GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
Rannat
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 30.06.2010 22:55

GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja Rannat » To 05.07.2012 16:22

Nykyään kun Haksulla ei enää ole lupaa tarjota kaikkia Suomen kätköjä yhtenä nippuna niin haluaisin pitää Gsakkiin lataamiani kätkötietoja ajantasalla.
Eli kun olen tallentanut Haksun sivuilta kaikki Suomen kätköt (useassa palassa) ja ladannut ne Gsakkiin niin miten ylläpidän niitä.

Uudet kätköt, uudet hyllytetyt ja uudet arkistoidut onnistun helposti lisäämään yhdellä Haksukarttahaulla. Mutta miten saan Gsakkiin päivitettyä hyllyltä jälleen käyttöön otetut kätköt? Entä kätköt joiden perustietoihin on tullut muutoksia esim. koordinaatit, maasto, vaikeus ja koko? Haksukartan hakulomakkeelta en löytänyt valitaa josta voisi valita vain muuttuneet kätköt.

Onko kenelläkään tarjota hyviä neuvoja, kiitollisna otan ne vastaan.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja mandello » To 05.07.2012 18:08

Itse käytän viikottaiseksi määriteltyä gc.com'in pocket query'ä, johon haen kotikoordinaateista lähimmät 1000 kätköä, jotka on päivitetty kuluneen viikon aikana. "Päivitetty 7 päivän aikana"-attribuutilla tulevat uudet, arkistoidut, aktivoidut, löytömerkinnät, jne. Tämän lisäksi siirrän säännöllisesti gc.fi:stä ne kätköt, joihin olen tehnyt omia merkintöjä.

Koska asun pääkaupunkiseudulla, niin kyselyyn mahtuu muutokset noin 40 kilometrin säteeltä, vähän viikosta riippuen. Mikään ei estä ajastamasta useampaa kyselyä sijoittamalla kyselyjen keskipisteitä sopivasti kattamaan laajemman alueen. Mutta itselle on riittänyt että lisäkseni olen ajanut noin kuukausittain tietyn päivän jälkeen arkistoidut kätköt. Lähtiessäni hiukan kauemmaksi kätköilemään, niin ajan sitten sen alueen kyselyn, ottaen mukaan myös hyllytetyt. Ei täydellinen systeemi, mutta vähän sinne päin...

En ole keksinyt miten vastaavan haun (muuttuneet x päivän sisällä) voisi tehdä gc.fi-puolella.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 06.07.2012 8:55

Jos haluat olla 'aivan' ajan tasalla, niin lataa kaikki Suomen kätköt uudelleen, parintuhatta löytäneenä 20 PQ:ta riittää, sinulla 1-2 lisää.
Tämähän on tietysti viikon mittainen projekti, kun queryjä voi ladata vain 5 kpl päivässä.
Olen tätä harrastanut 3-4 kertaa vuodessa, ja joskus on listalle pompsahtanut kätkö, jota ei muuten ole tullut (syynä lie se, että "hidden" -päivämäärä osoittaa kauas menneisyyteen, uusien kätköjen haku ei tällöin pure).

Olen käyttänyt päivämäärärajoitettua hakua ehtoina:

1000 caches of
...
Any Container
That I haven't found + I don't own
....
Within Countries: Suomi ja Ahvenanmaa
...
Placed During
between January 01 2002 and [sinulle sopiva päivämäärä]

Tässä näppärä makro (PlacedPQ.gsk), jolla saat selville oikean päivämääräjaon.

(Muista myös ajaa "Database -> Purge Logs" jos GSAK alkaa hidastella liikaa)

***'
GSAK -tietokannassa jo olevien kätköjen tilanteen tarkistan näppärästi Geocaching.com access -> Status check -toiminnolla.
(Hieman hidasta puuhaa, joten ei kannata koko tietokantaa ajaa kerralla -ainakaan jos on kiire-, itse tarkistan 2200 kätköä keskipisteestäni jonka jälkeen lataan gepsiin 1950 kpl, marginaali on osoittautunut hyvin riittäväksi).
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja mandello » Pe 06.07.2012 10:05

