kirjanpito ja sanakirja

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
HAKMAR
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 24.08.2010 19:38

kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja HAKMAR » Ke 25.08.2010 20:04

Morjensta kaikille ammattilaisille,

Aloittelevana kysyisin, pitääkö teistä joku paperista kirjanpitoa/päiväkirjaa kätköistä. Esim. jotain vihkosta tms. Jos pidätte, niin mitä merkkaatte ylös? Entä kuvaatteko kätköpaikat?

....niin tuli vielä mieleeni, kun tuota alan slangia on aika paljon, niin onkohan siitä kukaan tehnyt pientä "sanakirjaa". Aika hyvin alkaa termit olla jo hallussa mutta tiivistä listaa olisi mukava päntätä.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 25.08.2010 20:12

HAKMAR kirjoitti: ....niin tuli vielä mieleeni, kun tuota alan slangia on aika paljon, niin onkohan siitä kukaan tehnyt pientä "sanakirjaa". Aika hyvin alkaa termit olla jo hallussa mutta tiivistä listaa olisi mukava päntätä.
Kannattaa tutustua Geowikin geokätköilytermistön selityksiin ja lyhennelistaan. Tervetuloa harrastuksen pariin! :wink:

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Ke 25.08.2010 20:17

Minulla on pieni vihko/kirjanen johon olen alusta asti kirjannut päivämäärän, kellonajan, GC-koodin, sekä TB/GC in tai out. Näin muistan paremmin kun kirjaan löytöni nettiin.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 25.08.2010 20:17

HAKMAR kirjoitti: Aloittelevana kysyisin, pitääkö teistä joku paperista kirjanpitoa/päiväkirjaa kätköistä. Esim. jotain vihkosta tms. Jos pidätte, niin mitä merkkaatte ylös? Entä kuvaatteko kätköpaikat?
Joku kokenut kätköilijä arkistoi kaikkien löytämiensä kätköjen kuvaukset kommentein varustettuna. Itse en tätä jaksa tehdä, koska näen samat asiat tarvittaessa geocaching.comin kautta. Kaikkia kätköjä en valokuvaa. Vain parhaat ja mielenkiintoisimmat.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja Tervas » To 26.08.2010 8:07

Satakunta ensimmäistä löytöä on kommentteineen mapissa muistona paperillisen kätköilyn ajalta.
Nykyään päiväkirjan virkaa hoitaa GSAK muiden toimintojensa lisäksi.
Joskus otan kuviakin, yleensä en.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja pulk » To 26.08.2010 9:29

Ote toisesta ketjusta:
Mikkozzz kirjoitti:Itse kirjoitan tarinan A6-kokoiseen vihkoon paikan päällä ennen kuin suuntaan seuraavalle kätkölle. Silloin tapahtumat ovat vielä tuoreessa muistissa ja varsinkin kätköpaikan äänimaailman kuvaileminen on helpompaa. Illalla sitten vain kirjoittelee muistiinpanot puhtaaksi lokeihin. Helppoa ja vaivatonta. Retkestäkin jää enemmän muistikuvia, kun se ei ole päätöntä purkilta toiselle säntäämistä.

Kuva
Vuoden 2007 muistiinpanot kätköilyretkiltä
Melko esimerkillistä mielestäni, riittäisipä omakin aikaansaaminen tähän.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

thestormer
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 11.06.2010 17:36

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja thestormer » To 26.08.2010 16:41

Itse kirjoitan Garmin Oregonin fields notesiin muutama tukisana paikasta jos siellä on jotain erityistä; näköala, tuoksu, äänimaailma jne. Ja yleensä kamera on mukama ja otan ainakin yhden valokuvan kätköstä ja/tai ympäristöstä. Kätköjä on tähän asti löytynyt 248 ja valokuvia on otettu monta tuhatta...hehe. Ajattelin tehdä valokuvakirjan "my first 100 caches" ja valokuvia puuttuu ehkä viidestä kätköstä :D

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » To 26.08.2010 19:54

Aloitin kätköilyn tulostamalla A4:lle kätkökuvauksen ja sopivan laajuisen kartan kätkön lähialueelta. Tulosteisiin olen ennakkoon jotain kirjoittanut ja kätköllä tarvittavat huomiot sekä kotona yläkulmaan löytönumero ja päiväys ennen mappiin laittoa.
Tulostetut kartat muutenkin sopivat yleensä hyväksi apuvälineeksi tarkkuutensa vuoksi ainakin minulle kun olen niiden kanssa ollut tekemisissä muidenkin harrastusten (partiotoiminta, autosuunnistus) sekä työelämäänkin ne ovat osittain liittyneet. Ensimmäiset n. 130 kätköä etsin apuvälineenä yllättävän hyvä käytetty GPS Magellan Meridian (nyt pöytälaatikossa).

Lisäksi olen tehnyt Excel-taulukon, jossa kaikista löydetyistä kätköistä on seuraavat sarakkeet: Järjestys n:o, kätkön nimi, paikkakunta, tekijä, koordinaatit, koodi, kätkötyyppi, vaikeus, maasto, koko, löytöpäivä, kirjauspäivä, kätköön jätetty, kätköstä otettu, huoltotoimet, nähty kätkössä, kuvaus kätköstä, matkat kätkölle (kävellen, pyörällä tai autolla, jolloin saa helposti yhteismäärätkin selville), keitä mukana sekä vielä lisätiedoille sarake.

