Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Geocaching.com:n kirjanmerkkilistoja koskevat keskustelut
Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ti 14.07.2009 22:19

kukkamaaria kirjoitti:Olenkohan mä ihan väärässä kun muistelen ettei negatiivisia bookmark-listoja saisi olla? Vaikka bookmark-listan nimi onkin neutraali niin selvästi sen tarkoitus ei ole. Kuten Haaskalintu itse sanoi:
Haaskalintu kirjoitti:Tavoitteena olisi, että Suomi on kiviaitakätkövapaa maa vuonna 2012 :twisted:
Jos kätkö on sopimattomassa paikassa tai sen etsiminen aiheuttaa pahoja tuhoja esim. kulttuurihistorialliseen paikkaan, niin mahdollisuuksia on ainakin ottaa yhteyttä kätkötarkastajiin, laittaa notea kätkön sivuille tai laittaa kätkön tekijälle viestiä.

Sellainen on ollut itsellä mielessä muutamista kätköistä jotka sijaitsevat kerrostalon seinässä muutaman metrin päästä asuinhuoneistojen ikkunoista, mutta en ole vielä laittanut. Mutta en ole myöskään tehnyt niistä kirjanmerkkilistaa "Kätköt kerrostalon seinässä (minun mielestä) sopimattoman päässä ikkunoista".

Tosihan se on että ns. urbaanikätkötkin ovat niin ja näin, mutta toivottavasti niissä ei paikkoja vahingoiteta. Itse vältän niidenkin etsimistä!
Kannattaa aina olla rehellinen ja ottaa kantaa jos on aihetta! Näin minä tulen aina tekemään ja annan palautetta "lokkauksissani" ja joskus suoraan kätkön tekijällekin!
Tämä ketju on hyvä ja toivottavasti opettaa jossain mielessä kätkön tekijöitäkin (koskee vaan näitä lukevia).
Kätköjen sijoituksista (myös kiviaitaan) varmaan voi myös vetää erinäisiä johtopäätöksiä ja varsinkin useamman kätkön tekijälle, ainakin jatkossa muotoutuu oma "käsiala", josta kätköttäjää myös arvostetaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja rtl » Ti 14.07.2009 22:24

Haaskalintu kirjoitti:Yli 700 kätköä löytäneenä on tullut vastaan yhtä ja toista. Monta kertaa kätköpaikalle tullessani olen toivonut, että olisin saanut jotain kautta tiedon siitä, että kyseessä on kiviaitakätkö. Kaikista vastenmielisimpiä ovat olleet hautausmaan kiviaidassa tai muussa arvokkaassa paikassa olleet kätköt, joissa pahimmillaan aidasta puolet on purettu liian innokkaiden kätköilijöiden toimesta.
Miksi tyytyä vain kiviaitoihin? Mites "pensasaidassa" olevat? Muistelisin että eräälläkin hautausmaalla sellainenkin löytyy :wink:. Kai nekin aidat voivat ottaa siipeensä, kun epätoivoiset geokätköilijät repivät oksia irti päästäkseen purkkiin käsiksi tai ylipäätänsä löytääkseen sen.

Missä muuten näitä "purettuja" aitoja voi käydä ihastelemassa? Itse en ole sellaisiin vielä törmännyt. Ainakin yhden listalla olleen kirkko-kätkön kävin aidasta etsimässä, eikä siinä mielestäni aita millään tavoin ollut kärsinyt.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 14.07.2009 22:35

rthomasl kirjoitti: Miksi tyytyä vain kiviaitoihin? Mites "pensasaidassa" olevat? Muistelisin että eräälläkin hautausmaalla sellainenkin löytyy :wink:. Kai nekin aidat voivat ottaa siipeensä, kun epätoivoiset geokätköilijät repivät oksia irti päästäkseen purkkiin käsiksi tai ylipäätänsä löytääkseen sen.

