Löytömäärät eivät täsmää

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Pikari
Viestit: 4
Liittynyt: Su 28.08.2011 23:14

Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja Pikari » La 11.02.2012 9:37

Hei,
Jonkin aikaa on askarruttanut se miksi gc.fi näyttää yhtä löytöä enemmän kuin gc.com.
Salapoliisityön seurauksena selvisi että 13.10. olen kirjannut kätköllä GCYEKA normaalin löytölokkauksen lisäksi "need maintenance" tiedotteen GL6PNE8Y, joka
näyttäisi kirjautuvan löydöksi täällä GC.fi saitilla... Eihän tuo suuri murhe ole, mutta jos sen jotenkin saisi korjattua niin olisivat löytömäärät synkassa
molemmilla saiteilla...
Ystävällisin terkuin
Pikari. :wink:
Viimeksi muokannut Pikari, La 11.02.2012 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

oggee
Viestit: 36
Liittynyt: Su 31.07.2011 14:24

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja oggee » La 11.02.2012 10:46

Jännää, itselläkin näyttää olevan täällä 525 löytöä, vaikka oikeasti niitä on 523...

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 11.02.2012 11:03

Tästä linkistä voi tarkistaa onko tuplaloggauksia.

Pikari
Viestit: 4
Liittynyt: Su 28.08.2011 23:14

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja Pikari » La 11.02.2012 11:19

Olen tuota linkkiä jo testannutkin ja se kehottaa ystävällisesti puhaltelemaan saippuakuplia eli tuplalokkauksia ei sen mielestä ole... :roll:

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja haksu10 » La 11.02.2012 12:37

Hmm, voisin vuodattaa kuinka gc.comista ei saa tietoa poistuneista loggauksista ja kuinka "kivaa" on käsipelillä kaivaa kantaa ja etsiä mitä käyttäjä on tehnyt väärin :O mutta jos en vuodattaisi ;)

Seuraavat löytöloggaukset on nyt poistettu geocache.fi:n kannasta koska niitä ei enää ollut gc.comissa.

Pikari
Kaksi tornia aka Kauppojen kaksintaistelu
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 572efd5fa1

Oggee (tuplaloggaus)
Paasisalo
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... e333fe6c60

Näiden poistamisen jälkeen lokitietokannan löytömäärä täsmää todelliseen. Kokonaislöytömäärät ovat vielä pielessä mutta... nooh, laitaan tähän suoran tiedon tuolta usein kysytyistä eli:
"Teknisten seikkojen takia - ja sen toiveen myötä että joskus vielä lukeman taas saisi geocaching.comista - kokonaislöytömäärä ei laske esim. jos poistaa oman tuplaloggauksen jne. Tällöin määrän saa kohdalleen kätköilemällä lisää jotta todellinen ja laskettu löytömäärä menee kohdalleen."

Nyt toivottavasti siis lukemat menevät kohdilleen.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Pikari
Viestit: 4
Liittynyt: Su 28.08.2011 23:14

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja Pikari » La 11.02.2012 13:20

Kiitokset Haksulle pikaisesta vastauksesta!
Tuo Kauppojen kaksintaistelu jäi hieman askarruttamaan kun mielestäni en ole siellä koskaan käynyt, eikä siksi sitä
lokkausta myöskään ole gc.comissa... Pitänee varmaan seuraavan kerran Tampereen suunnalla liikkuessa käydä etsimässä
ja tarkistamassa kätkön lokista... :)

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Lokkausmääräero .fi ja .com välillä

Viesti Kirjoittaja Geojusu » Ti 14.02.2012 7:41

Minulla on .fi -sivuston mukaan yksi löydetty kätkö enemmän kuin .com -sivustolla. Näin on ollut jo pitemmän aikaa, en ole huomannut koska ero on syntynyt. Eihän sillä nyt sinänsä mitään väliä ole mutta ihmettelin vain mistä tuo voisi johtua ja olisiko nopeampaa keinoa tsekata tuo ero kuin ottaa molemmat sivustot rinnakkain auki ja käydä lokkaukset läpi yksi kerrallaan?

[Huom. Tämä viesti vastauksineen on siirretty toisen samanaiheisen viestiketjun perään. Muokannut: taaru]

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Lokkausmääräero .fi ja .com välillä

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Ti 14.02.2012 7:56

Geojusu kirjoitti:Minulla on .fi -sivuston mukaan yksi löydetty kätkö enemmän kuin .com -sivustolla. Näin on ollut jo pitemmän aikaa, en ole huomannut koska ero on syntynyt. Eihän sillä nyt sinänsä mitään väliä ole mutta ihmettelin vain mistä tuo voisi johtua ja olisiko nopeampaa keinoa tsekata tuo ero kuin ottaa molemmat sivustot rinnakkain auki ja käydä lokkaukset läpi yksi kerrallaan?
Koska ero on noin päin, varmaankin jossain tuplalokkaus.

Tilastot - Lisätilastot -Muut tilastot - Löytöloggausten tuplat

http://www.geocache.fi/stat/other/tuplat.php

kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Lokkausmääräero .fi ja .com välillä

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » Ti 14.02.2012 12:08

Hei, mullapas onkin monta löytöä (4kpl) enemmän fi:n puolella kuin com:in,

katoin tuosta tuplaloggauslinkistä ja sieltähän ne selitykset tulikin, ajat sitten jo manuaalisesti etsin tuplat ja triplat ja poistin com:istä ne (löysin juuri nuo samat kätköt), joita alkuaikoina vahingossa tuli, kun loggailemaan päästiin vasta kuukausiakin myöhässä niin virheitä amatöörille syntyi,

muttamutta, kun olen ne jo comista poistanut ajat sitten, niin mites mie ne täältä fi:stä nyt sitten poistan? Hemmetin amatööri aina vaan ;)

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Lokkausmääräero .fi ja .com välillä

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ti 14.02.2012 12:31

Voit poistaa virheellisesti mukana olevat omat tai oman kätkösi loggaukset menemällä lokiseurantaan ja etsimällä virheellisen lokin. Rivin lopussa olevasta X:stä voit poistaa lokin. Lähde

kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Lokkausmääräero .fi ja .com välillä

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » Ti 14.02.2012 13:07

No jihuu, kiitos Suurnesu, näin kyllä tuon ohjeen tuossa aiemminkin jo mutten keksinyt paikkaa missä ne on listattuna ja raksi perässä :D Nyt on tuplat ja jopa yksi triplakin poissa sotkemasta myös täällä fi:n puolella, kiitos rautalankalinkistä.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ti 14.02.2012 17:48

haksu10 kirjoitti: "Teknisten seikkojen takia - ja sen toiveen myötä että joskus vielä lukeman taas saisi geocaching.comista - kokonaislöytömäärä ei laske esim. jos poistaa oman tuplaloggauksen jne. Tällöin määrän saa kohdalleen kätköilemällä lisää jotta todellinen ja laskettu löytömäärä menee kohdalleen."

Nyt toivottavasti siis lukemat menevät kohdilleen.
Minulle tämä pitää nyt vääntää rautalangasta. Meneekö tämä siis näin:

Kätköilijällä on fi-puolella 1510 kätkölöytöä, mutta viisi niistä on tuplaloggauksia, joten com-puolen oikea lukema on 1505. Kätköilijä käy manuaalisesti poistamassa fi-puolelta viisi tuplaloggausta. Loggaukset poistuvat, mutta kokonaismäärä fi-puolella ei muutu. Kun kätköilijä hakee tämän jälkeen vähintään viisi uutta kätköä, niin lukema palautuu vastaamaan oikeaa löytömäärää, kun com-puolen löytömäärä saavuttaa 1510 löytöä... tämän jälkeen com- ja fi-puolen löytömäärät täsmäävät ellei uusia tuplaloggauksia tule. Siis näinkö?

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja stebu » Ke 15.02.2012 1:04

JyNu kirjoitti:
haksu10 kirjoitti: "Teknisten seikkojen takia - ja sen toiveen myötä että joskus vielä lukeman taas saisi geocaching.comista - kokonaislöytömäärä ei laske esim. jos poistaa oman tuplaloggauksen jne. Tällöin määrän saa kohdalleen kätköilemällä lisää jotta todellinen ja laskettu löytömäärä menee kohdalleen."
Minulle tämä pitää nyt vääntää rautalangasta. Meneekö tämä siis näin:
Kätköilijällä on fi-puolella 1510 kätkölöytöä, mutta viisi niistä on tuplaloggauksia, joten com-puolen oikea lukema on 1505. Kätköilijä käy manuaalisesti poistamassa fi-puolelta viisi tuplaloggausta. Loggaukset poistuvat, mutta kokonaismäärä fi-puolella ei muutu. Kun kätköilijä hakee tämän jälkeen vähintään viisi uutta kätköä, niin lukema palautuu vastaamaan oikeaa löytömäärää, kun com-puolen löytömäärä saavuttaa 1510 löytöä... tämän jälkeen com- ja fi-puolen löytömäärät täsmäävät ellei uusia tuplaloggauksia tule. Siis näinkö?
Rautalanka on vähissä. Mutta jos Haksun härveli saa kokonaismäärän vain löytöloggauksien mukana tulevasta löytöjen määrästä, niin JyNun esittämällä tavalla se mielestäni menee. En tiedä mikä riski Haksulla olisi pudottaa löytömäärää, mutta ne, jotka näitä lukuja seuraavat, varmaan löytävät ne puuttuvat kätköt aika nopsaan.
-stebu

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja miisa » Ke 15.02.2012 9:07

Kätköilijällä on fi-puolella 1510 kätkölöytöä, mutta viisi niistä on tuplaloggauksia, joten com-puolen oikea lukema on 1505. Kätköilijä käy manuaalisesti poistamassa fi-puolelta viisi tuplaloggausta. Loggaukset poistuvat, mutta kokonaismäärä fi-puolella ei muutu. Kun kätköilijä hakee tämän jälkeen vähintään viisi uutta kätköä, niin lukema palautuu vastaamaan oikeaa löytömäärää, kun com-puolen löytömäärä saavuttaa 1510 löytöä... tämän jälkeen com- ja fi-puolen löytömäärät täsmäävät ellei uusia tuplaloggauksia tule. Siis näinkö?
Ei se noinkaan mene. Mielestäni on luonnonlaki, että geocache.fi puolen tilastot kulkevat omia polkujaan ja geocaching.com omiaan. Varsin monella lukumäärät eivät täsmää ja sen myötä tasalukujen kätkötkin ovat erit kuin todellisuudessa. Minulle riittää, kun itse tiedän paljonko olen löytänyt ja millä kätköllä nollat ovat pyörähtäneet.

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja taaru » Ke 15.02.2012 13:11

Ei se noinkaan mene. Mielestäni on luonnonlaki, että geocache.fi puolen tilastot kulkevat omia polkujaan ja geocaching.com omiaan. Varsin monella lukumäärät eivät täsmää ja sen myötä tasalukujen kätkötkin ovat erit kuin todellisuudessa. Minulle riittää, kun itse tiedän paljonko olen löytänyt ja millä kätköllä nollat ovat pyörähtäneet.
Mielestäni luonnonlait eivät päde tässä bittimaailmassa. Geocache.fi:hän ottaa tiedot geocaching.comista. Käsittääkseni loggaus, joka on kerran tullut geocaching.comista geocache.fi:n järjestelmään, ei poistu sieltä, ellei loggaaja itse tai sitten kätkön tekijä poista sitä. Jos lukumäärät eivät täsmää, niin käyttäjä on sen ihan itse aiheuttanut. Varsin monet kätköilijät loggaavat tuplaloggauksia kätköilyn alkuaikoina. Sama loki saattaa olla kaksi kertaa tai sitten he ovat loganneet kätkön uudelleen löydetyksi, kun ovat jostain syystä käyneet kätköllä uudelleen. Tämä johtuu tietysti tietämättömyydestä. Aika usein on omillekin kätköille tullut tuplaloggauksia ja olen laittanut uusille kätköilijöille viestin siitä syystä, että jos he jatkavat kätköilyä, niin tilastoilla saattaa jossain vaiheessa olla merkitystä.

Itsekin olen vahingossa aiheuttanut tuplaloggauksia, kun olen laittanut noten omalle tai toisen kätkölle foundina. Jos sellainen jää huomaamatta, niin jälkikäteen on vaikea hoksata, mistä johtuu ero loggausmäärässä.

Kiinnostaisi todella tietää, ketä nuo mainitut "varsin moni" ovat. Olen varma, että ellei tuplaloggaustiedot selitä eroa loggausmäärässä, niin syy kuitenkin löytyy, vaikka haksu10:n toimesta.
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ke 15.02.2012 15:54

miisa kirjoitti:
Ei se noinkaan mene. Mielestäni on luonnonlaki, että geocache.fi puolen tilastot kulkevat omia polkujaan ja geocaching.com omiaan. Varsin monella lukumäärät eivät täsmää ja sen myötä tasalukujen kätkötkin ovat erit kuin todellisuudessa. Minulle riittää, kun itse tiedän paljonko olen löytänyt ja millä kätköllä nollat ovat pyörähtäneet.
Siis oma kokemukseni on, että juuri noin se menee kuin yritin rautalangasta vääntää. Halusin vain saada haksulta tai joltakin muulta, joka tietää, miten asia oikeasti menee, vahvistuksen empiriselle havainnolleni. Itselläni oli yksi turha found loggaus (piti kirjoittaa note, mutta sattui lipsahdus) ja kun sen fi-puolelta manuaalisesti poistin (kuten yllä on kerrottu), niin kokonaismäärä ei muuttunut alaspäin yhdellä. Kun sitten olin hakenut kaksi kätköä lisää, niin määrä korjaantui oikeaksi... voi tietty olla, että fi-puolella tapahtui samanaikaisesti jotain muuta, mutta näin itse tämän asian havainnoin.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 15.02.2012 16:18

JyNu kirjoitti:Siis oma kokemukseni on, että juuri noin se menee kuin yritin rautalangasta vääntää. Halusin vain saada haksulta tai joltakin muulta, joka tietää, miten asia oikeasti menee, vahvistuksen empiriselle havainnolleni. Itselläni oli yksi turha found loggaus (piti kirjoittaa note, mutta sattui lipsahdus) ja kun sen fi-puolelta manuaalisesti poistin (kuten yllä on kerrottu), niin kokonaismäärä ei muuttunut alaspäin yhdellä. Kun sitten olin hakenut kaksi kätköä lisää, niin määrä korjaantui oikeaksi... voi tietty olla, että fi-puolella tapahtui samanaikaisesti jotain muuta, mutta näin itse tämän asian havainnoin.
Ajattelin että tuolta Usein kysyttyä -osuudesta kun vastauksen löytää niin suotta toistamaan sitä täällä, mutta siis olet oikeassa:
Kokonaislöytömäärää ei saada suoraan joten määrä perustuu geocache.fi:n tietokannasta löytyviin loggauksiin jotka Suomen osalta voivat olla jäljessä (kaikkia ei geocaching.comista saa reaaliajassa) ja ulkomaiden osalta perustuu käyttäjän omiin lisäyksiin tilastosivun kautta.

Teknisten seikkojen takia - ja sen toiveen myötä että joskus vielä lukeman taas saisi geocaching.comista - kokonaislöytömäärä ei laske esim. jos poistaa oman tuplaloggauksen jne. Tällöin määrän saa kohdalleen kätköilemällä lisää jotta todellinen ja laskettu löytömäärä menee kohdalleen.
Määrää ei lasketa alaspäin siitä syystä että:
- Perin harvoin tämä seikka aiheuttaa ongelmia; tuplaloggaukset tai poistetut löytöloggaukset ovat kohtuullisen harvinaisia
- Laskentarutiinissa voi joskus tullakin virhe, esimerkiksi tietokantayhteys yskäisee tms. Jos tämän myötä löytömäärä tipahtaisi niin voi sitä valituksen määrää keskustelussa, sähköpostissa ja irkissä kun löytöjä on 1000 mutta geocache.fi kertoo vain 800 tms.

Lähtökohta on se että kokonaislöytömäärä on täsmälleen sama kuin geocaching.com:ssa, ja näin on jos:
- Ei ole tuplaloggauksia
- Kaikki loggaukset ovat kertyneet geocache.fi:hin (viive on max. puoli vuorokautta loggauksesta)
- Käyttäjän tilastomäärien laskentarutiini on suoritettu (suoritetaan määräajon ja/tai/ehkä puolin tunnin viiveellä viimeisimmästä palveluun saadusta käyttäjän loggauksesta)
- Tilastokuvat ovat päivittyneet (ne on muutaman tunnin välein päivittyviä välimuistitettuja kuormitussyistä)
- Ulkomaan löydöt on syötetty tilastoihin (vain premiumit tämän voi valitettavasti tehdä :(

Virstanpylväät voivat olla väärässä järjestyksessä koska geocaching.com:sta ei okien GUID:n perusteella saa lokin järjestystä kertovia ID-numeroita. Virstanpylväät voi kuitenkin järjestää:
- Tilastosivulla olevan järjestyshärvelin avulla
- Premiumkäyttäjät syöttämällä Tilastojen Ylläpito -osuuden kautta My Finds PQ:n (mainittakoon että PQ:sta ei lisätä Suomen löytöjä koska PQ:sta taasen ei saa lokin GUID:a vaan pelkän ID:n, mutta sumealla logiikalla olemassaoleviin loggauksiin liitetään lokin ID jolloin järjestystieto on olemassa)

"Varsin monella lukumäärät eivät täsmää" lienee jälleen näitä tilanteita, joissa kymmenet, ellei sadat kätköilijät kokoontuvat esim. Hyvinkään keskustaan muutaman vuorokauden miittiin ihmettelemään yhdessä, miten jonkun tietyn kätköilijän tilastonumeroissa on virhe. Näistä miiteistä tuleekin välillä minulle sähköposteja "Me laajasti ihmettelemme täällä miksi minulta puuttuu yksi löytö..."

Toivottavasti tämän jokunen viitsii lukea ja löytää ehkä apua asioihin. Myös tuolla Usein kysytyissä on apuja, joskin tiedän että kukaan ei viitsi ohjeita lukea :(
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja gsea » Ke 16.05.2012 19:38

Hei!
Mulla kanssa ei löytömäärät comin ja fin kanssa ei ole synkroonissa. fi antaa boonuksia? Luulenpa tietäväni, mistä on kyse. Mulla oli eilen fin puolella 4 plussaa. Sitten jonkun kätkön kuittailin, meni yksi kuittaus pieleen ja sen kuittauksen deletoin. Sitten uusi kuittaus ja saldo oli kivunnut viiteen. Näinköhän kävi? Enpä ossaa sanoa, miten asian voisin korjata? No, eipä tämä mulle erityisen maatakaatava asia ole. Hyvä, että bonuksia kertyy, vai onko??
Trv gsea

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 16.05.2012 21:01

gsea kirjoitti:Hei!
Mulla kanssa ei löytömäärät comin ja fin kanssa ei ole synkroonissa. fi antaa boonuksia? Luulenpa tietäväni, mistä on kyse. Mulla oli eilen fin puolella 4 plussaa. Sitten jonkun kätkön kuittailin, meni yksi kuittaus pieleen ja sen kuittauksen deletoin. Sitten uusi kuittaus ja saldo oli kivunnut viiteen. Näinköhän kävi? Enpä ossaa sanoa, miten asian voisin korjata? No, eipä tämä mulle erityisen maatakaatava asia ole. Hyvä, että bonuksia kertyy, vai onko??
Trv gsea
Lyhyesti lainaamatta ketjun edellistä viestiäni taikka Usein kysyttyä -sivun ohjeita:
Jos mitään virheellisesti mukana olevia loggauksiasi ei geocache.fi:ssä ole alkavat määrät kulkemaan käsi kädessä heti kun olet löytänyt sen määrän kätköjä mikä geocache.fi:ssä tällä hetkellä on löytömääräsi.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja gsea » Ke 16.05.2012 21:41

Njet ponimai! Anteeksi tyhmyyteni. gc.fi antaa enemmän löytöjä, kuin gc.com. Täästähän on kyse?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”