Plussat ja miinukset Megasta

Team Purple Nurple
Viestit: 9
Liittynyt: To 30.09.2010 0:46

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Team Purple Nurple » Ti 16.08.2011 0:58

Järjestelyt sujuivat tosiaan moitteettomasti ja mukavaa oli! Aivan parhautta oli MegaMob, se oli mahtava kokemus!
Komppaamme Geoviuksen viestiä monessa asiassa, olisimme kaivanneet enemmän järjestettyä ohjelmaa ja kilpailut olisivat saaneet jatkua pidempään. Töiden takia kun suurin osa lauantain ohjelmasta meni ohi suun kun paikalle pääsi vasta viiden jälkeen. Jonkinlainen geopikadeitti-tyylinen juttu olisi ollut kiva, nyt kun jumittui juttelemaan vain tuttujen kanssa. Ei siinä mitään, loistavaa seuraa olivat mutta kun näinkin paljon oli muualta väkeä niin olisi voinut olla mielenkiintoista jutella ventovieraidenkin kanssa. Sitä vaan ei kehdannut tunkea mihinkään porukkaan mukaan.

Yksi asia ainoastaan jäi suuremmalti harmittamaan. Team Action Zone (Flaghuntit sun muut) laittoi pillit pussiin jo ennen kuutta ilmeisesti järjestäjien toiveesta? Olisimme osallistuneet mielellämme Flaghuntiin mutta emme sitten ehtineetkään.
Myös Paras Geovaruste Ikinä venyi (järjestäjistä riippumattomista syistä toki) vähän liiankin pitkälle ja olisimme kaivanneet kunnon tiedotusta asian tiimoilta.

Bändit soittivat hyvin, mutta harmillista oli se, että ne soittivat teltassa. Jos kyseessä olisi ollut avolava, se olisi toiminut huomattavasti paremmin. Ihmiset olisivat voineet jutella keskenään ulkona mutta osallistua myös konserttiin taputtamalla ja seuraamalla kauempaa. Vaikka kuulimmekin biisit ulos jossa juttelimme, ei taputtamisesta juuri ollut hyötyä kun bändi ei sitä nähnyt. Suurin osa yleisöstä kun kuitenkin halusi turista keskenään, mutta musiikki toimi hyvin taustalla.

Näistä miinuksista huolimatta tapahtuma jäi reippaasti plussan puolelle, kiitos kaikille!

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Ti 16.08.2011 10:27

Ensinnä suuret kiitokset järjestäjille, viihdyin hyvin ja oli mukava myös auttaa osaltani.
Aivan upea eventti!

Samaa mieltä Team Purple Nurple'n kanssa, avolava olisi toiminut musiikin osalta
paremmin kuin teltta. Bändit ja kätköilijät olisivat nähneet toisensa paremmin.
Otetaan tästä oppia seuraavaa kertaa varten.

Ja tosiaan, jonkinlainen tutustuttaminen olisi varmasti paikallaan, vaikka itse
en ujoimmasta päästä olekaan ja antauduin keskusteluihin niin tuttujen kuin
tuntemattomien kanssa. Kaikki eivät siihen kuitenkaan rohkene joten olisi
hyvä rohkaista ihmisiä yhteen. Pubivisa taisi olla ainoa missä ihmisiä ohjattiin
jonkinverran yhteen?

Lisäohjelmaa kannattaisi udella ulkomailta, missä megaeventtejä on järjestetty
enemmän ja kokemusta niistä on kertynyt tietty paremmin. Itse ohjelman keksiminen
on aina vaikeaa, ellei kokemusta satu olemaan.
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Avatar
FinMaky
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 27.02.2009 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja FinMaky » Ti 16.08.2011 10:42

+kaikki, ja varsinkin uusi kätköilylippikseni Harjus&Haksu10 nimmarein!

Ideoista: Sellainen kätköseuraa etsitään paikka olisi ollut kiva. Eli minäkin olin autolla paikalla ja olisin voinut porukkaa kyyditelläkkin. Jospa olisi ollut taulu, johon olisi voinut kirjuuttaa, että tästä 14:00 lähtee FinMaky kätköilemään, että mukaan vaan. Taikka vain ns HotSpot, jossa lukee, nappaa kätköilijä mukaan :D

Toinen Spotti voisi olla sellainen, että jos siellä seisoo, niin joutuupi esittelemään kätköilyvälineitään. Eli olisin mielelläni kuunnellut kokemuksia gepseitä ja kertonut, että nokia n900 on hieno peli, mutta akku loppuu jo vaikeemmalla multilla kesken :D
Kuva

