MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Lappalainen
Viestit: 4
Liittynyt: To 06.11.2008 16:08

MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Lappalainen » To 06.11.2008 16:11

Moi kaikki. Olen aloitteleva alalla ja puhkun intoa etsiä ensimmäsitä kätköä, niitä tuntuu olevan tässä ihan kotinurkillakin tarjolla.

MIstään en ole löytänyt suomenkielisiä selityksiä kätköjen merkeille (koira, hevonen jne) Erityisesti kiinnostaa m itä tarkoittaa kätkön yhteydessä koiramerkki??

Pikaista vastausta odottaen, innokkaana odotan.

Kiitos

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 06.11.2008 16:21

Viemällä hiiren esim. koiran päälle tulee näkyviin selitysteksti. Koira tarkoittaa sitä, että kätkölle saa mennä koiran kanssa. Jos koiran päällä on kieltomerkki, niin alueella on koirat kielletty.
Ja toinen yleinen on lumihiutale, joka tarkoittaa sitä, että kätkö ei peity lumen alle talvella. Lumihiutale ja henkselit päällä tarkoittaa sitten päinvastaista.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 06.11.2008 16:23

Pikainen vedos yleisimmistä täällä
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja el2 » To 06.11.2008 16:24

Tarkoitat ilmeisesti atribuutteja joita voidaan liittää kuvakseen sen mukaan millainen paikka on. Koira esim tarkoittaa että sinne voi mennä koiran kanssa, henkseli yli niin ei voi mennä. Sama koskee muita merkkejä, kiipeily, uinti, lapsenkuva, moottorikelkka ja sitten se lierihattuinen ukko meinaa että pitää olla hieman vakooja meininkiä ja yrittää herättää mahdollisimman vähän huomiota perkilla.
haittaaks se

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Jusu » To 06.11.2008 16:25

Laitanpa linkin toiselle foorumille: Fin: Uudet Kätköattribuutit. Juttu on muutaman vuoden takaa. Muistaakseni siellä on aika hyvät selitykset, vaikken niitä nyt itse kerrannutkaan. Tosin noiden merkkien käytöstä saattaa olla hieman erilaisia käsityksiä.

Lappalainen
Viestit: 4
Liittynyt: To 06.11.2008 16:08

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Lappalainen » To 06.11.2008 16:27

Ok kiitoksia. Olin kuvitellut, että kun on koirankuva, niin kätköön on laitettu jotain koiraaa miellyttävää hajua ja koira voisi etsiä sen perusteella avuksi kätköä :oops:

Toisaalta voisiko tässä olla ideaa?

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 06.11.2008 16:30

Lappalainen kirjoitti:Ok kiitoksia. Olin kuvitellut, että kun on koirankuva, niin kätköön on laitettu jotain koiraaa miellyttävää hajua ja koira voisi etsiä sen perusteella avuksi kätköä :oops:

Toisaalta voisiko tässä olla ideaa?
Kätköihin ei saa laittaa mitään syötävää tai mielellään muutakaan tuoksuvaa; eläimet haistavat ne ja saattavat raadella purkin. Tai ainakin ottaa sen pois piilostaan.

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » To 06.11.2008 16:37

Koirat saa onneksi suht. helposti opetettua etsimään purkkeja ilman että niiden sisällä olisi herkkuja, sillä jotenkin ne vain ymmärtävät, että etsitään luontoon kuulumatonta muovipurkkia, jota useat eri ihmiset ovat lääppineet eikä mitä tahansa roskaa. Sitten pitää vain itse olla tarpeeksi vikkelä, että ehtii nähdä mistä kolosta purkki löytyi. Vielä kun kääpiömäyräkoiran saisi noutamaan nanomikroja kattoräystään alta.. :mrgreen:

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » To 06.11.2008 18:14

Murre&Mirre kirjoitti:Koirat saa onneksi suht. helposti opetettua etsimään purkkeja ilman että niiden sisällä olisi herkkuja, sillä jotenkin ne vain ymmärtävät, että etsitään luontoon kuulumatonta muovipurkkia, jota useat eri ihmiset ovat lääppineet eikä mitä tahansa roskaa. Sitten pitää vain itse olla tarpeeksi vikkelä, että ehtii nähdä mistä kolosta purkki löytyi. Vielä kun kääpiömäyräkoiran saisi noutamaan nanomikroja kattoräystään alta.. :mrgreen:
Se siittä! Mä en koulutakkaan tota mäyräkoiranpentua peurakoiraksi!