Missä muuten näitä "purettuja" aitoja voi käydä ihastelemassa? Itse en ole sellaisiin vielä törmännyt. Ainakin yhden listalla olleen kirkko-kätkön kävin aidasta etsimässä, eikä siinä mielestäni aita millään tavoin ollut kärsinyt.
Miksi niitä kätköjä ylipäätään tehdään hautausmaille? En minä ainakaan haluaisi gepsi kädessä pyöriviä häirikköjä omien sukulaisteni haudoille. Poikkeuksena voidaan mainita Kiteen hautausmaa, joka oli fiksusti sijoitettu, niin ettei se varmasti häiritse hautausmaalla omaisiaan muistavia. Kiitoksia sinne Kiteelle vain kätköistä. Joskohan ensi kerralla ehtisi hakemaan loputkin kätköt.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Ti 14.07.2009 22:43

rthomasl kirjoitti:Missä muuten näitä "purettuja" aitoja voi käydä ihastelemassa? Itse en ole sellaisiin vielä törmännyt. Ainakin yhden listalla olleen kirkkokätkön kävin aidasta etsimässä, eikä siinä mielestäni aita millään tavoin ollut kärsinyt.
Jos joku osaa kertoa tarkan esimerkin niin hyvä, mutta kyllä kiviaidoissa ja historiallisissa rakennuksissa on useillakin kätköpaikoilla selvää geoeroosiota. Irtokiviä on yhtäkkiä vuodessa ilmestynyt enemmän kuin edellisen sadan vuoden aikana. Mikä onkaan tilanne seuraavan kymmenen vuoden jälkeen? Jos näiden kohteiden suojelusta vastaavilta (esim. museovirastolta) kysyttäisiin, niin mitä luulette heidän pitävän paikkojen kätköttämisestä? Kannattaako meidän hankkia jyrkkiä kieltoja ja vihamiehiä, jos voimme sen välttää pienellä järjen käytöllä (huom! ei todellakaan vain maalaisjärjellä).

santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja santtu » Ti 14.07.2009 22:53

Vielä yksi offtobik. Olen nähnyt myös puun, joka onneton sattui olemaan epätarkkojen koordinaattien osoittamassa paikassa. Oli suunnilleen kaivettu irti... Luultavasti on ainakin jo nyt kaatunut...

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja rtl » Ti 14.07.2009 22:54

Dragonfly Vet kirjoitti:
Miksi niitä kätköjä ylipäätään tehdään hautausmaille? En minä ainakaan haluaisi gepsi kädessä pyöriviä häirikköjä omien sukulaisteni haudoille. Poikkeuksena voidaan mainita Kiteen hautausmaa, joka oli fiksusti sijoitettu, niin ettei se varmasti häiritse hautausmaalla omaisiaan muistavia. Kiitoksia sinne Kiteelle vain kätköistä. Joskohan ensi kerralla ehtisi hakemaan loputkin kätköt.
Hautausmailla (kirjaimellisesti) ei kai kätköjä ole? Hautausmailta on joutunut jotain tietoja hakemaan joskus, kun mysteerejä/multeja on ratkaissut.

Pariisissa nuoruudessani reilatessani, niin kävin Jim Morrisonin haudalla. Hautausmaan joka puolella oli (hautamonumenttehin j.n.e.) tusseilla kirjoitettu JIM ja nuoli joka osoitti suunnan. Ymmärtääkseni hänen haudallaan oli lähes ympärivuorokautinen "päivystys", kaiken maailman (hörhö-)idolien toimesta. Hietaniemen hautasmaallakin on kartat jotka kertovat missä kukakin merkkihenkilö on haudattu. Hautausmaat ovat nähtävyys, ja en minä koe että Korppoon kirkon kätkö minua häiritsee, vaikka sukulaisiani on haudattu ihan kätkön läheisyyteen (siis ulkomuistista mahdollisesti n. 10-15 m. päähän). Ei oikeasti ole koskaan edes käynyt mielessä koko ajatus.
Viimeksi muokannut rtl, Ti 14.07.2009 23:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 14.07.2009 22:59

rthomasl kirjoitti:Hautausmailla (kirjaimellisesti) ei kai kätköjä ole?
Kyllä pari-kolme viikkoa sitten sellaisella kätköllä tuli käytyä joka on ihan hautausmaalla aitojen sisäpuolella.
There's always a cache somewhere

