Bonus kätköt

Apua kätköihin liittyen
hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » Ma 01.09.2014 15:26

Onko tapana tehdä koko sarja kerralla, vai voiko bonuksen julkaista myöhemmin.
Tarkoitan tässä sitä että jo julkaistuun ja löydettyyn kätköön lisätään esim. koordinaatteja tms.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 01.09.2014 16:47

Olisihan se toivottavaa, että kaikki palaset olisiva löydettävissä alustalähtien jolloin ei tarvitsisi tehdä toista reissua purkille.
Mutta tokihan mikään ei estä tekemästä noin jälkikäteenkin.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 01.09.2014 17:38

Aika usein tapaa tapaa, jossa kätköä tehdessä käsketään ottamaan numero/kirjain talteen mahdollista myöhempää bonusta varten. Näitä voi sitten viljellä sitä mukaan kun purkkeja julkaisee, eikä kenenkään tarvitse käydä samalla purkilla kahdesti - paitsi jos hukkaa muistiinpanonsa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 01.09.2014 17:50

aku506 kirjoitti:Aika usein tapaa tapaa, jossa kätköä tehdessä käsketään ottamaan numero/kirjain talteen mahdollista myöhempää bonusta varten. Näitä voi sitten viljellä sitä mukaan kun purkkeja julkaisee, eikä kenenkään tarvitse käydä samalla purkilla kahdesti - paitsi jos hukkaa muistiinpanonsa.
- paitsi kun hukkaa muistiinpanonsa :roll:
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Cape Edge
Viestit: 19
Liittynyt: La 31.08.2013 9:09

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Cape Edge » Ma 16.03.2015 12:43

Olen tekemässä neliosaista mysteerisarjaa (3 yksittäistä mysseä + bonus). Mysteerit ovat d-arvoiltaan 2, 3 ja 4. Bonuskätkön osakoordinaatit kerätään näistä muista kätköistä. Terrainiltaan vaikein näistä mysteereistä on korkeintaan 3. Mikä siis bonuskätkön d-arvoksi? Neljä tähteä? Vai pitäisikö bonuskätkön d-arvo olla se mikä se olisi tradikätkönä? Vai onko sillä mitään väliä ylipäätään?

Bonuskätköjen D/T-arvoista on keskusteltu jossain muuallakin, mutta mitään lopullista vastausta ei tunnu löytyvän.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 16.03.2015 12:58

Cape Edge kirjoitti:Olen tekemässä neliosaista mysteerisarjaa (3 yksittäistä mysseä + bonus). Mysteerit ovat d-arvoiltaan 2, 3 ja 4. Bonuskätkön osakoordinaatit kerätään näistä muista kätköistä. Terrainiltaan vaikein näistä mysteereistä on korkeintaan 3. Mikä siis bonuskätkön d-arvoksi? Neljä tähteä? Vai pitäisikö bonuskätkön d-arvo olla se mikä se olisi tradikätkönä? Vai onko sillä mitään väliä ylipäätään?

Bonuskätköjen D/T-arvoista on keskusteltu jossain muuallakin, mutta mitään lopullista vastausta ei tunnu löytyvän.
Makuasia, molempia käytäntöjä näkee. Itse laitan bonus- ja mystipurkeilleni D/T:n tradiluokituksen mukaan ja maininnan tästä kuvaukseen (Sama mysti on yhdelle D6 ja toiselle 0.5).
Viimeksi muokannut Tervas, Ma 16.03.2015 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ma 16.03.2015 14:40

Vaikka itse bonuspurkin D/T olisi 1/1, mutta ainoa tapa saada sen naatit on ratkaista vaikkapa D4/T4 mysse, niin mielestäni bonuksen tähdet on myös vähintään D4/T4..

Tiimin kaksilahkeinen

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja sikajack » Ma 16.03.2015 18:19

Cape Edge kirjoitti:Olen tekemässä neliosaista mysteerisarjaa (3 yksittäistä mysseä + bonus). Mysteerit ovat d-arvoiltaan 2, 3 ja 4. Bonuskätkön osakoordinaatit kerätään näistä muista kätköistä. Terrainiltaan vaikein näistä mysteereistä on korkeintaan 3. Mikä siis bonuskätkön d-arvoksi?
Bonuksen D-, ja T-arvot, sekä attribuutit määritellään puhtaasti jemman itsensä mukaan. Jos siis jemmasi vaikeus on 1/1, se on silloin sitä täysin riippumatta siitä, mitä aikaisemmin on taytynyt tehdä. Sen enempää attribuutit kuin maasto- ja löytämisvaikeudenkaan arvot eivät kumuloidu, vaan ne vastaavat vain ja ainoastaan sitä kätköä johon ne kuuluvat.
//geonovice sikajack

