Rämpimis kengät....

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ti 11.09.2018 18:42

Nyt on mrKopo parin vuoden jahkaamisen jälkeen päättänyt hommata kunnon goretex kengät....saappaat on turhan raskaat.
Olisiko ehdottaa jotakin ? Salomon houkuttaa, mut mikä niistä olisi riittävä ?
Budjetti 100-150€....ei haittaa jos halvemmallakin saa.
Tärkeimmät vaatimukset...vesitiivis, hyvä pito ja hengittävä.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan kokeneempien kommentteja :wink:

Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ti 11.09.2018 18:48

https://www.xxl.fi/salomon-x-ultra-3-gt ... 52_3_style
https://www.xxl.fi/salomon-x-ultra-3-mi ... 53_2_style

Jompikumpi.....mut kestääkö kovaa käyttöä ja onko oikeasti vesitiivis ?

ibis64
Viestit: 161
Liittynyt: Su 08.12.2013 21:22

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja ibis64 » Ti 11.09.2018 19:36

Huopa kumisaappaat, maksaa n.20€ ja sinne kun lykkää villasukat niin kyllä lähtee..eikun siis tarkenee ja on kevyet :D

Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ti 11.09.2018 19:43

Ei vakuuta.... Pitäisi pysyä hengissä liukkailla kallioilla

satunnainen
Viestit: 15
Liittynyt: Su 24.05.2015 21:27

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja satunnainen » Ti 11.09.2018 19:47

merrelillä on ollut seinäpito kallioilla jos siinä ei ole irtoavaa sammalta tai muuta irtolikaa

ibis64
Viestit: 161
Liittynyt: Su 08.12.2013 21:22

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja ibis64 » Ti 11.09.2018 20:05

Liukkailla kallioilla kuljettu ja edelleen hengissä, mutta ostaapi sitten ne merkkikengät niin pääsee vaikka mihin :D :D :D

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ti 11.09.2018 20:48

satunnainen kirjoitti:merrelillä on ollut seinäpito kallioilla jos siinä ei ole irtoavaa sammalta tai muuta irtolikaa
Merrellit on kyllä hyvät, ainakin omissani on Vibramin pohjat eli tuolla perusteella mitkä tahansa kengät missä on Vibram-pohjat pitävät hyvin.

https://www.partioaitta.fi/shop/merrell ... 677-noire/

anna.s
Viestit: 86
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja anna.s » Ti 11.09.2018 21:25

Mulla on Salomon Ridgeback mid2 GTX:t, jo toiset samanlaiset menossa. Vähän halvemmat kuin nuo tuolla ylempänä linkatut, tarjouksesta saa aina alle satasella. Itse tykkään että pohja on taipuisa eikä kauhean paksu, saa paremman tuntuman epätasaiseen maastoon kalliolla ja kiipeillessä. Mutta ehdottomasti ne mid-vartiset, matalammilla on kengät täynnä risuja ja nilkat naarmuilla!

Kesällä ostin syksyä ajatellen Salomon Outpath Pro GTX:t, lähinnä toivoisin että kun nauhat ovat piilossa, loska ei tartu niihin ja kengät pysyvät kuivempina ja kaikenmaailman risut ei mene niin helposti kengän varresta sisään. En ole näitä vielä käyttänyt kuin pari kokeilulenkkiä (kannattaa guuglettaa niin ymmärrätte mistä puhun) joten käyttömukavuudesta ei vielä ole kokemusta.

Periaatteessa uutena nämä kaikki kyllä pitävät vettä, mutta kastuuhan ne kun lahkeet kastuu -> vesi imeytyy sukkiin ja sitä myöten kengän sisuspehmukkeisiin. Ja ainakin omassa käytössä ei mene vuottakaan kun pieniä halkeamia alkaa tulla pohjan ja kankaan väliin joista vesi sitten pääsee läpi ainakin jos ihan lammikoita kahlaa. En sitten tiedä olisiko kalliimmat kengät tässä suhteessa kestävämmät.

mikkopit
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 06.09.2013 8:08

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja mikkopit » Ti 11.09.2018 21:44

Annan ääneni noille GTX ultra kengille, itse olen tallannut noiden edellistä mallia neljä paria loppuun ja viidennet menossa. Kengät ovat ainakin minun jalkaan passelit ja pitoakin tuntuu ihan mukavasti olevan (tosin kallioita alas tullessa ovat liukkaan tuntuiset välillä). Kenkäpari on kestänyt minun käytössä noin vuoden, jolloin kengistä alkaa pohjakuvio olla kulunut ja yleensä tuo vedenpitävä kalvo on saanut osumia kun kenkä on jäänyt kiinni johonkin oksantyhkään tai muuhun vastaavaan. Kulutustavaraahan nuo kengät on joten ei ole harmittanut sijoittaa tuota reilua satkua kerran vuoteen hyviin töppösiin.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ti 11.09.2018 21:47