Tervaksen lähestymistapa vaikuttaakin hyvältä.
Pieni lisäkysymys - mainitsit että ajat koko Suomen muutaman kerran vuodessa kyselyillä, mutta ilmeisesti sinulla on säännöllinen lähialueen kysely, jolla saat ne kätköt mitä GSAKissa ei vielä ole? Vai käytätkö GSAKin "Get geocaches"-toimintoa jollain Circular-aluemääritelmällä?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 06.07.2012 10:37

mandello kirjoitti:Tervaksen lähestymistapa vaikuttaakin hyvältä.
Pieni lisäkysymys - mainitsit että ajat koko Suomen muutaman kerran vuodessa kyselyillä, mutta ilmeisesti sinulla on säännöllinen lähialueen kysely, jolla saat ne kätköt mitä GSAKissa ei vielä ole? Vai käytätkö GSAKin "Get geocaches"-toimintoa jollain Circular-aluemääritelmällä?
No onhan mulla yllämainitun lisäksi pari pysyvää kyselyä, esim. 500 lähintä etsimätöntä, sekä 1000 lähintä kriteerillä "Updated in the last 7 days" (kuten sinullakin) ja noista päivämäärärajoitteisista pidän lähinnä nykyhetkeä olevan jatkuvasti päällä (Vaikka Haksuttimesta uusimmat tuleekin yleensä haettua).

Turhempia hakuja olen jo hävittänytkin koska GC.fi ja GSAKin suora linkki GC.comin palvelimelle ovat tehneet niistä tarpeettomia.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 06.07.2012 14:45

Tervas kirjoitti:Jos haluat olla 'aivan' ajan tasalla, niin lataa kaikki Suomen kätköt uudelleen, parintuhatta löytäneenä 20 PQ:ta riittää, sinulla 1-2 lisää.
Tämähän on tietysti viikon mittainen projekti, kun queryjä voi ladata vain 5 kpl päivässä.
...
Minä teen tuon mieluummin talletetuilla gc.fi -hauilla koska siinä on PQ vaihtoehtoon nähden useampikin etu. Ensinnäkin talletetut haut gc.fi:ssä haksuhärveli ystävällisesti ajaa automaattisesti kerran vuorokaudessa (tai useamminkin jos niin ruksaat) ja premier-sivun kautta saat koko nipun (mulla 14 fileä) ladattua kaikki peräkkäin eikä tarvi odotella viikkoa. Tätä harrastan 2-3 viikon välein. Lisäksi kotipesästä 2000 lähintä latailen useammin. Nuo talletetut poiminnat on jaettu noin 2000 kätkön nippuihin piilotuspäivän perusteella, joten kun kätköjä tulee koko ajan lisää niin viimeisintä failia kannattaa seurata milloin se kasvaa tohon kahteen tonniin ja tehdä sitten taas yksi uudempi poiminta.

Toisekseen jos on historiasta kiinnostunut, haksulta saat myös arkistoidut kätköt, niistäkin on joissain tilanteissa jotain kiinnostavaa.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 06.07.2012 15:14

Joo, kyllähän sitä pärjäisi nykyään vaikka ilman GSAKkia, mutta aloitin sillä pelailun vuonna kivi ja keppi eikä tällainen vanha raakki pääse tavoistaan 8)
Nythän Haksunaattori tarjoaa hyvin paljon samoja ominaisuuksia kuin linkkari, sekä toisen mokoman kaikkea muuta kivaa :D
Alunperin noita Suomihakupäivityksiä aloin harrastaa arkistoitujen purkkien ilmaisuun.
(Sittemmin käytin .FI:n lokiseurantaa ja nyt rääkkään geoveitsellä .COM:n APIa)
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 06.07.2012 17:16

Tervas kirjoitti:Joo, kyllähän sitä pärjäisi nykyään vaikka ilman GSAKkia, mutta aloitin sillä pelailun vuonna kivi ja keppi eikä tällainen vanha raakki pääse tavoistaan 8)
Nythän Haksunaattori tarjoaa hyvin paljon samoja ominaisuuksia kuin linkkari, sekä toisen mokoman kaikkea muuta kivaa :D
Alunperin noita Suomihakupäivityksiä aloin harrastaa arkistoitujen purkkien ilmaisuun.
(Sittemmin käytin .FI:n lokiseurantaa ja nyt rääkkään geoveitsellä .COM:n APIa)
Juu, siis GSAK:ia minäkin käytän, datan siihen vain saa helpoimmin haksulta. Kyllä GSAK:ssa olevasta datasta sitten kuitenkin saa vielä paljon enemmän irti, kun dataa voi pyöritellä ihan mitä ikinä mieleen juolahtaakin, mainio työkalu ja hintansa väärti.

Rannat
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 30.06.2010 22:55

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja Rannat » La 07.07.2012 0:19

Suuri kiitos kaikille avittaneille.

