iPhone ja maastokartat

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
mjjk
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 27.08.2008 5:39

iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja mjjk » Su 10.03.2013 18:14

Androidia käyttänyt tähän asti ja siihen tuntuu löytyvän vaikka mitä sovelluksia joissa saa esim tämän nykyään vapaan MML kartta-aineisrton käyttöönsä. Eniten kai olen käyttänyt Oruxmapsia ja online karttoja. Nyt kun puhelimen uusiminen lähestyy niin on ruvennut vähän tuo iPhonekin kiinnostamaan kun tuo tietokonekalusto on nykyään omppu pohjaista. Miten tuohon on saatavissa ohjelmia jotka ymmärtävät maastonavigoinnin ja kotimaisen kartta-aineiston päälle? Paras olisi jos ohjelma ymmärtäisi tuon kapsin palvelimella olevan kartan päälle niin oma värkkääminen jäisi pois.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 10.03.2013 18:18

Yksi vaihtoehto olisi Karttaselain: www.karttaselain.fi

Se tosin ei ole ilmainen mutta kaikki ladatut MML maastokartat ja ilmakuvat saa pitää tilauksen päätyttyä ja sitä voi käyttää offline tilassa.

mjjk
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 27.08.2008 5:39

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja mjjk » Su 10.03.2013 19:03

Kiitos. Tuo olisi pitänyt muistaa kun joskus käytin androidissakin. Ei ole poissuljettu vaihtoehto tuo.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Su 10.03.2013 19:30

mjjk kirjoitti:Androidia käyttänyt tähän asti ja siihen tuntuu löytyvän vaikka mitä sovelluksia joissa saa esim tämän nykyään vapaan MML kartta-aineisrton käyttöönsä. Eniten kai olen käyttänyt Oruxmapsia ja online karttoja. Nyt kun puhelimen uusiminen lähestyy niin on ruvennut vähän tuo iPhonekin kiinnostamaan kun tuo tietokonekalusto on nykyään omppu pohjaista. Miten tuohon on saatavissa ohjelmia jotka ymmärtävät maastonavigoinnin ja kotimaisen kartta-aineiston päälle? Paras olisi jos ohjelma ymmärtäisi tuon kapsin palvelimella olevan kartan päälle niin oma värkkääminen jäisi pois.
Moi

Appstoressa on muutama karttasofta, joista "litet" ilmaisia. Itse katselin vajaa vuosi sitten offline karttoja ja siltä pohjalta nopea arvaus on, että omat karttapalvelimen käyttö vaatii jo "full" versiota ja pientä maksua tekijälle. Tässäkin kohtaa omenafarmari "opetuslapsineen" osaa rahastaa =)

Käyttämäni kätköilysofta tukee MML karttapohjaa, mutta ei navigoi maastossa. Jos löydät jonkun edullisen ja toimivan offline karttasofatan, minä olisin kiinnostunut =) (Nexus 7:n hävitin hyvin nopeasti - siinä testaamani viritys Garminin maastokartalla oli aika karu)

t.w

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Su 10.03.2013 21:20

Ainakin Geo Buckettiin voi hakea kapsin kartat.

Avatar
Zarni
Viestit: 162
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:10
Paikkakunta: Ristiina

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja Zarni » Su 10.03.2013 23:53

ViewRanger, softa on ilmainen ainakin Symbianille ja Androidille. Omppukaupasta löytyy iLuurille. Erittäin monipuolinen ja hyväksi havaittu softa! Geokätköilyssä tämä ei ole parhaimmillaan, koska ainakaan Symbian-versiossa ei ole minkäänlaista "lähestymiskuviota", ainoastaan metrilukema. En osaa sanoa, onko Android ja iPhone -versioita kehitetty tältä osin eteenpäin, Symbianiin ei ole enää tullut päivityksiä muutamaan vuoteen. Tosin eipä ole ollut tarvistakaan...

Rangerissa ei toimi omat kartat, mutta koko Suomi 1:50 000 mittakaavassa maksaa 60 puntaa, karttoja saa haluamaltaan alueelta myös 1:20 000 mittakaavassa. Näistä taisi pudota joku MML:n lisenssimaksu pois, koska kartat ovat halventuneet yli puolella sitten viimenäkemän.
Edellä olevan tekstin osittainenkin lainaaminen ilman asianomaisen lupaa on tekijänoikeudellisista syistä ehdottomasti kielletty!

sutta
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 23.02.2011 22:05

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja sutta » Ma 11.03.2013 9:37

jazzaplot kirjoitti:Ainakin Geo Buckettiin voi hakea kapsin kartat.
Hei!

Oliko tähän offline-mahdollisuus? Geobucket helpit mustcode.fi:ssä eivät kertoneet noista karttojen säädöistä.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ma 11.03.2013 11:17

Näyttää siltä, että offline-kartat pitää säveltää itse MOBACILLA tai TileMillillä. (niis softa kertoo...) En ainakaan itse löydä optiota, jolla saisi ladattua MML-tilet pysyvästi.

mapa78
Viestit: 23
Liittynyt: To 24.03.2011 8:51

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja mapa78 » Ma 11.03.2013 16:18

jazzaplot kirjoitti:Näyttää siltä, että offline-kartat pitää säveltää itse MOBACILLA tai TileMillillä. (niis softa kertoo...) En ainakaan itse löydä optiota, jolla saisi ladattua MML-tilet pysyvästi.
Jos haluat kartat pysyvästi, joudut tekemään kartan joko TileMillillä tai Mobacilla.

Ohjelma kyllä tallentaa max 10 0000 viimeisintä karttapalasta muistiin, joten ihan kohtuullisesti karttaa saa mukaan vain karttaa zoomailemalla sisään ja ulos.
Sieltä Settings -> map type -> custom url valinnan kautta voit ottaa käyttöön tuon MML:n kartan.

Tuommoisen lataushärpäkkeen teko joka tekis saman kuin tilemill tai mobac ottaa sen verran paljon aikaa että en ole vielä semmoista tehnyt Geo Buckettiin..

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ma 11.03.2013 20:41

Kiitos tekijän selvennyksestä :) Onnistun kuitenkin aina hukkamaan ladatut tilet. Jokin sellainen "Lukitse! Älä jyrää!" -napskuukkeli olisi itselle ihan riittävä.

mjjk
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 27.08.2008 5:39

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja mjjk » La 16.03.2013 14:26

Meni kyllä nyt niin tämä pähkäily etten löytänyt mieleisiäni ohjelmia tuohon iPhoneen joten Androidilla jatketaan edelleen.

mikko93
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 25.11.2013 13:36

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja mikko93 » Ke 27.11.2013 10:08

Moro!
Iphonelle saatavilla nyt Maastokartta niminen sovellus. Se tarjoaa koko Suomen maastokartat kertamaksulla ilman lisäkuluja. Olen siis sovelluksen kehittäjä ja toivoisinkin palautetta myös kätköilijöiden parista. Kommentteja?

maltsa
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 06.01.2014 20:49

Re: iPhone ja maastokartat

Viesti Kirjoittaja maltsa » Ti 07.01.2014 23:04

Miten saisi tuon maastokartta sovelluksen Geobucetissa toimimaan ?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”