Loki vihkot tai liuskat

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja Eniz » La 24.04.2010 22:36

Posti muisti tilauksiani ja sain roppakaupalla mukavan pieniä kapseleita, näiden piti olla vartavasten gätköilyyn tehtyjä ja käsittääkseni tilatessani niihin luvattiin lokipaperitkin mukaan.
No näin mukavasti ei päässyt käymään vaan kapseli on mukavan kokoinen ja helppo jemmata. Sen sisällä on vielä vedenpitävä pieni säiliö. Mutta paperia ei.
Mistähän helpommin saan lokin tuollaiseen, Tiimarin vihko ei sovi sisään edes palasina.
Toinen asia on sitten nämä filmipurkkilogit, joillakin on mukavan pitkiä nauhoja jotka kastuvat toki pilalle ennen kuin viimeinen nimi on kirjoissa.
Paperin puutteeseen vinkkejä kaipaan. Varsinkin siihen että en joutuisi joka löytö lokin jälkeen paperia uusimaan. Taitaa kannustaa nämä paperin suuhteen hankalat tuotteet tuotteet D5/T5 kätköjen suunnitteluun.
Paitsi että aidosta T5:stä en jaksaisi hevin lähteä paperia vaihtamaan.

Toinen asia, jos kätkö on kynätöntä mallia ja lokipaperi on todella pieni, niin eikö tuommoinen jopa aidosti rasita kätköilijöitä. Minua ainakin kun ennen lokivihkoon runoiltiin paljon enemmän kuin nettilokiin.
Liitteet
kapseli.jpg
Saako selvää reilun sentin pikku putki, johon paperia tarvittaisiin.
kapseli.jpg (13.73 KiB) Katsottu 2630 kertaa

Avatar
Solax
Viestit: 21
Liittynyt: To 15.05.2008 8:34
Paikkakunta: Turenki

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja Solax » Su 25.04.2010 16:43

EnizBambeniz kirjoitti:Toinen asia, jos kätkö on kynätöntä mallia ja lokipaperi on todella pieni, niin eikö tuommoinen jopa aidosti rasita kätköilijöitä. Minua ainakin kun ennen lokivihkoon runoiltiin paljon enemmän kuin nettilokiin.
Toki myös pienet kynättömät kätköt tulee etsittyä, mutta eivät ne koskaan ole miltä ylentäneet saati kirvoittaneet positiivisia kommentteja loggaukseen. Kukin tyylillään toki, mutta henkilökohtaisesti en tekisi koskaan kätköä johon ei kynää mahdu.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 25.04.2010 16:56

Solax kirjoitti:
EnizBambeniz kirjoitti:Toinen asia, jos kätkö on kynätöntä mallia ja lokipaperi on todella pieni, niin eikö tuommoinen jopa aidosti rasita kätköilijöitä. Minua ainakin kun ennen lokivihkoon runoiltiin paljon enemmän kuin nettilokiin.
Toki myös pienet kynättömät kätköt tulee etsittyä, mutta eivät ne koskaan ole miltä ylentäneet saati kirvoittaneet positiivisia kommentteja loggaukseen. Kukin tyylillään toki, mutta henkilökohtaisesti en tekisi koskaan kätköä johon ei kynää mahdu.
Minä taas pidän hyvistä nanoista...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja jule100 » Su 25.04.2010 18:56

Itse vihaan nanoja ja microja jotka on survottu niin täyteen paperia. Ilmeisesti niissä on laskettu lokin kestävän muutaman seuraavan vuoden. :lol:
Omissa kätköissäni on kaikissa itse tehdyt lokivihkoset ja niissä vain tarpeellinen määrä sivuja. Microon laskin , että 100-150 nimeä jos mahtuu , niin sitten saakin olla jo huollon paikka.
En siis yritäkkään tunkea paperia kipon täydeltä , vaan otan suosiolla lokipaperin vaihdon vastaan. Jossain vilkkaammalla paikalla huoltoväli toki tällöin tihenee.
Tavallinen tulostuspaperi on omissa kätköissä toiminut , mutta vedenkestääpaperia olen joissakin kätköissä nähnyt. Joku osaa varmaan kertoa siittä tarkemmin. :)

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 25.04.2010 21:19

jule100 kirjoitti:Itse vihaan nanoja ja microja jotka on survottu niin täyteen paperia. Ilmeisesti niissä on laskettu lokin kestävän muutaman seuraavan vuoden. :lol:
Filmipurkit joissa 1 000 loggauksen paperirulla on melkoinen idea? Onhan näitä, mutta on niitäkin, joissa vain 12 mahdollista ja olet jo 69 merkitsijä?....