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ti 14.07.2009 23:05

VHI kirjoitti:
rthomasl kirjoitti:Hautausmailla (kirjaimellisesti) ei kai kätköjä ole?
Kyllä pari-kolme viikkoa sitten sellaisella kätköllä tuli käytyä joka on ihan hautausmaalla aitojen sisäpuolella.
Ulkomaisen kätkön voinee spoilatakin: Purkki oli piilotettu haudalle asetetun maljakon pohjalle.
Hauta oli noin 150 vuotta vanha ja vaasissa muovikukkia :wink:
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 15.07.2009 0:05

maaria11 kirjoitti:Tässäpä muutamia, joissa olen käynyt:
On kyllä aika törkeää mennä spoilaamaan mysteereiden kätköpaikkoja! :x
Dragonfly Vet kirjoitti:En minä ainakaan haluaisi gepsi kädessä pyöriviä häirikköjä omien sukulaisteni haudoille.
En kyllä ymmärrä miten me muutumme yhtäkkiä häiriköiksi, hautausmaalla kulkiessamme, kun joskus satumme ottamaan reissulle mukaan GPS laitteen?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 15.07.2009 0:13

Geovius kirjoitti:En kyllä ymmärrä miten me muutumme yhtäkkiä häiriköiksi, hautausmaalla kulkiessamme, kun joskus satumme ottamaan reissulle mukaan GPS laitteen?
No ainakin FTF hunteissa on sellainen juoksukilpailu, ettei se oikein istu hautausmaiden henkeen. Lisäksi tuo moneen kertaan mainittu geoeroosio on monin paikoin melkoista.

Tarkoitan tässä tapauksessa häiriköillä kaikkia outoja hiippareita, jotka eivät selvästikään kuulu kyseiseen ympäristöön. Vai miltä kuulostaa vaelluskamppeisiin pukeutunut reppuselkäinen mies kulkemassa pitkin hautausmaata johonkin laitteeseen tuijolellen samalla tonkien hautojen kukkapurkkeja sekä muurin kivenkoloja?
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja rtl » Ke 15.07.2009 0:32

Murre&Mirre kirjoitti:
rthomasl kirjoitti:Missä muuten näitä "purettuja" aitoja voi käydä ihastelemassa? Itse en ole sellaisiin vielä törmännyt. Ainakin yhden listalla olleen kirkkokätkön kävin aidasta etsimässä, eikä siinä mielestäni aita millään tavoin ollut kärsinyt.
Jos joku osaa kertoa tarkan esimerkin niin hyvä, mutta kyllä kiviaidoissa ja historiallisissa rakennuksissa on useillakin kätköpaikoilla selvää geoeroosiota. Irtokiviä on yhtäkkiä vuodessa ilmestynyt enemmän kuin edellisen sadan vuoden aikana. Mikä onkaan tilanne seuraavan kymmenen vuoden jälkeen? Jos näiden kohteiden suojelusta vastaavilta (esim. museovirastolta) kysyttäisiin, niin mitä luulette heidän pitävän paikkojen kätköttämisestä? Kannattaako meidän hankkia jyrkkiä kieltoja ja vihamiehiä, jos voimme sen välttää pienellä järjen käytöllä (huom! ei todellakaan vain maalaisjärjellä).
Mielestäni on (yleensä - ainahan sitä ei ole mukava tuoda esille, jos haluaa vältellä ongelmia, itsekin vältän monesti, jos koen siitä mahdollisesti koituvan harmia :oops:) hyvä antaa konkreettinen esimerkki, jos esittää jonkin väitteen. Purettuja kiviaitoja (tämä on sen verran kova väite - että konkreettista todistusaineistoa olisi hyvä olla tarjolla) en tosiaan ole nähnyt. En väitä etteikö näin voisi olla. Ne jotka ovat näitä nähneet voisivat ehkä valaista asiasta tarkemmin.