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ti 16.08.2011 11:41

Captain Morgan kirjoitti: Samaa mieltä Team Purple Nurple'n kanssa, avolava olisi toiminut musiikin osalta
paremmin kuin teltta. Bändit ja kätköilijät olisivat nähneet toisensa paremmin.
Otetaan tästä oppia seuraavaa kertaa varten.
Pitänee paikkaansa, itsekin aavistuksen kummastelin yleisökatoa teltassa. Mutta.... kaikki ei ole aina niin yksikertaista. Suomen suvi on varsin runsassateinen ja tuolle viikonlopullehan luvattiin vielä viimeiseen asti sateita. Sepä vasta ankeata olisikin ollut, kun bändi olisi veivannut jossain toisaalla ja porukka pakkautunut erilliseen telttaan. Mutta erillinen lava varsin käypä ajatus ja tietäisinpä jo miten sijoittelisin lavat jos nyt tekisin uusiksi. Mutta turha tässä alkaa itsekään jälkiviisastelemaan, hyviä vinkkejä seuraaville. Liekkö oma osuus geoyhteisön iloksi hanskassa ainakin vähäksi aikaa. Ja summa summarum, tehtiin me jotain oikeinkin :)

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Ti 16.08.2011 12:12

Mega nyt ei ollut mikään festari, mutta esim Valkeakoskella Työväen Musiikkitapahtumassa oli avolava + sateen mahdollisuus hoidettu hienosti, eli lavan edessä oli avoin aukio, mutta aukiota kiersi telttarivi joista puuttui lavan puoleinen seinä. Sama konsepti pienessä mittakaavassa toimisi varmaan megaeventissäkin eli lavan edessä olisi pieni avoin alue ja vähän kauempana teltta jossa ei ole lavan puoleista seinää. Ja myyntikojut voisivat olla sivulla jatkona. Silloin porukka pysyisi hyvin kasassa.
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Geopulut » Ti 16.08.2011 13:21

Minusta bändi+teltta toimi hyvin tunnelman luojana. Ei kai kukaan olettanutkaan, että väki pakkautuu telttaan vain kuuntelemaan musiikkia? Mukava oli hyvin valitun ja osin nostalgisenkin taustamusiikin tahdissa rupatella niitä näitä.

Hienot järjestelyt, siitä isot kiitokset!
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Ti 16.08.2011 15:04

Kun MEGAa on lähdetty suunnittelemaan, niin Tilhet huuteli täällä keskustelupalstalla mukaan lähtijöitä. Minä, ja moni muu kätköilijä nosti käden ylös. Loppu syksyn, talven, kevään ja alku kesän lueskellut täällä moitteita ja ihmisten mielipiteitä miten tämä on jo tuhoon tuomittu yritys. Me oltiin järjestämässä MEGAa, eli tapahtumaa jota ei ollut koskaan ennen järjestetty Suomessa. Me yritimme ja onnistuttiin siinä loggauksien mukaan loistavasti. Jokaisen loggauksen olen lukenut talkoiden, MEGAn, CITOn ja MOBin osalta, ja palaute on ollut todella upeaa. On muutamassa palautteessa löydetty jotain miinustakin. Eräskin kätköilijä kertoi loggauksessaa että viikonlopun ainoa miinus oli kun paljon mainostettuja jonoja ei ollutkaan. Moni ihminen on tehnyt töitä yhden viikonlopun eteen vapaaehtoisesti, että kaikille tulisi mukava viikonloppu. Omasta mielestäni kun katselin Geokylän elämää, työ ei mennyt hukkaan.

Viime yönä aloin katselemaan noita vanhoja tekstejä keskustelupalstalla, kuinka ihmiset ovat kirjoitelleet että eivät varmasti tule paikalle jos tapahtuma on maksullinen. Niitä oli muuten useita. Kun hain nimimerkkien MEGAn loggaukset, niin useat niistä kertoivat viihtyneensä koko viikonlopun alueella. Silloin viimeistään tunsi että jotain on taidettu tehdä oikein.

Se on totta että parannettavaa on aina, mutta totta puhuen tämä oli varmasti paras MEGA tähänastisista Suomessa.
Viimeksi muokannut Duracell76, Ti 16.08.2011 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 16.08.2011 15:11

Duracell76 kirjoitti:Se on totta että parannettavaa on aina, mutta totta puhuen tämä oli varmasti paras MEGA tähän astisista Suomessa.
Ennen kuin perusjäärät ehtivät niin puen sanoiksi heidän ajatuksensa: "Tämä oli varmasti huonoin MEGA tähänastisista Suomessa." :wink:

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ti 16.08.2011 15:30

Geovius kirjoitti:
Duracell76 kirjoitti:Se on totta että parannettavaa on aina, mutta totta puhuen tämä oli varmasti paras MEGA tähän astisista Suomessa.
Ennen kuin perusjäärät ehtivät niin puen sanoiksi heidän ajatuksensa: "Tämä oli varmasti huonoin MEGA tähänastisista Suomessa." :wink:
Saas nähdä onko myös viimeinen vähään aikaan. Meinaan ensivuoden porukalla alkaa olemaan jo kiire rivien kasaamisessa. Vuosi tuossa meni uurastaessa.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Ti 16.08.2011 19:29

