Sivuston uudistusta

Ylläpidon tiedoituksia ja höpötystä sivustoa koskien
Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 27.06.2010 2:12

karkal kirjoitti:"Tilastofaktaa" taulukossa kohdassa "Löytömäärat ulkomailla" on kadonneet maat joissa löydöt on tehty, sekä näiden maiden löytömäärät. Kohdassa on vain löytöjen yhteismäärä seuraavasti "..................... XX". Johtuuko tämä sivuston uudistuksesta, ja onko muutos tarkoituksellinen.
joulu kirjoitti:Pocket queryllä tuodut ulkomaalaiset kätköt, niin virstanpylväistä on kadonnut kätkötyyppien kuvakkeet. Ei mikään iso juttu, mutta ku virheistä haluttiin tietää.
Kiitokset molemmille tiedoista!

Pitkän illan ja yön jälkeen nyt ulkomaanlöydöt alkavat olemaan kunnossa, tilastokuviin päivittyvät viimeistään kun kuvien välimuistiaika täyttyy ja ne uudelleenmuodostetaan (taikka tilastosivun hetipäivityslinkillä).

Illan ja yön aikana geocache.fi oli vallan hitaalla ja keskustelualuekin sulkeutui. Syynä oli ulkomaanlöytökorjauksesta johtuneet päivitystoimet mitkä ryöväsivät kaiken tehon (ja enemmänkin; kuorma heitteli päälle 20:n).

Nyt (toivottavasti) vastaavaa päivitysajoa ei enää tarvitse... nooh, aika näyttää. (vieläkin voi olla bugeja ulkomaanlöydöissä(kin) jne...

Tänne vaan lisää tietoja ongelmista; sunnuntaina olen pakotettu lähtemään taarun johonkin omituiseen toimintaan (jotain kätköilyä kuulemma?) mutta illasta palaan takaisin ja olen taas aamuyöhön säätämässä.

Nukkukaa hyvin ja niille jotka jo nukkuvatkin toivotan hyvää huomenta :D
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 28.06.2010 12:29

Vieläkin löytyi ulkomaan loggauksia jotka eivät olleet täydellisesti uudessa järjestelmässä; nyt taas asiaa korjattu... jospa nyt...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ma 28.06.2010 12:40

Joo nyt näkyy ulkomaan lokkauksetkin oikein. Vähän aikaa sitten vielä vain niiden yhteismäärä oli oikein, mutta maita näkyi vain yksi. Huomenna tuleekin monta tasalukua minun tilastoihini, kun aamulla haen yhden purkin ja jos saan vielä uusia tehtyä.... hups ei niistä enempää.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 28.06.2010 12:44

Jeps, mulla oli myös aamulla vielä vikaa mutten moisesta vielä jaksanut kysellä, kiitos taas :)

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ma 28.06.2010 13:03

Vielä löytyi pientä häikkää ulkomaanlöydöissä. "Tilastofaktaa" taulukon ulkomaanlöydöt korjautuivat nätisti klikkaamalla "päivitä kaikki kuvat välittömästi", mutta D/T taulukosta jäivät ulkomaan yhdistelmät puuttumaan.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 28.06.2010 14:23

GeoCheckerin mobiiliversion beta näki päivänvalon; bugeista jne. voi kirjoitella tänne :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 28.06.2010 14:36

Giliad kirjoitti:Vielä löytyi pientä häikkää ulkomaanlöydöissä. "Tilastofaktaa" taulukon ulkomaanlöydöt korjautuivat nätisti klikkaamalla "päivitä kaikki kuvat välittömästi", mutta D/T taulukosta jäivät ulkomaan yhdistelmät puuttumaan.
Kiitokset huomiosta; nyt toivottavasti korjattu.

Pahoittelen että tämä on tämmöistä säätöä; muutos oli tosiaan suuri ja ulkomaan lokien osalta vielä suurempi. Niiden käsittely ei perustu normaaliin logiikkaan (koska ei ole mahdollista ladata gc.com:lta niidenkin tietoja) ja myöskään niihin ei ole loki-urlia vaan ainostaan lokin id.

Niinpä ulkomaan lokit ovat tallennettu täysin poikkeavalla tavalla ja näköjään moneen paikkaan unohtuu määritellä uudet niiden lataus- ja parsintarakenteet. Mutta kunhan tämä siirtymävaihe on valmis niin käyttäjät pääsevät nauttimaan paljon nopeammin ja luetettavammin toimivasta palvelusta.

