Terrainin oleellinen muutos

Apua kätköihin liittyen
Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 02.09.2012 8:36

Joudun muuttamaan yhden kätköni terrain luokitusta oleellisesti ylöspäin jästien vuoksi, mutta sijainti pysyisi kutakuinkin samana. Pitäisikö nykyinen kätkö arkistoida ja tehdä uusi vai pitäydynkö nykyisessä gc-koodissa?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 02.09.2012 8:45

koodi kirjoitti:Joudun muuttamaan yhden kätköni terrain luokitusta oleellisesti ylöspäin jästien vuoksi, mutta sijainti pysyisi kutakuinkin samana. Pitäisikö nykyinen kätkö arkistoida ja tehdä uusi vai pitäydynkö nykyisessä gc-koodissa?
Minä arkistoisin nykyisen ja tekisin uuden.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 02.09.2012 9:17

finnranger kirjoitti:Minä arkistoisin nykyisen ja tekisin uuden.
Näin sen myös itse mietin. Vaikeustason nosto samalla GC-koodilla ei olisi tasapuolista uusia loggaajia kohtaan.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Su 02.09.2012 9:29

koodi kirjoitti:
finnranger kirjoitti:Minä arkistoisin nykyisen ja tekisin uuden.
Näin sen myös itse mietin. Vaikeustason nosto samalla GC-koodilla ei olisi tasapuolista uusia loggaajia kohtaan.
Eikä uuden kätkön tekeminen vanhalle paikalle ole "tasapuolista" aiemmin paikalla käyneille, toki tämäkin on nähty ja koettu. Tasapuolisuuden nimissä, minä vain arkistoisin ja ottaisin virheestäni opiksi.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 02.09.2012 10:37

wiljam.i kirjoitti:Eikä uuden kätkön tekeminen vanhalle paikalle ole "tasapuolista" aiemmin paikalla käyneille, toki tämäkin on nähty ja koettu. Tasapuolisuuden nimissä, minä vain arkistoisin ja ottaisin virheestäni opiksi.
Eihän se loggaus sieltä arkistoidusta kätköstä ja löytötilastoista mihinkään katoa eli en ymmärrä, millä tavoin ei olisi tasapuolista? Päinvastoin, nythän olisi mahdollista saada toinen löytö "samaan kätköön". Virheistä toki yritetään oppia, mutta harrastuksen tavoitteena lienee kuitenkin saada lisää kätköjä haettaviksi, eikä arkistoitaviksi.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 02.09.2012 13:35

Onkos näistä paljonkin esimerkkejä, että kätköön tehdyn muutoksen vuoksi olisi vanha arkistoitu ja julkaistu heti samaan paikaan uusi kätkö? Itse en nyt muista yhtäkään.

Jos vaikka olisi kätkö saaressa, jonne menee silta ja sitten tuo silta menee rikki, niin pitäisikö arkistoida entinen kätkö ja luoda uusi T5 kätkö sen tilalle, jotta se "olisi tasapuolinen". Tässähän on tämä tasapuolisuus ainoa oleellinen argumentti koko muutokselle.

0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja 0skari » Su 02.09.2012 14:26

Onkos nuo T arvot tarkoitettu informatiivisiksi, vai tilastojen tekoa varten? Jos T muuttuu jostain syystä, lienee luonnollista siitä informoida muuttamalla sitä. :shock:

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 02.09.2012 14:48

arisoft kirjoitti:Onkos näistä paljonkin esimerkkejä, että kätköön tehdyn muutoksen vuoksi olisi vanha arkistoitu ja julkaistu heti samaan paikaan uusi kätkö? Itse en nyt muista yhtäkään.

Jos vaikka olisi kätkö saaressa, jonne menee silta ja sitten tuo silta menee rikki, niin pitäisikö arkistoida entinen kätkö ja luoda uusi T5 kätkö sen tilalle, jotta se "olisi tasapuolinen". Tässähän on tämä tasapuolisuus ainoa oleellinen argumentti koko muutokselle.
Palatakseni topicin aiheeseen, niin tarkoittaisiko tuo, että vaikka terrain muuttuu oleellisesti, niin samalla GC-koodilla mennään? En tosiaan tiedä onko näistä esimerkkejä ja siksi tiedustelinkin asiaa täällä.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Su 02.09.2012 15:09

koodi kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Onkos näistä paljonkin esimerkkejä, että kätköön tehdyn muutoksen vuoksi olisi vanha arkistoitu ja julkaistu heti samaan paikaan uusi kätkö? Itse en nyt muista yhtäkään.