Duracell76 kirjoitti:Kun MEGAa on lähdetty suunnittelemaan, niin Tilhet huuteli täällä keskustelupalstalla mukaan lähtijöitä. Minä, ja moni muu kätköilijä nosti käden ylös. Loppu syksyn, talven, kevään ja alku kesän lueskellut täällä moitteita ja ihmisten mielipiteitä miten tämä on jo tuhoon tuomittu yritys. Me oltiin järjestämässä MEGAa, eli tapahtumaa jota ei ollut koskaan ennen järjestetty Suomessa. Me yritimme ja onnistuttiin siinä loggauksien mukaan loistavasti. Jokaisen loggauksen olen lukenut talkoiden, MEGAn, CITOn ja MOBin osalta, ja palaute on ollut todella upeaa. On muutamassa palautteessa löydetty jotain miinustakin. Eräskin kätköilijä kertoi loggauksessaa että viikonlopun ainoa miinus oli kun paljon mainostettuja jonoja ei ollutkaan. Moni ihminen on tehnyt töitä yhden viikonlopun eteen vapaaehtoisesti, että kaikille tulisi mukava viikonloppu. Omasta mielestäni kun katselin Geokylän elämää, työ ei mennyt hukkaan.

Viime yönä aloin katselemaan noita vanhoja tekstejä keskustelupalstalla, kuinka ihmiset ovat kirjoitelleet että eivät varmasti tule paikalle jos tapahtuma on maksullinen. Niitä oli muuten useita. Kun hain nimimerkkien MEGAn loggaukset, niin useat niistä kertoivat viihtyneensä koko viikonlopun alueella. Silloin viimeistään tunsi että jotain on taidettu tehdä oikein.

Se on totta että parannettavaa on aina, mutta totta puhuen tämä oli varmasti paras MEGA tähänastisista Suomessa.

Aivan aluksi onnittelut kaikille tapahtuman järjestelyihin osallituneille. Te todellakin teitte sen.

Omalta osalta haluaisin nostaa muutaman asian esiin syistä, miksi minä en ollut mukana :D

Minä en käy vanhoja keskusteluja läpi, koska talkoo väki näyttäisi siivoavan jälkiään myös netissä. Esimerkiksi kätkökuvauksesta on poistettu "ukaasi" maksamattomia loggauksia kohtaan. Muistelen kätkökuvauksessa vielä viikko sitten lukeneen myös ulkomaan kielellä, että kaikki vihjaukset osallistumisesta maksamatta tullaan poistamaan. Mutta mokahan on minun. Miksi en ole kerännyt kuvaruutukaappauksia kerran vuorokaudessa kaikesta, mistä olen pahoittanut mieleni :lol: Tyydynkin vain toteamaan yleisesti, jos ja kun provosoidaan - ei pidä provosoitua!

Mielestäni tämä "jälkisensuuri" istuu aika hyvin vuoden aikana noudatettuun informaatiopolitiikkaan. Minun mielestä ydinryhmän asenne on ollut alusta saakka systemaattisen "asiakaslähtöinen". En ole tuntenut asiakasviestintää "omakseni" ja sitä kautta kiinnostukseni osallistua tapahtumaan on hiipunut.

Jossain täällä keskustelupalstalla mm. eräs talkoolainen tuossa 2-3 viikkoa sitten totesi, että loppuunmyynti todistaa valitun linjan olleen oikean. Mielestäni loppuunmyynti todisti tälle tuotteelle olleen kysyntää, mutta ei valitun linjan taanneen "maksimaalista" osallistuja joukkoa tai olleen paras mahdollinen.

Sama ongelma on vähän Duracellinkin kommentissa. Mukana olleet kiittää, meitä poisjääneitä ei enää muisteta, eikä meistä tarvi välittää. Minusta tuossa on pieni perspektiivivirhe tjs. Vauhtisokeutta tai jotain. Meistä jotka emme taivaspaikaamme lunastaneet, hyvin harvat tulevat teille palautetta antamaan. Eli positiiviset loggaukset Mega miitissä ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikki kätköilijät suomessa olisivat onnesta soikeana.

Samoin Megan oma Foorumi on jäänyt torsoksi ja dialogia käyty täällä haksun foorumeilla. Mielestäni megan foorumille olisi hyvin mahtunut yksi moderoitu anonyymin kirjoittamisen salliva keskustelusäie. Tällä tavalla olisi ulkomaaneläville taattu helppo tapa kommunikoida ja hakea informaatiota tapahtumasta. Sikäli kuin olen pysynyt "talkooporukan" perässä, mega foorumi edelleen pakottaa hankkimaan tunnukset, ennen kuin foorumille voi kirjoittaa. Tämä taas kouluttaa ihmisiä valitsemaan tietoturvattomia tunnus-salasanapareja... ja minä olen niitä vastaan työni puolesta.

Olkootkin että paikalla oli paljon väkeä ja että luvatut ruuhkat jäi toteutumatta, minä en tälle tapahumalle lämmennyt. Minun "jäsenmaksun" puuttuminen tuskin ketään haittaa loppuunmyydyssä tapahtumassa, jote se siitä. Seuraavan Megan tekijöiden rooli tulee kuitenkin olemaan haasteellinen. Suurimmat paineet suomalaisesta Megasta on nyt purettu ja uusille asiakkaille tuote pitää oikeasti myydä.