Tuolla listalla on myös oikeasti sellaisia kiviaita-kätköjä, että "kiviaidan" hyvinvoinnista ei voi oikeasti olla kysymys (esim. 100 vuotta bussilla kätkö). Jolloin herää kysymys, onko aita-kätköt (siis aita kuin aita) yhtä lailla listalle sopivia. Pensasaidat ovat vielä v-mäisempiä (usein siellä on niitä piikikkäitä kasveja y.m.) etsittäviä, näin geokätköilijän silmin. Tosin, kun löytö tulee, niin ongelmat yleensä unohtuvat :D.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja rtl » Ke 15.07.2009 1:11

Dragonfly Vet kirjoitti:
Geovius kirjoitti:En kyllä ymmärrä miten me muutumme yhtäkkiä häiriköiksi, hautausmaalla kulkiessamme, kun joskus satumme ottamaan reissulle mukaan GPS laitteen?
No ainakin FTF hunteissa on sellainen juoksukilpailu, ettei se oikein istu hautausmaiden henkeen. Lisäksi tuo moneen kertaan mainittu geoeroosio on monin paikoin melkoista.

Tarkoitan tässä tapauksessa häiriköillä kaikkia outoja hiippareita, jotka eivät selvästikään kuulu kyseiseen ympäristöön. Vai miltä kuulostaa vaelluskamppeisiin pukeutunut reppuselkäinen mies kulkemassa pitkin hautausmaata johonkin laitteeseen tuijolellen samalla tonkien hautojen kukkapurkkeja sekä muurin kivenkoloja?
Ehkä kuullostaa nimim. Dragonfly Vet'iltä :wink:? Koska en ole uskovainen, enkä kuulu kirkkoon, niin ehkä en ihan ymmärrä näitä PYHIÄ arvoja, mutta miksi "vaelluskamppeisiin pukeutunut reppuselkäinen mies kulkemassa pitkin" mitä tahansa muuta julkista paikkaa olisi yhtään sen enempää/vähempää häiritsevä? Hiukan ärsyttää tämä pyhä henki joka tätä keskustelua näyttää värittävän. Egyptologit ovat sentään ihan kuolleita ihmisiä vieneet haudoistaan museoihin pällistettäviksi. Enpä ole kuullut kenenkään geokätköilijän moiseen ryhtyneen. Monet näistä klassisista egyptologeista on kuitenkin hyvinkin arvostettuja - edelleen. Ehkä kiviaitoja tonkivia geokätköilijöitä tulisi suhteuttaa tähän? Ei niin, että hyväksyisin mitään ilkivaltaa, mutta jotain rajaa tähänkin.

FTF huntti sattuu joka kätkön osalta vain YHDEN kerran (yleensä myöhään illalla). Tuskin se aiheuttaa - pitkällä kaavalla - mitään suuria ongelmia, vaikka kätkö siinä naapurikirkon kivimuurissa sattuisi sijaitsemaan.

Ja tuon geoeroosion haittoja voisit ehkä selventää esimerkein?

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 15.07.2009 6:48

kukkamaaria kirjoitti:Olenkohan mä ihan väärässä kun muistelen ettei negatiivisia bookmark-listoja saisi olla?
Jos sellainen sääntö löytyy niin kertokaahan minullekin missä sellainen on. Harkitsen tätä listaa sitten uudelleen. Kuitenkin haluaisin erottaa toisistaan kaksi asiaa - forumkeskustelun mielipiteineen sekä neutraalit bookmarklistat. (vastapainoksi minulla on noin kymmenen positiivista listaa)

Eräs hyvä esimerkki näistä "negatiivisista" bookmarklistoista on tässä. Kun huomasin useiden kätköjeni joutuneen listalle, tein tarvittavat toimenpiteet ja korjasin kätkökuvauksia. Tässä minua auttoivat myös muut kätköilijät.

<provosointimode> On mielestäni käsittämätöntä jääräpäisyyttä ja umpimielisyyttä että jos on joskus tehnyt kätkön kiviaitaan niin sitä ei mitenkään voi korjata tai muuttaa. Itse olen korjaillut ja muutellut omien kätköjeni sijaintia, piilotustapaa ja kokoa ihan omasta aloitteestani ja myös kätköilijöiden toiveiden mukaisesti.