Ei taas viitsi aiheuttaa pahennusta, mutta omat kokemukset on juuri Salomonin kengistä aika heikot. Pito on huippu luokkaa, mutta sisäpuoli on hyvin herkästi hajuja poimivaa ja valitettavasti myös veden pitävyys käytössä todella nopeasti poistuva. Vibram tekee hyvin monitasoisia pohjia ja minulla on useasta mallista kokemusta. Mm. Eccon järeissä puhvelinnanhkaisissa kengissä pito on onnetonta lähes millä pinnalla tahansa ja talvella lähes vaaralliset. Minulle Hanwag Tatra wide gtx on ollut tähän mennessä paras. Täysin hajuton parin vuoden käytön jälkeen ja pito on erittäin hyvä myös talvella. Huonoja puoliakin on. Kumisuoja kuoriutuu ainakin minun kengissä kärjestä ja painoa saisi olla vähemmän.

Neuvoja on vaikea antaa ja vielä vaikeampi vastaanottaa !

Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ti 11.09.2018 22:29

Jep jep.... Tässä kävi just niinku pelkäsin. Ei apua yhtään :D
Kulutustavaraa ku on niin vaikea arvostella, koska kaikki me ollaan erilaisia ja tavat liikkua ei samanlaiset.

Onko todella niin että 150€ kengät on loppuun ajetut vuodessa? :(

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 11.09.2018 22:54

Koplakopo kirjoitti: Onko todella niin että 150€ kengät on loppuun ajetut vuodessa? :(
En ole löytänyt yli vuotta kestäviä kenkiä. Toukokuussa ostin uudet Eccot (ei rämpimiskenkä edes) ja nyt jo sisäpuoli on kulunut puhki ja kohta hiertää. Päältä ovat vielä ok, suutari saisi pari lankaa ommella. Onhan noilla pari miljoonaa askelta otettu. Talveksi pitäisi nastakenkien lisäksi löytää ainakin yhden talven kestävät ja hiertämättömät kengät, mutta kovin on vaikeaa tällä koivella. Yleensä minulle suositellaan maihareita, mutta sisäänajovaihe on liikaa. Eccot laitoin matkalla lentokentälle jalkaan ja kävelin neljänä päivänä 20 000 askelta ilman rakkoja tai hiertymiä. Sellaiset talveksi gorena ja pitävällä pohjalla: unelmissani vain.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

zeepia
Viestit: 88
Liittynyt: La 02.11.2013 11:45

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja zeepia » Ti 11.09.2018 23:08

Mulla oli Meindlin Himalaya- vaelluskengät 250€ jotka kestää (mulla on kestänyt) ympärivuotisessa lähes päivittäisessä käytössä yli viisi vuotta. Kahdet kengät käytin niin loppuun että pohjakuvio alkoi olla varsin sileä. Kalvo toki alkoi vuotaa jo aiemmin eli saappaista eivät enää käyneet noin kolmen vuoden jälkeen. Hyvä tuki nilkalle ja muutenkin kivat kengät. Nyt lähti viikko sitten jälkimmäinenkin pari roskiin ja tilalle Jalaksen maiharit joissa vetoketju. Saas nähdä miltä tuntuvat kunhan kilometrejä kertyy enemmän, ensivaikutelmana hieman lerpummat popot.

Tuo nilkan tuki on minulle ehdoton kun lähden metsään tallustelemaan. Ja vaikka rahalla saa enemmän niin kalvojen saumat ja liikkumakohdat alkaa joka tapauksessa jossain vaiheessa vuotaa. Käyttöesine. On sitä sandaaleilla ja crocseillakin tullut metsistä purkkeja haettua...

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ti 11.09.2018 23:47

Minulla on nämä järeämmät käytössä maastossa ja kevyemmät kaupungissa/ei niin pahassa maastossa... ja olen tykännyt kummastakin versiosta. Tosin aloittajan ja muidenkin tulee huomioida se , että mikä sopii jonkun jalkaan ei välttämättä sovi toiselle.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... rces/60094

https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... stat/58236
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ke 12.09.2018 7:21

Unohdinkin kokonaan et tää Varusteleka on ihan toimiston nurkille....Taidankin käydä siellä fiilistelemässä buutseja ;-)

Avatar
Forestress
Viestit: 174
Liittynyt: La 17.09.2011 12:20

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Forestress » Ke 12.09.2018 10:50

Kunnon kengät! Yksi lempiaiheistani, kun on vähän renkkaa siellä sun täällä. ;-) Olin monta vuotta goretex-kenkien suurkuluttaja, mutta harmikseni totesin, että muovi on muovia, ja kosteudenpito lakkasi mun käytössä noin puolessa vuodessa kengissä kuin kengissä. Sitten siirryin nahkaisiin vaelluskenkiin (oikeaa nahkaa, ei mitään nupukkia). Tällä hetkellä mulla on käytössä _käytettynä_ ostetut nahkakengät, joilla edellinen omistaja kertoi popottaneensa maastoissa 7 vuotta. Nyt ne ovat olleet minulla 2-3 vuotta ja ovat edelleen ihan täydelliset, kun vaan muistaa laittaa rasvaa pintaan ajoittain. Mutta mieluummin rasvaa kuin jotain suihkutettavaa tököttiä. ;-) Minulla ei ole vaelluskengistä sitä kokemusta, että ne pitäisi ajaa sisään, kun vaan ovat oikean kokoiset ja malliset. Pohjan pitoon kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka märkä kallio/sammal onkin aina haastava. Hyvien nahkakenkien ainoa ongelma on se, että niitä on vaikea löytää, kun kaupat eivät myy niitä mielellään, kun ovat niin pitkäikäiset. Pointsit kuitenkin pintanahkakengille, ja vinkit jälleenmyyjistä ovat aina tervetulleita! :)