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ma 16.03.2015 19:07

sikajack kirjoitti:
Cape Edge kirjoitti:Olen tekemässä neliosaista mysteerisarjaa (3 yksittäistä mysseä + bonus). Mysteerit ovat d-arvoiltaan 2, 3 ja 4. Bonuskätkön osakoordinaatit kerätään näistä muista kätköistä. Terrainiltaan vaikein näistä mysteereistä on korkeintaan 3. Mikä siis bonuskätkön d-arvoksi?
Bonuksen D-, ja T-arvot, sekä attribuutit määritellään puhtaasti jemman itsensä mukaan. Jos siis jemmasi vaikeus on 1/1, se on silloin sitä täysin riippumatta siitä, mitä aikaisemmin on taytynyt tehdä. Sen enempää attribuutit kuin maasto- ja löytämisvaikeudenkaan arvot eivät kumuloidu, vaan ne vastaavat vain ja ainoastaan sitä kätköä johon ne kuuluvat.
Jonkun tarvitsee varmaan sitten laittaa viestiä noille parille sadalle haasteen tekijälle, että pudottavat niiden T/D tähdet sinne 1-2 tuntumaan. Eipä ole ensimmäistäkään 5/5 tai 4,5/4,5 piiloa tullut vielä vastaan :roll:
Kuva

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ma 16.03.2015 20:55

Kulpakko kirjoitti:Vaikka itse bonuspurkin D/T olisi 1/1, mutta ainoa tapa saada sen naatit on ratkaista vaikkapa D4/T4 mysse, niin mielestäni bonuksen tähdet on myös vähintään D4/T4..
Vahvasti samaa mieltä.

Kuvauksessa voi sitten kertoa, millaisiksi piilottaja arvioi piilotusvaikeuden ja maaston vaativuuden arvot sitten, kun kätkön koordinaatit ovat selvillä. Tässä eräässä haastekätkössä on asia toteutettu varsin mallikkaasti ja havainnollisesti.

Ongelmahan juontaa siitä, että geocaching.comin sivustolle ei ole mahdollista antaa kaksia eri D- ja T-arvoja mysteereille, oli sitten kyseessä tavanomainen mysteerikätkö, mysteerinä julkaistava bonuskätkö tai mysteerinä julkaistava haastekätkö. Onhan tuota eri suunnilta pyydelty, valistuneemmat osannevat kertoa Sammakon viimeisimmän vastauksen.

Cape Edge
Viestit: 19
Liittynyt: La 31.08.2013 9:09

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Cape Edge » Ti 17.03.2015 13:10

Kulpakko kirjoitti:Vaikka itse bonuspurkin D/T olisi 1/1, mutta ainoa tapa saada sen naatit on ratkaista vaikkapa D4/T4 mysse, niin mielestäni bonuksen tähdet on myös vähintään D4/T4..

Tiimin kaksilahkeinen
Omasta mielestäni loogisin ratkaisu on se, että Bonuskätkön D-arvo määräytyy sarjan muiden kätköjen vaativuudesta, joita ilman ei koordinaatteja saa kasaan. T-arvo taasen on kätkön oma t-arvo. Miksi muiden kätköjen T-arvo vaikuttaisi bonuskätkön terrain-arvoon?

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ti 17.03.2015 13:17

Cape Edge kirjoitti:
Kulpakko kirjoitti:Vaikka itse bonuspurkin D/T olisi 1/1, mutta ainoa tapa saada sen naatit on ratkaista vaikkapa D4/T4 mysse, niin mielestäni bonuksen tähdet on myös vähintään D4/T4..

Tiimin kaksilahkeinen
Omasta mielestäni loogisin ratkaisu on se, että Bonuskätkön D-arvo määräytyy sarjan muiden kätköjen vaativuudesta, joita ilman ei koordinaatteja saa kasaan. T-arvo taasen on kätkön oma t-arvo. Miksi muiden kätköjen T-arvo vaikuttaisi bonuskätkön terrain-arvoon?
Tämä näkemys juontanee juurensa siitä, että bonuskätköä ei (periaatteessa) voi löytää ilman kiipeämistä siihen T5-puuhun, joka on yhdellä niistä bonukseen tarvittavista puista. Onhan se ihan loogista, että jos bonuksen tietojen kokoon haaliminen vaatii sen T5-kiipeilyn, on bonarin terrain myös sen mukainen. Voihan bonuksen toki brutettaa ja näin välttyä kovemmilta terraineilta... Mutta ei tästä valmista saa muuten kuin kysymällä tarkastajilta. Jos heillä ei virallista kantaa ole, saa kukin tehdä villin lännen tyyliin juuri niin kuin haluaa, mutta jos tarkastajilla on joku kanta, niin sitten mennään sen mukaan. Yksinkertaista. :D

Duskraiser
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 02.09.2011 23:15

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja Duskraiser » La 21.03.2015 18:05