Sitten hankin Garmin Coloradon ja vähän myöhemmin lisäksi autoon Garmin Nuvi 500 navigaattorin joihin molemmissa on kätkökuvauksetkin nähtävissä, joten aioin siirtyä paperittomaan kätköilyyn. Vaan kuinka kävikään, edelleen tulostan A4:sen taskuun, Josko tuosta jossain vaiheessa eroon pääsisi!?

Kuvia otan jokaiselta kätköltä/ympäristöstä keskimäärin 4 kpl. Neljä 50 sivuista A4-kokoista valokuvakirjaa (50 kätköä/kirja) olen jo värkännyt ensimmäisistä löydöistä.
Kirjojenn kätköteksteissä on: Kätkön numero, nimi, paikkakunta, löytöpäivä, koodi, kätkötyyppi, koko, vaikeus- ja maastoluokitus.
Onhan se tuokin valokuvaus ja valokuvakirjojen teko yksi harrastus.
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja rp55 » To 26.08.2010 20:06

GeoScoutJAE kirjoitti: apuvälineenä yllättävän hyvä käytetty GPS Magellan Meridian (nyt pöytälaatikossa).
s.
Katoppa YV.
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja H&I. » Pe 27.08.2010 0:35

Meillä kätköillään paperittomasti. Kätkökuvaukset löytyvät gepsistä tai ladataan netistä Liveen tai kännykän selaimeen (jos tarvitaan kuvia).

Löydöistä ei tehdä muistiinpanoja lukuun ottamatta multien tai mysteereiden vaatimia laskelmia tai välipisteiden naatteja. Nekin kirjoitetaan kännykän muistikirjaan ja laskut lasketaan kännykän laskimella. Paperia tarvitaan ainoastaan märkien purkkien kuivaamiseen, käsien pyyhkimiseen tai hätälokikirjoiksi.

Ilman muistiinpanoja löytöloggausten kirjoittaminen onnistuu kyllä kunhan homman hoitaa vielä samana iltana eikä löytöjä ole liikaa. Vielä vanhalla muisti sen verran pelaa, että kustakin löydöstä on pari sanaa saanut kirjoitettua ilman muistiinpanojakin.
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja Eniz » Pe 27.08.2010 15:28

Olen huomannut, että jos samana päivänä löytää kolmea useamman kätkön, niin pitää lahopäänä jo ajatella mitä nettilogiin pitäisi kirjoittaa. Siis ymmärrän nukku-mikon tapauksessa manuaalisen kirjanpidon tarpeen. Ja kaikilla muillakin jotka hakevat useita päivässä. Olisi kiva se kirjanpito ja siitä pieni essee nettilogiin sen TFTC:n sijaan.

Niin kauan kuin pystyy nettiin kirjoittamaan kokemansa ja näkemänsä suoraan, paperiversiolla on lähinnä tunnearvoa. Mutta jos miljoona kätköä löytäneet kuittaavat tekemäsi kätköön merkinnällä KK, tai lähetetty IphoneSymbianAnroid systeemistä, niin jotain on pielessä.

Jos löytöjä tulee yhtä soittoa paljon kuten monelle aktiiviselle, niin käsikirjan pito saattaa olla tarpeen, jos loggauksesta on 90 % ohjelman mainosta, niin kannattaa harkita että jälkeenpäin kävisi nuo korjaamassa.

Minua ainakaan ei kiinnosta millä softalla kätköni on löytynyt. Ainakaan, jos se on ainoa informaatio kätkön, kuittauksessa.

Onko pesiytynyt uusi lajike kännykkä kätköilijät. Joilla on softa puhelimessa hakevat kätkön ja painavat löydetty nappia. Surullista toivottavasti vain yksittäisiä tapauksia. :(

perhevaronen
Viestit: 39
Liittynyt: Su 23.03.2008 22:33

Re: kirjanpito ja sanakirja

Viesti Kirjoittaja perhevaronen » Pe 27.08.2010 15:39

EnizBambeniz kirjoitti:Onko pesiytynyt uusi lajike kännykkä kätköilijät. Joilla on softa puhelimessa hakevat kätkön ja painavat löydetty nappia. Surullista toivottavasti vain yksittäisiä tapauksia.
Perhevaronen tunnustautuu heti kännykkäkätköilijöiksi. Etrexit lojunevat joko repun tai kaapin pohjalla, viimeksi niitä on käytetty joskus viime talvena. Kätkön löydyttyä painetaan nappia, jolloin softa tallentaa löytöajan automaattisesti ja ava ikkunan johon voi muistin tueksi kirjata muutaman sanan. Kätköretken päätyttyä on sitten aika satuilla loggaukset (softan aikaleima pitää järjestyksen muistissa mikäli on löydetty useampikin purkki) Kännykälläkin kätköillen ollaan sitä mieltä ,että kätkön tekijä on ansainnut loggaukseksi muutakin kuin mainoksen.
Jos et välitä pätkääkään siitä missä olet, et voi eksyä!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”