Kun nyt joku otti mukaan keskusteluun myös nämä pyhät arvot, niin olen ollut huomaavinani että tälläkin foorumilla on niitä "pyhiä arvoja". Kätköttäjät ovat lähestulkoon Jumalia (tai ainakin pohjoiskorealaiseen diktaattoriin verrattavissa olevia hahmoja) ja heidän aikaansaannoksiaan ei missään nimessä millään tavoin saa arvostella tai turpaan tulee. Ylistäminen sen sijaan on "puolipakollista". Toki on totta että kätköttäjät mahdollistavat tämän harrastuksen, mutta vähän pitäisi olla myös itsekritiikkiä mukana. Myös kätkön spoilaamiseen liittyvät asiat ovat lähestulkoon Yhdysvaltain sananvapauteen verrattavissa oleva arvo, joka jättää allensa mm. kulttuurihistoriallisesti ja luonnonhistoriallisesti arvokkaiden kohteiden tärvelemisen, jotta Me Geokätköilijät saisimme leikkiä typerää leikkiämme missä huvittaa, milloin huvittaa ja miten huvittaa. </provosointimode>

Kiviaitakätköt - kirjanmerkkilista on neutraali. Jos joku kätkön tekijä on huomannut oman kätkönsä joutuneen listalle ja haluaa sen sieltä pois niin voi ottaa minuun yhteyttä niin keskustellaan asiasta.

Poistin listalta jo mysteerit ja multit.
Viimeksi muokannut Haaskalintu, Ke 15.07.2009 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 15.07.2009 8:59

rthomasl kirjoitti:Hautausmailla (kirjaimellisesti) ei kai kätköjä ole? Hautausmailta on joutunut jotain tietoja hakemaan joskus, kun mysteerejä/multeja on ratkaissut.
On on. Itse olen hakenut yhden sellaisen, joka oli selkeästi hautausmaan puolella. Mutta oli kyllä sellaisessa paikassa, että löytyi helposti eikä tarvinnut kenenkään sukulaisia kaivaa ylös. Ei muuten tarvi mennä kauaskaan Suomesta kun hautausmaita käytetään edelleen puistoina ja niillä voi nähdä kokonaisia perheitä picnicillä. Olen itsekin moista näkyä ollut todistamassa.
rthomasl kirjoitti:Pariisissa nuoruudessani reilatessani, niin kävin Jim Morrisonin haudalla. Hautausmaan joka puolella oli (hautamonumenttehin j.n.e.) tusseilla kirjoitettu JIM ja nuoli joka osoitti suunnan. Ymmärtääkseni hänen haudallaan oli lähes ympärivuorokautinen "päivystys", kaiken maailman (hörhö-)idolien toimesta. .
Kävin viime syyskuussa kyseisellä haudalla. Silloin siellä oli hyvin rauhallista, vain muutama fani kävi pikaiseen paikalla sinä aikana kun itse otin kuvia viereisellä kivellä makoilleesta kissasta... Alkaa Morrisonin haamu kaiketi saada rauhaa, no, johan pian onkin 30 vuotta kuolemasta. Hauta onkin kyllä nykyään aidattu ja sillä on oma vartija. Lisäksi hautausmaasta saa karttoja, joissa on merkittynä mihin kukakin merkkihenkilö on haudattu ja hyvät opasteet paikankin päällä, jotta tietää mihin mennä eikä eksy sillä valtaisalla alueella monumenttien väliin. Komea paikka, suosittelen käymistä jos Pariisissa päin liikkuu.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ke 15.07.2009 9:37

Haaskalintu kirjoitti:
kukkamaaria kirjoitti:Olenkohan mä ihan väärässä kun muistelen ettei negatiivisia bookmark-listoja saisi olla?
Jos sellainen sääntö löytyy niin kertokaahan minullekin missä sellainen on. Harkitsen tätä listaa sitten uudelleen.
En löytänyt bookmark-listoista mitään pidempää ohjeistusta mistään, joten saattaapa olla että olen väärässä ja muisteluni oli pelkkää mutua. Anteksipyyntöni tästä.