Itse en näe mitään logikkaa kohdella bonuskätköä jotenkin erillisenä kätköistä, joiden hakemista bonukselle pääsy edellyttää. Tarkastellaan asiaa hypoteettisen ja kärjistetyn esimerkin kautta:

a, Kätköiljä tekee multikätkön, johon kuuluu 18 välipisteenä toimivaa purkkia sekä lopullinen kätkö. Loppukätkön löytäminen edellyttää kaikkien välipisteiden löytämistä. Osa välipisteiden purkeista on vaikeudeltaan 3 tai 2,5 ja kaikki purkit vähintään 1,5. Lisäksi osa vaatii kiipeilyä terrainarvon 5 mukaisesti, koska näitä välipisteitä ei voi saavuttaa ilman apuvälineitä, ja kaikki välipisteet ovat vähintään 1,5 terrainarvoltaan. Kuitenkin loppupisteen D/T-arvo on 1/1.

b, Kätköiljä tekee kätkösarjan, johon kuuluu 18 tradikätköä ja bonus. Bonuskätkön löytäminen edellyttää kaikkien sarjan kätköjen löytämistä. Osa sarjan purkeista on vaikeudeltaan 3 tai 2,5 ja kaikki purkit vähintään 1,5. Lisäksi osa vaatii kiipeilyä terrainarvon 5 mukaisesti, koska näitä kätköjä ei voi saavuttaa ilman apuvälineitä, ja kaikki välipisteet ovat vähintään 1,5 terrainarvoltaan. Kuitenkin bonuskätkön D/T-arvo on 1/1.

Itse en laittaisi a-kohdan multikätkölle D/T-arvoksi 1/1, joten en sitä laittaisi myöskään b-kohdan bonuskätkölle. Jos nyt jonkun mielestä molemmat on D/T-arvoltaan 1/1, niin voisin ymmärtää logiikan. Vaan laittaako oikeasti joku multille, jonka välipisteet vaativat apuvälineitä tms. arvoksi 1/1? Vähän vastaava olisi heittää helpolle tradille arvoksi 5/5 vain koska niin voi tehdä. Molemmissa tapaukissa lokit todennäköisesti täyttyisivät tähditystä koskevista kommenteista, multissa lokeja vaan saattaisi olla jonkun verran vähemmän. :D

Mutta jos joku tähdittäisi a-kohdan multin eri tavalla kuin b-kohdan bonuksen, en voi sitä ymmärtää, koska ainut ero esimerkkien välillä on se, että välipisteillä kohdassa b on oma GC-koodi. Samat etsinnät/kiipelyt tulee kuitenkin suorittaa päästäkseen bonuksen lokikirjaan käsiksi. Sillä, että b-kohdan tapauksessa löytömäärä kasvaa 19 kätköllä a-kohdan yhden sijaan en näe olevan mitään merkitystä asiaan. Myöskään se, että bonusnaatit saa halutessaan kaverilta ei vakuta asiaan. Myssetkään kun eivät ole loppupurkin arvoilla tähditetty, vaikka aina voi brutettaa tai pyytää naatit kaverilta (poikkeuksia löytyy, mutta nyt puhun ylivoimaisesta enemmistöstä). Ja saahan toki multinkin loppupisteen naatit suoraan kaverilta, jos välipisteet ei kiinnosta.

Kuten jomadaFIN totesikin (muussa tekstissä olen myös samoilla linjoilla hänen kanssaan), nykyisellä systeemillä jokainen tähdittää kätkönsä itse jos tarkastajat eivät tarkempaa ohjeistusta anna. Joku logiikka toiminnassa tulisi kuitenkin olla, että a- ja b-kohdan kätköjä ei tähditä sama henkilö eri tavalla (eri tekijöiden vuoksi hajontaa tietysti tulee).

V.Hunter
Viestit: 99
Liittynyt: Su 04.05.2014 7:35

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja V.Hunter » La 21.03.2015 18:44

Minä olen osittain sikajackin linjoilla. Minun mielestäni asia on selkeä. Bonuskätköhän on mysteerikätkö jonka naatit saadakseen kätköilijän on käytävä sarjan muilla purkeilla. Tällöin bonuskätkön D-arvo määräytyy sen mukaan miten helppo tai vaikea naatit on saada eli jos puhutaan esim. kiipeilykätkösarjasta, kasvattaa se nimenomaan bonuksen D-arvoa. Bonuksen terrainarvo puolestaan määräytyy puhtaasti vain bonuspurkin itsensä piilotuspaikan mukaan.

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Bonus kätköt

Viesti Kirjoittaja 1jone » La 21.03.2015 20:22

Easy5 sarjan D/T arvot ei muutu, vaikka kuinka olisi vääntöä mikä on oikein ja mikä väärin.
Kätkösarjan tekijänä pidätän oikeuden määrittää tähdityksen ihan itse.
Bonusputeli on D5/T5, ja pysyy. :twisted:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”