Reissaajat kadoksissa

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
Tuomotti
Viestit: 39
Liittynyt: La 05.02.2011 9:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Tuomotti » La 04.01.2014 1:13

Mielestäi meikeläisen reissaajista saa hyvän kokonaiskuvan mitä nykyään kolikoille (tai tb:lle) tapahtuu.

Omistan 14 reissaajaa joista 11 olen laskenut käsistäni liikkeelle. Näistä viisi olen merkannut kadonneeksi, viimeiset lokaatiot kadonneilla olivat Tsekeissä, Illinoisissa, Itävallassa sekä Askolassa ja Turussa.

Kaksi matkalaistani makaa kätkössä, tosin toinen niistä on hangossa jossa on käynyt marraskuun jälkeen sen verran kävijöitä että en usko sen olevan enää siellä --> kadonnut siis. Toinen taasen on britanniassa ja viimeisin loki on lokakuulta, tosin koko kätköllä on käynyt vain kaksi vierailijaa tiputuksen jälken joten ehkä se voi vielä siellä olla.

Neljä matkalaista on erilaisten kätköilijöiden haullussa. erään TB:n loki on kesältä 2012, norjalainen(?) kaveri on silloin viimeksi loggautunut GC.comiin... Eräs kolikko on ollut suomalaisen aktiivisen kätköilijän haullussa elokuusta 2012 asti, eikä hän ole toistuvista pyynnöistä huolimatta laittanut sitä liikkeelle. Olen perinteisesti lähestynyt nykyään vaan kuuden kuukauden välein muistutusviestillä, ehkä olisi taas aika laittaa perinteinen puolivuosittaispyyntö. Yksi on portugalilaistiimillä, eikä kolikko ole pyynnöistä huolimatta jatkanut matkaa. Yksi kolikoista on vaihtelevan sitkeästi reissaamassa keskieuroopassa ja toistaiseksi liikkuu hyvin. Luulin jo senkin kadottaneeni kun se ensin oli Latviassa jumissa melkein puolivuotta, ja ilmestyi sitten Italiaan 4 kuukaudeksi Latvialaisten tekemään kätköön mistä kukaan ei hakenut FTF:ää.

Kolmea kolikkoa siis raahan itse mukanani kätköreissulta toiselle. Haullussani on toistaiseksi vielä aktivoimattomia kolikkoja muutama. Ainakin kaksi aion niistä aktivoida, mutta pidän ne todennäköisesti itselläni sillä tuo inhorealistisesti laskettu 82% hukkaprosentti matkalaisissa on melko musertava. Tosin herää se kysymys, mitä iloa niistä matkalaisista muille on jos pidän ne itselläni?

Avatar
palander
Viestit: 5
Liittynyt: Su 25.05.2014 13:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja palander » Ke 28.05.2014 22:47

Oma 486-travelbugini on ollut nyt yli vuoden nimimerkin gas-820 hallussa. Kolmasti olen ystävällismielistä viestiä laittanut, mutta vastausta ei tule. Bugi ehti matkata peräti 91km ja kahden kätkön välin, kunnes jäi tälle kaverille jumiin. Edelleen hän tuntuu kuitenkin geocaching.comiin loggailevan sisään. :?

Jos joku hänet sattumalta tuntee, niin olisi mukava tietää onko bugi yksinkertaisesti kadonnut tai viitsisikö sitten laittaa vaikka postissa kotiin jos sopivaa purkkia ei löydy.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja oh3sus » To 29.05.2014 10:00

Itse olen laittanut 5 reissaajaa liikenteeseen ja kaikki paitsi yksi coin, ovat kadonneet matkalle. Yksi geocoini katosi jo 2011 espanjassa, logattu tosin nähdyksi jonkun käsissä 2013. Toinen hävisi 2010 matkattuaan reilut 5000 km. Kaksi tb:tä on hävinnyt myös 2011 eikä niistä ole kuulunut sen jälkeen mitään. Yksi coini vielä sinnittelee jonkun kätköilijän hallussa saksassa.
Eipä noita viitsi enää liikkeelle laittaa kun niiden elinikä on niin lyhyt :evil:
Liberate tuteme ex inferis

jiipeetee
Viestit: 5
Liittynyt: To 29.05.2014 10:32

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja jiipeetee » To 29.05.2014 13:38

