Tarkka selvitys miten teen kätkön

Apua kätköihin liittyen
TravelCosmos66
Viestit: 6
Liittynyt: La 21.04.2012 23:49

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja TravelCosmos66 » Su 22.04.2012 10:46

Tervehdys kaikille...

Tätäkin palstaa muutaman kuukauden aika aktiivisesti lukeneena, tarvi tätä topiccia varten oikein rekisteröityä että saa sanottua painavan mielipiteensä. Minusta tässä ketjussa kiteytyy "vanhojen" kätköilijöiden masentavuus kaikenkaikkiaan loistavasti. Itse olen varmaan niitä kaikkien halveksumia geokätköilijöitä, koska minä tein ensimmäisen kätköni ennen kuin olin etsinyt ensimmäistäkään. Aivan, luit oikein. Olin ollut tietoinen harrastuksen olemassaolosta jo vuodesta 2008, mutta vasta hiukan ennen viime vuodenvaihdetta hankin gps-paikantimen muita harrastuksiani varten, ja sitten nopeasti rupesin miettimään tätäkin harrastusta. Minulle alusta asti tuntui paljon mielekkäämmältä tavalta harrastaa tätä lajia, tekemällä itse hyviä kätköjä muille. Otin 3 viikon ajan selvää kätköistä pelkästään lukemalla tätä palstaa, ja kaikki mahdolliset suomenkieliset ohjeet ja .pdf tiedostot aiheesta. Ensimmäinen kätköni onkin saanut nyt kohta 5 kuukauden aikana lähes pelkästään positiivista palautetta. Vasta nyt ihan hiljattain se jästittiin ja siksi se on nyt toistaiseksi disablessa. Tämän asian innokkaimmat voivat käydä toteamassa GC.comissa. Kätköilen samalla nimimerkillä.

Minusta olisi ollut todella tylsää ja masentavaa saada tällaista palautetta itselleni hyvin tehdyistä kätköistäni, kun kerran ne kuitenkin ovat valtavirtaan nähden jopa hyviä kätköjä. Ja tuo väite on aivan täyttä puuta-heinää, että tarttis olla 100 kätköä tai enemmän löydettynä ennen kuin voi tehdä oman. Mä väitän, että jos ihminen oikeesti on aiheesta kiinnostunut, ja tolkuissaan oleva suomen kansalainen niin hyvän kätkön SAA tehtyä ilman yhtäkään löytyä jos vaan asiaan panostaa. Oikeaastaan ainoa hyöty mikä minulle on ollut nyt vasta myöhemmin muidenkin kätköjä etsineenä, että niistä olen saanut muutaman hyvän idean kiinnitystavoille yms. Mutta minä väitän että 100 mikrokätkön löytäminen jostain Turun keskustasta ei valmista ketään tekemään ensimmäistä kätköä. Sen sijaan asiaan paneutuminen riittää tekemään hyvän kätkön vaikka olisi 0 löytöä takana.

Ja siellä missä minä asustelen, 100 kätkön etsiminen olisinkin melkoista utopiaa. Olen nyt etsinyt kaikkien lähikuntienkin kätköt, eikä löytölistalla ole edes 30 kätköä :) jos pitäisi löytää 100 ennen omaa kätköä, mun pitäisi ajella 20000km suunnilleen pitkin seutuja täällä. Veikkaan että Teiltä arvon eliittiharrastajat, olisi jäänyt nämä 2 minunkin ihan laadukasta kätköä sitten pois etsintälistalta. Sekös teistä olisi hienoa? Tilanne varmaan on suurissa kaupungeissa eri, sieltä on hyvä huudella että "etsi 200 ennen kun teet oman, rölölöö!"

Ja pitää vielä tähän loppuun sanoa, että halveksun suunnattomasti Hukka1974 tapaasi käydä huutelemassa noiden kieltämättä huonojen kätköjen tekijöille asiattomia "elitistikommentteja" Se antaa sinusta todella ankean kuvan, koska et ilmeisesti ole edes käynyt kyseisiä kätköjä katsomassa? Kaveri kertoi että kätkö on huono niin sinunkin piti käydä haukkumassa pystyyn? Vaikea uskoa että olet aikuinen. Minä uskon vilpittömästi, että näiden kätköjen tekemisessä on ollut ihan vilpitön mieli, vähän on vaan ollut intoa liikaa ja ikää kenties liian vähän (?). Asiallinen kurinpalautus on ihan ok, mutta minusta todella naurettavaa "skenen" kannalta että täältä nelikymppiset äijät tulee haukkumaan joukolla :D

Ja mitä huonoihin kätköihin tulee, omassa vaatimattomassa löytömäärässäni ne pari huonointa kätköä, suorastaan surkeaa, olivat pari tuhatta löytäneiden tekemisiä, siitä voitte repiä huumoria.