Henkilökohtaisesti toivoisin, että nykyinen ydinryhmä järjästäisi vielä muutamat Megat ... Ei näitä ehkä kerran vuodessa tarvita, mutta ehkä joka toinen tai kerran viidessä vuodessa? Nykyisellä organisaatiolla on nyt kuitenkin kokemusta onnistuneesta järjestämisestä ja budjetoinnista sekä sen toteutumisesta. Pahimmat tunteenpurkaukset suuntaan jos toiseenkin on nyt purettu ja seuraavan tekeminen olisi tältä osin helpompaa.

Sitä paitsi teillä on nyt arvokasta kokemusta (toistaiseksi) parhaan suomalaisen megan järjestämisestä =)

Onnittelut vielä kaikille teille - jotka teitte Megasta megan. Niin järjestäjille, talkoolaisille kuin Osallistujillekkin. Ilman osallistujia ei ole MEGAa, mutta Mega voi tulla myös vahingossa =)

t. w

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 16.08.2011 20:07

wiljam.i kirjoitti: Samoin Megan oma Foorumi on jäänyt torsoksi ja dialogia käyty täällä haksun foorumeilla. Mielestäni megan foorumille olisi hyvin mahtunut yksi moderoitu anonyymin kirjoittamisen salliva keskustelusäie. Tällä tavalla olisi ulkomaaneläville taattu helppo tapa kommunikoida ja hakea informaatiota tapahtumasta. Sikäli kuin olen pysynyt "talkooporukan" perässä, mega foorumi edelleen pakottaa hankkimaan tunnukset, ennen kuin foorumille voi kirjoittaa. Tämä taas kouluttaa ihmisiä valitsemaan tietoturvattomia tunnus-salasanapareja... ja minä olen niitä vastaan työni puolesta.
Megafoorumia on käytetty enimmäkseen järjestäjien omaan keskusteluun intra-puolella.

Geoliikkujat
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.12.2010 0:05

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Geoliikkujat » Ti 16.08.2011 20:43

wiljam.i kirjoitti:Minä en käy vanhoja keskusteluja läpi, koska talkoo väki näyttäisi siivoavan jälkiään myös netissä. Esimerkiksi kätkökuvauksesta on poistettu "ukaasi" maksamattomia loggauksia kohtaan. Muistelen kätkökuvauksessa vielä viikko sitten lukeneen myös ulkomaan kielellä, että kaikki vihjaukset osallistumisesta maksamatta tullaan poistamaan. Mutta mokahan on minun. Miksi en ole kerännyt kuvaruutukaappauksia kerran vuorokaudessa kaikesta, mistä olen pahoittanut mieleni :lol: Tyydynkin vain toteamaan yleisesti, jos ja kun provosoidaan - ei pidä provosoitua!

Mielestäni tämä "jälkisensuuri" istuu aika hyvin vuoden aikana noudatettuun informaatiopolitiikkaan. Minun mielestä ydinryhmän asenne on ollut alusta saakka systemaattisen "asiakaslähtöinen". En ole tuntenut asiakasviestintää "omakseni" ja sitä kautta kiinnostukseni osallistua tapahtumaan on hiipunut.
Ehei, kyse ei suinkaan ollut jälkien siivoamisesta tai jälkisensuurista. Kyse oli siitä, että punaisella alleviivattuna kerrottu ukaasi-linjaus menetti mielensä sen jälkeen, kun peruutuspaikkojen edelleenluovuttaminen eli "Peruutuspaikkapörssi" hyväksyttiin. Siihen saakka linjausta myös noudatettiin ja poistin kaikki notet ja will attendit, joille ei löytynyt vastinetta rekisteröitymistietokannasta. Yhden virheenkin siinä huolimattomuuttani tein, ja lämmin kiitos virheen kohteen ymmärtäväiselle toiminnalle :)

Peruutuspaikkojen jälleenmyynnin hyväksymisen jälkeen ei siis ollut mitään mieltä siinä, että tapahtuma olisi yrittänyt selvittää, onko uusi will attend todella saanut pörssin kautta osallistumisoikeuden vai ei. Siksi (ja vain siksi) se ukaasi listauksesta poistettiin.

