Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Ke 07.01.2009 8:49

Gandal491 kirjoitti:Aivan! Mutta eikös 2. vihje voisi lukea esim näin:

2. D1
No voisihan siinä lukea vaikka mitä, mutta emme ajatelleet alkaa muuttaa kaikkia vihjeitä vain sen mukaan mitä joku muu kätköilijä niissä tahtoisi lukevan.
Sanon kuten Sikajack aikoinaan niin osuvasti totesi: "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin." Vihjettä ei muuteta, piste.
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ke 07.01.2009 9:49

reijamasa kirjoitti:
Gandal491 kirjoitti:Aivan! Mutta eikös 2. vihje voisi lukea esim näin:

2. D1
No voisihan siinä lukea vaikka mitä, mutta emme ajatelleet alkaa muuttaa kaikkia vihjeitä vain sen mukaan mitä joku muu kätköilijä niissä tahtoisi lukevan.
Sanon kuten Sikajack aikoinaan niin osuvasti totesi: "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin." Vihjettä ei muuteta, piste.
Aivan niin, eiköhän kätkön tekijälläkin ole oikeutensa. Olkaatte onnelliset kun joku niitä viitsii iloksenne väsätä.
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 07.01.2009 10:31

rp55 kirjoitti:Aivan niin, eiköhän kätkön tekijälläkin ole oikeutensa. Olkaatte onnelliset kun joku niitä viitsii iloksenne väsätä.
En ota kantaa yksittäiseen tapaukseen mistä säie on lähtenyt liikkeelle koskapa en kätköä tunne. Mutta sen sijaan yleisesti voisi sanoa, että toki kätkön omistajalla on oikeutensa mutta... Tuntuu tämän minä minä minä minä minä asenne tuntuu kovin helposti pulpahtavan pintaan tässäkin harrastuksessa varsinkin, kun ollaan sitä mieltä jotta jokainen toimikoon omalla tavallaan. Minä näkisin harrastuksen enemmänkin noudattavan kaavaa meille meille meille meille. Minä teen kätköjä muille en itselleni mutta sen sijaan haen jonkun muun meille tekemiä kätköjä.

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Minneli » To 08.01.2009 0:32

Tämä keskustelu tuo minulle jotenkin mieleen (siltä osin kuin se liittyy tähän tiettyyn kätköön eikä liiku yleisellä tasolla) sen, kun muutama kansanedustaja lyttäsi syksyllä Kansallisteatterin Tuntemattoman sotilaan maan rakoon iltalehtien palstoilla näkemättä sitä itse. Jotenkin se osoitti minusta aika huonoa harkintakykyä. Ihan sama tässä: kuinka voi sanoa , että vihje on turha/tyhmä/toimimaton/ärsyttävä ennen kuin on kokenut, minkälaisessa tilanteessa sitä vinkkiä on tarkoitus käyttää ja tulkita? Itse voisin hyvinkin kuvitella tilanteen, missä "et tarvitse vihjettä" on oikein hyvä vihje. Sehän voisi tarkoittaa vaikkapa, että seis, ajattelet nyt liian monimutkaisesti, etsipä mieluummin jotain ihan ilmeistä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kätköjen tekijöille sietää lähettää pieni kiitos mielessään purkilla käydessä. On jotenkin tosi hienoa, että niin moni tuntematon on nähnyt niin paljon vaivaa tuottaakseen minulle hauskoja hetkiä. Kiitos! Toivottavasti onnistun vielä itsekin ilahduttamaan muita, kunhan tässä ensin vähän vanhenen etsijänä. Pari idean alkua on jo muhimassa... :arrow: :idea: :idea:

Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » La 10.01.2009 20:03

Onpa mielenkiintoista seurata, kuinka pienestä kysymyksestä seuraa näinkin kiihkeä keskustelu. Uskon ehdottomasti siihen (tällä hetkellä ja tällä kokemuksella) että kätköjen tekijät ovat kätköjä laatiessaan liikkeellä vilpittömin mielin - eivät siis tehdäkseen kiusaa muille kätköilijöille. Jotenkin koko ajatus tuntuu absurdilta... Olen löytänyt vasta noin sata kätköä ja tähän mennessä kaikki ovat olleet mukavia kokemuksia. Haluankin tässä samalla kiittää kaikkia kätköjen tekijöitä tekemästään hienosta työstä, josta ei saa muuta korvausta kuin (ehkä / toivottavasti) hyvän mielen. Ainakin tuotatte hyvää mieltä ja hienoja kokemuksia sekä elämyksiä niin monille muille kanssaihmisille :)