Vaikka toistaiseksi tallennetaan tiedot kahteen kertaan, uuteen ja vanhaan tapaan, niin jo nyt tietokantapalvelin pääsee helposti ylikuormalle. Tämä yllättäen on hyvä asia koska se kertoo että palvelin pystyy nyt käyttämään tehojaan palveluun; ennen palvelimen kuorma ei noussut koska se käytti suuren osan ajastaan tietokantakyselyiden lukittumisesta johtuneeseen odotteluun. Palvelin kun joutuu melkoiseen työhön tehdessään tarkastuksia ja päivityksiä olemassa oleviin lähes 1.5 miljoonaan lokiin samalla kun koittaa tehdä niistä myös hakuja ja muodostaa tilastoja jne.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ma 28.06.2010 14:46

Kiitoksia, nythän se näyttää taas erittäin hyvältä :)
haksu10 kirjoitti:Pahoittelen että tämä on tämmöistä säätöä
Ei mitään syytä pahoitella. Meitä käyttäjiähän nää muutokset vain palvelee. Tällanen välivaihe on pientä saavutettuihin hyötyihin nähden. Henkilökohtaisesti oon vaan iloinen, kun ensinnäkin a) on mahdollista saada noi ulkomaanlöydötkin näkymään tilastoissa ja b) jaksat lukea ja niin nopeasti reagoida näihin bugiraportteihin. Notta suuri kiitos taas hyvästä työstä :)

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ma 28.06.2010 20:10

Giliad kirjoitti:
haksu10 kirjoitti:Pahoittelen että tämä on tämmöistä säätöä
Ei mitään syytä pahoitella. Meitä käyttäjiähän nää muutokset vain palvelee. Tällanen välivaihe on pientä saavutettuihin hyötyihin nähden. Henkilökohtaisesti oon vaan iloinen, kun ensinnäkin a) on mahdollista saada noi ulkomaanlöydötkin näkymään tilastoissa ja b) jaksat lukea ja niin nopeasti reagoida näihin bugiraportteihin. Notta suuri kiitos taas hyvästä työstä :)
Juuri näin,komppaan täysin.

Ja kiitokset Haksu siitä pienestä fiksauksesta :wink: ,nyt ei tule enää huteja :oops:

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja stebu » Ma 28.06.2010 22:56

MooseM kirjoitti:
Giliad kirjoitti:
haksu10 kirjoitti:Pahoittelen että tämä on tämmöistä säätöä
Ei mitään syytä pahoitella. Meitä käyttäjiähän nää muutokset vain palvelee. ....
Notta suuri kiitos taas hyvästä työstä :)
Juuri näin,komppaan täysin....
Minä myös, vaikkei mua yleensö huolitakaan rytmisektioon.
(Epäortodoksiset ulkomaan PQ:t pelittää taas, kiitos!
-stebu

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 29.06.2010 1:10

Ja kiitokset kaikille!

Mainittakoon että lokiseurannan sanahaussa on vielä uudistetusta lokitaltioinnista johtuvia tulosongelmia. Sanahaku on todella hankala asia (josta mietin hetken luopumistakin) koska lokeja on jo 1.4 miljoonaa ja niihin kohdistuva vapaamuotoinen haku on todella raskasta palvelimelle.

Rajoituksin homma oli muutettu kevyemmäksi mutta sen myötä lokiseuranta ei osannut löytää lisäehdoilla, kuten halutessa vain tietyn kätkölijän lokit, kuin (pienen) osan lokeista. Nyt tätä puolta on parannettu mutta nyt taas aiheutuu data-ahdinko tilanteessa jossa lisäehtoja ei ole ja hakuun sopivia tuloksia olisi tulossa kymmeniä tuhansia. Tällöin haku on todella hidas.

Mutta pyydän odottamaan rauhassa, vika on siis tiedossa ja siihen on muutama eri ratkaisuidea jo suunniteltuna. Ratkaisun saaminen vain vie aikaa koska oikotietä onneen ei ole vaan eri tapojen suhteen täytyy tehdä suorituskykytestejä; mahdollisesti täytyy jopa tarttua tietokantamanuaaliin (RTFM) ja kokeilla vielä tehokkaampia indeksointeja.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 29.06.2010 3:50

Onkos harkittu sanakirjaan/-listaan perustuvaa indeksointia?

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja H&I. » Ti 29.06.2010 9:22

Liittyneekö uudistuksiin vai enkö vain ole aiemmin huomannut: IE7:lla Geocache.fi:n logon yläpuolista palkkia ei näy. Siis sitä, jossa on Tilastot Suosikit FTF:t Muistio Omat merkinnät jne.

Firefoxilla näkyy kyllä.
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
tamasochi
Viestit: 40
Liittynyt: Su 30.08.2009 1:53

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja tamasochi » Ti 29.06.2010 12:32

Ulkomailla tehtyjen löytöjen tyypit eivät näy oikein: perustilastossamme ei näy yhtään virtuaalikätköä vaikka niitä on tullut noudettua muutamia, nimenomaan ulkomailla.

Uudistuksen jälkeenhän kaikki ulkomaiset muuttuivat muotoon "Unknown". PQ:n lähettämisen jälkeen unknownit poistuivat, mutta ilmeisesti esim. virtuaalit on laskettu nyt johonkin toiseen tyyppiin kuuluvaksi sillä niiden määrä on nolla. Löytöjen kokonaismäärä on kuitenkin oikein.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 29.06.2010 13:08

tamasochi kirjoitti:Ulkomailla tehtyjen löytöjen tyypit eivät näy oikein: perustilastossamme ei näy yhtään virtuaalikätköä vaikka niitä on tullut noudettua muutamia, nimenomaan ulkomailla.