Itselläni on liikeellä kokonaista kaksi viime kesänä liikkeelle laskettua reissaajaa. Toinen liikkunee edelleenkin, vaikka onkin ollut nykyisen haltijan hallussa jo 1,5 kk. Kätköilijä on kyllä käynyt purkeilla, mutta jostain syystä ei ole pudottanut reissaajaani. Toivotaan parasta.

Toinen on näkökulmasta riippuen hausta tai surkea tapaus. Laskin reissaajan viime kesänä liikkeelle Italiasta, tavoitteena päästä takaisin koti-Suomeen. Heti ensimmäisen kätköilijän mukana se päätyi Belgiaan, jossa se pyöri vähän aikaa ennen kuin lokakuussa tuli stoppi. Sen löysi joku kaveri heti kätköilyuran ensimmäisestä kätköstään. Sain oikein kaveripyynnön, jossa oli ranskankielinen pitkä ja tunteikas kuvaus, kuinka hän on NIIIIIIIIIN onnellinen kun heti ensimmäisestä kätköstä löytyi reissaaja ja kuinka tämä on upea harrastus ja hän kiikuttaa reissaajan hetimiten eteenpäin ja kuinka minä olen hieno ihminen, kun olen tällä tavalla kätköilyharrastusta rikastuttanut.

No, kaiken avautumisen jälkeen tämä kaveri ei ole tuon ensimmäisen päivän jälkeen kätköillyt, ja GC.comissakin käynyt vain kerran maaliskuussa. Olen 3-4 kertaa laittanut pyynnön reissaajan eteenpäin laittamisesta, tuloksetta. Että sellainen tapaus...

JL&MB
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 27.05.2014 13:46

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja JL&MB » To 29.05.2014 22:23

Pistettiin noin vuosi sitten kohtuullisen lähellä kotinurkkia kolme travelbugia ja yksi kolikko liikenteeseen. Bugeista yksi seikkailee jossain Tampereen nurkilla, toinen Itävallassa ja kolmas USA:n länsirannikolla eli huonomminkin voisi olla. Suomesta ulos päässeet ovat reissanneet varsin nopeasti. Kolikko (Idylwood Pirates Geocoin) oli ilmeisesti liian hieno koska se jästitettiin suoraan nollasta "piraattiluolasta" Ahvenanmaan saaristosta pian sen vapauttamisen jälkeen.

Taitaa piakkoin kuitenkin taas lähteä jotain liikenteeseen kun enemmistö viimevuotisista kuitenkin on hengissä.

Timpura66
Viestit: 8
Liittynyt: Su 26.06.2011 12:13

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Timpura66 » To 29.05.2014 23:05

Olen laittanut 3tb:tä matkaan joista 2 on kadonnut.
Yhdestä on viimeinen tieto kätköltä GC132HR johon se on tiputettu 23.5-13 eli yli vuosi sitten.
Merkitsin sen kadonneeksi helmikuussa 2014.
Toisesta viimeinen merkintä 21.5-13 kätköltä GC16XH5 jolloin se on siellä nähty.
Merkitsin sen kadonneeksi lokakuussa 2013.
Kolmas on kuitenkin vielä tallessa ja siitä on viimeisin loggaus 27.5-14 jolloin se on kätkölle pudotettu.
Tarkoitus olisi kuitenkin laittaa vielä uusi tb matkaan viimeistään Mega Finland 2014 tapahtumassa.

