Reissaajat kadoksissa

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Ke 17.08.2011 9:42

Mulla oli kolikkokokoelma ja mun Friend of the Frog Award mukana, välillä ne oli pöydässä, mutta en jättänyt niitä hetkeksikään ilman valvontaa. Samaa teki moni muukin.
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » Ti 23.08.2011 3:52

Katselin tässä pienen tauon jälkeen mitä reissaajille kuuluu. Neljästätoista reissaajasta neljä on merkitty kadonneiksi. Yllättäen kadonneet reissaajat ovat sellaisia erikoisempia kolikoita, joku voisi kutsua niitä jopa hienoiksi. Travelbugeja ei ole kadonnut yhtään.

Voivathan reissaajat jostain vielä ilmestyä takaisin kiertoon, mutta olen aika skeptinen sen suhteen. Kyllähän tämä pistää miettimään miten paljon resursseja reissaajiin viitsii sijoittaa. Positiivista on, että reissaajista aidosti hyvää huolta pitäviäkin kätköilijöitä löytyy.

Reissaajat ovat mainio lisä tähän harrastukseen ja näillä näkymin jatkan edelleen niiden liikkeelle laskemista. Mietin kuitenkin jatkossa huomattavasti tarkemmin mitkä kolikot laitetaan matkaan ja mitkä jätetään kokoelmiin.

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Ti 23.08.2011 14:14

Päätin eilen illalla että mun takaisin keräämät kolikot lähtee vielä kiertoon, mutta vain proxyinä. Eli skannaan niistä oikean kokoiset kaksipuoleiset kuvat, laminoin ne ja laitan kolikkomuovikuorissa liikenteeseen. Niitä tuskin kukaan varastaa, mutta jokainen koodin talteenottanut saa uuden ikonin tai vähintäänkin yhden numeron lisää löytyneisiin reissaajiinsa.
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 23.08.2011 14:27

Captain Morgan kirjoitti:Päätin eilen illalla että mun takaisin keräämät kolikot lähtee vielä kiertoon, mutta vain proxyinä. Eli skannaan niistä oikean kokoiset kaksipuoleiset kuvat, laminoin ne ja laitan kolikkomuovikuorissa liikenteeseen. Niitä tuskin kukaan varastaa, mutta jokainen koodin talteenottanut saa uuden ikonin tai vähintäänkin yhden numeron lisää löytyneisiin reissaajiinsa.
Kiitokset Kapteenille ideasta! Vasta viikonloppuna mietin, että mulla olis useita ihan hienoja uusia kolikoita mutten raaski laittaa niitä liikenteeseen kun entisiäkin on hävinnyt enemmän kuin riittävästi. Tuolla idealla kolikot voi hyvin laittaa matkaan!
There's always a cache somewhere

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 23.08.2011 14:53

VHI kirjoitti:
Captain Morgan kirjoitti:Päätin eilen illalla että mun takaisin keräämät kolikot lähtee vielä kiertoon, mutta vain proxyinä. Eli skannaan niistä oikean kokoiset kaksipuoleiset kuvat, laminoin ne ja laitan kolikkomuovikuorissa liikenteeseen. Niitä tuskin kukaan varastaa, mutta jokainen koodin talteenottanut saa uuden ikonin tai vähintäänkin yhden numeron lisää löytyneisiin reissaajiinsa.
Kiitokset Kapteenille ideasta! Vasta viikonloppuna mietin, että mulla olis useita ihan hienoja uusia kolikoita mutten raaski laittaa niitä liikenteeseen kun entisiäkin on hävinnyt enemmän kuin riittävästi. Tuolla idealla kolikot voi hyvin laittaa matkaan!
Jooh, kun ei ny vaan taas ala uutta sotaa, kopiokolikoistahan on joskus kovastikin urputettu...
Minun puolestani ok.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 23.08.2011 16:56

Tervas kirjoitti:Jooh, kun ei ny vaan taas ala uutta sotaa, kopiokolikoistahan on joskus kovastikin urputettu...
Minun puolestani ok.
Eihän tuollaiset kopiokolikot tietenkään ole oikeiden kolikoiden veroisia, mutta kun on menettänyt vajaan sadan euron edestä kolikoita varkaille niin oikeita kolikoita ei todellakaan huvita enää liikkeelle laittaa.
There's always a cache somewhere

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 23.08.2011 17:27

VHI kirjoitti:
Tervas kirjoitti:Jooh, kun ei ny vaan taas ala uutta sotaa, kopiokolikoistahan on joskus kovastikin urputettu...
Minun puolestani ok.
Eihän tuollaiset kopiokolikot tietenkään ole oikeiden kolikoiden veroisia, mutta kun on menettänyt vajaan sadan euron edestä kolikoita varkaille niin oikeita kolikoita ei todellakaan huvita enää liikkeelle laittaa.
Kyllähän se hasrmittaa, kun jotain viedään.