Mainittakoon, että sekä kätkölistaus että megafinland.fi-sivusto ovat ry:n nimissä. Ry on eri asia kuin talkoolaiset tai edes tapahtuman toteuttamisesta vastannut ydinryhmä. Listaukseen tai sivustoon liittyvää sisältöarvostelua ei siis ole syytä osoittaa talkoolaisiin tai edes ydinryhmään. Ry:n pj:nä olen vastannut siitä, mitä niillä julkisesti esitetään ja valtaosin olen tekstit myös kirjoittanut. Esimerkiksi kätkölistauksen muutokset olen tehnyt itse, toki ydinporukassa syntyneen yhteisymmärryksen perusteella.
wiljam.i kirjoitti:Jossain täällä keskustelupalstalla mm. eräs talkoolainen tuossa 2-3 viikkoa sitten totesi, että loppuunmyynti todistaa valitun linjan olleen oikean. Mielestäni loppuunmyynti todisti tälle tuotteelle olleen kysyntää, mutta ei valitun linjan taanneen "maksimaalista" osallistuja joukkoa tai olleen paras mahdollinen.
Uskoakseni tässä tarkoitettu "talkoolainen" olen minä ja olen viitatun asian todennut omalla nimelläni ry:n pj:nä. Tavoitteeni on nimenomaan ollut, ettei varsinkaan rahoitukseen liittyvien peruslinjausten arvostelulla arvosteltaisi koko monikymmenpäistä vapaaehtoisten joukkoa, vaan kohdistettaisiin arvostelu rahoituksesta vastanneisiin, viime kädessä minuun. Edelleen olen sitä mieltä, että sekä tapahtuman markkinoinnin puolella että ennakkolippumyynnin puolella lopputulos oli suuri menestys.
wiljam.i kirjoitti:Samoin Megan oma Foorumi on jäänyt torsoksi ja dialogia käyty täällä haksun foorumeilla. Mielestäni megan foorumille olisi hyvin mahtunut yksi moderoitu anonyymin kirjoittamisen salliva keskustelusäie. Tällä tavalla olisi ulkomaaneläville taattu helppo tapa kommunikoida ja hakea informaatiota tapahtumasta. Sikäli kuin olen pysynyt "talkooporukan" perässä, mega foorumi edelleen pakottaa hankkimaan tunnukset, ennen kuin foorumille voi kirjoittaa.
Megan foorumiko torso? Tässä kohtaa moni ydinryhmäläinen varmasti naurahtaa.

Foorumi perustettiin ennen kaikkea sen Intran takia eli tapahtuman valmistelufoorumiksi. Sellaista kätköilijää ei ole, joka ei olisi pyynnöstään huolimatta saanut intraoikeuksia. Tässäkin näkyvä valmistelun aivan poikkeuksellinen avoimuus on ollut alusta saakka jatkuva linja! Monesti olen erikseen kysynyt uusilta foorumille liittyneiltä suomenkieltä taitavilta kätköilijöiltä erikseen, haluaako intraan ja aika usein on ollut vastauksena, ettei ole aikaa olla mukana järjestelyissä. Dialogia on siis käyty siellä sun täällä koko ajan. Täällä gc.fi:ssä se on tosin ollut usein paljon työläämpää kuin missään muualla.

Foorumin General-puolella taasen on jaettu mielestäni oikein osuvaa yleistä infromaatiota JA vastattu kaikkiin ulkomaalaistenkin esittämiin kysymyksiin. Se, että General-puolella on kysymyksiä ja keskusteluja varsin vähän, on varmasti seurausta vain siitä, että megafinland.fi-sivuston kautta on ollut saatavilla kaikki tarpeellinen informaatio.

Kaikista muista eurooppaalaisista megoista poiketen tässä suomalaisessa on jaettu mahdollisimman hyvin tietoa kaikesta ennen kaikkea englanniksi. 95% sivustolla olevasta englanninkielisestä tekstistä on kaiken lisäksi käynyt kielenhuollossa ansioituneen natiivipuhujan kielentarkastuksen kautta. (Tämä on yksi vertailuperuste, minkä takia monet ulkomaiset vieraat ovat nostaneet Tampereen tapahtuman aivan kärkeen osallistumistaan megoista.) Tarkkoja tilastotietoja on vaikea saada, mutta uskallan lyödä vetoa, että tämä oli tähän mennessä maailman kansainvälisin mega-miitti, katsotaanpa sitten järjestäjämaan ulkopuolelta tulevien suhteellista määrää tai edustettujen kansallisuuksien määrää.

Ihan henkilökohtaisestikin voin vakuuttaa, että ulkomailta tulemista harkinneita vieraita ja heidän tiedonjanoaan on palveltu henkilökohtaisestikin ja tarjottuja kanavia on selvästi ollut enemmän kuin riittämiin. Riittämiin on ollut myös foorumilla seikkailleita mainosrobotteja. Tämä on ollut Guest-postauksen estämisen pääasiallinen syy.

Summa summarum, kaikesta ehkä osaavastakin populistisesta retoriikasta huolimatta on wiljam.i:n kirves kovin tylsä, sen verran moneen kiveen se tuli lyötyä.

Milka Sunell
pj, Geoliikkujat

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » Ti 16.08.2011 20:48

wiljam.i kirjoitti: Henkilökohtaisesti toivoisin, että nykyinen ydinryhmä järjästäisi vielä muutamat Megat ... Ei näitä ehkä kerran vuodessa tarvita, mutta ehkä joka toinen tai kerran viidessä vuodessa? Nykyisellä organisaatiolla on nyt kuitenkin kokemusta onnistuneesta järjestämisestä ja budjetoinnista sekä sen toteutumisesta. Pahimmat tunteenpurkaukset suuntaan jos toiseenkin on nyt purettu ja seuraavan tekeminen olisi tältä osin helpompaa.

