Haastekätköjen mielekkyydestä

Keskustelua haastekätköistä
Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 22.10.2012 9:35

PaavoN kirjoitti:Kätkön tekijän näkökulmasta D/T/aika- yhdistelmiä sisältävät haasteet asettavat paineita. Muutama oma kätköni olisi vaatinut ainoastaan purkin pientä siirtoa jolloin T-arvokin olisi muuttunut. Olen joutunut kuitenkin arkistoimaan ne ja olen tekemässä kokonaan uusia, jotta en joutuisi D/T/aika -haastetta suorittaneiden vihaamaksi ja kiroamaksi... :evil:
Tätä olen joskus miettinyt mutta toisaalta päättänyt että haasteissa on suorittajan velvollisuus todistaa suorituksensa enkä itse kyllä mitään arkisto-uusi purkki -rumbaa tekisi. Sen sijaan siirtäessä huoltolokiin kirjaa että "T muuttui 3 -> 1,5" jolloin kuka tahansa sen voi sieltä käydä katsomassa jos on ongelmia. Ei purkin tekijän hommaan kuulu muu kuin se, että purkki on kunnossa ja arvot kohdallaan :P

Haasteet muuten ovat mielestäni osittain kivoja, osittain häiritseviä. Itse kun en vielä ole oikein oppinut ignorea painamaan niin sitten ne aina häiritsevät kartalla kun ei pysty suorittamaankaan useimpia muun elämän vuoksi :) Osa on suoritettu mutta viimeistään vuositaulukkojen ja putkien takia huomasin että "pakkokätköily" meinasi viedä ilon koko hommasta. Pistin siis stopin moiselle ja jatkossa en ainakaan mitään pitkiä putkia aio suorittaa, korkeintaan jotain päiväurakoita tai esim. viikonloppukuntahyppelyn jotka on järjellisesti pienessä ajassa tehtäviä. Olen jopa miettinyt että voisi joskus tehdä muutamia haasteita itse, mutta sellaisia jotka ovat kohtuuhelppoja ja aloittelijaystävällisiäkin. Nykyään kun tuntuu että kaikki uudet haasteet ovat joko erilaisia tai vaikeampia kuin vanhat. Ei vain oikein viitsi uusia tehdä kun on haasteita ollut muutaman vanhankin huoltamisessa :oops:

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ma 22.10.2012 10:40

CatwClasu kirjoitti:Kalenterikätköily aloitettiin, mutta se alkoi aika nopeasti ärsyttää pakollisuutensa vuoksi. Sen verran kuitenkin kalenterihaasteita pohjustimme, että karkauspäivänä oli pakko hakea purkki..

Muidenkin pikkuhiljaa kerättävien haasteiden täyttyminen ei tietenkään haittaa vuosien saatossa, mutta perheellisinä ei kovin viheliäisiin munaraveihin viitsitä lähteä.
Yhden vuosiruudukkohaasteen tekijänä on pakko todeta, että eihän näissä vuosiruudukkohaasteissa ole aukkojen paikkaamista sidottu yhteen kalenterivuoteen. Murmelikohtaisestikin meni 366-haastetta suorittaessa ylimääräinen vuosikierros, kun ei ensimmäisellä yrittämällä kaikkiin valkoisiin ruutuihin ehtinyt täytettä saamaan ja tämä 5x365 viekin näppärästi vielä jokusen vuoden, että jokaiselle päivälle saa vaaditut 5 löytöä. Eli pakkokätköilyähän nämä haasteet eivät edellytä, ellei kätköilijä itse siitä sellaista halua tehdä.

Murmelikohtaisesti haasteet ovat pääosin ovat tuoneet uutta motivaatiota kätköilyyn, vaikka aluksi haasteiden rantautuessa Suomeen ne tuntuivatkin ajatuksena ikäviltä. Itsellä on muutamia suoritettuna, muutamia työn alla ja joitakin sellaisia, jotka on todettu ns. "mahdottomiksi". Reilun viiden vuoden enemmän tai vähemmän aktiivisen kätköilyn jälkeen lähikulmat ovat putsattu sen verran hyvin, että esim. 250-putket sun muut eivät enää perhe- ja työtilanteen huomioiden ole mahdollsia. Jotkut haasteet (kuten pitkät putket) rankaisevat rankemmalla kädellä enemmän kätköilleitä, nämä jäävätkin useimmiten ignoreen. Murmelikohtaisesesti omaan tahtiin suoritettavat ovat kivoimpia, olkoot sitten rautatieasema-, 0 km- tai kirkkohaasteita. Aja-aja-aja-haasteet eivät taas favopojoja murmeleilta saa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Haastekätköt”