Tulipa mieleeni vielä että toivottavasti lista ei kannusta tekemään uusia (ikäviä) kiviaitakätköjä. Jos uusi kätköilijä hakee kiviaitakätkön ja huomaa että näille on vielä oma bookmark-listansa, niin hän saattaa pitää listaa positiivisena ja tehdä itse kiviaitakätkön. Aika paljon jossittelua, mutta sanoinpa kuitenkin.

mupsut
Viestit: 21
Liittynyt: To 01.11.2007 12:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja mupsut » Ke 15.07.2009 9:38

Vuosi sitten käytiin Pariisin reissulla kyseisellä hautuumaalla kätköilemässä, silloin siellä oli peräti kaksi kätköä, joista toinen esitteli Jim Morrisonin hautaa. Oli piilotettuna erään hautaholvin taakse... ei ihan niin raflaavaan paikkaan kuin Mikkozzz:n esimerkki. Sitä ei varmaan olisi uskallettu etsiäkään :?
Molemmat kätköt on nykyisin arkistoitu, mutta ilmeisesti "vain" purkkien katoamisen vuoksi.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 15.07.2009 10:21

rthomasl kirjoitti:
Dragonfly Vet kirjoitti:
Geovius kirjoitti:En kyllä ymmärrä miten me muutumme yhtäkkiä häiriköiksi, hautausmaalla kulkiessamme, kun joskus satumme ottamaan reissulle mukaan GPS laitteen?
No ainakin FTF hunteissa on sellainen juoksukilpailu, ettei se oikein istu hautausmaiden henkeen. Lisäksi tuo moneen kertaan mainittu geoeroosio on monin paikoin melkoista.

Tarkoitan tässä tapauksessa häiriköillä kaikkia outoja hiippareita, jotka eivät selvästikään kuulu kyseiseen ympäristöön. Vai miltä kuulostaa vaelluskamppeisiin pukeutunut reppuselkäinen mies kulkemassa pitkin hautausmaata johonkin laitteeseen tuijolellen samalla tonkien hautojen kukkapurkkeja sekä muurin kivenkoloja?
Ehkä kuullostaa nimim. Dragonfly Vet'iltä :wink:? Koska en ole uskovainen, enkä kuulu kirkkoon, niin ehkä en ihan ymmärrä näitä PYHIÄ arvoja, mutta miksi "vaelluskamppeisiin pukeutunut reppuselkäinen mies kulkemassa pitkin" mitä tahansa muuta julkista paikkaa olisi yhtään sen enempää/vähempää häiritsevä? Hiukan ärsyttää tämä pyhä henki joka tätä keskustelua näyttää värittävän. Egyptologit ovat sentään ihan kuolleita ihmisiä vieneet haudoistaan museoihin pällistettäviksi. Enpä ole kuullut kenenkään geokätköilijän moiseen ryhtyneen. Monet näistä klassisista egyptologeista on kuitenkin hyvinkin arvostettuja - edelleen. Ehkä kiviaitoja tonkivia geokätköilijöitä tulisi suhteuttaa tähän? Ei niin, että hyväksyisin mitään ilkivaltaa, mutta jotain rajaa tähänkin.

FTF huntti sattuu joka kätkön osalta vain YHDEN kerran (yleensä myöhään illalla). Tuskin se aiheuttaa - pitkällä kaavalla - mitään suuria ongelmia, vaikka kätkö siinä naapurikirkon kivimuurissa sattuisi sijaitsemaan.

Ja tuon geoeroosion haittoja voisit ehkä selventää esimerkein?
Kysehän ei ole siitä uskonko minä, sinä tai Pikku-Kalle Jumalaan, Kukka-Keppiin tai Pikkukakkoseen. Kyse on siitä, että joillekin ihmisille jokin paikka on hyvin tärkeä ja yksityinen paikka. Itse en harrasta hautausmailla käymistä muulloin kuin hautajaisissa, mutta tiedän että monet ihmiset käyvät siellä suremassa kuolleita läheisiään. Minusta sillä ei ole merkitystä onko kyseessä "pyhä" tai vähemmän pyhä paikka, vaan sillä että häiritseekö kätkön etsiminen muita ihmisiä. Minä laitan hautausmaat ja päiväkotien pihat samaan kategoriaan. Vanhat hautausmaat, joille ei enää ketään haudata, ovat minusta ihan ok paikkoja, kunhan kätköt sijaitsevat siten, ettei niiden etsiminen voi aiheuttaa ympäristön kulumista.

