Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja artomak » Ke 24.07.2013 11:22

Mulla on ollut tapana kalibroida laite, ennen "tähtäämisen ja menemisen" aloittamista. Tiedä häntä, onko tuolla ollut osuutta asiaan, kun purkit ovat kohdalle sattuneet?
aina jotain hukassa

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ke 24.07.2013 12:04

artomak kirjoitti:Mulla on ollut tapana kalibroida laite, ennen "tähtäämisen ja menemisen" aloittamista. Tiedä häntä, onko tuolla ollut osuutta asiaan, kun purkit ovat kohdalle sattuneet?
Kuinka etäältä tähtäsit?
X

mallurainen
Viestit: 3
Liittynyt: La 31.08.2013 16:12

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja mallurainen » Su 01.09.2013 10:52

Olen suht uusi tällä geosaralla, ja haluaisin kanssa tietää miten saa uuden paikkakoordinaatin selville, kun kuljtaan x matka, x asteen suuntaan... olen yrittänyt tavata näitä teidän keskusteluja tästä aiheesta ja tämän ( http://williams.best.vwh.net/gccalc.htm) muuttamislinkinkin huomasin, mutta en mä osaa tuonne laittaa niitä lukuja mitenkään oikein...saan ihan ihmeellisä vastauksia.

Eli onko mitään selkeäkielistä neuvoa, miten nyt esim. tämän minun lähi mysteerin uuden paikan saa selville.

alkukoordinaatit N60(astetta) 59.040
E 25(astetta) 37.659

sitten lähden kulkemaaqn 105,14 suuntaan, ja matkaa pitää taivaltaa 3,12885km.

Tätä kun ei ihan ainakaan mun taidoilla pelkällä kompassilla mennä. Vielä ne kulje 100m 3asteen suuntaan tms. onnistuu kompassilla ja askelparillakin, sen verran lähelle, että kätkö on mahdollista löytää, mutta nää pitkät matkat, ihme asteilla ;).

Kiittäisin kovin neuvoista, kun näyttää, että tätä taitoa tarvittaisiin moneen mysteerikätköön.

raimac
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 04.11.2011 9:28

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja raimac » Su 01.09.2013 11:16

Olen suht uusi tällä geosaralla, ja haluaisin kanssa tietää miten saa uuden paikkakoordinaatin selville, kun kuljtaan x matka, x asteen suuntaan... olen yrittänyt tavata näitä teidän keskusteluja tästä aiheesta ja tämän ( http://williams.best.vwh.net/gccalc.htm) muuttamislinkinkin huomasin, mutta en mä osaa tuonne laittaa niitä lukuja mitenkään oikein...saan ihan ihmeellisä vastauksia.

Eli onko mitään selkeäkielistä neuvoa, miten nyt esim. tämän minun lähi mysteerin uuden paikan saa selville.

alkukoordinaatit N60(astetta) 59.040
E 25(astetta) 37.659

sitten lähden kulkemaaqn 105,14 suuntaan, ja matkaa pitää taivaltaa 3,12885km.

Tätä kun ei ihan ainakaan mun taidoilla pelkällä kompassilla mennä. Vielä ne kulje 100m 3asteen suuntaan tms. onnistuu kompassilla ja askelparillakin, sen verran lähelle, että kätkö on mahdollista löytää, mutta nää pitkät matkat, ihme asteilla ;).

Kiittäisin kovin neuvoista, kun näyttää, että tätä taitoa tarvittaisiin moneen mysteerikätköön.
Esim. WGS-84 Calculator

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Su 01.09.2013 11:17

tässä olen syöttänyt tietosi tuohon laskimeen, siinä pitää käyttää pisteitä pilkkujen sijaan muuten tulee tulokset hepreaa, muista myös vaihtaa W E:ksi kun W on oletuksena. samoin matka on oletuksena nm, se vaihtoon km, tuosta kun klikkaa compute niin se antaa tulokset (tosin neljän desimaalin tarkkuudella, joten viimeisen numeron voi pudottaa pois) Toivottavasti tästä oli apua.
koordinaatit.jpg
koordinaatit.jpg (117.97 KiB) Katsottu 10104 kertaa
~Don't worry, be happy!~

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 01.09.2013 11:31

mallurainen kirjoitti:miten saa uuden paikkakoordinaatin selville, kun kuljtaan x matka, x asteen suuntaa
Tarkista nyt ensimmäiseksi onko kepsissäsi tuollainen toiminto. Garminin vehkeistä löytyy useammasta, ensin laitetaan waypoint ja sitten siitä project waypoint (tarkka toiminta vaihtelee tietysti malleittain).

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 01.09.2013 11:47

mallurainen kirjoitti:Olen suht uusi tällä geosaralla, ja haluaisin kanssa tietää miten saa uuden paikkakoordinaatin selville, kun kuljtaan x matka, x asteen suuntaan... olen yrittänyt tavata näitä teidän keskusteluja tästä aiheesta ja tämän ( http://williams.best.vwh.net/gccalc.htm) muuttamislinkinkin huomasin, mutta en mä osaa tuonne laittaa niitä lukuja mitenkään oikein...saan ihan ihmeellisä vastauksia.

Eli onko mitään selkeäkielistä neuvoa, miten nyt esim. tämän minun lähi mysteerin uuden paikan saa selville.

alkukoordinaatit N60(astetta) 59.040
E 25(astetta) 37.659

sitten lähden kulkemaaqn 105,14 suuntaan, ja matkaa pitää taivaltaa 3,12885km.

Tätä kun ei ihan ainakaan mun taidoilla pelkällä kompassilla mennä. Vielä ne kulje 100m 3asteen suuntaan tms. onnistuu kompassilla ja askelparillakin, sen verran lähelle, että kätkö on mahdollista löytää, mutta nää pitkät matkat, ihme asteilla ;).

Kiittäisin kovin neuvoista, kun näyttää, että tätä taitoa tarvittaisiin moneen mysteerikätköön.
Suurin piirtein näin: http://fba.evvk.com/geo/ympyra?a=60%205 ... 5.14&e=&f=

mallurainen
Viestit: 3
Liittynyt: La 31.08.2013 16:12

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja mallurainen » Su 01.09.2013 21:27

Kiitos kaikille!! Nyt on pari paikkaa laskettu...jännityksellä odotan, että onko niissä mitään :D. Kerran jouduin jo muutaman kilometrin muutoksella Lahdesta Porvooseen...että joku lasku ei menny ihan putkeen ;). Lieneen taas joku piste tai pilkku, tai koordinaatinmuoto väärin... mutta venklaamalla pääsin taas takaisin Lahteen :D.

mallurainen
Viestit: 3
Liittynyt: La 31.08.2013 16:12

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja mallurainen » Ti 10.09.2013 20:01

Edelliset koordinaattiongelmat on selätetty, ja kätkötkin löytyneet :D . Nyt olis taas uusi ongelma...jos joku voisi auttaa? Mikä on oikea tapa laskea loppuun
esim. 595/1000min ...ja sitten sijoittaa tämä johonkin koordinaattiin. Heitän tähän nyt hatusta esim. N 60 57+ 595/1000min. (tämä ei ole ainakaan mistään minun ongelmasarjasta,eli ei ole tarkoitus etsiä toisia laskemaan mun puolesta ;)). Mutta onko oikea tapa se, että tuo jakolasku on 0, 595min, ja sitten se sijoitetaan koodinaattiin N 60 57.595 ? vai pitääkö tuo 0.595min kertoa 60:nellä, jotta siitä saadaan sekuntteja, ja sitten sijoittaa se saatu luku sekunttien paikalle? Vai pitääkö mun tehä jotain ihan muuta?

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ma 04.09.2017 16:38

Onkos jotain hyvää sivua tuon Williams.best sivun tilalle. Ei toimi enään! =(

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ma 04.09.2017 16:43

Fisherman77 kirjoitti:Onkos jotain hyvää sivua tuon Williams.best sivun tilalle. Ei toimi enään! =(
Liimeksen modifikaatio vielä toimii - karttapaikan linkkejä lukuun ottamatta.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ma 04.09.2017 19:20

Mikkozzz kirjoitti:
Fisherman77 kirjoitti:Onkos jotain hyvää sivua tuon Williams.best sivun tilalle. Ei toimi enään! =(
Liimeksen modifikaatio vielä toimii - karttapaikan linkkejä lukuun ottamatta.
Ja jos tuostakin modifikaatiosta joskus aika jättää, niin löytyyhän sitä kätköilytarpeisiin tehtyjä monipuolisempia ja sofistikoituneempiakin vaihtoehtoja, kuten zugen GeoCalcing2.
Tosin ainakin täällä perinteikäs Ed Williamsin ympyröijä toimii edelleen myös, kunhan muistaa vaihtaa W->E ja nm->km (Liimeksen modifikaatiossahan näihin on tehty suomalaiskätköilijähelpotus).

Rensu
Viestit: 27
Liittynyt: La 02.01.2016 0:31

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja Rensu » Ma 04.09.2017 20:46

Tästä kötöstyksestä saattaa olla joskus apua. Tehty lähinnä omiin tarpeisiin ja on siitä ollut joskus hyötyä kätköillessäkin. UTM osuus toimii vain toiseen suuntaa, eli siihen ei voi kirjoittaa naatteja(ainakaan vielä). Logiikka on välillä vähän hämärä, mutta lähtökohtaisesti A on kiinteä ja B liikkuu sen mukaan mitä syöttää suunnaksi ja etäisyydeksi. Nielee etäisyyden metreinä, jalkoina ja maileina. Suunnaksi asteita, piiruja parissa muodossa ja milliradiaaneja. Huolii koordinaatit suoraan leikepöydältä jossain yleisissä kirjoitusasuissa, kun liittää lat kentään. Joskus tuo ehkä kehittyy tai saattaa olla kehittymättäkin.

https://kartta.rensu.net/

Avatar
Goljander
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 29.06.2009 11:00

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja Goljander » Ti 05.09.2017 16:03

Android luurien käyttäjien kannattaa tutustua tähän sovellukseen -> https://play.google.com/store/apps/deta ... .gcc&hl=fi

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Etäisyyden ja suuntiman laskeminen

Viesti Kirjoittaja tsahkali » La 09.09.2017 16:27


Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”