En kaipaa tästä hommasta mitään vääntöä, siihen mulla ei riitä aika eikä kiinnostus, kunhan nyt heitin oman lusikkani tänne soppaan.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Su 22.04.2012 11:27

Jos kätköä Enabloidaan, Disabloidaan vuoron perään eikä tosiaakaan välitetä muuta kommentoida kuin yeah tms. niin kyllä varmasti saa kitkerää kommentointia pelkästään muiltakin kuin minulta. Itse en elitismiä harrasta mutta pakosti pistää silmään nykytrendi että roiskitaan vaan purkkeja sinne sun tänne ja sitten tällaista käy, valitettavan usein. Tosin sekin pitää paikkansa että pari tuhattakin purkkia tehneillä on surkeita purkkivirityksiä.
Kaveri kertoi että kätkö on huono niin sinunkin piti käydä haukkumassa pystyyn?
En ole mennyt kätkön laatua haukkumaan vaan moitin välinpitämätöntä tyyliä kuten alussa mainitsinkin. Olisi hyvä hieman edes selittää että miksi purkki hyllylle eikä vaan kommentoida että Yea.

Itse antaisin aloitteleville kätköilijöille neuvoksi että Hakekaa ensin useita eri kätkötyyppejä sekä kokoja ja katsokaa hieman että miten homma menee. Sitten sitä omaa purkkia suunnittelemaan.
Myöskin kannattaa huolella lukea tämä http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf :)
Liberate tuteme ex inferis

TuSaPiKu
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 02.11.2011 2:17

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja TuSaPiKu » Su 22.04.2012 11:45

Vaikka aika alkutaipaleella on meilläkin tämä kätköilyura, niin monenlaisia purkkitoteutuksia on tullut vastaan.
Tämä kyseinen Hukankin mainitse kätkö kuuluu kyllä niihin, joita ei toivoisi olevan. Mekin kävimme paikalla toteamassa, että purkkia ei siellä ole, eikä kyllä terrainiinkaan tai vihjeeseen sopivaa paikkaa 0-pisteessä. Paikka sinänsä on hieno ja kätköttämisen arvoinen.
Me olemme ensimmäistä kätköämme suunnitelleet jonkin aikaa, ja ei pidetä vieläkään kiirettä sen suhteen :) . Haluamme tehdä siitä hyvän ja sen vuoksi kaikki saamamme vinkit löydetyistä kätköistä on avuksi, myös ne huonot, jotta tietää, mitä ei missään tapauksessa kannata toteuttaa.

Avatar
kiero
Viestit: 216
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja kiero » Su 22.04.2012 13:15

Otin 3 viikon ajan selvää kätköistä pelkästään lukemalla tätä palstaa, ja kaikki mahdolliset suomenkieliset ohjeet ja .pdf tiedostot aiheesta.
Niin tätähän "eliittikätköilijät" yrittää jatkuvasti kaikille uusille saada kerrottua. Tutustukaa harrastukseen kunnolla ennenkuin teette ensimmäisen purkin. Miettikää millaisia purkkeja haluaisit hakea. Mutta kun suurin osa uusista ei näin tee, niin niitä 50 metrin heittoja ja margariinipurkkeja löytyy ikävän paljon. Hunttaajille nämä ovat vielä ikävämpiä kuin minulle joka huomaa uudet purkit vasta viikkojen päästä.
Mutta minä väitän että 100 mikrokätkön löytäminen jostain Turun keskustasta ei valmista ketään tekemään ensimmäistä kätköä. Sen sijaan asiaan paneutuminen riittää tekemään hyvän kätkön vaikka olisi 0 löytöä takana.
Minä taas väitän että se on mitä parhain otos urbaaneista mikroista jos sellaisia aikoo tehdä itse. Kuka sen parhaan purkin oikein määrittelee? Toinen tykkää hakea sata kätköä kerralla ja toinen yhden purkin viikossa jostain korvesta. Kummatkin on varmasti tyytyväisiä kun tehty kunnon kätkö.
Ja mitä huonoihin kätköihin tulee, omassa vaatimattomassa löytömäärässäni ne pari huonointa kätköä, suorastaan surkeaa, olivat pari tuhatta löytäneiden tekemisiä, siitä voitte repiä huumoria.
Huumoria tuosta tuskin saa mutta voihan sitä vaikka loggauksen yhteydessä mainita asiasta, tiedä vaikka ottaisi opiksi ja tekisi parempia purkkeja. Kritiikkiä saa varmasti laittaa loggaukseen mukaan ja siitä voi ottaa opiksi seuraavaa kätköä tehdessä. V*****t on asia erikseen.


Edittiä: typot
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Su 22.04.2012 13:52

TravelCosmos66 kirjoitti:Tervehdys kaikille...
... Ja tuo väite on aivan täyttä puuta-heinää, että tarttis olla 100 kätköä tai enemmän löydettynä ennen kuin voi tehdä oman. Mä väitän, että jos ihminen oikeesti on aiheesta kiinnostunut, ja tolkuissaan oleva suomen kansalainen niin hyvän kätkön SAA tehtyä ilman yhtäkään löytyä jos vaan asiaan panostaa. Oikeaastaan ainoa hyöty mikä minulle on ollut nyt vasta myöhemmin muidenkin kätköjä etsineenä, että niistä olen saanut muutaman hyvän idean kiinnitystavoille yms. .....
Hhmm.... Miten tämän kauniisti sanoisi, että olen vähän eri mieltä :D

Kuten olet jo huomannut, muutaman purkin etsinnän jälkeen olet löytänyt "erilaisia pyöriä", eikä sinun enää tarvi niiden osalta "keksiä pyörää uudelleen". Itse olen liikkunut pääsääntöisesti taajama-alueella, joten kommentointini liittyy enemmän rakennettuun infrastruktuuriin. Tässä ympäristössä harmittavan usein näkee toteutuksia, joissa purkki on piilotettu "toissijaiseen" paikkaan vaikka selkä paikka olisi alle 10 m päässä. Paikkaan jossa etsimisestä aiheutuu jälkiä, on näkösällä, muuten huonossa paikassa verrattuna esim. kulman takana olevaan selkeään piiloon. Uskoakseni näissä kätköissä on ongelman takana se, ettei kätköttäjä ole ehtinyt nähdä sitä toteutusta, joka olisi paremmin sopinut kyseiseen paikkaan. Eikä kätköttäjä ole huomannut keksiä sitä "pyörää uudelleen".

Mielestäni lajin kannalta olisi hyväksi, jos hyväksihavaittuja kätköpaikkoja ja kätkötystapoja kopioitaisiin surutta. Tämä vähentäisi geoeroosiota ja muita harrastuksen aiheuttamia häiriöitä. Tästä "rutiinikätköjen" standardoinnista huolimatta, minä uskon että kätkökirjo pysyy laajana. Aina on olemassa erityisiä paikkoja, jotka vaativat erityisiä ratkaisuja. Valitettavasti vain valinta "standardi kätkön" ja "special case" välillä vaatii vähän kokemusta.

Toki jos 50 Km säteellä kotipaikasta ei ole kuin 1 kätkö, jokainen kätkö tuohon lisää on pelkkää plussaa :D
TravelCosmos66 kirjoitti: ....
Ja mitä huonoihin kätköihin tulee, omassa vaatimattomassa löytömäärässäni ne pari huonointa kätköä, suorastaan surkeaa, olivat pari tuhatta löytäneiden tekemisiä, siitä voitte repiä huumoria.

Montako kätköä he olivat löytäneet, kun olivat tehneet kätköt?

Toinen harrastuksen alkuvaiheeseen kuuluva ominaispiirre on, että parin purkin löytämisen jälkeen kaikki omat ideat tuntuvat hienoilta. Tämän takia allekirjoittaneenkin kaikki kätköt on tehty alle 1000 löydöllä. Alussa taisi tulla perustettua kätkö jokaista uutta satalukua kohti. Tänä päivänä mielessä on pari paikkaa ja kolme toteutusta. Vaan en ole vielä saanut hierottua näistä toteutusta, jonka kehtaisi julkaista. Julkaisun jälkeen kun sitä epäonnistunutta viritystä ei enää saa pois, vaan sen kanssa vain on elettävä.

Itse olen joskus puoli tosissani toivonut, että kätkökuvauksissa olisi mukana kätköttäjän ikä ja löydettyjen kätköjen lukumäärä kätkön perustamisajankohtana. Auttaisi etsijää "virittäytymään" oikealle taajuudelle. Kun tahtoo noiden 10 v. vesseleiden maailma olla vähän eri näköinen kuin tällaisen 40 v. juntturan :D
TravelCosmos66 kirjoitti: En kaipaa tästä hommasta mitään vääntöä, siihen mulla ei riitä aika eikä kiinnostus, kunhan nyt heitin oman lusikkani tänne soppaan.
:mrgreen:
Selkee aloittelijan virhe .... jos ei vääntöä kaipaa, ei sitä lusikkaa pidä mihinkään soppaan heittää :lol:

Duskraiser
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 02.09.2011 23:15

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Duskraiser » Su 22.04.2012 14:37

TravelCosmos66 kirjoitti:Ja tuo väite on aivan täyttä puuta-heinää, että tarttis olla 100 kätköä tai enemmän löydettynä ennen kuin voi tehdä oman. Mä väitän, että jos ihminen oikeesti on aiheesta kiinnostunut, ja tolkuissaan oleva suomen kansalainen niin hyvän kätkön SAA tehtyä ilman yhtäkään löytyä jos vaan asiaan panostaa.
Sääntöihin varmaan löytyy poikkeuksia ja en väitä ettetkö osaisi tehdä hyvää kätköä. Todella usein vaan nuo vähäisellä löytömäärällä tehdyt kätköt on sellaisia, että ne on tosi kiireellä kasattu ja esimerkiksi naatteja ei ole vaivauduttu mittaamaan kuin tyyliin kerran kännykällä. Tästä syystä ne on parhammillaan sen 30 metriä (tai vieläkin enemmän) sivussa, ja sellaisia kätköjähän ei kukaan halua etsiä, mikä on tällä foorumilla tullut usein esiin. Se nyt ei olisi suuri vaiva mitata keskiarvotettuja naatteja ja tarkistaa esim karttapaikasta että onko naatit siellä päinkään (nimim. juuri ekan kätkönsä piilottanut). En väitä että oma kätköni olisi favouritepisteitä keräävä, mutta ainakin olen panostanut siihen että koordinaatit ovat tarkat, kätkökuvaukseen on panostettu ja kätkörasiakaan ei ole mikään margariinipurkki.

Itse olin perehdyin kanssa lajiin tarkasti ennen kuin ostin gepsin ja aloin varsinaisen tominnan. En silti olisi tehnyt ensimmäistä kätköäni todellakaan ihan heti. Nämä ensimmäiset 100 kätköä ovat olleet varsin hyödylliset, joiden avulla on tullut tutustuttua erilaisiin toteutuksiin. Eikä varmasti ole haittaa siitäkään, että osaa paremmin määrittää D/T-arvot, ja tietää mikä on olennaista tietoa, joka on syytä laittaa kätkökuvaukseen. Usein noissa uusien kätköilijöiden purkeissa se kätkökuvaus on sen yhden rivin pituinen kun senkään laatimiseen ei viitsitä panostaa.

Periaatteessa voisin olla samaa mieltä kanssasi, että hyvän kätkön voi tehdä ilman löytöjä tai pienellä löytömäärässä. Käytännössä se vaan useinkin on niin, että aiheeseen ei todellakaan ole perehdytty tarpeeksi ja purkkien laadussa ei ole kehumista. Tämän vuoksi tuo nyrkkisääntö 100 löydetystä on varsin hyödyllinen.
TravelCosmos66 kirjoitti: Ja pitää vielä tähän loppuun sanoa, että halveksun suunnattomasti Hukka1974 tapaasi käydä huutelemassa noiden kieltämättä huonojen kätköjen tekijöille asiattomia "elitistikommentteja" Se antaa sinusta todella ankean kuvan, koska et ilmeisesti ole edes käynyt kyseisiä kätköjä katsomassa?
Ilmeisesti et sitten kuitenkaan ole perehtynyt asiaan tarpeeksi, sillä jokainen vähänkään enemmän harrastanut näkee jo noista logeista selvästi mitä Hukka1974 tuossa kritisoi. Kukaan ei ole kätköä yrityksistä huolimatta löytänyt, että hyvin todennäköisesti ne naatit heittää vähintään sen 30 metriä tai kuten noista disabloinneista voi päätellä, että lieneekö koko kätköä edes olemassa.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 22.04.2012 14:50