Tästäpä päästäänkin aasinsillalla geoeroosioon. Väitätkö ihan oikeasti, ettet ole huomannut, kuinka maasto alkaa kulua kätkön ympäriltä? Ainakin kaikkien omien kätköjeni ympärillä, jotka eivät sijoitu asfalttiympäristöön, on alkanut näkyä selviä geoeroosion jälkiä. Mitä paremmin jemmattu purkki on ollut, sen enemmän jälkiä on alkanut näkyä. Välillä on alkanut mietityttää, kehtaako enää purkkeja urbaanin ympäristön ulkopuolelle piilottaa. Esimerkiksi Virtsakivet kätkölläni geoeroosio alkaa olla sitä luokkaa, että jos olisi näkyvämmällä paikalla, alkaisi hävettää koko kätkön tekeminen.

edit: Miksi aktiiviateistit ja fundamentalistiuskovaiset näyttävät tekevän kaikista asioista uskontokysymyksiä? Eikö riittäisi, että pohdittaisiin vain toisten ihmisten huomioimista? Ei sillä että en halua häiritä toisten ihmisten suremista ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Ihan samasta syystä en menisi laittamaan kätköä vapaa-ajattelijoidenkaan hautausmaalle.
Viimeksi muokannut Dragonfly Vet, Ke 15.07.2009 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 15.07.2009 10:41

VHI kirjoitti:
rthomasl kirjoitti:Hautausmailla (kirjaimellisesti) ei kai kätköjä ole?
Kyllä pari-kolme viikkoa sitten sellaisella kätköllä tuli käytyä joka on ihan hautausmaalla aitojen sisäpuolella.
Onhan niitä....
_____________________________________________________________________
Ja sitten listalle:
Ulvilan uusi hautausmaa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 15.07.2009 17:21

Haaskalintu kirjoitti:On mielestäni käsittämätöntä jääräpäisyyttä ja umpimielisyyttä että jos on joskus tehnyt kätkön kiviaitaan niin sitä ei mitenkään voi korjata tai muuttaa. Itse olen korjaillut ja muutellut omien kätköjeni sijaintia, piilotustapaa ja kokoa ihan omasta aloitteestani ja myös kätköilijöiden toiveiden mukaisesti.
Aika kovaa tekstiä! Eli kun Haaskalintu on todennut kiviaidassa olevat kätköt sopimattomaksi ja mikäli asiasta ollaan eri mieltä hänen kanssaan niin eriävän mielipiteen omaavat henkilöt ovat käsittämättömän jääräpäisiä ja umpimielisiä. Tuota voisi pitää jo aikamoisena kätköpoliisi mentaliteettina. Olisi kiinnostava tietää, kuka on hänet tuohon rooliin nimittänyt?

Neofytos
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 09.03.2007 15:39

Re: Uusi kirjanmerkkilista: Kiviaitakätköt

Viesti Kirjoittaja Neofytos » Ke 15.07.2009 17:53

Haaskalintu kirjoitti:Eräs hyvä esimerkki näistä "negatiivisista" bookmarklistoista on tässä. Kun huomasin useiden kätköjeni joutuneen listalle, tein tarvittavat toimenpiteet ja korjasin kätkökuvauksia. Tässä minua auttoivat myös muut kätköilijät.
Mikäköhän tuossa bookmarkissa on negatiivista. Siinähän on vain lueteltu kätköjä joissa, ulkomaalaisia kätkököilijöitä ajatellen olisi mukaava jos kuvauksessa olisi myös englanninkielinen osuus.

Siinä ei uhota suomenkieltä vastaan tai vaadita kätkön siirtämistä tai arkistointia. Tai mustamaalata näiden kätköjen tekijöitä.

Kenellähän oli muuten allekirjoituksessa "Antaa kaikkien purkkien kukkia" niinpä niin , ei heti tule mieleen :D

Aiheesta on hyvä keskustella, mutta edelleenkään kaikki kiviaitakätköt eivät ole muinais/museokohteita tai edes geoeroosio uhan alla kätköilijöiden toimesta. Keskustelu tulisi olla yleisemmin tälläisistä kohteista.

Kätkötön Suomi 2012! :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjanmerkkilistat”