutamiin purkkeihin matkan varrella. En saanut niistä kyllä yhtään viestiä, joten eipä ne taida häiritä omistajaa.

Keskustelussa on jäänyt varmaan epäselväksi miksi näin tehdään. Yksi syy löytyy reissarin kartasta, Dippaamalla kartta päivittyy, muuten näyttäisi siltä, että liikettä ei tapahdu. Jotkut kuljettavat mukanaan jotain omaa reissaria ja tällä tavalla tilastoivat käyntejään kartan muodossa.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ti 17.07.2012 23:50

Jykk€ kirjoitti:Eiköhän se visited vaihtoehto ole siellä juuri siksi että sitä käytettäisiin? Jos kulkija on repussani kun jollakin kätköllä käyn seuraa siitä automaattisesti se että merkkaan kulkijan "visited". Paljon kivempaahan se on kun kartalle piirtyy selkeä reitti kulkian kulusta eikä se yht äkkiä pompsahda esiin ihan toiselta puolelta Suomea/mailmaa. Ja tietääpähän ainakin että kulkia on tallessa ja turvallisissa käsissä.

Jykk€
Oh, mielenkiintoinen näkökanta! Itseäni ei ole häirinnyt, vaikka kulkija pomppaisi esiin ties mistä seuraavan kerran :D . Pääasia, että pysyisi tallessa (niin kuin usea näköjään valitettavasti ei pysy...) Jos pitää valita välillä häiritsee/hyvä juttu tuo dippaaminen, niin enemmän kallistun (omieni kohdalla) siihen häiritsee-puoleen. Sama juttu niiden kulkevaisten kohdalla, joita olen poiminut. Jotenkin rasittavaa lukea kaksi sivua muutaman kätköilijän dippauksia reitin varrella.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ke 18.07.2012 0:05

Oh, mielenkiintoinen näkökanta! Itseäni ei ole häirinnyt, vaikka kulkija pomppaisi esiin ties mistä seuraavan kerran :D . Pääasia, että pysyisi tallessa (niin kuin usea näköjään valitettavasti ei pysy...) Jos pitää valita välillä häiritsee/hyvä juttu tuo dippaaminen, niin enemmän kallistun (omieni kohdalla) siihen häiritsee-puoleen. Sama juttu niiden kulkevaisten kohdalla, joita olen poiminut. Jotenkin rasittavaa lukea kaksi sivua muutaman kätköilijän dippauksia reitin varrella.[/quote]

Itse olen järjestänyt sähköpostini niin että geomeilit menee omaan laatikkoonsa. Otsikosta jo näkee mitä sinne tulleet meilit koskevat. Siitä sitten vaan klik sifti pohjassa ja klik ja delete. Sinne meni 3 sekunnissa n.30kpl visited lokeja. Itselleni niitä ei tosin ole tullut yhtäkään joten onkohan jossakin jokin asetus josta ne saa pois päältä? Mielenkiintoista että tästäKIN asiasta voidaan olla näinkin paljon eri mieltä.

Jykk€

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ke 18.07.2012 0:05

Juu, eipä ne "visited"-loggaukset kuormitakaan postilaatikkoa, joten muutan mielipiteeni tältä osin :) .

Muutan mielipiteeni samaksi kuin Firefoxilla eli "kohtuuden rajoissa". Yritin nimittäin yhdestä mukaani nappaamasta TB:stä katsoa loggauksista (en kartasta), että missä se on ollut ja siellä oli pari sivua täynnä Janakkala/Tervakoski - akselin mikropurkkeja dipattuna. En voi omien kohdalla sanoa haluavani, ettei saisi dipata useampaan saman kunnan kätköön (mysteerikolikkoni kun mielellään senkin tekisi), mutta joku kohtuus voisi hyvä olla olemassa. Ja mikä se kohtuus nyt sitten on - kuka tietää :mrgreen: . Mielipiteitä kun on niin monia.

Uusi mielipiteeni: tehkää niin kuin haluatte, kunhan kunnioitatte kulkevaiseen itseensä selkeästi merkittyä tehtävää. Ja merkatkaa se näkyviin, jos sellainen on :) .

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ke 18.07.2012 0:11

Lisään vielä sen verran että kun reissareita on mukana yhteensä vaikka 20kpl mukaan lukien omat+muiden niin lokkaus vaiheessa on kaikkein helpoin tapa valita "all visited" vaihtoehto.
Jos purkkeja tulee esim. 20-30 päivässä ja lokkaus vaiheessa pitäisi vielä valikoida eri reissareille eri moodit niin melko tekemätön paikka. Tuota kun vielä jatkaa vaikka viikon tolla vauhdilla niin jo pelkkä lokkaamisen edes joten kuten käy jo ihan työstä.

Jykk€

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja porari » Ke 18.07.2012 0:14

Jykk€ kirjoitti:Eiköhän se visited vaihtoehto ole siellä juuri siksi että sitä käytettäisiin? Jos kulkija on repussani kun jollakin kätköllä käyn seuraa siitä automaattisesti se että merkkaan kulkijan "visited". Paljon kivempaahan se on kun kartalle piirtyy selkeä reitti kulkian kulusta eikä se yht äkkiä pompsahda esiin ihan toiselta puolelta Suomea/mailmaa. Ja tietääpähän ainakin että kulkia on tallessa ja turvallisissa käsissä.