Neuvoistanne selvisi että Gsakkiin ladattuja kätkötietoja voi ylläpitää mutta ihan yksinkertaista se ei ole. Vaikka hölmöläisen hommalta kuulostaakin, taitaa tällainen satunnaista kätköilyä harrastava päästä helpommalla kun lataa aina kaikki kätköt uudelleen.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja rtl » La 07.07.2012 14:19

En tiedä onko tämä se mikä mielessä, mutta uusimmassa GSAKissa voi status updaten avulla tehdä arkisto/hyllytys statuksen muutokset koko tietokannalleen. Riippumatta siitä missä maassa kätköt ovat. Tämä kattaa siis hyllyltä käyttöön muunnokset, ja päinvastoin. Loggaustietoja tämä ei päivitä. Uusin versio mahdollistaa myös PQt. Tämä tietenkin vaatii premium jäsenyyden.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Ti 22.01.2013 21:36

Vähän ohi alkuperäisen kysymyksen ... mutta kätkötietojen ylläpitoon tämäkin :?

Satunnaisesta gsakin käyttäjästä näyttäisi vahvasti siltä, että geocache.fi:n korissa kulkee mukana itse muokatut koordinaatit. Tyypillisesti siis kyseessä mysteerien loppupisteet, jotka on merkattu Haksun kantaan.

Löytyykö gsak ohjemaan makroa, jotain muuta keinoa, jolla geocache.fi:stä tehdystä pocket querysta saisi nätisti kaikki omat merkinnät pois. Siis sekä koordinaatit, että muut muistiinpanot mitä aikojen saatossa on tullut kirjattua ylös?

t.w

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 23.01.2013 8:16

wiljam.i kirjoitti:Vähän ohi alkuperäisen kysymyksen ... mutta kätkötietojen ylläpitoon tämäkin :?

Satunnaisesta gsakin käyttäjästä näyttäisi vahvasti siltä, että geocache.fi:n korissa kulkee mukana itse muokatut koordinaatit. Tyypillisesti siis kyseessä mysteerien loppupisteet, jotka on merkattu Haksun kantaan.

Löytyykö gsak ohjemaan makroa, jotain muuta keinoa, jolla geocache.fi:stä tehdystä pocket querysta saisi nätisti kaikki omat merkinnät pois. Siis sekä koordinaatit, että muut muistiinpanot mitä aikojen saatossa on tullut kirjattua ylös?

t.w
Auttaisikohan "Geocaching.com access -> Refresh cache data"
Tarvitsee tietysti premioikeudet.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 02.02.2013 21:16

Mihin nykyään GSAKia tarvitaan? ... noin osapuilleen tuhatvuotta sitten sillä sai Suomen kaikki kätköt tungettua kerralla välineisiin ja kiitos Haksulle siitä!!!
Aika muuttui maanpäälle asumiseksi ja nyt voi elää mielestäni ilman GSAKia Haksun valmistamalla rottinkikorilla todella hyvin!

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja juhanili » La 02.02.2013 22:13

AFTM#4 kirjoitti:Mihin nykyään GSAKia tarvitaan? ... noin osapuilleen tuhatvuotta sitten sillä sai Suomen kaikki kätköt tungettua kerralla välineisiin ja kiitos Haksulle siitä!!!
Aika muuttui maanpäälle asumiseksi ja nyt voi elää mielestäni ilman GSAKia Haksun valmistamalla rottinkikorilla todella hyvin!
Kas, kätköjä on muuallakin kuin Suomessa. Ja paljon!

Prynde
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 31.07.2012 17:31
Paikkakunta: Turenki, Janakkala

Re: GSAK ja kätkötietojen ylläpito

Viesti Kirjoittaja Prynde » Su 03.02.2013 0:03

Itse ylläpidän ratkaistujen hakemattomien mysteerien ja vaiheessa olevien multien tietokantaa gsak:ssa. En toisaalta ole vielä oppinut kunnolla käyttämään gc.fi hakuja saati ylläpitämään ratkaistujen myssejen loppupisteitä siellä kun olen aloitellut kätköilyn silloin "vanhoina hyvinä? aikoina" jolloin gsak oli (käsittääkseni?) se juttu. Tämä toimii minulle, se ei liene pois muilta? Ymmärrän että on ihmisiä jotka ovat mielestään oikeissa jostain asiasta ja joiden mielestä muidenkin pitäisi toimia samalla tavalla mutta mikä kenellekin toimii parhaiten se heille suotakoon?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”