Kampfpinguin
Viestit: 54
Liittynyt: To 27.02.2014 14:47

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Kampfpinguin » Pe 30.05.2014 15:04

Mikä on yleinen käytäntö reissaajien kanssa, kuinka kauan odotatte kunnes otatte yhteyttä kätköilijään jolla on TB/GC?
Harmittaa lukea täällä teidän kokemuksia, että NIIN paljon reissaajaa häviää!!! Miksi ihmiset ottavat ne sitten ollenkaan pois? Mitä he niillä tekee?

japajaa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 06.11.2012 11:07

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja japajaa » Pe 30.05.2014 16:05

Kampfpinguin kirjoitti:Mikä on yleinen käytäntö reissaajien kanssa, kuinka kauan odotatte kunnes otatte yhteyttä kätköilijään jolla on TB/GC?
Harmittaa lukea täällä teidän kokemuksia, että NIIN paljon reissaajaa häviää!!! Miksi ihmiset ottavat ne sitten ollenkaan pois? Mitä he niillä tekee?
Kerran kun reissaaja oli maannut pari kuukautta saman henkilön hallussa, niin silloin asiasta mainitsin.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 30.05.2014 16:20

Kampfpinguin kirjoitti:Miksi ihmiset ottavat ne sitten ollenkaan pois? Mitä he niillä tekee?
Jotkut henkilöt ilmeisesti keräilevät näitä.
Mutta eiköhän suurimmassa osassa tapauksia kyse ole vain välinpitämättömyydestä.
Otanpa tuosta nyt ton mukaan ja pistän eteenpäin mutta sitten se unohdetaan tai hukataan jne.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 30.05.2014 17:20

Minun Vingeri the Walker kulkija katosi A flamboyant surprise kätköön Grenadalle vuosi sitten eikä siitä ole kuulunut kuin sen verran että se ei enää sijaitse tuossa kätkössä.

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Jusu » Pe 30.05.2014 17:23

Kampfpinguin kirjoitti:Mikä on yleinen käytäntö reissaajien kanssa, kuinka kauan odotatte kunnes otatte yhteyttä kätköilijään jolla on TB/GC?
Kyllä kai jo 2-3 viikon kuluttua voisi ruveta kyselemään. Ainakin jos huomaa reissaajan poimimisen jälkeen kätköilijän käyneen sen kokoisilla kätköillä, joihin sen olisi voinut pudottaa.
Kampfpinguin kirjoitti:Harmittaa lukea täällä teidän kokemuksia, että NIIN paljon reissaajaa häviää!!! Miksi ihmiset ottavat ne sitten ollenkaan pois? Mitä he niillä tekee?
Kai jotkut sitten haluavat keräillä niitä vaikka epärehellisesti. Kolikoita ainakin. Ja tosiaan ihan huolimaattomuudesta johtuen voivat jäädä johonkin.

Oma TB:ni 8850 katosi Saksassa loppuvuodesta 2011. Helmikuussa 2014 tuli iloinen viesti, kun Josvstaalduinen oli logannut sen nähdyksi. Minä sitten kyselemään, että voisikohan hän jotenkin auttaa bugia pääsemään takaisin kiertoon. Vastaukseksi tuli sekava viesti, että hän on syöttänyt väärän tracking coden, ja että kyseessä piti olla hollantilanen matkapuhelin-TB. :? :lol: Omassa TB:ssäni siis oli puhelimen näköinen avaimenperä, kuten tuolta TB:n sivulta näkyy.

Huhtikuussa p0cy loggaa bugin nähdyksi. Taas tiedustelen, samalla epäillen, ettei kaveri ole sitä oikeasti nähnyt. Vastaukseksi p0cy loggaa sen toiseen kertaan nähdyksi! Huomaan, että nämä kaksi kaverusta ovat kumpikin loganneet valtavan määrän TB:eitä ja kolikoita samana päivänä, ei tosin keskenään samana päivänä. Suuri osa niistä on merkitty kadonneeksi. (Asia ei näy enää niin hyvin kuin tuoreeltaan.)