Mielestäni kolikkojen konsepti on GS:n rahastuskeino, koska GS-yhteensopivan kätkökoodin saa ilmaiseksi, mutta kulkevaista ei.
Ehkä se oli yksi syy, miksi matkaavat kätköt kiellettiin.
Harmi, kun geokrety ei ole ihan yhteensopiva gc.com:in kanssa...

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 23.08.2011 17:46

Seq kirjoitti:
VHI kirjoitti:
Tervas kirjoitti:Jooh, kun ei ny vaan taas ala uutta sotaa, kopiokolikoistahan on joskus kovastikin urputettu...
Minun puolestani ok.
Eihän tuollaiset kopiokolikot tietenkään ole oikeiden kolikoiden veroisia, mutta kun on menettänyt vajaan sadan euron edestä kolikoita varkaille niin oikeita kolikoita ei todellakaan huvita enää liikkeelle laittaa.
Kyllähän se hasrmittaa, kun jotain viedään.

Mielestäni kolikkojen konsepti on GS:n rahastuskeino, koska GS-yhteensopivan kätkökoodin saa ilmaiseksi, mutta kulkevaista ei.
Ehkä se oli yksi syy, miksi matkaavat kätköt kiellettiin.
Harmi, kun geokrety ei ole ihan yhteensopiva gc.com:in kanssa...
Tuosta tuli mieleen että firefoxiin saa greasemonkeyscriptin mikä näyttää kätkön kretyt kätkösivulla. Toimivuudesta ei ole mitään tietoa :)

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja rianra » Ke 24.08.2011 11:51

Minäkin olen ajatellut kopioiden laittamista. Kun kummitytön kolikko katosi turhankin nopeasti. Minulla sattuu olemaan kuvat kolikosta, mutta pelkän laminaattiläpyskän sijaan meinasin askarrella hieman paksumman esityksen, ettei olisi niin valju kopio.

Sen sijaan olen miettinyt kuinka mahtaa kätköily kansa suhtautua laminaattikopioon TB: läpyskästä? Matka-apinamme on julmasti kaapattu kätköilijä mjuran toimesta, eikä hän vastaa sähköposteihin tai muihinkaan yrityksiin palauttaa apina liikkeelle. Alkuperäistä kopio-läppyä en haluaisi laittaa liikkeelle, mutta laminaatti kopion kyllä.(tosin pelkkää laminaatti läppyä en tässäkään tapauksessa lähetä vaan jonkunlaisen apinuuden laitan matkustajaksi)
Thinking out of the cache

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 24.08.2011 12:20

rianra kirjoitti:Sen sijaan olen miettinyt kuinka mahtaa kätköily kansa suhtautua laminaattikopioon TB: läpyskästä?
Oleellista ei ole se miten se koodi on TB:ssä liimattuna vaan se että sen huomaa. Alumiinilätkät on helppo havaita ja sellaisen voi valmistaa itsekin kun on sopivat välineet. Uskoisin että oikean näköisin tunnuksin varustettu laminoitu TB-lätkä havaitaan ihan hyvin kun se on niin ettei sitä tarvitse etsimällä etsiä.

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja oh1noa » Ke 24.08.2011 12:25

Tätä ideaani saa vapaasti käyttää:

tee lista kaikista golikoistasi koodeineen, laminoi se ja laita kätköpurkkiin. Monta kärpästä samalla iskulla!

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ke 24.08.2011 12:32

rianra kirjoitti:Sen sijaan olen miettinyt kuinka mahtaa kätköily kansa suhtautua laminaattikopioon TB: läpyskästä?
Minun mielestäni tuolla ei ole mitään väliä. On tullut vastaan sellaisiakin TBeitä, joissa träkkäyskoodi on ollut kaiverrettuna itse esineeseen. Sellainen mahtuukin pienempään purkkiin kuin alumiiniläystäkkeen kanssa ei. Tosin voi jäädä huomaamatta että se on TB eikä tavallinen vaihtoesine.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 24.08.2011 14:21

teukkam kirjoitti:
rianra kirjoitti:Sen sijaan olen miettinyt kuinka mahtaa kätköily kansa suhtautua laminaattikopioon TB: läpyskästä?
Minun mielestäni tuolla ei ole mitään väliä. On tullut vastaan sellaisiakin TBeitä, joissa träkkäyskoodi on ollut kaiverrettuna itse esineeseen. Sellainen mahtuukin pienempään purkkiin kuin alumiiniläystäkkeen kanssa ei. Tosin voi jäädä huomaamatta että se on TB eikä tavallinen vaihtoesine.
Esimerkiksi näin.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » To 25.08.2011 14:04

