Kätköilykännykkä?

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ma 05.05.2008 20:44

Lähes viisivuotias Nokian 5210 näyttää vähän kerrassaan kaipaavan eläkepäiviä. On siis uuden kännykän aika, vaikka yritän tietysti vetkutella mahdollisimman pitkään vanhalla. Olen katsellut vaihtoehtoja, mutta niitä on vähän turhan paljon. Oleellisin ominaisuus (siis sen lisäksi, että kännykkä on puhelin) olisi varmaankin nettiyhteys maastosta, jotta voin tarvittaessa tarkistaa, etten enää turhaan etsi hyllytettyä kätköä. Geocache Navigatorkin olisi mukava lisä, joten mallisto rajautuu Symbian S60-malleihin. Ulkoiset GPS-palikat taitavat olla laadukkaampia kuin kännyköiden sisäiset.

Jos vaihtaisin puhelinta joka vuosi, enkä itse maksaisi puhelinta, voisin kokeilla jotain hintavampaakin mallia, jossa on enemmän ominaisuuksia. Maksan kuitenkin itse, joten valinta on vaikea, kun pitää välttää sellaisia puhelimia, jotka vanhenevat käsiin. Esimerkiksi N95-variantit ovat melkoisen hintavia, eivätkä edes tue uusimpia taajuuksia, N96 taitaa olla vielä kalliimpi, eikä edes vielä kaupoissa. Samaten 6210 Navigator on vasta tulossa.

Nokia 6121 classic voisi olla yksi vaihtoehto ja eikä ole edes mahdottoman kallis, mutta onko kukaan kokeillut sitä TGN:n kanssa? Entä onko se muuten asiallinen puhelin? Vai kannattaako vielä puolisen vuotta ja valita jokin näistä uusimmista malleista?

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Ma 05.05.2008 21:15

Ainakin jos löytyy sponsoreita niin E90 on aika lyömätön jo pelkästään kunnollisen näppäimistön ansiosta. Uusimmissa valmistuserissä GPS on myös todella hyvä ja lähes heti kiinni satelliiteissa, toisin kuten esimerkiksi pari vuotta vanha irrallinen Nokia LD-3W GPS-mokkula. Samasta luurista löytyy sitten kaikki tarpeellinen (no joo, esim. digi-tv:tä laskematta), kuten nopea 3.5G-nettiyhteys toimivalla selaimella, kamera, kunnolliset muistiinpanovälineet ja tietysti taulukkolaskenta (typerien)offset-multien ratkomiseen. Jos näin hintavan laitteen vieminen maastoon hirvittää, kannattaa harkita kestävää kalvotusta: http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... gory_id=11

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 05.05.2008 22:05

Mikäli kustannustehokasta ratkaisua kaipaa niin kannattaa tsiigailla myös esimerkiksi Matkapuhelininfon myyntipalstaa http://www.matkapuhelininfo.com/keskust ... y.php?f=12 . Ainakin itse olen saanut varsin hyvällä hinta-laatusuhteella moiselta palstalta hankittua vähän käytettyjä helmiä

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ma 05.05.2008 22:29

Eiköhän kannattaisi kuitenkin hommata eri laitteet puhumiseen ja paikannukseen,nuo yhdistelmät kun tuppaavat olemaan hiukan kompromisseja tarjotuista ominaisuuksista.Jos kätköilyä on tarkoitus harrastaa pidempäänkin,niin kannattaa ehdottomasti hankkia siihen oma laitteensa.Ne ovat yleensä jopa 'vedenpitäviä',puhelinta ei välttämättä lisälaitteineen ole tarkoitettu esim. sateessa käytettäväksi.
Sattuipa kerran reissulla; Kompastuin kätkölle mennessäni ja kepsi oli kädessä,löysin itseni tuijottamasta suonpintaa muutaman sentin päästä.Kepsi oli edelleen kädessä,mutta aika syvällä suossa.Tuskin olisi puhelin toiminut tuon episodin jälkeen,mutta kepsi toimii edelleen:))

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja tuulis » Ma 05.05.2008 23:40