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 10.01.2009 21:00

Corvus cornix kirjoitti:Onpa mielenkiintoista seurata, kuinka pienestä kysymyksestä seuraa näinkin kiihkeä keskustelu. Uskon ehdottomasti siihen (tällä hetkellä ja tällä kokemuksella) että kätköjen tekijät ovat kätköjä laatiessaan liikkeellä vilpittömin mielin - eivät siis tehdäkseen kiusaa muille kätköilijöille. Jotenkin koko ajatus tuntuu absurdilta... Olen löytänyt vasta noin sata kätköä ja tähän mennessä kaikki ovat olleet mukavia kokemuksia. Haluankin tässä samalla kiittää kaikkia kätköjen tekijöitä tekemästään hienosta työstä, josta ei saa muuta korvausta kuin (ehkä / toivottavasti) hyvän mielen. Ainakin tuotatte hyvää mieltä ja hienoja kokemuksia sekä elämyksiä niin monille muille kanssaihmisille :)
Kyllä siitä saa hyvän mielen. Kannattaa kokeilla. Etenkin vähän työläämpien kätköjen kohdalla on muka seurata, kuinka kätkön ratkaiseminen etenee. Esimerkiksi Loistaa pimeässä kätkööni liittyen olen vaihtanut monta yksityistä viestiä noiden kätköloggausten lisäksi. On ollut oikein mukava päästä kertomusten muodossa kokemaan toisille suunnittelemani seikkailun, vaikka sitä ei itse voikkaan kokea. Vilpittömästi voin suositella kätköjen tekemistä kaikille yli 20 kätköä löytäneille. Minusta tuon verran on hyvä olla löytöjä takana, jotta ymmärtää miten kätköjä tehdään ja kuinka ne luokitellaan.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » La 10.01.2009 21:11

No, ainakin 20 kätköä on minun mielipiteeni :wink: Itse olen tarvinnut aika paljon enemmän, jotta olen nähnyt erityyppisiä toteutuksia. Täällä Hämeenlinnan suunnalla on vain sellainen "ongelma", että kaikki äkkiseltään mieleen tulevat kivat mahdolliset kätkön paikat on kätkötetty :( Olen sitten aika monta ideaa joutunut hautaamaan, kun olen havainnut, että suunnittelemallani paikalla onkin jo kätkö. Myös Janakkalassa (Hämeenlinnan rajanaapuri), jossa on muutama erittäin aktiinen kätköttäjä, on melkein mahdotonta löytää kivaa kätkön paikkaa. Mutta onneksi on mökki Keski-Suomessa ja siellä on vielä tilaa!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 10.01.2009 21:20

Joo. Tee vain kätköjä Keski-Suomeen. Meille mahtuu kyllä aina lisää.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » La 10.01.2009 21:52

Kätkö / kätköt tulisivat olemaan kyllä Keuruun länsipuolella, joten matkaa Jyväskylästä olisi jonkin verran... Mutta paikka on kyllä hieno 8)

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 10.01.2009 22:00

Vihjeen otan itse käyttöön yleensä vain parissa tapauksessa:
1. Kätkö on kaupunki micro, ja en halua herättää huomiota.
2. Kätkö on syrjemmässä ja olen tonkinut vähintään 15-30 minuuttia kaikki 10-30m (riippuen puhelimen tarkkuudesta) sisällä olevat koloset.
Joten yleensä vinkki tulee tarpeeseen. Pari näkemääni vihjettä ovat olleet erittäin epäselviä tai moniselitteisiä... Vihje ei kuitenkaan mielestäni saisi olla "liian" spoilaava, etenkään jos kätkön D arvo on korkea.
Vihje: Vihje xvira nyyn ei muuten paljoa auta kauheassa kivikossa, etenkin jos gps tarkkuus on 20m :D Tai Vihje Kuusi, ei auta kuusimetsässä :lol:

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja maaria11 » La 10.01.2009 22:03

Corvus cornix kirjoitti:Kätkö / kätköt tulisivat olemaan kyllä Keuruun länsipuolella
Sitä odotellessa :D

Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » La 10.01.2009 22:09

No, voin kyllä ihan rehellisesti kertoa, että ennen kätköilemään lähtöä, kirjoitan ylös kaikki kätköihin liittyvät vihjeet ja muut tärkeät asiat. Siispä käytän vihjeet tavallisesti aina, jos vain olen muistanut ne kirjoittaa ylös johonkin vihkoon. Kuulun siihen ihmisryhmään, joka ajattelee: "Hullu paljon töitä tekee..." :D Isoimmat mokat ovat sattuneet siinä, kun en ole muistanut katsoa tarkkaan atribuutteja (esim. kätkö ei ole saatavilla 24/7) - kyllä on myöhemmin turha pyöriminen harmittanut!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 10.01.2009 22:30

Minä yleensä katson vihjeen, jos en muuten löydä. FTF jahdissa katson vihjeen lähes aina, koska silloin ratkaisee nopeus. Joskus on tullut myös unohdettua vihjeen olemassaolo, jonka vuoksi palaan vielä uudelleen Jyväskylän Rautatieasemalle katsomaan sen ainoan paikan, josta en katsonut. Joskus vihjeen katsominen on kyllä vaikeuttanut etsintöjä. Yhdellä kätköllä se sai minut etsimään kaikista muista paikoista, kuin kätkökolosta. Jälkeenpäinkään en ymmärrä, miten vihje liittyy kätköön tai sitten purkki on ajan kuluessa vaihtanut paikkaa.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Minneli » La 10.01.2009 23:17