jmsa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2008 13:14

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja jmsa » Su 25.04.2010 21:25

Joo, joskus ärsyttää microkätköillä ettiä viiden pitkän liuskan seasta sitä, missä olisi tilaa seuraavalle loggaukselle. Monesti tämä tapahtuu juuri silloin kun pitäisi vaan saada nimi äkkiä kirjoitettua ennen seuraavaa ohikulkijaa.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 25.04.2010 21:32

Solax kirjoitti:
EnizBambeniz kirjoitti:Toinen asia, jos kätkö on kynätöntä mallia ja lokipaperi on todella pieni, niin eikö tuommoinen jopa aidosti rasita kätköilijöitä. Minua ainakin kun ennen lokivihkoon runoiltiin paljon enemmän kuin nettilokiin.
Toki myös pienet kynättömät kätköt tulee etsittyä, mutta eivät ne koskaan ole miltä ylentäneet saati kirvoittaneet positiivisia kommentteja loggaukseen. Kukin tyylillään toki, mutta henkilökohtaisesti en tekisi koskaan kätköä johon ei kynää mahdu.
Mielestäni microt voivat olla ovelia ja antavat lisää mahdollisuuksia esitellä alueita. Ikäviä purkkeja voivat olla myös larget ja muutkin kokoluokat siltä väliltä ja tämä on oma mielipiteen asiasta. 2kpl olen löytänyt nanoa ja molemmat hyviä! Microja en ole laskenut mutta plussalla menee selkeästi! Teretulemast joskus minun omalle microlle (2kpl) ja varaa kynä mukaan!

Boom
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 18.03.2009 13:22

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja Boom » Su 25.04.2010 22:05

Kyllähän nuo microt menee kunhan niitä ei kerralla hae liikaa. Mieluiten haen isoja kylläkin. Niin ja kyllähän tuota normaalia paperia niihin purkkeihin on järkevämpi pistää sillä onhan tuo vedenkestävä aika hintavaa loppujen lopuksi :)

Parhaiten saa purkin tärkeimmän tiedotteen pysymään hyvänä kun vetää kummallekkin puolelle kontaktimuovit :D

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Loki vihkot tai liuskat

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ma 26.04.2010 12:16

Kyllä joskus nano on ihan hyvä juttu jos vaan logipaperit on kunnossa. Meillä on pari tuollaista tuubia kätkönä ja ihan hyvin toimivat. Päädyin jättämäänn ne pienet kapselit pois, koska mielestäni tiiviste tuossa kätköpurkissa riittää ja näin purkkiin mahtuu hieman paremmin paperi ilman että tarvitsee tunkea. Tosin nytpä jäi pari ns. vielä nanonpaa kätköä laitettavaksi :twisted: . En väkisin laittaisi mitään mahdotonta rullaa vaan esim. n. A6 kokoinen paperiarkki riittää sopivasti taitettuna. Siinä on tilaa yli 50 loggaukseen. Vaihtaa sitten heti kun alkaa tulla valituksia täydestä paperista. Kynää en laittanut, vaikka ehkä nyt jotenkin vielä mahtuisi. Kynättömyys saattaa ärsyttää , mutta mikä myös ärsyttää omistajana on ns. found loggaukset ilman todellista allekirjoitusta kätkön logikirjassa. Joissakin tapauksissa kynättömyydestä vielä erikseen mainittu, joten ainakin minun mielestä loggaus on saman tyyppinen jos kätkö olisi puun latvassa ja kätkö logataan löydetyksi kun purkki nähdään puussa. Kynän voisi kyllä olettaa kuuluvan kätköilijän ns. vakiovarustukseen, ainakin kun on tarpeeksi kauan kätköillyt niin alkaa pikkuhiljaa oppia jemmaamaan kyniä taskuihin ja autoon. Kuvauksissa, joita toivottavasti luettaisiin, on yleensä kynättömyydestä mainittu tai ainakin pitäisi mainita ehdottomasti. Mutta tietenkin, jos kiireellä kätköjä haetaan saattaa tämä pieni mutta tärkeä yksityiskohta jäädä huomaamatta. vrt .löydön kriteeri http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... 26040#last. Eli mieluummin näissä tilanteissa kysytään ensin kätkön omistajalta, että olisiko mahdollista logata ennekuin merkattaisiin suoraan löydöksi. Vielä sittenkin omistaja saa käyttää harkinnanvaraa, hyväksyykö vaiko eikö. Kohtuullisuus kuitenkin kaikessa. Mutta kaikesta huolimatta olen erään kätköni kohdalla ryhtynyt tarkemmaksi jos näitä "löytö loggauksia" vielä ilmaantuu.
Still one more to find!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”