Minulla myös on gepsu erikseen, eipähän tarvitse koko aikaa tarkkailla kännykän akkua että riittääkö se?
Kuitenkin kännykässä pitäisi riittää virran kotiin asti. ( Niin, onhan se autolaturikin olemassa, mutta kun muutkin laitteet tarvitsevat virtaa autoillessa)

Kännykkä tai josksu jopa 2 on tietenkin mukana repussa, mutta mieluummin kannan kädessä gepsua, vaikkakin tuommonen nokian 5500 sport minulla onkin. Sen kun olen jonkun kerran tiputtanut rapakkoon, niin tuntui paremmalta ajatukselta pitää se taskussa/ repussa ja gepsu kädessä.
Tarpeen tullen voin sitten kaivaa repusta kännykän ja surffata geocaching. com sivuille tai käyttää geocache navigator ohjelmaa.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ti 06.05.2008 0:17

MooseM kirjoitti:Eiköhän kannattaisi kuitenkin hommata eri laitteet puhumiseen ja paikannukseen,nuo yhdistelmät kun tuppaavat olemaan hiukan kompromisseja tarjotuista ominaisuuksista.
Enkös minä sanonut, että minulla on paikannushärveli erikseen? No en näköjään. Se siitä tulee, kun ei ehdi rauhassa kirjoittaa, mutta oli pakko lähteä virran varrelle istuskelemaan.

Varsinainen paikannushärvelini on Garmin eTrex jne., mutta kaipaan sen rinnalle laitetta, jolla pääsen lukemaan kätkökuvaukset ja lokimerkinnät maastossa. Ei huvita toista kertaa etsiä puolta tuntia helpohkoa kätköä löytämättä, jos sitten kotona selviää, että purkki onkin haettu huoltoon.

Koska Garminissa ei ole ulkomaankarttoja, voisi olla kätevää, että ulkomailla olisi käytettävissä laite, jossa kartat olisivat, kun kuitenkin työasioissa silloin tällöin joudun ramppaamaan ulkomailla. Ymmärtääkseni Nokian kännyköihin saa kartat (ilmaiseksi peräti?). Ja jos laitteessa on kartat, olisi selvää plussaa, että laite osaisi näyttää, missä sillä kartalla ollaan. Eli haen ensisijaisesti kätköilykännykkää, en paikannuslaitetta, koska sellainen minulla jo on.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 06.05.2008 3:30

Myös minulta ääni E90:lle. Se on laadukas, kestävä ja tehokas kännykkä, joka ei ihan parissa kuukaudessa mene vanhanaikaiseksi. Suosittelen.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » Ti 06.05.2008 7:55

Mulla on (tosin juuri sieltä hintavimmasta päästä) HTC TyTN II. Sen hyviä puolia on juuri tuo nettiyhteys (Wifi ja 3G), sekä sisäinen GPS, joka on yllättävän tarkka. Mulla tosin ei ole tarkkaa tietoa näistä stnadalone-GPS:istä, kun olen aina kätköillyt näiden kämmenmikrojen kanssa. Virta on tietysti jonkinmoinen ongelma. Kuuden tunnin nvigointi vie puhelimen akun aika vähiin.

PocketPC:n hyviä puolia on ohjelmistojen monipuolisuus: TomTom vie autolla kätkön viereen, siitä BeelineGPS jatkaa jalan kätkölle ja pitää mukanaan täsmälleen saman tiedon, mitä geocaching.com.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 06.05.2008 8:07

Murre&Mirre kirjoitti:Ainakin jos löytyy sponsoreita niin E90 on aika lyömätön jo pelkästään kunnollisen näppäimistön ansiosta. Uusimmissa valmistuserissä GPS on myös todella hyvä ja lähes heti kiinni satelliiteissa, toisin kuten esimerkiksi pari vuotta vanha irrallinen Nokia LD-3W GPS-mokkula.
Oma valintani osuisi myös tuohon, paitsi jos pitäisi itse maksaa. Nykyisin taskussa pyörii vanha 9300, joka on toiminut varsin hyvin sen jälkeen, kun tajusin asentaa selaimeksi Opera minin (se kapulan oma "selain" on niin maan perusteellisen hidas). Kun työnantaja kustantaa megan mobiililaajakaistan, tuota on mukava käyttää online kätkökuvausten ja vanhojen loggausten lukemiseen maastossa. Varsinaiseen paperittomaan kätköilyyn en kuitenkaan ole tottunut, vaan yleensä tulostan mukaani kuvaukset paperilla. Puhelin toimittaa myös navigaattorin virtaa em. LD-3W:n ja Navicoren kanssa, mutta eipä siitä ole juuri hyötyä maastossa.

petval
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 01.08.2007 11:11

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja petval » Ti 06.05.2008 8:21

Minä suosittelen lämpimästi Nokia E90. Meillä alkoi kätköilyharrastus päivitettyäni 9300->E90. Ensimmäiset sata kätköä tuli haettua pelkästään E90 avulla (Nokia Maps + navigointilisenssi autoilua varten ja suunnistus kätkön etsimiseen). Nykyään E90 on käytössä lähinnä paperittoman kätköilyn mahdollistajana, eli SmartGPX tarjoaa oivan offline-readerin, quicksheet taulukkolaskennan laskumulteja varten (on muuten helppoa valmistella laskut etukäteen kotona ja kentällä vain syöttää taulukkoon pari lukua -> loppukoordinaatit vaivattomasti hetkessä tiedossa) sekä muistiinpanovälineet kätköreitin suunnitteluun ja kirjanpitoon.

E90 negatiivisena puolena on tietysti hinta, mutta sitä varten on sponsorit, mutta toisaalta...

... eihän sitä harrastustoiminnassa ennenkään olla välineiden osalta hintalappuun tuijotettu :)

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 06.05.2008 9:29

Onhan se gps-toiminto kännykässä sinänsä hyvä olla, jos tulee esimerkiksi uusi kätkö lähelle ja on liikekannalla ilman oikeaa gepsiä, niin kännykällä vaan ftf-hunttiin, kännykkähän on melkein aina mukana.
Sama, jos menee kyläilemään, mutta ei viitsi ottaa gepsiä mukaan, ja lähistöllä on pari purkkia, niin mikäs siinä kun kännykkääkin voi käyttää. Nokioissahan todella on tuo Nokia Maps, jonka kartan katseleminen on ilmaista, mutta n päivän kuluttua aktivoinnista navigointi ja puheopastus muuttuvat maksullisiksi.
Kätköilykäyttöön riittää "suunnistus"-toiminto (vai mikä nyt olikaan), joka on käytännössä samanlainen kuin perusgepsit, joissa seurataan nuolta.
Tuon GCnavigaattorinhan saa todellankin ilmaiseksi, ja se vaikuttaa hyvältä ohjelmalta.

Itse olen ajatellut, että joulupukki toisi tuliaisiksi Korvatunturilta Nokia 6220 classicin, jossa on hyvät kuvausominaisuudet kännykkäksi. A-GPS:kin löytyy. (5mpix kamera, xenon-salama, linssinsuojus...) :wink:
Ja kyllähän se kännykkäkin pystyy helposti alle 10 metrin tarkkuuteen paikannuksessa...

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ti 06.05.2008 10:08

Jos ei halua maksaa ihan kauheasti eli alle 200 € niin nokia 5500 sport on siinä luokassa ihan hyvä peli, olisiko ainoa.. Vaikei 3g puhelin olekaan. Siinä kestävä rakenne mm. pölyä ja kosteutta vastaan eli on jokseenkin maastokelpoinen. Puhelimessa on nyt asennettuna tuo TGN ja Smartgpx. Surffaukseen opera mini + Elisan 384 laajakaista. Se on tuon puhelimen maksimi datanopeus muutenkin EDGEllä. Lisäksi asennettuna on Nokia Maps. Smartgpxää tulee useimmiten käytettyä kuvausten lukemiseen samalla kun käytämme hakemiseen Garminin gpsmap 60cx:ää. Smartgpx:n on muuten tullut apuohjelma, jolla kätköjä voi katsella ja vaikka hakea sitten nokia mapsin kanssa. Tuo ei ole tosin vielä signattu versio, mutta sekin versio on tulossa.
Loggaukset hoituu esim. geocaching.com sivuston kautta opera minillä. gpx tiedostot voi ladata suoraan vaikka gmailista. Pikkukolojen tutkimiseen puhelimessa on jonkinmoinen taskulamppu. Välttävä 2mb kamera. Miinusta tässä on hieman liian pieni näyttö , ja akun kesto. Yleensä toiminta aika on vuorokauden, mutta jos tuossa olisi bt gps kytkettynä niin akku loppuisi paljon nopeammin.