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 07.11.2008 8:00

Stone'5 kirjoitti:Jos koiran päällä on kieltomerkki, niin alueella on koirat kielletty.
Ei tarkoita.

Se tarkoittaa että
- koirat on alueella kielletty (onko näin vai ei, sen voi lukea Järjestyslaista)
- kätkön tekijä luulee että koiria ei saa viedä alueelle (onko näin vai ei, sen voi lukea Järjestyslaista)
- kätkön tekijä ei vain halua koiria kätkölle vaikka se onkin täysin sallittua kätkön tekijänkin mielestä (tällainenkin on tullut vastaan)
- alueella on esim. lasinsiruja (joilloin kätkön tekijän mielestä koiria ei kannata viedä kätkölle)
- tai sitten jotain muuta mikä ei ole vielä selvinnyt minulle (yksi kätkö on tullut vastaan missä on henkselit koirakuvan päällä eikä mikään ylläolevista päde (jos ei sitten tuo 'kätkön tekijä luulee että koiria ei saa viedä alueelle', on vain vaikea uskoa kyseisellä kätköllä tähänkään)
Ja toinen yleinen on lumihiutale, joka tarkoittaa sitä, että kätkö ei peity lumen alle talvella. Lumihiutale ja henkselit päällä tarkoittaa sitten päinvastaista.
Ei ihan näinkään.

Kyseinen merkki tarkoittaa onko kätkö talvella haettavissa vai ei. Vaikka kätkö ei peittyisikään lumen alle se voi olla paikassa jossa se jäätyy kiinni ja silloin laitetaan lumihiutaleen päälle henkselit.

mjjk
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 27.08.2008 5:39

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja mjjk » Pe 07.11.2008 8:51

finnranger kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Jos koiran päällä on kieltomerkki, niin alueella on koirat kielletty.
Ei tarkoita.

Se tarkoittaa että
- koirat on alueella kielletty (onko näin vai ei, sen voi lukea Järjestyslaista)
- kätkön tekijä luulee että koiria ei saa viedä alueelle (onko näin vai ei, sen voi lukea Järjestyslaista)
- kätkön tekijä ei vain halua koiria kätkölle vaikka se onkin täysin sallittua kätkön tekijänkin mielestä (tällainenkin on tullut vastaan)
- alueella on esim. lasinsiruja (joilloin kätkön tekijän mielestä koiria ei kannata viedä kätkölle)
Koiran kanssa kätköillessä, kannattaa muistaa että koiran irti pitämisestä on aika paljon määräyksiä myös metsästyslain puolella, joka aiheuttaa lisää rajoituksia, mitä tuolta järjestyslaista löytyy. Mutta jos koiran pitää kytkettynä, kaikki rajoitukset löytyvät järjestyslaista.

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Pe 07.11.2008 20:12

Minä yleensä kätköilen koirien kanssa. Siinä kun tulee kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Valitsen yleensä myös hakemani kätköt vähän sen mukaan.
Meille on tullut muutama kätkö vastaan joissa oli ihan törkeä määrä lasinsiruja ja muuta moskaa joten kätkön etsinnästä ei tahtonut tulla mitään kun piti kokoajan katsoa mihin hauvat voi astua :roll:

Sitten on niitä paikkoja jotka haen suosiolla ilman koiria.

Me ollaan vasta aloittelijoita tällä saralla ja vanhempi koirista on AI-VAN innoissaan kun vihdoinkin, hänen 6 vuotta kestäneen koulutuksen jälkeen ymmärrän kuinka hiton hauskaa on kaivaa kaikki mahdolliset kolot ja onkalot :lol:
Vielä kun saisin neidin ymmärtämään, että yrittäis ottaa sen purkin esiin ENNEN minua eikä vasta jälkeen...
Olenkin ajatellut, että tarvitsee alkaa tarkemmin "lukemaan" koiria kätköjen lähistöllä. Epäilen, että ne näyttää kätkön paikan, mutta en ymmärrä niiden merkkiä. Tai oikeastaan en huomaa, kun itse etsin niin innoissani.

