Haastekätkö GC1QE9Q arkistoon Marraskuussa 2017

Keskustelua haastekätköistä
Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Haastekätkö GC1QE9Q arkistoon Marraskuussa 2017

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ke 05.04.2017 17:23

Tiedoksi:
Haastekätkö: Putki päällä -Cacher Challenge (GC1QE9Q) ei ole nykyisten ohjeiden mukaisesti toteutettu, joten kätkö arkistoidaan Marraskuussa 2017.

br, Mukkelus

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Haastekätkö GC1QE9Q arkistoon Marraskuussa 2017

Viesti Kirjoittaja tsahkali » To 06.04.2017 11:01

Lukeeko säännöissä niin, että kun säännöt muuttuvat, pitää kätköjäkin muuttaa?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Haastekätkö GC1QE9Q arkistoon Marraskuussa 2017

Viesti Kirjoittaja Tervas » To 06.04.2017 11:49

tsahkali kirjoitti:Lukeeko säännöissä niin, että kun säännöt muuttuvat, pitää kätköjäkin muuttaa?
Locationless -kätköt tapettiin (tilalle tuli Waymarking), muut saavat käsittääkseni jatkaa luonnolliseen poistumaan asti.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

v v a m team
Viestit: 54
Liittynyt: To 11.08.2011 16:55

Re: Haastekätkö GC1QE9Q arkistoon Marraskuussa 2017

Viesti Kirjoittaja v v a m team » To 06.04.2017 14:22

Kuten Tervas arvelikin, sääntömuutokset eivät GS:n mukaan koske ennen huhtikuuta 2015 julkaistuja haastekätköjä:
At this time, challenge caches published prior to April 21, 2015 are grandfathered into the game. As with any grandfathered cache, Geocaching HQ may archive caches which become problematic. 2.7. Challenge caches
Eli oma-aloitteisesti ei tarvitse ruveta arkistoimaan.

Muutenkin mielestäni kynnys haastekätköjen arkistoimiseen pitäisi olla mahdollisimman korkealla. Tämä on periaatteessa tietysti jokaisen kätköttäjän oma asia, mutta haastekätköjen pysyvyydelle on painava peruste: haastekätköjen ehtojen täyttäminen voi olla pitkä ja työläs prosessi, joka on käynnissä vuosia. Haaste voi olla suoritetunakin tuntemattomalla määrällä kätköilijöitä. Itse haastekätkö voi kuitenkin sijaita kaukana omalta alueelta, eikä kaikilla välttämättä ole mahdollisuutta kovin nopeasti päästä käymään kätköllä. Kun itse kätkö arkistoituu, valuvat samalla hukkaan niiden kätköilijöiden ponnistukset, jotka ovat ko. haastetta kohti tavoitelleet.

Tietääkseni Suomessa on toistaiseksi arkistoitu vain kaksi haastekätköä, onneksi luku on siis pieni. On toki hieno ele tiedottaa tällä foorumilla haastekätkön mahdollisesta arkistoinnista, mutta tämänkin foorumin tavoittavuus on rajallinen, eikä välttämättä tavoita suurta joukkoa haastetta tekeviä kätköilijöitä. Jos haastekätkön ylläpidon suhteen on vaikeuksia tai vaikkapa oma innostus lopahtaa, tulisi haastekätköjen elinkaaren jatkamiseksi tehdä kaikki mahdolliset toimenpiteet, esimerkiksi tarjota kätköä adoptioon, ennen sen arkistointia.

MickieWalker
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 29.04.2015 8:08

Re: Haastekätkö GC1QE9Q arkistoon Marraskuussa 2017

Viesti Kirjoittaja MickieWalker » To 06.04.2017 20:18

Komppaan täysillä edellisen näkemyksiä. Itse olen kyseisen haastekätkön hakenut eli oma lehmä ei ole ojassa, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että mitään haastekätköjä ei saisi IKINÄ arkistoida. v v a m team kiteytti hyvin, miksi ei.

Hyvin suurella todennäköisyydellä haastekätköt saa annettua adoptoitavaksi, jos ei itse enää halua tai voi purnukkaa ylläpitää. Ja tosiaan, jos kaikki haastekätköt arkistoitaisiin, jotka eivät täytä nykyisiä ehtoja, niin Suomesta humpsahtaisi kevyesti puolet haasteista arkistön syövereihin. Ei, ei ja ei! :) Myös omani kaksi haastetta menisivät samantien arkistoon. Onneksi on kuitenkin tosiaan niin, että vanhoja haastekätköjä ei tarvitse arkistoida eikä muuttaa.

Sinänsä tosi hienoa, että tiedotit asiasta hyvissä ajoin etkä vain naksauttanut purkkia arkistoon - mutta harkitsethan vielä? :)

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Haastekätkö GC1QE9Q arkistoon Marraskuussa 2017

Viesti Kirjoittaja Diksi » La 08.04.2017 9:22

Oijoi! Näyttääpi olevan vieläpä Tampereella. Jos adoptointi kelpaisi, niin ottajia kyllä löytyisi!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Haastekätköt”