kiero kirjoitti:
Otin 3 viikon ajan selvää kätköistä pelkästään lukemalla tätä palstaa, ja kaikki mahdolliset suomenkieliset ohjeet ja .pdf tiedostot aiheesta.
Niin tätähän "eliittikätköilijät" yrittää jatkuvasti kaikille uusille saada kerrottua. Tutustukaa harrastukseen kunnolla ennenkuin teette ensimmäisen purkin. Miettikää millaisia purkkeja haluaisit hakea. Mutta kun suurin osa uusista ei näin tee, niin niitä 50 metrin heittoja ja margariinipurkkeja löytyy ikävän paljon. Hunttaajille nämä ovat vielä ikävämpiä kuin minulle joka huomaa uudet purkit vasta viikkojen päästä.
Vaikka lukemalla saa selville suurimmat sudenkuopat, niin kätköilemällä huomaa erilaisia ratkaisumalleja.
kiero kirjoitti:
Mutta minä väitän että 100 mikrokätkön löytäminen jostain Turun keskustasta ei valmista ketään tekemään ensimmäistä kätköä. Sen sijaan asiaan paneutuminen riittää tekemään hyvän kätkön vaikka olisi 0 löytöä takana.
Minä taas väitän että se on mitä parhain otos urbaaneista mikroista jos sellaisia aikoo tehdä itse. Kuka sen parhaan purkin oikein määrittelee? Toinen tykkää hakea sata kätköä kerralla ja toinen yhden purkin viikossa jostain korvesta. Kummatkin on varmasti tyytyväisiä kun tehty kunnon kätkö.
Tottahan lainattu väittää, että lukemalla saa parempia aikaan, kun kätköilemällä, koska hänellä ei ole vertailupohjaa.

Tästä olen Kiero:n kanssa samaa mieltä, että otos on hyvä Turun keskustassa. On hyviä ja ei niin hyviä.

Itsekin Turun keskustaa kätköttäneenä tunsin kalikan kalahtaneen ja silloinhan täytyy kommentoida. Toimivan urbaanin tradin tekeminen on paljon vaikeampaa, kuin purkin heittäminen metsään, kiven alle. Molemmista on kokemusta.
kiero kirjoitti:
Ja mitä huonoihin kätköihin tulee, omassa vaatimattomassa löytömäärässäni ne pari huonointa kätköä, suorastaan surkeaa, olivat pari tuhatta löytäneiden tekemisiä, siitä voitte repiä huumoria.
Huumoria tuosta tuskin saa mutta voihan sitä vaikka loggauksen yhteydessä mainita asiasta, tiedä vaikka ottaisi opiksi ja tekisi parempia purkkeja. Kritiikkiä saa varmasti laittaa loggaukseen mukaan ja siitä voi ottaa opiksi seuraavaa kätköä tehdessä. V*****t on asia erikseen.


Edittiä: typot
Ei se löytö- tai edes tekomäärä takaa hyviä purkkeja. Sen olen huomannut omalta kohdaltani. Itse aloitin kätköttämisen vaikka vasta reilu 500 löytöä oli takana. Ensimmäinen kätkö on edelleen löydettävissä ja vaikka paikka tai oikeastaan paikalla haiseekin, niin ei se huonoin ole.

Ainakin omista purkista huomaan, että urbaaneja haetaan paljon enemmän. Tosin löytöjä purkeillani ei ole kuin 7800, joten ei siitä mitään hirveän tarkkaa analyysiä oi tehdä, mutta sellainen trendi ainakin maallikon silmään paistaisi.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 22.04.2012 15:42

wiljam.i kirjoitti:Mielestäni lajin kannalta olisi hyväksi, jos hyväksihavaittuja kätköpaikkoja ja kätkötystapoja kopioitaisiin surutta. Tämä vähentäisi geoeroosiota ja muita harrastuksen aiheuttamia häiriöitä. Tästä "rutiinikätköjen" standardoinnista huolimatta, minä uskon että kätkökirjo pysyy laajana. Aina on olemassa erityisiä paikkoja, jotka vaativat erityisiä ratkaisuja. Valitettavasti vain valinta "standardi kätkön" ja "special case" välillä vaatii vähän kokemusta.
Tämä ajatus on ristiriidassa kätköjen "pisteytyksen" kanssa. Standadi ratkaisu, joka on hyväksi havaittu, kestävä ja helposti löydettävissä, tahtoo helposti mennä sinne tusinaosastolle. Itse en koe tuota ongelmaksi, mutta havaitsen tuossa kuitenkin ristiriidan siinä miten asioiden katsotaan toimivan "lajin hyväksi". Ehkä ristiriita onkin vain siinä, että eri kätköilijät etsivät erilaisia asioita. Sadan purkin päivähaastetta suorittava kätköilijä kokee vaikeasti piilotetun, mutta kenties monta FP:tä saaneen kätkön lähinnä kiusantekona, koska se ei ollut liikennemerkissä eikä kiven alla ja DNF:n kirjaamiseen muistiin meni monta kallista sekuntia aikaa.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 221
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Ma 23.04.2012 1:08

