Kätkön sijaan kepsi tarjosi MOB:ia navigoitavaksi?

Apua kätköihin liittyen
Jaana&Wimma
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.10.2013 20:19

Kätkön sijaan kepsi tarjosi MOB:ia navigoitavaksi?

Viesti Kirjoittaja Jaana&Wimma » Pe 15.11.2013 17:56

Taas kysellään tyhmiä (todennäköisesti) :)

Olin kätköstä n 3 m päässä kun kepsi sai ihan omia ideoita kätköilyyn.

Kysäisi jotta navigoidaanko MOB:iin vai olikohan se mies yli laidan? :roll: miettii kovin...

Tiedot kepsissä näytti reittipisteeltä nimeltä MOB, jossa oli tuo 'mies yli laidan' 'kuvauksena' ja melki samat naatit kun kätkössä.

Siis apua, mikä on tämä MOB? Olisiko tuo chirp-laite?

Niillehän kait voi aktivoida minkä nimen vain.

Minkäänlaista värkkiä en kuitenkaan löytänyt, en purkista enkä lähistöltä.

Nimim. Huuli pyöreenä vaihteeksi... :oops:

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kätkön sijaan kepsi tarjosi MOB:ia navigoitavaksi?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 15.11.2013 18:05

Mies yli laidan (englanniksi Man Over Board, MOB) on paikka (waypoint) joka syntyy kun painaa kepsistä MOB-nappulaa. Olet ilmeisesti painanut sellaista vahingossa.

Jaana&Wimma
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.10.2013 20:19

Re: Kätkön sijaan kepsi tarjosi MOB:ia navigoitavaksi?

Viesti Kirjoittaja Jaana&Wimma » Pe 15.11.2013 18:07

Hups, mistäköhän mä oon sen mahtanut saada aikaiseksi...

On varmaan kehitetty ihan tarpeeseen merkkaamaan (esim hätätilanteessa) paikkaa...

Kiitos :)

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Kätkön sijaan kepsi tarjosi MOB:ia navigoitavaksi?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ti 06.01.2015 3:16

Höh, mulle kävi tänään samoin. Mut ei minun gepsissä mitään mob-nappulaa liene.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkön sijaan kepsi tarjosi MOB:ia navigoitavaksi?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 06.01.2015 3:52

ReiKaa kirjoitti:Höh, mulle kävi tänään samoin. Mut ei minun gepsissä mitään mob-nappulaa liene.
Laitteesta riippuen MOB voi aktivoitua esim. jostain tietystä painikkeesta pidempään painamalla, jollain kosketusnäytön painikkeella taikka laitteesta riippuen voi olla myös mukautettavissa miten toiminto aktivoidaan.

Ominaisuus voi vahingossa helpostikin kytkeytyä (laitteesta riippuen) kun tuo on suunniteltu siihen että kun kaveri tipahtaa yli laidan saa nopeasti napsastua paikan missä se tapahtui.

Se perinteinen ohje eli "lue käyttöohje" on sinänsä kelpo neuvo, joskin laitteen mainitsemalla keskustelussa varmasti joku osaa kertoa oikean vipstaakin. Kuitenkin Garmineihin löytyy käyttöohjeet kattavasti sähköisessä muodossa kun menee tälle sivulle ja valitsee Käyttöohjeet -kohdan.

Sitten toki voi olla oikeat valinnat hakusessa mutta "Valitse markkina-alue: Polulla" ja "Valitse alaluokka: Käsilaitteet" antanee kohtuullisen hyvin vielä myynnissä olevista käsigepseistä listaa, ja "Valitse markkina-alue: Polulla" ja "Valitse alaluokka: Poistuneet mallit" taasen vanhemmista laitteista.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätkön sijaan kepsi tarjosi MOB:ia navigoitavaksi?

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 06.01.2015 5:34

Tuplapainallus Markkiin teki MOB:in ainakin ennen. Ja taisi laittaa vieläpä kohteeksi, jos haluaa "kaveria" pelastaa.

Edit: pitihän se kokeilla. FIND-nappia kun pitää pohjassa kyselee tehdäänkö MOB.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”