Kysymyshän on siitä, että eventeissä, tai muutoin, paperilla tai sähköisesti levitellään listoja reissaajien tracking codeista. Sillä ei ole pätkääkään väliä onko reissaajaa nähty, tai onko sitä enää edes olemassa. En ole nuuskinut tarkemmin miten niitä listoja kasataan. Jos reissaajan sivulla tai jossain loggauksessa olevassa kuvassa näkyy koodi, niin ilman muuta se päätyy listalle. Varmaan myös reissaajan oikeasti nähneet jakavat koodeja. Tuskin mistään koodien hakkeroinnista on kyse. Mutta en ymmärrä mitä järkeä on tuollaisessa epärehellisessä koodien keräilyssä. Kolikoista saa tietysti pitkän listan ikoneja. Eiks oo hienoo!

JL&MB
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 27.05.2014 13:46

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja JL&MB » La 31.05.2014 2:23

Kampfpinguin kirjoitti:Mikä on yleinen käytäntö reissaajien kanssa, kuinka kauan odotatte kunnes otatte yhteyttä kätköilijään jolla on TB/GC?
Enpä nyt muutaman viikon takia lähtisi huhuilemaan, mutta kun puoli vuotta on jumittanut ja lumet on aikoja sitten sulaneet niin viimeistään silloin. Yhden perään olen huhuillut ja hyvällä tuloksella.

Nytkin olen pantannut jonkin aikaa (liian kauan) yhtä kulkijaa kun sattui olemaan leposijoistaan kranttu yksilö enkä sitkeän kevätflunssan takia ole jaksanut haasteellisemmille kätköille raahautua.

Eino_Mies
Viestit: 47
Liittynyt: To 23.05.2013 18:37

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Eino_Mies » Su 01.06.2014 14:10

Laitoin viime syksynä liikkeelle kolme travel bugia. Näistä kaksi on vielä "hengissä", mutta yksi on ilmeisesti kadonnut. Se kierteli Etelä-Suomessa helmikuun lopulle asti, mutta näyttää olevan yhä merkittynä tradikäktöön Turun seudulla. Selasin kätkön tuoreita loggauksia ja siellä joku oli maininnut, että omistamaani TB:tä ei purkissa näkynyt. Yli kolme kuukautta on nyt siis vierähtänyt, joten pitäisikö jo merkata kulkija kadonneeksi? Vai miten noitten kanssa yleensä kannattaa menetellä?

Ri-ik-ka
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 02.08.2013 18:42

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Ri-ik-ka » Su 01.06.2014 15:38

Eino_Mies kirjoitti:Laitoin viime syksynä liikkeelle kolme travel bugia. Näistä kaksi on vielä "hengissä", mutta yksi on ilmeisesti kadonnut. Se kierteli Etelä-Suomessa helmikuun lopulle asti, mutta näyttää olevan yhä merkittynä tradikäktöön Turun seudulla. Selasin kätkön tuoreita loggauksia ja siellä joku oli maininnut, että omistamaani TB:tä ei purkissa näkynyt. Yli kolme kuukautta on nyt siis vierähtänyt, joten pitäisikö jo merkata kulkija kadonneeksi? Vai miten noitten kanssa yleensä kannattaa menetellä?

Mun tblle kävi noin. Katsoin edellisen kätkön loganneen ja laitoin viestiä hälle. Tb olikin unohtunut logata pois kätköstä ja mun viestin jälkeen ottaja loggasi sen asianmukaisesti.
Eksyminen on hyvä harrastus.

mayachi
Viestit: 10
Liittynyt: To 17.07.2014 21:27

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja mayachi » Ma 21.07.2014 20:34

Sanokaapas olisiko ideoita vielä "kadonneiden" reissaajien löytämiseksi. Pari reissaajaa on kätköilijöiden huomassa, viimeiset loggaukset heillä toukokuulta. Olen pariin otteeseen lähettänyt heille postia ja pyytänyt laittamaan kulkijat liikkeelle mutta ilman yhteydenottoahan minä jäin. Olisiko vielä jotain muuta mitä voisin tehdä vai vaan luovuttaa ja merkata location unknown? Nähtävästi jo 3 reissaajaa pöllitty. Ei kiva, ei!