Minä myös sitten haluan saada koulutus vinkkejä siihen kiipeämis juttuun!!! Sillä mun kropalla kun ei kovin hankaloihin paikkoihin kiipeillä :?

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 07.11.2008 20:33

finnranger kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Jos koiran päällä on kieltomerkki, niin alueella on koirat kielletty.
Ei tarkoita.

Se tarkoittaa että
- koirat on alueella kielletty (onko näin vai ei, sen voi lukea Järjestyslaista)
- kätkön tekijä luulee että koiria ei saa viedä alueelle (onko näin vai ei, sen voi lukea Järjestyslaista)
- kätkön tekijä ei vain halua koiria kätkölle vaikka se onkin täysin sallittua kätkön tekijänkin mielestä (tällainenkin on tullut vastaan)
- alueella on esim. lasinsiruja (joilloin kätkön tekijän mielestä koiria ei kannata viedä kätkölle)
- tai sitten jotain muuta mikä ei ole vielä selvinnyt minulle (yksi kätkö on tullut vastaan missä on henkselit koirakuvan päällä eikä mikään ylläolevista päde (jos ei sitten tuo 'kätkön tekijä luulee että koiria ei saa viedä alueelle', on vain vaikea uskoa kyseisellä kätköllä tähänkään)
Ja toinen yleinen on lumihiutale, joka tarkoittaa sitä, että kätkö ei peity lumen alle talvella. Lumihiutale ja henkselit päällä tarkoittaa sitten päinvastaista.
Ei ihan näinkään.

Kyseinen merkki tarkoittaa onko kätkö talvella haettavissa vai ei. Vaikka kätkö ei peittyisikään lumen alle se voi olla paikassa jossa se jäätyy kiinni ja silloin laitetaan lumihiutaleen päälle henkselit.
No, ehkä hieman yleistin asioita. Mutta täälläpäin asiat ovat yleensä mainitsemallani tavalla.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 08.11.2008 15:10

Stone'5 kirjoitti:No, ehkä hieman yleistin asioita. Mutta täälläpäin asiat ovat yleensä mainitsemallani tavalla.
Minulle ei ole vielä tullut vastaan yhtään kätköä jonne ei olisi saanut viedä koiria (vaikka joissakin onkin ollut tuo koirankuva ja henkselit).

Missä sellaisessa paikassa teillä niitä kätköjä on mihin koiria ei saa viedä? Tässä muistin virkistämiseksi Järjestyslaissa luetellut kielletyt paikat "yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua". Meilläpäin on kyllä noita lasten leikkipaikka -kätköjä mutta niissäkin purkki on leikkialueen vieressä, siis sallitulla alueella.

perhevaronen
Viestit: 39
Liittynyt: Su 23.03.2008 22:33

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja perhevaronen » La 08.11.2008 15:41

Enpä satu muistamaan onko kätköllämme Ankeavankila koirankieltoattribuuttia, mutta järjestyslain mukaan kätkö välittömään läheisyyteen ei saa koiria tuoda. Toki näköyhteys sallittuun paikkaan kiinnitettyyn koiraan säilyy tarvittaessa.
Jos et välitä pätkääkään siitä missä olet, et voi eksyä!

Pertsa25
Viestit: 63
Liittynyt: To 21.12.2006 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja Pertsa25 » La 08.11.2008 15:46

finnranger kirjoitti: Missä sellaisessa paikassa teillä niitä kätköjä on mihin koiria ei saa viedä?
Olen tehnyt kätkön Lahteen Launeen perhepuistoon (GC1B49A) jonne on järjestyslain perusteella koiran vienti kielletty, koska kätkö on lasten leikkipuistossa.
Jos siitä ei tule mitään, niin sitten siitä ei tule mitään, joten ihan sama!

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: MItä tarkoittavat merkit (esim. koira) kätkön kuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 08.11.2008 16:16

perhevaronen kirjoitti:kätkö välittömään läheisyyteen ei saa koiria tuoda.
Juu, onhan niitä varmaan sellaisiakin kätköjä joille ei saa viedä koiria. Enemmistölle "koirilta kielletyille" kätköistä kuitenkin saa viedä. Toistan sen minkä jo aluksi kerroin: asia selviää Järjestyslaista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”