Juu, ei se löytöjen määrä paljoa vaikuta. Musta tuntuu, että mitä kauemmin olen kätköillyt, sitä surkeampia purkkeja syydän julkaistavaksi. Olenkohan myös sokea noille naattien tarkkuuksille, kun mieluummin puhelimella otan uudelle purkille naatit.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 23.04.2012 9:25

Kekkiss kirjoitti:Juu, ei se löytöjen määrä paljoa vaikuta. Musta tuntuu, että mitä kauemmin olen kätköillyt, sitä surkeampia purkkeja syydän julkaistavaksi. Olenkohan myös sokea noille naattien tarkkuuksille, kun mieluummin puhelimella otan uudelle purkille naatit.
Ei sillä niin väliä vaikka ottaisitkin puhelimella naatit vaikka naapurikätkön vierestä. FTF-huntterit rakastavat pientä haastetta niin, että pysyy kliimaksi yllä pidempään ja jää purkki taatusti mieleen :lol: , riippumatta siitä löytyykö se edes lopulta. Mutta se on minusta huono juttu, että kätkön huolto hylätään heti julkaisun jälkeen ja vaikka kaikki kävijät raportoisivat vääristä koordinaateista, niin omistaja ei halua korjata niitä oikeiksi.

Muutama purkki on tullut löydettyä kentällä vain on-line yhteyden avulla, lukemalla kaikki löytyölogit, joissa sitten jossain on saatettu mainita ne koordinaatit, joista purkki löytyy. Tuollainen purkki pitäisi julkaista mysteerinä, jos siinä on tarkoituksellisesti väärät koordinaatit. Kaikilla ei tuota mahdollisuutta ole ja väärästä paikasta etsimiseen mene vain aikaa hukkaan.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 23.04.2012 9:56

kiero kirjoitti:Kritiikkiä saa varmasti laittaa loggaukseen mukaan ja siitä voi ottaa opiksi seuraavaa kätköä tehdessä.
Ei saa, jos haluaa olla kaikkien kaveri. Aina pitää kiitellä kiitoksen perään, ihannoida kätköä ja sen tekijää, jos toivoo ettei kukaan pahoita mieltään.
Vaikka tekijä ei pahoita mieltään, niin joku voi pahoittaa mielensä tekijän puolesta.
Kukka hattuun ja vain positiivisia asioita lokkaukseen, niin maailma pelastuu. :D <3

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja artomak » Ma 23.04.2012 10:41

arisoft kirjoitti: Ei sillä niin väliä vaikka ottaisitkin puhelimella naatit vaikka naapurikätkön vierestä.

Muutama purkki on tullut löydettyä kentällä vain on-line yhteyden avulla, lukemalla kaikki löytyölogit, joissa sitten jossain on saatettu mainita ne koordinaatit, joista purkki löytyy. Tuollainen purkki pitäisi julkaista mysteerinä, jos siinä on tarkoituksellisesti väärät koordinaatit. Kaikilla ei tuota mahdollisuutta ole ja väärästä paikasta etsimiseen mene vain aikaa hukkaan.
Kuva

Sitä vartenko tämä attribuutti onkin? :lol:
aina jotain hukassa

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 23.04.2012 10:44

artomak kirjoitti:
arisoft kirjoitti: Ei sillä niin väliä vaikka ottaisitkin puhelimella naatit vaikka naapurikätkön vierestä.