Sitä paitsi teillä on nyt arvokasta kokemusta (toistaiseksi) parhaan suomalaisen megan järjestämisestä =)
Vaikka itse tulinkin järjestelyporukkaan melko loppuvaiheissa, seurasin tilanteen kehittymistä ihan alusta asti.
Viimeiset viikot on yksi jos toinenkin ydinporukasta tehnyt oman leipätyönsä ohella täysiä päiviä Megan parissa. Toiset tehnyt Megaa leipätöissäänkin..
Ja väitänpä, että suurin osa ns. ydinporukasta ei saanut Megasta samalla tavalla irti, kuin muut osallistujat - toisaalta saimme siitä eriasioita irti, kuin muut osallistujat.. Esimerkiksi omalta osaltani liikuin ehkä n.50m säteellä ongelmanratkaisupisteestä pe ip - su aamu... Sunnuntaina kävin ensimmäistä kertaa rannassa, kävin hakemassa ensimmäisen kätkön. Ohjelmaa en nähnyt ollenkaan, en kisoja, en mitään.. Näin terassin ja sen edustan..
Viihdyin kuitenkin erinomaisesti, sillä onneksi kätköilijöistä löytyy niin mukavaa porukkaa, että yksin siinä terassin kulmassa en juurikaan joutunut istumaan. Kiitos siis teille kaikille viihdyttämisestä!!
Mutta seuraavaan Megaan osallistun yleisönä en järjestäjänä. 8)
Mur_meli
***************
^-^
=o=

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 16.08.2011 20:51

Geovius kirjoitti:Ennen kuin perusjäärät ehtivät niin puen sanoiksi heidän ajatuksensa: "Tämä oli varmasti huonoin MEGA tähänastisista Suomessa." :wink:
Näin on. Parantamisen varaa jäi (mutta ei kovin paljoa). Ensi kerralla sitten vielä hitusen parempi Mega!

Noin vakavasti ottaen antaisin GC Votella arvosanaksi noin 4.9893967 tähteä tai jotain sinnepäin :D

Vielä kerran kiitokset kaikille järjestäjille!

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 16.08.2011 20:51

Kun tuossa peräänkuulutettiin tapahtumaan osallistumattomien kommentteja tapahtumasta niin omasta puolestani voin hyvin kiittää kaikkia järjestäjiä ja osallistujia mainiosta tapahtumasta, jonka järjestelyt sujuivat kuin Suomen Euroviisut konsanaan. Kumpaankaan en osallistunut mutta hyvä maku on jäänyt molemmista tapahtumista. Euroviisuihin osallistuminen tosin olisi ollutkin sikamaisen kallista mutta täyteen taisi sali silti aikoinaan tulla hinnasta välittämättä sillä tilaisuus toistuu kovin harvoin :roll: .

Minua ei ole häirinnyt järjestelyissä mikään asia minkään vertaa. Energia, jonka vapaaehtoiset ovat toimintaan laittaneet on ollut kunnioitettava ja tulos erinomainen. Eiköhän kaikki tavoitteet, mitä tapahtumalle oli asetettu, tulleetkin täytetyksi. Kun näin ensimmäiset viestit tapahtuman ideoinnista ajattelin että mitähän tuostakin tulee, riittääkö tekijöiden into loppuun asti, muustahan se ei olisi kiinni. Näytti into riittäneen joten oikea porukka oli mukaan saatu.

Jos nyt väen vängällä jokin asia pitäisi mainita, missä olisi ikäänkuin voinut parantaa, oli markkinointi. Kun aina välillä kurkin kampanjan nettisivuja ei niistä jäänyt minulle oikein muuta mielikuvaa kuin että jonkinlainen tapahtuma olisi tulossa. Tarjolla olevasta ohjelmasta ei ollut sillä tavalla tyrkyllä infoa että se olisi pikaisella tarkastelulla jäänyt mieleen. Varmaan syvällisempi tarkastelu olisi tuottanut hedelmää, mutta tämä näin ikäänkuin huomiona.

kh69
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 07.01.2009 19:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja kh69 » Ti 16.08.2011 22:04

Semmoinen juttu että kai järjestäjät ovat jo kirjanneet tai kirjaamassa kaikkeja omia havaintojaan talteen, jonkinlaiseksi "Näin järjestät MEGA-luokan miitin" -opukseksi. Mukana pitäisi olla käytännön ohjeet ja kaikki vinkit sudenkuoppien välttämiseksi. Eräässä toisessa harrastuksessani (radioamatööritoiminta) riihimäkeläinen kerho teki omista opeistaan oikein hyvän käsikirjan:

http://oh3ad.fi/raeyskaelae-2010/SRAL_k ... _draft.pdf

Vastaava opas kannattaisi ehdottomasti tehdä myös MEGA-kokemusten perusteella. Seuraavilla järjestäjillä olisi kertaluokkaa helpompaa aloittaa valmisteluprojekti.