Jykk€
Itsekin olen käyttänyt tuota dippausta melko usein, ellei kulkijan omistaja ole sitä kieltänyt. Joitakin sellaisia on osunut kohdalle, että pitää fyysisesti sijoittaa purkkiin tai kulkee tietynlaisista kätköistä toisiin (esim eventistä toiseen). Joskus käy niin,ettei osu reissulla sellaiselle purkille, mihin reissaaja mahtuisi. Vielä useammin niin, että reissaaja on unohtunut autoon tai kotiin. :oops:

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ke 18.07.2012 0:19

Jykk€ kirjoitti:Lisään vielä sen verran että kun reissareita on mukana yhteensä vaikka 20kpl mukaan lukien omat+muiden niin lokkaus vaiheessa on kaikkein helpoin tapa valita "all visited" vaihtoehto.
Jos purkkeja tulee esim. 20-30 päivässä ja lokkaus vaiheessa pitäisi vielä valikoida eri reissareille eri moodit niin melko tekemätön paikka. Tuota kun vielä jatkaa vaikka viikon tolla vauhdilla niin jo pelkkä lokkaamisen edes joten kuten käy jo ihan työstä.

Jykk€
Tätä en ollut tullutkaan ajatelleeksi, hyvä kun selvisi :) . Itse en dippaile omia kulkevaisia (vaikka geomobiilia/gepsiäni, itseäni minulla ei ole :mrgreen: ) kätköihin, mutta ymmärrän, että joku haluaa niin tehdä. Siitä vaan, eipä tuo sen enempiä rassaa ketään - ainut ärsyttävä piirre on se, kun logeista yrittää lukea missä kulkevainen on ollut, niin kolmen kilometrin säteellä näkyy tuhottomasti dippauksia.

Avatar
pikkeliina
Viestit: 66
Liittynyt: Su 02.01.2011 23:17
Paikkakunta: Turku

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja pikkeliina » Ke 18.07.2012 3:37

Kiitos vinkistä, kävin dippaamassa yhtä aivan liian kauan :oops: GEOPUSSISSA lojunutta kulkevaista.

enotaenääikinäyhtäänkulkevaista...otanotanotanotan
Geokätköilyä kera HTC Desireen ja hyvin harvoin lainagepsin. Oma hakusessa...

poppis
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja poppis » Ke 18.07.2012 7:09

pipsa kirjoitti:Yritin etsiä, mutta en löytänyt aiheesta mitään aiempaa keskustelua, jossa olisi otettu kantaa seuraavaan:
mitä mieltä olette (reissarien omistajat ensisijaisesti)? siitä, että kätköilijä ottaa reissarinne mukaan jostakin purkista ja pitää sitä mukanaan vaikka viikon- kaksi ja dippaa sen mennessään jokaisella kätköllä jossa käy?
Pitäisivätkin vaan viikon tai kaksi, mutta yksi kulkijani on nyt ollut yhden kätköilyporukan hallussa reilut 2 kuukautta. Käyttävät sitä kyllä ahkerasti kätköillä (onneksi visited-toiminnolla, joka ymmärtääkseni juuri tällaista varten on tarkoitettukin, jos ei siis aio jättää kulkevaista ko. kätköön) ja kolikolle onkin kertynyt matkaa jo lähes 5000 km. No kunhan liikkuu, vielä en siis ole ollut kulkijan kohtalosta huolissani.

Omien kulkevaisten osalta näyttäisi, että niitä kuljettaneet kätköilijät tosiaankin ymmärtäneet käyttää visited-toimintoa, ja itsekin sitä käytän, jos kulkevaista en kätköön tiputa. (ja itse asiassa luulin, että kun ihmiset ovat puhuneet dippaamisesta, niin ovat tarkoittaneet juuri tätä :oops: ) Eikös se ole kauhean hankalaa, kun se kulkija pitää joka login yhteydessä muistaa poimia takaisin?!?

Mokuskam
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 17.02.2012 10:50

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Mokuskam » Ke 18.07.2012 7:44

Ja mä kun olen pitänyt itseäni laiskana ja huonona kulkijan kuljettajana, kun jossain vaiheessa lakkasin jaksamasta pudotella noita sillä visited-toiminnolla joka kätköön jossa kävin. :lol: Mutta joo, hyvä tietää ettei siitä lähde sähköpostia, oma ensimmäinen matkalainen odottelee tossa pöydällä jo aktivoituna, että veisin sen jonnekin aloittelemaan retkeään. Mulle pääasia on, että kulkis eteenpäin. :D

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ke 18.07.2012 8:12

Minulla on vartavasten hankittu mukana kulkeva "dippi-tb" jota käytän kaikissa haetuissa kätköissä. Samoin dippaan mukanani olevia vieraiden tb:tä kätköissä ennenkuin jätän ne pois. Omasta mielestä on mukava nähdä missä tb on pyörinyt ennen kuin saan sen haltuuni ja myös sen jälkeen.
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja juheja » Ke 18.07.2012 8:25

Itse dippailen mukana kulkevia matkalaisia jossain "peruspurkkia mielenkiintoisemmissa" kätköissä - monesti laitan mahdollisuuksien mukaan paikan päältä kuvankin näihin visited-logeihin, että omistaja hiukan näkee millaisessa maastossa on kulkevainen käynyt.

Perus-mikropurkista toiseen loggailua 300 metrin välein taas en viitsi tehdä. What's the point?

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ke 18.07.2012 8:50

juheja kirjoitti: Perus-mikropurkista toiseen loggailua 300 metrin välein taas en viitsi tehdä. What's the point?
Kilometrien kertyminen?
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja porari » Ke 18.07.2012 8:55

poppis kirjoitti: Eikös se ole kauhean hankalaa, kun se kulkija pitää joka login yhteydessä muistaa poimia takaisin?!?
Eihän siinä mitään hankalaa ole, loggauksessahan on valmis valikko, josta valitaan "visited". Homma hoituu automaattisesti,

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”