Jos vaikka olisi kätkö saaressa, jonne menee silta ja sitten tuo silta menee rikki, niin pitäisikö arkistoida entinen kätkö ja luoda uusi T5 kätkö sen tilalle, jotta se "olisi tasapuolinen". Tässähän on tämä tasapuolisuus ainoa oleellinen argumentti koko muutokselle.
Palatakseni topicin aiheeseen, niin tarkoittaisiko tuo, että vaikka terrain muuttuu oleellisesti, niin samalla GC-koodilla mennään? En tosiaan tiedä onko näistä esimerkkejä ja siksi tiedustelinkin asiaa täällä.
Kyllä vaan samalla koodilla. Jotakin omaa kätköäni olen joutunut muuttamaan ja samalla T-arvo on reilusti muuttunut mutta ei ole tullut ongelmia. Tietysti nykyään, kun haetaan erilaisia yhdistelmiä noihin haasteisiin ja sitten joku kätkö muuttuukin jonnekkin suuntaan, on tästä joku huomautellut lokkauksissa.

Eli itse en kyllä arkistoisi ihan pienen tarpeen vuoksi kätköä ja en ole arkistoinutkaan vielä yhtään, vaikka joskus on kätkön seutu kirjaimellisesti jyrätty ja siihen vain on sitten purkki pitänyt uudestaan piilottaa.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja Geovius » Su 02.09.2012 15:34

Sama paikka, sama kätkö ja sama koodi

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 02.09.2012 15:41

finnranger kirjoitti:Minä arkistoisin nykyisen ja tekisin uuden.
Pek47ka kirjoitti:
koodi kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Onkos näistä paljonkin esimerkkejä, että kätköön tehdyn muutoksen vuoksi olisi vanha arkistoitu ja julkaistu heti samaan paikaan uusi kätkö? Itse en nyt muista yhtäkään.

Jos vaikka olisi kätkö saaressa, jonne menee silta ja sitten tuo silta menee rikki, niin pitäisikö arkistoida entinen kätkö ja luoda uusi T5 kätkö sen tilalle, jotta se "olisi tasapuolinen". Tässähän on tämä tasapuolisuus ainoa oleellinen argumentti koko muutokselle.
Palatakseni topicin aiheeseen, niin tarkoittaisiko tuo, että vaikka terrain muuttuu oleellisesti, niin samalla GC-koodilla mennään? En tosiaan tiedä onko näistä esimerkkejä ja siksi tiedustelinkin asiaa täällä.
Kyllä vaan samalla koodilla. Jotakin omaa kätköäni olen joutunut muuttamaan ja samalla T-arvo on reilusti muuttunut mutta ei ole tullut ongelmia. Tietysti nykyään, kun haetaan erilaisia yhdistelmiä noihin haasteisiin ja sitten joku kätkö muuttuukin jonnekkin suuntaan, on tästä joku huomautellut lokkauksissa.

Eli itse en kyllä arkistoisi ihan pienen tarpeen vuoksi kätköä ja en ole arkistoinutkaan vielä yhtään, vaikka joskus on kätkön seutu kirjaimellisesti jyrätty ja siihen vain on sitten purkki pitänyt uudestaan piilottaa.
Geovius kirjoitti:Sama paikka, sama kätkö ja sama koodi
Eli nyt on tullut yks mielipide arkistoinnin ja uuden gc-koodin puolesta ja kolme saman gc-koodin käytön puolesta.
Tuo arisoftin esimerkki on hieman erilainen kätkön tekijän näkökulmasta, kun siinä terrain muuttuu tekijästä riippumatta implisiitisesti ja
minun esimerkissäni tekijän toimesta eksplisiittisesti ja kätkökin siirtyy vielä hieman eri paikkaan.
Tilastojen kannalta voisi ollakin perusteltuakin tehdä uusi kätkö, mutta mennään tuon enemmistön kannattaman mielipiteen eli helpomman mukaan
ts. vaikka terrain ja paikka muuttuu, niin gc-koodi säilyy.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Su 02.09.2012 15:51

koodi kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Onkos näistä paljonkin esimerkkejä, että kätköön tehdyn muutoksen vuoksi olisi vanha arkistoitu ja julkaistu heti samaan paikaan uusi kätkö? Itse en nyt muista yhtäkään.

Jos vaikka olisi kätkö saaressa, jonne menee silta ja sitten tuo silta menee rikki, niin pitäisikö arkistoida entinen kätkö ja luoda uusi T5 kätkö sen tilalle, jotta se "olisi tasapuolinen". Tässähän on tämä tasapuolisuus ainoa oleellinen argumentti koko muutokselle.
Palatakseni topicin aiheeseen, niin tarkoittaisiko tuo, että vaikka terrain muuttuu oleellisesti, niin samalla GC-koodilla mennään? En tosiaan tiedä onko näistä esimerkkejä ja siksi tiedustelinkin asiaa täällä.
Lyhytesti ranskalaisilla viivoilla :twisted:

Sama Koodi, uusi terrain
- joku pahoittaa mielensä, kun toinen on saanut lokattua kätkön "helpolla"

Uusi koodi, uusi terrain
- saman kätkön haetuttaminen kahdesti täyttää simputuksen tunnusmerkistön. Joku siitäkin mielensä pahoittaa.

Kätkön arkistointi
- joku kätkön hakua suunnitellut (säästänyt lokkausta sopivalle päivälle) vetää herneet nenäänsä, ettei ehtinyt lokkaamaan ennen arkistointia.

Eli niin tai näin,
aina tuosta joku loukkaantuu ja kärsii. Tämän takia osa kätköilijöistä on sitä mieltä, ettei kovin nopeasti kätköilyn aloittamisen jälkeen pitäisi tehdä omia kätköjä. Noiden olemassa olevien muuttaminen/poistaminen kun ei ole aivan yksinkertaista.

Ehkä tässä kohtaa olisi hyvä tehdä myös root cause analyysi - miksi sitä terrainia pitäisi muuttaa ja poistaako terrain muutos ko. ongelman?
Jos root cause on jästit - en näe mitenne katoaisivat Terrainia muuttamalla? -> päädyin arkistointiin.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Su 02.09.2012 15:57

Muutaman kerran on tullut vastaan kätköjä, joissa T on ollut julkaisun aikoihin luokkaa T1,5-T2, mutta jostain syystä myöhemmin on tehty terrainspedeilyä ja vaihdettu jemma johonkin T4+ maastoon. Itseä tietysti terrainrajoitteisena harmittaa, kun on jäänyt sitten kätkö hakematta tuon vuoksi, josta kuitenkin olisi löydönkin saanut jos olisi ehtinyt aiemmin jemmalla käymään. Tietysti samalla tavalla jäisi se uudellakin koodilla julkaistu yliterraininen hakematta, mutta ehkä se kuitenkin vähemmän harmittaisi.

Toki toinen näkökulma on tilastot, varsinkin kun nykyisin on useitakin eri haasteita joissa täytellään D&T-yhdistelmiä tai vaikka kaikkia eri T-arvoja samalle päivälle. Tälläiset jälkikäteiset muutokset juuri sellaisella purkilla, joka on osa jonkun haasteen suoritusta, voi aiheuttaa, että yhtäkkiä ei haasteen ehdot olekaan täytetty, ainakaan selittelemättä.

Kyllä sellainen reilu terrainin muutos on myös muutos kätkön luonteeseen, joten mieluummin sitten vanha arkistoon ja uusi tilalle, jos toki olisi aina syytä etukäteen miettiä paikkaa perusteellisesti, ettei tällaiseen tulisi tarvetta.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 02.09.2012 17:18

Uskaltaakohan noita kätköjä enää piilottaa lainkaan..

Kaupunkikätköihin liittyy kyllä aina tuo jästimsen vaara.
Jos kupunkikätköstä aikoo tehdä jästivarman, niin se
täyisi sijoittaa omalle aidatulle tontille, jossa olisi
ympärivuorokautinen vartiointi ja kameravalvonta :wink:
Terrainluokituksen lisäyksellä voi ainakin satunnaisen jästin
aikeet tehdä tyhjiksi sijoittamalla kätkö riittävän korkealle.

Erämaakätköt ovat tässä mielessä paljon helpompia, mutta
kävijöitä niillä ei sitten ruuhkaksi asti kyllä ole. :)

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Su 02.09.2012 17:42

Jos paikka on kätkön arvoinen, niinkuin kai alkuperäinen idea kätköilyssä ja kätköjen piilotuksessa on ollut, niin silloin purkin säilyttäminen kai on hyvä. Tekeekö sen sitten terrainarvoa radikaalisti muuttamalla vai uudella GC-koodilla siitä ehkä taitaa tulla huutoäänestys täällä. Ehkä vanhan arkistointi ja uudella GC-koodilla saisi purkille etsittyä kokonaan uuden jästivapaamman paikan. Jos purkki on viety paikkaan vain, että saadaan purkki julkaistua, niin vie vaikka arkistoon, ottaa opikseen ja keksii uuden kaikin puolin paremman purkin...

Joka tapauksessa mielipiteitä saat suuntaan tai toiseen, jos täällä kyselet. Ja aina "pahoitat" jonkun mielen. Eikös purkin julkaisijalla ole oikeus omalle purkilleen tehdä mitä haluaa? Ei kai joku oleta, että julkaistut purkit pysyisivät ikuisesti haettavissa, vaikka tekijä yrittäisi ottaa kaikki asiat huomioon ja mielistellä kaikkia hakijoita? "Mun mielestä on epäreilua, että on niin vaikeita mysteereitä, etten saa purkkia haettua" tai "ei purkkeihin saa laittaa mitään ehtoja, joku (eli mä) pahoittaa mielensä"... :) :)

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 02.09.2012 17:59

Kukaan ei häviä mitään jos teet uuden kätkön. Kenenkään ei ole pakko hakea sitä. Kaikki voittavat kun kaikki saavat haettavakseen uuden kätkön.

Jos muutat terrainia niin jotkut häviävät kun jo haettu D/T-yhdistelmä muuttuu. Lisäksi toiset saavat haettua saman kätkön helpommalla kuin toiset, hieman epäreilua.

Miksi siis et tekisi uutta kätköä?

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja rixu » Su 02.09.2012 19:15

Itse en kyllä näe mitään järkeä arkistoida ja tehdä uutta. Kätkö on kätkö, ja se purkin paikka määrittelee sen arvot. Jos joku tekee haastekätköjä tai suorittaa niitä niin se on sitten näiden ongelma. Itsekin niitä toki olen suorittanut ja tehnyt mutta mielestäni moisten ei pidä aiheuttaa mitään tuollaista omituista arkistointipuuhastelua. Kätköilyn perusidea on kuitenkin että on kätköjä, ja nuo arvot kertovat sitten suoraan kätkön hakemiseen liittyvää vaikeutta. Se on ihan erikseen sitten haasteet sun muut ja niiden tekijöiden ja suorittajien murhe, se ei saa vaikuttaa tuohon peruskätköilyyn. Ei D/T -arvojen tarkoitus kuitenkaan ole mikään kisailu vaikka sitä niinkin käytetään, vaan nimenomaan kertoa olennaista tietoa kätkön sijainnista.

EDIT: Vielä sen verran että jos joku miettii haasteiden ehtoja niin niistä pääsee helpolla: GSAK käyttöön, my finds sinne joka viikko ja kopsaa tiedot omaan "löytökantaan" muodossa "lisää uudet, älä päivitä vanhoja" niin taatusti on aina arvot löytöhetkeä vastaavat siinä kannassa :) Ja sieltä voi sitten ajaa statistiikkaa ulos :P

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja pehku » Su 02.09.2012 22:15

Tietämättä topikin kätkön tilanteesta sen enempää, kannustaisin myös olemaan ajattelematta haastekätköjä tässä tapauksessa. Itse muuttaisin tähtiä, en GC-koodia. Haastekätköille soittaisin haitaria.

Koodin helppoja mysteerejä katsellessa en olisi ihan varma, onko ne tehty haettaviksi... No joo, oikeasti en vain osaa niitä ratkoa. Tai jos osaan niin purkkia en ainakaan löydä :D

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja 1jone » Su 02.09.2012 22:47

Ei kai tuo ole sen vaikeampi, kuin muokata selosteeseen lisäteksti terrainin vaihdosta ja päivämäärä muutoksesta.
Kaikki pysyy tyytyväisinä ja kätkö on edelleen haettavissa...vai höpötänkö omiani?
....juu juu, ja tietysti lisää kätköjä haettavaksi :lol:

exeli
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2008 6:33

Re: Terrainin oleellinen muutos

Viesti Kirjoittaja exeli » Ma 03.09.2012 6:36

rixu kirjoitti:Itse en kyllä näe mitään järkeä arkistoida ja tehdä uutta. Kätkö on kätkö, ja se purkin paikka määrittelee sen arvot. Jos joku tekee haastekätköjä tai suorittaa niitä niin se on sitten näiden ongelma. Itsekin niitä toki olen suorittanut ja tehnyt mutta mielestäni moisten ei pidä aiheuttaa mitään tuollaista omituista arkistointipuuhastelua. Kätköilyn perusidea on kuitenkin että on kätköjä, ja nuo arvot kertovat sitten suoraan kätkön hakemiseen liittyvää vaikeutta. Se on ihan erikseen sitten haasteet sun muut ja niiden tekijöiden ja suorittajien murhe, se ei saa vaikuttaa tuohon peruskätköilyyn. Ei D/T -arvojen tarkoitus kuitenkaan ole mikään kisailu vaikka sitä niinkin käytetään, vaan nimenomaan kertoa olennaista tietoa kätkön sijainnista.

EDIT: Vielä sen verran että jos joku miettii haasteiden ehtoja niin niistä pääsee helpolla: GSAK käyttöön, my finds sinne joka viikko ja kopsaa tiedot omaan "löytökantaan" muodossa "lisää uudet, älä päivitä vanhoja" niin taatusti on aina arvot löytöhetkeä vastaavat siinä kannassa :) Ja sieltä voi sitten ajaa statistiikkaa ulos :P
Paljon asiaa, ja ei voi olla kuin samaa mieltä. Sama paikka, sama koodi, uusi terrain - niin sen pitäisi olla ilman mitään sen kummempia säätöjä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”