Vielä kritiikistä. Se on tarpeellinen mauste sopassa että homma pysyy kasassa. Sitä tarvitaan, sopivasti annosteltuna ja kaikilta osa-alueilta.

Muutamia idiksiä seuraaviin tapahtumiin, ei välttämättä megatapahtumiin:

-Geovisa: kätköjen erikoisuuksia tietovisatyyliin
-Kätköilysparraus. Itse olen huomannut olevani hyvin arka tarttumaan multeihin tai mysteereihin. Jotenkin pidän hankalina, mutta ei ne niin mahdottomia voi olla? Tätä arkuutta voisi hyvin vähentää "Mysteerikätköjen mysteerit" tai "Multit simppeleiksi" -tyyppisillä luennoilla, joihin voisi liittyä jopa rakennettuja harjoitustehtäviä.
-Kätkörakentelun sparraussessio.

jne jne yms..

pyyvama
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 27.01.2010 8:52

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja pyyvama » Ke 17.08.2011 8:42

Vastaan muutamaan wiljamin esittämään kohtaan, olen vähän käsi näiden koneiden kanssa, niin joudun valitettavasti käyttämään vaan normaalia "copy-pastea":

"Jossain täällä keskustelupalstalla mm. eräs talkoolainen tuossa 2-3 viikkoa sitten totesi, että loppuunmyynti todistaa valitun linjan olleen oikean. Mielestäni loppuunmyynti todisti tälle tuotteelle olleen kysyntää, mutta ei valitun linjan taanneen "maksimaalista" osallistuja joukkoa tai olleen paras mahdollinen. "
Vast: Kun Megaa aloitettiin suunnittelemaan, ei kukaan varmana oikeasti uskonut, että paikalle voisi tulla yli 1500 ihmistä. Oletettiin, että ainakin osa will attendeista ei toteudu, mutta kuinka suuri osa, siitä ei kenellekään voinut olla tietoa. Leirintäalueen johdon kanssa käytiin neuvotteluja heidän kapasiteetistaan ja siitä kuinka paljon alueelle sopii ihmisä, jotta kaikki vielä toimii. Näistä kaikista eri tekijöistä haarukoitiin noin-luku 1500 osallistujaa, mikä meidän järjestäjien mielestä oli syksyllä aika iso määrä osallistujia. Will-attendeja haluttiin saada alkuun niin paljon, että saisimme Mega-statuksen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta markkinointi rahoittajille ja yhteistyökumppaneille olisi helpompaa.

Kaikki suunnittelut tehtiin tuon 1500 osallistujan mukaan. Valmistelut joudutaan aloittamaan jo hyvissä ajoin ja esimerkiksi poliisiin oltiin yhteydessä ensimmäisen kerran jo syksyllä ja uudestaan maaliskuussa. Myös järjestyksenvalvojien kanssa tehtiin sitovat sopimukset kesäkuun alussa. Kaikissa luvissa (ml Teosto, Gramex, meluilmoitus, lupa elintarvikkeiden myynnistä, pelastussuunnitelma jne) ja muissa suunnitelmissa oli ajateltu, että kävijämäärä olisi noin 1500 henkeä. Mikä sitten olisi ollut wiljamin esittämä maksimaalinen kävijämäärä, jota olisi pitänyt tavoitella? Tämä määrä oli se, mitä me ajattelimme yhdessä Härmälän leirintäalueen kanssa, että alueelle sopii, niin että kaikki vielä toimii. Meidän oli myös varauduttava siihen, että jossain vaiheessa tilaisuutta kaikki osallistujat ovat paikalla, vaikka olikin odotettavaa, että väki tulee ja menee. Onneksi kätköilijät ovat omien polkujensa kulkijoita, eivätkä noudata mitään yhteistä aikataulua, tulivat tipotellut alueelle pienissä ryhmissä, söivät sillon kun ei ollut jonoja ja ennenkaikkea: olivat todella hvyäntuulisia kaikki!


"Sama ongelma on vähän Duracellinkin kommentissa. Mukana olleet kiittää, meitä poisjääneitä ei enää muisteta, eikä meistä tarvi välittää. Minusta tuossa on pieni perspektiivivirhe tjs. Vauhtisokeutta tai jotain. Meistä jotka emme taivaspaikaamme lunastaneet, hyvin harvat tulevat teille palautetta antamaan. Eli positiiviset loggaukset Mega miitissä ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikki kätköilijät suomessa olisivat onnesta soikeana"
Kaikkia Suomen kätköilijöitä emme voi mitenkään miellyttää, mitään taivaspaikkoja ei valitettavasti jaeta. Me teimme oman näköisemme Megan, paikalla olleet pääsääntöiseti tykkäsivät, seuraavat tekijät tekevät taas uuden Megan, joka on sitten taas oma tapahtumansa. Ei ole tarkoitus, että tällä formaatilla nyt sitten järjestetään kaikki seuraavat isot tapahtumat Suomessa.