Muutama purkki on tullut löydettyä kentällä vain on-line yhteyden avulla, lukemalla kaikki löytyölogit, joissa sitten jossain on saatettu mainita ne koordinaatit, joista purkki löytyy. Tuollainen purkki pitäisi julkaista mysteerinä, jos siinä on tarkoituksellisesti väärät koordinaatit. Kaikilla ei tuota mahdollisuutta ole ja väärästä paikasta etsimiseen mene vain aikaa hukkaan.
Kuva

Sitä vartenko tämä attribuutti onkin? :lol:
Kilauta kaverille... :)

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 23.04.2012 13:45

arisoft kirjoitti:Tämä ajatus on ristiriidassa kätköjen "pisteytyksen" kanssa. Standardi ratkaisu, joka on hyväksi havaittu, kestävä ja helposti löydettävissä, tahtoo helposti mennä sinne tusinaosastolle.
Jossain tälläiset toteutukset tosiaan ovat "tusinaa". Onneksi. Omasta pienessä mielessäni pidän pääsääntöisesti juurikin näitä erikoiselle ja/tai hienolle paikalle sijoitettuja; kestäviä, kuivia, lähinnä jästeiltä piilotettuja ja jopa kynänä sisältäviä "tusina" purkkeja juurikin niinä kärkipään toteutuksina. Haluaisin kyllä myös nähdä kätköilijän joka ei mieluummin etsisi sitä kestävää, kuivaa ja reilun kokoista "tusina"purkkia mieluummin kuin virtsassa uivaa poretuubia. Asteikon päiden välistä saattaa löytyä myös muunlaisia toteutuksia. Toisaalta samainen pieni mieleni lienee rikki kun kätköilyyn ajaa muut asiat kuin ne purkit. Purkkeja löytyy esimerkiksi paikallisen marketin hyllyiltä ilman että tarvitsee mennä sateiseen metsään keskellä yötä.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että löydettyjen kätköjen määrä ei korreloi tehtyjen kätköjen laatuun millään tavalla. Mielestäni siitä huolimatta uusien kätköilijöiden kannattaisi kuitenkin kokeilla ensin tehdä perus "tusina" purkki, mieluummin sinne hienoon paikkaan. Todennäköisesti moisen huoltaminen olisi huomattavasti helpompaa ja palautekin saattaa olla vähemmän kärkästä. Tällöin saisi arvokasta ihan ensikäden kokemusta siitä millaista kätkön ylläpitäminen on ja mitä se saattaa vaatia. Hyvän kätkön tekeminen ei ole mitään rakettitiedettä ja se kyllä onnistuu keneltä tahansa kaduntallaajalta ilman suurempia ongelmia. Nollakokemuksella on kuitenkin huomattavasti helpompi saada aikaiseksi hyvä "tusina" purkki kuin keksiä kokonaan uusi pyörä.

Jokaisella kätköilijällä on myös aivan varmasti omat mieltymyksensä ja mielipiteensä. Varsinkin nyt kun kätköilijöiden määrä on suorastaan räjähtänyt viimeisten vuosien aikana, on selvää että myös kätköilijöiden mielipiteet jakautuvat selkeästi suuremmalle alalle. "Silloin joskus" kätköily oli mielestäni selkeämmin niiden uusien paikkojen etsimistä. Nyt etsitään kätköjä ja rikotaan rajoja (tai putkia). Todennäköisesti joku on eri mieltä. Toisaalta myös alueellisia eroja on paljon, se mikä itäisessä Suomessa on selkeä small onkin pääkaupunkiseudulla jo hyvän matkaa regu. Kuulemma ;)

Lienee kuitenkin joitakin kätköilijöiden keskuudessa universaaleja mielipiteitä siitä mistä hyvät kätköt on tehty. Ensimmäisenä lienee Idea, joka löytyy Geocaching.comin ohjenuoristakin ensimmäisenä:
"When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot." – briansnat
Toisena lienee se itse purkki. Koordinaatit kohdallaan, fiksu piilo ja purkin sisältö on kuiva, mieluummin vieläpä logikirjassa tilaa ja purkissa kynä. Jos nämä ehdot täyttyy niin hyvin menee. Sen sijaan jostain virtsaisesta kallionkolosta huumeneulojen seasta ongittu märkä poretuubi jonka ideana on "mun eka kätkö" ei juuri lämmitä mieltä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 23.04.2012 15:01

Se mikä ihmetyttää, on kynä.

Eikö kätköilijän minimivarustukseen sentään kuulu oma kynä?

Saattaapi sponsorin lahjoittamasta lyijäristä olla grafiitti poikki yms,

Olen ymmärtänyt, että: "Kätkössä ei ollut kynää.. Yhyhyy..", on pitkälti suomalainen juttu.