Kolikot enää kadoksissa, muut ovat kotosalla :D

Avatar
Itiq
Viestit: 95
Liittynyt: La 01.12.2007 15:56

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Itiq » Ma 05.09.2011 23:01

Ihmeekseni kesällä kadonneeksi luulemani kulkija heräsi takaisin henkiin (http://www.geocaching.com/track/details ... 402&page=9). Jätin kulkijan tammikuussa 2009 Sveitsiin Kleine Matterhornin kätköön. Päämääränä oli saada kulkija takaisin kätköttäjän kotikaupunkiin. Kätkö katosi purkista lähes heti, ja sen jälkeen siitä ei kuulunut mitään. Tänä kesänä kulkija yhtäkkiä ilmaantui kahden ja puolen vuoden jälkeen lähes viidensadan kilometrin päähän kätköpaikastaan. Sen jälkeen kulkija on matkustanut yli 11000 kilometriä ja on päätynyt jo Tukholmaan. Kenties joku päivä se todella pääsee päämääräänsä Ouluun. Ihmeellisiä ovat kulkijan tiet :D.
Ei se ole koira, se on susi.

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Geojusu » Ti 06.09.2011 12:31

Onko Kesäinen Uutela 2011 miitin kävijöillä havaintoa geokolikostani Mick Green RIP. Vaikuttaa siltä, että kolikko on jäänyt joko kätköpaikalle tai päätynyt lokkaamattomana jonkun taskuun. Toivoisin tuon rakkaan kolikkoni ilmestyvän jostain esille ja palaavan vielä kiertoon.
Kuvittelisin, että tuollaisiin miiteihin osallistuvat ovat rehellisiä asian harrastajia, eivätkä kiiltävän perään olevia harakoita, joten toivotaan parasta. Toivoisin, että mukanaolleet vielä katsoisivat georepun pohjat ja kyselisivät mukana olleilta junioreiltakin, ettei olisi joku asia unohtunut.

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Geojusu » Ti 06.09.2011 22:08

Poika löytynyt Haksulandian syysmiitistä(GC32EJM) ja jatkaa kiertuettaan Mssä lie kuleksinut, no kerrankos sitä muusikko tekee "Anssi Kukkoset".

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja mandello » Ke 21.09.2011 15:17

rianra kirjoitti:Minäkin olen ajatellut kopioiden laittamista. ...mutta pelkän laminaattiläpyskän sijaan meinasin askarrella hieman paksumman esityksen, ettei olisi niin valju kopio.
Hyvä idea, periaattessa joku kotipeleihin tarkoitettu pokerichip voisi sopia alustaksi? Vai mitä olet ajatellut?

Kolikkoja katoaa kyllä suhteessa enemmän kuin TB:itä, eikä enää oikein raskisi päästää aitoja kolikkoja liikenteeseen. Joka kolikossa saisi olla tilaa kätköilijän nimimerkin kaivertamiseen, se tuntuu vähentävän kolikoiden "omimista".

Sattuuko kukaan tuntemaan kätköilijää mrraivio? Hänellä on ollut SunGear-kolikkoni kohta 11 kuukautta... :(

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Pe 28.10.2011 2:07

Meiltä on kadonnut Tepsukka http://coord.info/TB33AE8 ja Vimpula http://coord.info/TB337NN.

Vimpulan kohdalla on maininta: 12/17/2010 Simppaman grabbed it.

Tepsukan pitäisi olla täällä: http://coord.info/GC2DGTH mutta ei kuulemma ole. Se on jätetty sinne vappuna 2011. Kyselin sen perään, ja sain kuulla, että eräs kävijä oli saanut sen juuri ja juuri mahtumaan takaisin kätköönsä eikä hän tedä, mitä sitten on tapahtunut. Hän luulee, että Tepsukka on lähtenyt viidakkoon omille teilleen.

Sniff. Missä meijän pörrykät on?? :cry:

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja porari » Su 30.10.2011 20:18

Joulupukki kolikko kadoksissa http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=2692895
Pudotettu tänne: http://coord.info/GC10BAX mutta nähty Viinamäen hautuumaalla: http://coord.info/GC131HP

Onko tietoa?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”