Minustakin on hauskempaa katsoa vihje vasta sitten, jos en kerta kaikkiaan muuten löydä. Ja sitten on tietysti niitä, jotka eivät löydy, vaikka kuinka tavaisi vihjettä oikeinpäin ja väärinpäin... Onneksi myös usein unohdan koko vihjeen olemassaolon. Esimerkiksi ensimmäisiin löytämiini kuuluva Kalasataman metro on kätkö, jossa en muistanut ajatella vihjettä, ja niinpä meillä oli jästiystävän kanssa ihanankamalanraivostuttavanhauskaa, kun kätköäei vain meinannut löytyä, mutta periksikään ei voinut tietenkään antaa. Sitä suurempi oli sitten riemu, kun lopulta onnisti. Jos olisimme katsoneeet vihjeen, homma olisi ollut melkein liiankin selvä emmekä ehkä olisi hyppineet ja kiljuneet keskellä yötä metroaseman liepeillä ihan niin hulluina. Onneksi tapauksella ei ole silminnäkijöitä. :lol:

Nyt kun olen alkanut vähitellen miettiä omienkin kätköjen tekemistä, niin onpa muuten käynyt mielessä sekin, että kätkön ja mahdollisen vihjeen ja varsinkin mysteerin toimivuus kannattaisi varmaan testauttaa ensin jollakulla. Vai onko ihmisillä tapana tehdä niin? Jos tähän käyttää kätköilijäkaveria, niin hän saa kai merkitä kätkön löydetyksi ihan tavalliseen tapaan, vai kuinka, vaikka siis löytääkin kätkön jo ennen sen julkaisemista. Vai miten tämä menee?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 11.01.2009 11:19

Jos löytää kätkön ennen julkaisua niin sen saa lokata tavalliseen tapaan. Lokissa olisi suositeltavaa ilmoittaa että se oli FBA (Löytänyt ennen julkaisua). Ja lokkaaminen nettiinkin olisi reilua tehdä vasta FTF:n jälkeen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 11.01.2009 11:53

Minneli kirjoitti: Nyt kun olen alkanut vähitellen miettiä omienkin kätköjen tekemistä, niin onpa muuten käynyt mielessä sekin, että kätkön ja mahdollisen vihjeen ja varsinkin mysteerin toimivuus kannattaisi varmaan testauttaa ensin jollakulla. Vai onko ihmisillä tapana tehdä niin? Jos tähän käyttää kätköilijäkaveria, niin hän saa kai merkitä kätkön löydetyksi ihan tavalliseen tapaan, vai kuinka, vaikka siis löytääkin kätkön jo ennen sen julkaisemista. Vai miten tämä menee?
Koe-etsijä saa kätkön löytäessään kirjata itselleen FBA:n, eli hänestä on tullut pahamaineinen FBA-huntteri... :twisted:

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Minneli » Ma 12.01.2009 15:39

Stone'5 kirjoitti:Koe-etsijä saa kätkön löytäessään kirjata itselleen FBA:n, eli hänestä on tullut pahamaineinen FBA-huntteri... :twisted:
Hui, uskaltaakohan kaverille moista temppua tehdä... :lol: Vaan siis yleensäkö kätköjä ei siis testata ennen julkistamista, vaan mennään Mikkisofta-tyyliin "käyttäjät testatkoot"? :wink: Siis silloin kun kätkön, vinkin tai varsinkin mysteerin toimivuudesta ei ole t'ysin varma - usein tietysti on.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 12.01.2009 16:39

Harvoin olen nähnyt kätköjen testauttamista jollakulla. Mikään ei tietystikään estä tekemästä niin, hyvä vaan, jos mysteeriosuus on todettu toimivaksi.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 12.01.2009 17:03

Stone'5 kirjoitti:Harvoin olen nähnyt kätköjen testauttamista jollakulla. Mikään ei tietystikään estä tekemästä niin, hyvä vaan, jos mysteeriosuus on todettu toimivaksi.
Pitää sitten muistaa hankkia riittävän fiksu testaaja. Tumpelolla voi hyväkin mysteeri mennä pieleen :lol:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Itiq
Viestit: 95
Liittynyt: La 01.12.2007 15:56

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Itiq » Ma 12.01.2009 18:55

Minneli kirjoitti: Nyt kun olen alkanut vähitellen miettiä omienkin kätköjen tekemistä, niin onpa muuten käynyt mielessä sekin, että kätkön ja mahdollisen vihjeen ja varsinkin mysteerin toimivuus kannattaisi varmaan testauttaa ensin jollakulla. Vai onko ihmisillä tapana tehdä niin? Jos tähän käyttää kätköilijäkaveria, niin hän saa kai merkitä kätkön löydetyksi ihan tavalliseen tapaan, vai kuinka, vaikka siis löytääkin kätkön jo ennen sen julkaisemista. Vai miten tämä menee?
Kyllä minä ainakin olen testauttanut yhden monivaiheisemman multin kaverillani etukäteen (ks: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=), ja minusta se on ihan hyvä käytäntö. Kätköilykaverini on merkannut löydon FBA:ksi sen jälkeen kun FTF loggaus oli tehty verkkoon.
Ei se ole koira, se on susi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”