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja stebu » Ma 23.04.2012 15:22

arisoft kirjoitti:Muutama purkki on tullut löydettyä kentällä vain on-line yhteyden avulla, lukemalla kaikki löytyölogit, joissa sitten jossain on saatettu mainita ne koordinaatit, joista purkki löytyy. Tuollainen purkki pitäisi julkaista mysteerinä, jos siinä on tarkoituksellisesti väärät koordinaatit. Kaikilla ei tuota mahdollisuutta ole ja väärästä paikasta etsimiseen mene vain aikaa hukkaan.
Järkyttävintä näissä väärissä naateissa on geo-eroosio! Jos purkki on yli 20m nollapisteestä, niin usein se nollapisteen ympäristö on kuin kevyen KRH:n keskityksen jäljiltä. Tämän vuoksi omistajan tulisi päivittää kätkön naatit kentältä tulleen palautteen mukaisiksi, kaikilla ei ole on-line yhteyttä tai malttia sitä käyttää.
-stebu

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 23.04.2012 15:40

pailakka kirjoitti:"Silloin joskus" kätköily oli mielestäni selkeämmin niiden uusien paikkojen etsimistä.
Ehkä se joskus on ollut pelkästään tuota, mutta ovathan kaikki paikat, joissa et ole vielä käynyt, jotenkin uusia.

Omien ja muiden tekemien suosikkimerkintöjen perusteella minulla on sellainen tuntuma, että usein kokonaisuus ei ole se välttämättä merkittävin seikka vaan jokin yksittäinen asia saattaa nostaa kätkön löytäjän mielessä muita merkittävämmäksi. Jännä kätköpurkki muuten tylsässä metsässä tai mieleenpainuvan mysteerin mikro sillankaiteessa antaa herkemmin suosikkipisteitä kuin state of the art Xeonic kauniilla maisemapaikalla kiven alla, vaikka siellä olisi kaksikin kynää ja varalokivihko. Voitte miettiä asiaa näiden kahden esimerkkikätkön kautta:

http://coord.info/GC1RN5Y 264 löytäjää mutta vain 8 FP:tä.
http://coord.info/GC22QCF 184 löytäjää ja peräti 47 FP:tä.

Molemmilla on riittävästi kävijöitä tilastointia ajatellen, mutta onko toisessa jotain vikaa?

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 23.04.2012 16:25

arisoft kirjoitti:
Voitte miettiä asiaa näiden kahden esimerkkikätkön kautta:
http://coord.info/GC1RN5Y 264 löytäjää mutta vain 8 FP:tä.
http://coord.info/GC22QCF 184 löytäjää ja peräti 47 FP:tä.

Molemmilla on riittävästi kävijöitä tilastointia ajatellen, mutta onko toisessa jotain vikaa?
Mielenkiinoinen vastakkainasettelu.
Tutustuin kuvausten, kuvien ja karttojen perusteella parivaljakkoon täältä etäältä.
Semmoinen tunne tuli että Kunigattaren paikan haluaisin nähdä, mutta se toinen ..... no ehkä sinne me ei lähdetä.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 23.04.2012 17:26

arisoft kirjoitti:
pailakka kirjoitti:"Silloin joskus" kätköily oli mielestäni selkeämmin niiden uusien paikkojen etsimistä.
Ehkä se joskus on ollut pelkästään tuota, mutta ovathan kaikki paikat, joissa et ole vielä käynyt, jotenkin uusia.
Joo mun käpy, arvelin virheellisesti että homman ydin olisi ollut tuossa jo hallussa. Pitäisi siis lukea "niiden uusien hienojen/erikoisten/mielenkiintoisten paikkojen etsimistä".

rittak
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 27.09.2011 17:05

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja rittak » Pe 27.04.2012 14:12

:?: No ni! Nyt on alkanu pelottaan! Päätin odottaa sataa löytämääni kätköä ennenkuin teen omaa, vaikka polte on ollut koko ajan ( suurimmillaan varmaan 5:n löydetyn kätkön jälkeen ) Oman kunnan kätköt kaikki ja viiden naapurikunnankin on nyt haettu mutta epävarmuus vaan kasvaa noista teidän jutuistanne. Jos ensimmäisen kätköni koordinaatit ovatkin aivan persiillään, eli heittää jonkun mielestä 15 metriä. Olen useamman kerran käynyt suunnittelemissani paikoissa mittaamassa ja joka kerta tulos on hieman erilainen. Karttapaikan osoittama nuoli mielestäni sattuu kuitenkin aika hyvin kohdilleen mutta.....

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”