poppis
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja poppis » Ma 21.07.2014 21:01

Joskus sinnikkyydellä ja maltilla saa vipinää kulkijoiden hamstraajiin, joskus taas ei. Itse pommitin vaihtelevin väliajoin kulkijani Goldfinchin poiminutta kätköilijää ja lopulta hän sitten luovuttikin ;-) ja laittoi kulkijan liikkeelle (http://coord.info/TB2JTKH). Toinen reissarini katosi ja löytyi, mutta ei lukuisista sähköpostimuikkareista huolimatta ole enää tippunut mihinkään kätköön (http://coord.info/TB2JTJ5).

Olen tullut siihen lopputulokseen, että sinnikkyydellä kulkijat saa liikkeelle, jos kätköilijä on "tunnollinen", epärehellisiin ei auta mitkään toimet. :twisted:

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja LQ » Ma 21.07.2014 21:14

Jos kulkija on kätkössä missä se todellisuudessa ei ole, niin kannattaa toki muutaman viikon jälkeen siirtää unknowniin, mutta jos kulkija netin mukaan on kätköilijällä x, niin sen kadonneeksi merkkaaminen saattaa vain edesauttaa että se katoaa lopullisesti, koska JOS kätköilijä sen kuitenkin joskus vie johonkin purkkiin, niin eihänhän sitä sit enää netissä saa tiputettua.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 21.07.2014 22:02

LQ kirjoitti:Jos kulkija on kätkössä missä se todellisuudessa ei ole, niin kannattaa toki muutaman viikon jälkeen siirtää unknowniin, mutta jos kulkija netin mukaan on kätköilijällä x, niin sen kadonneeksi merkkaaminen saattaa vain edesauttaa että se katoaa lopullisesti, koska JOS kätköilijä sen kuitenkin joskus vie johonkin purkkiin, niin eihänhän sitä sit enää netissä saa tiputettua.
Käsittääkseni tuntemattomaan sijaintiin merkatun kulkijan saa grabattua tai ainakin merkattua viimeiseen tunnettuun sijaintiin ja sen jälkeen grabattua. Sitten sen voi pudottaa jälleen sinne mihin halutaan.

Ikävä totuus on kuitenkin se, että kaikki kulkijat katoavat. Milloin, se on vain ajan kysymys. Siksi en enää hanki omia travel tageja ja nekin harvat kolikot jotka omistan, pysyvät kotona laatikossa muistoina. Matkamittarina voin toki käyttää kolikkoa tai auton ikkunassa olevaa koodilappua mutta siinäpä tuo kulkevaisten liikuttelu onkin. Eikä tuo matkamittarikaan ole kovin tarkka johtuen loggaustapojen vaihtelusta johtuvasta Groundspeakin bugista ja kätköjen löytöjärjestyksen muuttumisesta logien editoinnin yhteydessä.

Kätköissä näkemäni matkalaiset jätän yleensä paikalleen ja loggaamatta. Poikkeuksia tietysti tulee satunnaisesti eri syistä.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 21.07.2014 22:03

LQ kirjoitti:Jos kulkija on kätkössä missä se todellisuudessa ei ole, niin kannattaa toki muutaman viikon jälkeen siirtää unknowniin, mutta jos kulkija netin mukaan on kätköilijällä x, niin sen kadonneeksi merkkaaminen saattaa vain edesauttaa että se katoaa lopullisesti, koska JOS kätköilijä sen kuitenkin joskus vie johonkin purkkiin, niin eihänhän sitä sit enää netissä saa tiputettua.
Käsittääkseni tuntemattomaan sijaintiin merkatun kulkijan saa grabattua tai ainakin merkattua viimeiseen tunnettuun sijaintiin ja sen jälkeen grabattua. Sitten sen voi pudottaa jälleen sinne mihin halutaan.

