Kätköilevä volvokorjaaja?
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma 15.01.2007 18:05
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Kohtuu hyvältähän tuo nyt kuulostaa jo. Toivottavasti pysyy kasassa.
Kevennyksenä korjataan tähän itsekin käyttämäni virheellinen (vakiintunut) sanonta "alipaine". Mitään alipainetta ei ole olemassakaan. On vain painetta ja sitten paineen vähetessä tulee lopulta vastaan tyhjiö. Sen "alemmas" ei painetta voi imeä vaikka kuinka yrittäisi .
Tästä fysiikan lainalaisuudesta juontaa mm. hauska knoppikysymys, joka löytyy erinomaisesta fysiikan kirjasta (Sakari MÄKELÄ: Onko pisara pyöreä): Kuinka pitkän pillin päästä pystyisi teräsmies imemään mehua ylöspäin suuhun asti?
Vastaus on, että ei yhtään sen pidemmälle tai siis ylemmäs, kuin oikeastaan kukaan muukaan. Koska pilli on alussa täynnä ilmaa (= kaasua), on maksimi "imu" yhtä kuin tyhjiö. Se kuinka korkealle neste nousee pillissä tyhjiön avulla riippuu vain pilliin muodostuvan nestepatsaan painosta ja ympäröivästä ilmanpaineesta. Kun patsaan "paino" vastaa ympäröivää ilmanpainetta, ei neste enää nouse korkeammalle vaikka kuinka imisi.
Autoilussa/tekniikassa on muitakin vakiintuneita hupaisasti virheellisiä ilmaisuja, kuten iskunvaimennin. Kyseisellä laitteella ei ole mitään tekemistä iskun vaimennuksen kanssa. Vaan päinvastoin: jos iskunvaimentimen ottaa pois, niin kuoppaan ajettaessa pyörästä auton koriin kohdistuva "isku" on pienempi, kuin iskunvaimentimen ollessa paikallaan . Kyseisen osan oikea nimi on heilahduksenvaimennin (Duh) ja sitä se myös tekee.
Offtopic .
Kevennyksenä korjataan tähän itsekin käyttämäni virheellinen (vakiintunut) sanonta "alipaine". Mitään alipainetta ei ole olemassakaan. On vain painetta ja sitten paineen vähetessä tulee lopulta vastaan tyhjiö. Sen "alemmas" ei painetta voi imeä vaikka kuinka yrittäisi .
Tästä fysiikan lainalaisuudesta juontaa mm. hauska knoppikysymys, joka löytyy erinomaisesta fysiikan kirjasta (Sakari MÄKELÄ: Onko pisara pyöreä): Kuinka pitkän pillin päästä pystyisi teräsmies imemään mehua ylöspäin suuhun asti?
Vastaus on, että ei yhtään sen pidemmälle tai siis ylemmäs, kuin oikeastaan kukaan muukaan. Koska pilli on alussa täynnä ilmaa (= kaasua), on maksimi "imu" yhtä kuin tyhjiö. Se kuinka korkealle neste nousee pillissä tyhjiön avulla riippuu vain pilliin muodostuvan nestepatsaan painosta ja ympäröivästä ilmanpaineesta. Kun patsaan "paino" vastaa ympäröivää ilmanpainetta, ei neste enää nouse korkeammalle vaikka kuinka imisi.
Autoilussa/tekniikassa on muitakin vakiintuneita hupaisasti virheellisiä ilmaisuja, kuten iskunvaimennin. Kyseisellä laitteella ei ole mitään tekemistä iskun vaimennuksen kanssa. Vaan päinvastoin: jos iskunvaimentimen ottaa pois, niin kuoppaan ajettaessa pyörästä auton koriin kohdistuva "isku" on pienempi, kuin iskunvaimentimen ollessa paikallaan . Kyseisen osan oikea nimi on heilahduksenvaimennin (Duh) ja sitä se myös tekee.
Offtopic .
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
[offtopic]
Hmm... tämä selittää joitakin asioita.
Nimim. "muutamankin SilverQuick mysteerin kanssa hiuksiaan repinyt"
[/offtopic]
Hmm... tämä selittää joitakin asioita.
Nimim. "muutamankin SilverQuick mysteerin kanssa hiuksiaan repinyt"
[/offtopic]
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Puolittain asiaan liittyen:
Auton- tms. "yliteknisten laitteiden" purkamista aloittaessa kannattaa ottaa ihan aluksi muutama valokuva. Helpottaa kummasti kasausta.
Sama pätee esim. myös joihinkin SilverQuickin (ja Pek47ka) kätköihin.
Nimim: "kokemusta on"
Auton- tms. "yliteknisten laitteiden" purkamista aloittaessa kannattaa ottaa ihan aluksi muutama valokuva. Helpottaa kummasti kasausta.
Sama pätee esim. myös joihinkin SilverQuickin (ja Pek47ka) kätköihin.
Nimim: "kokemusta on"
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
No niin,
nyt viimein toivottavasti ehkä auto on kunnossa; alkuperäiseen huoltopaikkaan pöristelin ja pistin vaihtelemaan tiivisteen (täytyi tosin Tampereelta asti käydä kaverin kyydillä hakemassa se, että sai tänään kuntoon) ja kas, öljyt pysyy sisällä.
Toivottavasti edessä siis taas huolettomia kilometrejä...
nyt viimein toivottavasti ehkä auto on kunnossa; alkuperäiseen huoltopaikkaan pöristelin ja pistin vaihtelemaan tiivisteen (täytyi tosin Tampereelta asti käydä kaverin kyydillä hakemassa se, että sai tänään kuntoon) ja kas, öljyt pysyy sisällä.
Toivottavasti edessä siis taas huolettomia kilometrejä...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Toivotan haksu10:lle tulevana vuonna huolettomia kilometrejä kunnostetulla autolla. Jos Sinulle jäi remontista ylimääräisiä osia, niin laita niihin TB-lätkä roikkumaan ja maailmalle. Itse tein niin risalle nokka-akselin asentoanturille ja nyt "Sensor" TB matkustelee Australiassa.
Re: Kätköilevä volvokorjaaja?
Vastaan omaan offtopiciini siltä varalta, jos jollekulle tulee joskus vastaavaa kohdalle.JohannaPetteri kirjoitti:En osaa auttaa Haksua mutta toteanpahan aiheen vierestä, että oma Volvoni (V70 -99) ei halunnut tänään kyyditä minua töihin. Sinnikkäistä säätimen paineluista huolimatta ovet pysyivät lukittuina. Vaihdoin patterinkin mutta ei auttanut. Pihasta oli sattumoisin samaan aikaan lähdössä liikenteeseen toinen Volvo, jonka kyydissä pääsin sorvin ääreen. Pitää toivoa, että on väliaikaista ja illalla taas toimii.
Enpä tullut kokeilleeksi, että olisiko ovi auennut avaimella, kun se kerta on kaukosäätimellä lukittu ja siten hälytykset on päällä. Pitää illalla testata, jos ei aukea nappia painamalla.
Ovi aukesi avaimella mutta mitään muuta ei sitten tapahtunutkaan. Mittasin akun napajännitteen, tuloksena 5 V, joka on aika vähän 12 V:n akulle. Uusi akku kaupasta ja taas mennään