edit: piti oikein tarkistaa: tällä hetkellä ainakin Partioaitassa on myynnissä parikin eri nahkakenkää sopivalla nilkkakorkeudella. Ehkäpä asiakkaiden painostus on tuottanut tulosta! ;-)
--- Forestress - Forest is my Fortress ---

vkkvl
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 07.10.2014 13:04

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja vkkvl » Ke 12.09.2018 14:40

Koplakopo kirjoitti:Unohdinkin kokonaan et tää Varusteleka on ihan toimiston nurkille....Taidankin käydä siellä fiilistelemässä buutseja ;-)
Ei kannata kokeilla Haixin kenkiä voi muuten tulla liian suuri omistamisen halu :) Itse olin juuri ostanut muistaakseni Merrelin nahkaiset kalvokengät ennen Haixien sovittamista ja vain vaivoin kykenin jättämään Haixit kauppaan.

"Satasen" tekstiilikalvokenkiä eri merkeiltä eri varrenpituuksin on tullut ostettua monia ja vieläkin kaapista niitä löytyy. Jos eivät ole vuotaneet vettä jo uutena niin vähintään ensimmäisen kesän aikana. Liekö noin halvat kengät kalvotettu huolimattomasti kehnoilla materiaaleilla vai antaako tekstiilirakenne liian vähän suojaa kun eivät kestä. Vetoketjulliset nahkaiset kalvolliset moottoripyöräilykengät pitäneet sukat kuivina pienissä kahluuhommissakin vuosien kovasta käytöstä ja huonosta huollosta huolimatta.

Geottuset
Viestit: 36
Liittynyt: Su 27.04.2014 22:38

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Geottuset » Ke 12.09.2018 17:57

Kävelen työssäni paljon maastossa ja kengillä on tietysti tässä iso merkitys. Lisäksi tulee vapaa-ajalla kätköily-, partio-, metsästys-, kalastus- ja luoja tie mitkä reissut eli kilometrejä kertyy... Ostin aikoinaan viimeisestä harjoittelutilistä kalliit Meindl:t ja kävelin niillä 10 vuotta. Lopulta niistä lähti pohjat irti ja tässäkin vaiheessa ne olisi varmasti vielä suutari korjannut, mutta totesin hankintahinnan tulleen kuitattua jo ajat sitten ja hankin uudet vastaavat tilalle. Tarkoitus on taaplata niilläkin se 10 vuotta täyteen, tästä tavoitteesta on tällä hetkellä jo puolet täynnä :D .

Suosittelen nahkaisten tukevien jalkineiden hankintaa jos maastossa on tarkoitus vähänkään enemmän rymytä. Nimittäin kun se kalvo lopulta kuitenkin menee puhki saa nahkaiset kengät pitämään vettä rasvaamalla. Vaivaa siinä on, mutta näin aktiiviliikkujallakin riittää rasvaus kerran pariin viikkoon.

Huonoja kokemuksia tällä välin on tullut Haglöfs:n kengistä, jotka työnantaja hankki koko henkilöstölle. Ne kestivät tasan kaksi viikkoa ja sitten oli kärkikupit taittuneet painamaan varpaita. Nyt ne ovat palvelleet halkopinolla varsin ansioituneesti, mutta ei niillä voi metsään mennä.

Kumisaappaista parhaat on mielestäni Sievin valmistamat kevyet saappaat, tästäkin on tullut käytännön kokemukset työn kautta. Sievin saappaat kestää metsurien käytössä pari kesää niin kyllä keskiverto kätköilijä niillä varmaan sen puolen kymmentä vuotta vetää.

Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ke 12.09.2018 19:00

Nyt on viidessä kaupassa tullut kenkiä puristeltua.... Lopputulos seuraavanlainen: tarvitsen nahkaiset 250€ vaelluskengät ja jotkut kevyemmät 150€ lenkkarit :-(
Ei auta kuin vähän haudutella asiaa ja säästellä rahoja....
Ilokseni löysin Varustelekan poistohyllystä 25€ housut.... Ja kotona tajusin miksi oli "halvat".... Tasku on puhki ;-)

BeachHill
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 04.07.2011 22:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Rämpimis kengät....

Viesti Kirjoittaja BeachHill » Ke 12.09.2018 19:29

Koplakopo kirjoitti:Tasku on puhki ;-)
Hups, taskut vuotaa :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”