Ikävä totuus on kuitenkin se, että kaikki kulkijat katoavat. Milloin, se on vain ajan kysymys. Siksi en enää hanki omia travel tageja ja nekin harvat kolikot jotka omistan, pysyvät kotona laatikossa muistoina. Matkamittarina voin toki käyttää kolikkoa tai auton ikkunassa olevaa koodilappua mutta siinäpä tuo kulkevaisten liikuttelu onkin. Eikä tuo matkamittarikaan ole kovin tarkka johtuen loggaustapojen vaihtelusta johtuvasta Groundspeakin bugista ja kätköjen löytöjärjestyksen muuttumisesta logien editoinnin yhteydessä.

Kätköissä näkemäni matkalaiset jätän yleensä paikalleen ja loggaamatta. Poikkeuksia tietysti tulee satunnaisesti eri syistä.

Avatar
RiksuS
Viestit: 5
Liittynyt: La 19.07.2014 16:16

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja RiksuS » Ma 21.07.2014 23:25

Laitan nyt kummasteluni tähän ketjuun kun en tohdi uuttakaan aloittaa.

Oma harrastukseni on ihan alkutekijöissään, joten yhtään sellaista virallista matkalaista en ole vielä itse nähnyt (muutaman kirjasin Haksulandiassa, mutta olivat sinne "telakoitu"). Näitä lähialueen purkkeja kun olen kolunnut, tein havainnon että yksi nimimerkki (kohtuu alkuvaiheessa harrastustaan hänkin) on raahannut purkista toiseen montaa eri lähialueen kulkijaa. En nyt ole varma onko hän (vai minä) käsittänyt kulkijoiden konseptin väärin vai mikä itu siinä on, että sama nimimerkki kuskaa isoa läjää matkalaisia purkista toiseen, loggaa purkkiin tiputetuksi ja vie ne kuitenkin mennessään. Hänen jälkeensä siis ei kukaan ole löytänyt kulkijoita purkista, eli nähtävästi hän ei jätä niitä toisten löydettäväksi, eikä loggaa että olisi vienyt ne pois. Kyseiset matkalaiset ovat siis kaikki jonkun muun liikkeelle laittamia, ei kätköilijän omia.

Olen siis käynyt fyysisesti parilla purkilla matkaajan bongaamisen toivossa sekä etsiskellyt lähialueelta sellaista purkkia jossa matkalainen olisi vielä loggausten mukaankin, mutta tämän törmään toistuvasti tämän saman henkilön "jättämiin" matkaajiin ja hänen jälkeensä tulleiden lokitietoon joka kertoo, ettei purkissa ollut mitään. En nyt millään viitsisi vasta alle 25 kätköä kolunneena alkaa tätä enempää stalkkaamaan toista aloittelijaa, saatika häntä ojentamaan, eikä oikein tunnu hyvältä alkaa täällä julkisesti nimimerkkiäkään huutamaan kun uskoisin, että kyse on vilpittömästi tietämättömyydestä. Enkä tosiaan ole ihan satavarma että onko kaikki hänellä käyneet matkalaiset samanlaisia, mutta nyt taisi tulla vastaan jo kolmas, jota sama nimimerkki on roudannut kätköstä toiselle eikä viimeisessä matkaajan tiedoissa olevassa purkissa olekaan kulkijaa (oman havainnon ja toisten loggausten perusteella), vaikka loki niin näyttääkin. Jos joku pidempään harrastanut mielii tutkia asiaa, voisin vaikka yksityisesti antaa ko. nimimerkin vai mikä olisi paras tapa toimia.

Osa kulkijoista on ulkolaista alkuperää, eikä tuo lontoo suju ihan niin mallikkaasti (ainakaan tämän käkköilyn sanaston osalta) että tohtisin ihan jokaiselle omistajallekaan laittaa viestiä. :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”