"Olkootkin että paikalla oli paljon väkeä ja että luvatut ruuhkat jäi toteutumatta, minä en tälle tapahumalle lämmennyt."
Itse tykkään vain metsä- ja luontokätköistä, urbaanitpurkit on mielestäni pääsääntöiseti "ihan tyhmiä", siksi en niitä juuri haekkaan. Oma valinta, kaikkien ei tarvitse tykätä kaikesta :)

"Henkilökohtaisesti toivoisin, että nykyinen ydinryhmä järjästäisi vielä muutamat Megat ... "
Saa sitä aina toivoa, mutta tämä perustuu täysin talkoolaisten vapaaehtoisuuteen, eikä sitä, kuka megan järjestää, päätä täällä keskustelupalstoilla muut kätköilijät "huutoäänestysperiaatteella" tai toivomusten perusteella. Voi olla että mukana ollaan, mutta tuskin. Kuten Wiljami sanoi, voi olla että Mega tulee itsestäänkin, mutta silloin mennään enemmän "kaljakelluntatapahtumien"-sarjaan ja vastuullista järjestäjää ei löydykkään, jos jotain vakavaa sattuu.

Sitten vielä plussiin ja miinuksiin, että pysytään aiheessa:
Miinukset:
- talkoisiin ja citoon olisi pitänyt olla paremmat ja tarkemmat työlistat, koska väkeä oli niin paljon
- telttasaunan tuhkaluukku olisi pitänyt muistaa tyhjentää koska la-illalla tuli savut sisään kun olimme saunomassa :)
- en ehtinyt seuraamaan ohjelmaa

Plussat:
- olin portilla melkein koko viikonlopun: sai toivotella iloista väkeä tervetulleeksi alueelle
- sain paljon uusia hyviä ystäviä tämän järjestypestin kautta
- tunnelma alueella oli hyvä ja geokylä alueena toimi ok
- jonoja ei ollut juuri muualla kuin kätköillä ja logikirjan jonossa
- cito sunnuntaina onnistui hienosti ja kaikki tavarat saatiin kasattua nopeasti, kenenkään ei tarvinnut jäädä alueelle yksin pakkailemaan ja siivoamaan.
- Megamob tosihieno tällaiselle epäsosiaalisellekin ihmiselle!

Vaikka kirjoitin me-muodossa, tämä on ainoastaan minun henkiläkohtainen näkökulmani, ei ole varmasti Geoliikkujat ry:n virallisen kannan mukainen ja hyväksymä eikä varmaan nk. ydinryhmänkään kaikkien mielipiteiden mukainen. Raskasta oli, mutta kyllä tuli hyvä mieli kun paikallaolijat olivat iloisia, viihtyivät, pitivät hauskaa ja kätköilivät!

Päivi Pyyvaara (Ppyy)
lupa yms vastaava

Jouko
Viestit: 194
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ke 17.08.2011 9:24

pyyvama kirjoitti:Miinukset:
- telttasaunan tuhkaluukku olisi pitänyt muistaa tyhjentää koska la-illalla tuli savut sisään kun olimme saunomassa :)
Menee aika paljon ohi asiasta, mutta kiukaan savuputki olisi pitänyt tyhjentää ennen tulen sytyttämistä kiukaaseen. Oli nimittäin nokeutunut lähes umpeen.
Video meliora proboque deteriora sequor.

pyyvama
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 27.01.2010 8:52

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja pyyvama » Ke 17.08.2011 9:44

Jouko kirjoitti:
pyyvama kirjoitti:Miinukset:
- telttasaunan tuhkaluukku olisi pitänyt muistaa tyhjentää koska la-illalla tuli savut sisään kun olimme saunomassa :)
Menee aika paljon ohi asiasta, mutta kiukaan savuputki olisi pitänyt tyhjentää ennen tulen sytyttämistä kiukaaseen. Oli nimittäin nokeutunut lähes umpeen.
Siis telttasaunassakin tarvis olla käyttöohjeet mukana :) Lisätään tämä ohjeisiin seuraavia bileitä varten.

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: Plussat ja miinukset Megasta

Viesti Kirjoittaja Pietu » Ke 17.08.2011 10:21

Jouko kirjoitti:
pyyvama kirjoitti:Miinukset:
- telttasaunan tuhkaluukku olisi pitänyt muistaa tyhjentää koska la-illalla tuli savut sisään kun olimme saunomassa :)
Menee aika paljon ohi asiasta, mutta kiukaan savuputki olisi pitänyt tyhjentää ennen tulen sytyttämistä kiukaaseen. Oli nimittäin nokeutunut lähes umpeen.
Itse asiassa saunassa ollessani tätä tyhjennystä mietittiin, mutta emme löytäneet tyhjennyspaikkaa. Tulikuumaa tuhkaa ei viitsi ihan minne tahansa kipata.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “MEGA Finland 2011”