Uudistuksen jälkeenhän kaikki ulkomaiset muuttuivat muotoon "Unknown". PQ:n lähettämisen jälkeen unknownit poistuivat, mutta ilmeisesti esim. virtuaalit on laskettu nyt johonkin toiseen tyyppiin kuuluvaksi sillä niiden määrä on nolla. Löytöjen kokonaismäärä on kuitenkin oikein.
No niin, nyt ainakin 2 virtuaalia tuli tilastoihisi; onko tämä oikea määrä vai vieläkö jotain jäi puuttumaan?

Ongelma olikin tällä kertaa tuossa härvelissä joka muodostaa käyttäjäkohtaiset numerodatat lokeista, se olikin jäänyt ensimmäiseen uudistusvaiheeseen jossa ulkomaan lokit olivat vielä "hmm, täytyy keksiä mitä niiden suhteen" -tilanteessa. Nyt päivitetty uusimpaan logiikkaan ja pitäisi osata laskea kaiken.

Laitoin kyseisen härvelin nyt pakkopäivittämään kaikkien käyttäjien numerodatat joten joskus illalla tuo on saanut kaikkien käyttäjien datat kohdalleen... en uskalla edes arvioida kellonaikaa koska datan määrästä johtuen tuo on vallan hidasta.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 29.06.2010 13:12

H&I. kirjoitti:Liittyneekö uudistuksiin vai enkö vain ole aiemmin huomannut: IE7:lla Geocache.fi:n logon yläpuolista palkkia ei näy. Siis sitä, jossa on Tilastot Suosikit FTF:t Muistio Omat merkinnät jne.

Firefoxilla näkyy kyllä.
Hmm, tämähän on vallan outo bugi (ja olet varmasti sisäänkirjautuneena IE:llä?)

En suoraan keksi mitään selitystä, tuo palkki pitäisi olla perusHTML:ää jonka teorissa ei pitäisi mitenkään kadota. Itselläni näköjään IE on jo päivittynyt versioon 8 jolla palkki toimii joten voi olla että tämä täytyy jättää "korjaantuu kunhan selaimet päivittyvät" -tilanteeseen :(
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 29.06.2010 13:15

Seq kirjoitti:Onkos harkittu sanakirjaan/-listaan perustuvaa indeksointia?
Itse asiassa ei; olen hyvin huono keksimään mitään todellisesti järkeviä toimintatapoja. En osaa koodata taikka käyttää tietokantoja, vain räpellän jotain kunnes yllättäen ilmaantuu jonkinlaista tulosta esiin :P

Mutta täytyy nyt miettiä eri vaihtoehdot ja testailla niitä.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
tamasochi
Viestit: 40
Liittynyt: Su 30.08.2009 1:53

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja tamasochi » Ti 29.06.2010 13:17

haksu10 kirjoitti:Laitoin kyseisen härvelin nyt pakkopäivittämään kaikkien käyttäjien numerodatat joten joskus illalla tuo on saanut kaikkien käyttäjien datat kohdalleen... en uskalla edes arvioida kellonaikaa koska datan määrästä johtuen tuo on vallan hidasta.
Hienoa, kiitoksia! :)

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja H&I. » Ti 29.06.2010 13:30

haksu10 kirjoitti:
H&I. kirjoitti:Liittyneekö uudistuksiin vai enkö vain ole aiemmin huomannut: IE7:lla Geocache.fi:n logon yläpuolista palkkia ei näy. Siis sitä, jossa on Tilastot Suosikit FTF:t Muistio Omat merkinnät jne.

Firefoxilla näkyy kyllä.
Hmm, tämähän on vallan outo bugi (ja olet varmasti sisäänkirjautuneena IE:llä?)
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Se olikin heittänyt ulos jostain syystä. Kahden selaimen yhteiskäyttö sai vanhan lankaan.

Unohda siis koko juttu. Sori. Ensi kerralla katson useampaan kertaan ennen kuin painan "Lähetä".
** H&I. - aivourheilija **

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Sivuston uudistusta

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 29.06.2010 20:06

haksu10 kirjoitti:
Seq kirjoitti:Onkos harkittu sanakirjaan/-listaan perustuvaa indeksointia?
Itse asiassa ei; olen hyvin huono keksimään mitään todellisesti järkeviä toimintatapoja. En osaa koodata taikka käyttää tietokantoja, vain räpellän jotain kunnes yllättäen ilmaantuu jonkinlaista tulosta esiin :P

Mutta täytyy nyt miettiä eri vaihtoehdot ja testailla niitä.
Jotenkin vois kuvitella, että ainakin sanalistan vois runtata memcacheen ja indeksoida sitä vasten. Luulisi, että indeksin id:tä vastaan olisi nopeampi hakea, kun uniikkia indeksiä on hyvä käyttää...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ylläpidon tiedotteet”