Integroitu gepsi olisi näppärämpi ns. yllättäviin tilanteisiin. Kohtahan tämä agps taitaa olla s60 puhelimissa vakiovaruste. Niin mikä ettei sellainenkin kävisi.
Jos uutta keskihintaista katselisin niin tuo nokia 6220 classic vaikuttaisi olevan sen tasoinen jota harkitsisin omiin tarpeisiini sopivana. Mahdollisimman yksinkertainen muotoilu ilman liikkuvia osia on aina parempi, kuin liukukannet ja kääntönäytöt jos on vähänkin tarkoitus metsässä liikkua. Tosin voisin odotella jopa vastaavaan tarkoitukseen suunniteltua mallia kuin tuo 5500 sport, mutta gepsillä varustettuna. Siihen asti tuo 5500 sport pitää meillä paikkansa.
Still one more to find!

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ti 06.05.2008 19:31

Anteeksi tyhmyyteni,luulin että kyse oli nimenomaan kätköjen etsintään tarkoitetusta laitteesta.Kyllähän tuo E90 on varmaan paras laite siihen kaikkeen muuhun oheistoimintaan,selailuun ja vaikkapa ärsyttävien laskumultien laskemiseen Exelillä.

Mulla olisi muuten jouten Nokialaiset N70 ja 9300.Tuo N70 on melkein käyttämätön.9300 on ollut mulla uudesta asti,huilannut nyt vuoden pöytälaatikossa.Pistäkää privaviestiä jos kiinnostaa.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 06.05.2008 23:23

MooseM kirjoitti:Anteeksi tyhmyyteni,luulin että kyse oli nimenomaan kätköjen etsintään tarkoitetusta laitteesta.Kyllähän tuo E90 on varmaan paras laite siihen kaikkeen muuhun oheistoimintaan,selailuun ja vaikkapa ärsyttävien laskumultien laskemiseen Exelillä.
E90:ssä pyörii hyvä navigaattoriohjelma, jossa voi valita puheopastuksen kielen vaikkapa ranskattaren, kuivan britin tai asiallisen suomalaisen äänen väliltä. Tällä voi sitten lähestyä kätköä vaikkapa autolla (vaikka olisi vieraassa kaupungissa) ja lopuksi jalkautua ja kytkeä päälle Trimble Geocache Navigatorin, joka pelittää kyseisessä laitteessa unelman lailla. Eli sen lisäksi että E90 soveltuu kaikkeen muuhun oheistoimintaan se soveltuu hienosti myös kätköilyyn. MOT. :)
Onko muuten nimesi jo täällä?

Roni L
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 17.07.2007 14:10

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Roni L » Ke 07.05.2008 9:43

Niin mutta sitten kun se puheopastus loppuu niin ei voi edes navigoida..

wagnerpossu
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 07.05.2008 10:21

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja wagnerpossu » Ke 07.05.2008 10:25

Itse tykkään lähes mistä S60 nokialaisesta vaan jossa on GPS, toki ulkoinen on tarkempi mutta kyllä nuokin hyvin toimii.
N95 ja N82 ovat erityisen mukavia koska niissä on mukana kamera jolla voi tallentaa kätkömuistoja.

Ja kun ohjelmistona Geocache navigator jonka saa ilmaiseksi, niin on kätköily melkein liian helppoa.

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Ke 07.05.2008 11:09

wagnerpossu kirjoitti:Itse tykkään lähes mistä S60 nokialaisesta vaan jossa on GPS, toki ulkoinen on tarkempi mutta kyllä nuokin hyvin toimii.
Onko ulkoinen todella tarkempi? Meillä on ollut käytössä sekä Nokia LD-3W bluetooth-mokkula että uudehko E90 emmekä ole huomanneet eroa E90:n tappioksi. Ainakin satelliittien kiinnisaamisessa uusi E90 on selvästi nopeampi kuin pari vuotta vanha LD-3W. Bluetooth-mokkulan kanssa on myös aina pientä lisäsäätämistä bluetooth-yhteyden kanssa ja mokkulan oma akku pitäisi myös muistaa ladata.

wagnerpossu
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 07.05.2008 10:21

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja wagnerpossu » Ke 07.05.2008 11:23

Murre&Mirre kirjoitti: Onko ulkoinen todella tarkempi? Meillä on ollut käytössä sekä Nokia LD-3W bluetooth-mokkula että uudehko E90 emmekä ole huomanneet eroa E90:n tappioksi. Ainakin satelliittien kiinnisaamisessa uusi E90 on selvästi nopeampi kuin pari vuotta vanha LD-3W. Bluetooth-mokkulan kanssa on myös aina pientä lisäsäätämistä bluetooth-yhteyden kanssa ja mokkulan oma akku pitäisi myös muistaa ladata.
Kun puhutaan SIRF III piireillä varustetuista ulkoisista, niin ne ovat tarkempia, jos puhutaan versiosta 2 tai aikaisemmista, niin eroa ei ole. Ero tulee ääriolosuhteissa.

E90 (ja muut S60 3rd edition) kapulat käyttävät lisäksi agps apuja, joka nopeuttaa (paljon) fixin saamista, mutta se ei tarkoita että paikannus olisi yhtään sen tarkempi.

Todellisuudessa E90, N95 ja N82 ovat enemmän kuin tarpeeksi tarkkoja geokätköilyyyn. Kätevyyessä sisäinen on t odella parempi koska tarvitsee ladata vain yksi laite, ulkoista voi taas käyttää myös muiden laitteiden kansa.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 07.05.2008 13:00

Vielä yhteenvetona: Suosin lämpimästi E90-kännykkää kätköilykäyttöön. Sillä voi tehdä käytännössä kaiken:

- kotona vastaanotan tekstiviestin uudesta kätköstä. (E90)
- menen geocache.fi-sivulle, mistä imuroin gpx-filen Nokia Maps -ohjelmaan (E90)
- hyppään autoon, käynnistän Nokia Maps -autonavigaattorin (E90)
- lähestyessäni kätköä vaihdan softan Trimble Geocache Navigatoriin
- jos kyseessä on laskumulti, voin laskea asioita Laskimella (E90)
- löydettyäni purkin laitan TGN:n "mark as found" (E90)
- jos paikan päällä on jotain näkemisen arvoista otan myös valokuvia (E90) 3,2Mpix järjestelmäkamera, johon myös geotagging -ominaisuus
- tultuani kotiin menen kotiosoitteeseeni www.geocaching.com/my/fieldnotes.aspx ,ja kirjoitan loggauksen (E90)
- liitän mahdollisia kuvia loggaukseen (E90). Kuvat voi laittaa myös Panoramioon, jolloin ne näkyvät myös Google Earth-ohjelmassa muutaman viikon viiveellä.

Kaiken tämän siis voi tehdä yhdellä laitteella.

Toki sekä kätköjen netistä hakeminen ja loggaaminen on kätevämpi tehdä ihan "oikealla" tietokoneella, milloin sellainen on käytössä. Mutta esimerkiksi kun nukutan meidän kuopusta E90 on oikein kätevä. (kirjoitan tätäkin E90:llä, olen autokorjaamolla huollattamassa vaimon autoa)

Huh. Nokia saisi ruveta sponssaamaan meikäläistä :lol:
Onko muuten nimesi jo täällä?

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ke 07.05.2008 14:51

Haaskalintu kirjoitti:Vielä yhteenvetona: Suosin lämpimästi E90-kännykkää kätköilykäyttöön. Sillä voi tehdä käytännössä kaiken:
Tuossa laitteessa on kuitenkin yksi melko paha vika: 700 euroa. En haluaisi käyttää kännykkään paria sataa enempää. Jos työnantaja maksaisi puhelimen, niin sitten voisin tuollaista harkitakin. Mutta kun ei maksa, niin joudun ihan omalla rahalla ostamaan.

Jonkinlainen nettiyhteys puheyhteyden lisäksi maastoon pitäisi saada. Jos mukana tulee jotain muuta, se on plussaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”