Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja KariM1 » La 24.01.2009 12:09

Dragonfly Vet kirjoitti:Oma nimimerkkini tuli nimestäni ja ammatistani.
Minä luulin, että tuo olisi johtunut Trackonfly-softasta :lol: Ajankohdaltaan softan julkaisu ja ensimmäiset näkemäni loggauksesi vain sattuivat niin lähekkäin.

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja LaraG » La 24.01.2009 13:45

Kätköilyä aloittaessa piti keksiä jokin sopiva nimi. Tuolloin pelasin tiiviisti eli olin jäänyt koukkuun erääseen Tomb Raider -peliin, josta oli hyvä lähteä kehittelemään. Siinä kun on naispuolinen sankarihahmo ja sen kun voi teemaltaan ainakin kuvitella liittyvän vähän kätköilyynkin. Ihan täydellinen Lara Croftin kaima kun en halunnut olla (koska tuo ulkonäkökin niin paljon häntä muistuttaa...) niin siitä tuli LaraG. G niinkuin Geo. Larat on edelleen peluussa.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 24.01.2009 19:34

KariM1 kirjoitti:
Dragonfly Vet kirjoitti:Oma nimimerkkini tuli nimestäni ja ammatistani.
Minä luulin, että tuo olisi johtunut Trackonfly-softasta :lol: Ajankohdaltaan softan julkaisu ja ensimmäiset näkemäni loggauksesi vain sattuivat niin lähekkäin.
Joo, kiinnitin itsekin samaan huomiota. Softa julkaistiin ihan heti rekisteröitymiseni jälkeen. Nimimerkki-idea on kuitenkin monen vuoden takaa. Nyt tähän harrastukseen liittyessä siihen vain tuoli tuo Vet lisäys, koska nimimerkki oli jo varattu. Sukunimeni tarkoittaa sudenkorentoa ja siitä siis tuo väännös kolmanteen kotimaiseen.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rContende
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 20.01.2009 15:10

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja rContende » Su 25.01.2009 23:38

No niin.Niinkuin monen muunkin kätköilijän nimimerkki juontaa juurensa irkkiin, niin myös minun. Joskus vuosituhanteen vaihteessa kaverini houkutteli minut irkkiin keskustelemaan.Ja kun ei ollut vapaana mikään ehdottamani nimimerkki, kaverini ehdotti Contender (sillä on sitten oma tarinansa sen ajan urheiluharrastuksesta juontuen) Kunnes sitten joku italialainen homokanavilla irkkaileva :evil: rupesi pöllimään mun nimimerkkiä jokaikisen serversplitin aikana tai kun olin muuten poissa verkosta. Toisinaan sain sen kaapattua takaisin, toisinaan en.Ja silloin kun tuo homppeli irkkasi minun nimimerkillä, minun irkkiklaienttini siirsi nimimerkkini viimeisen kirjaimen ensimmäiseksi. Myöhemmin lakkasin tappelemasta tyyppiä vastaan enkä toisaalta halua että minua mitenkään yhdistetään siihen tyyppiin. Sen kavereilta nimittäin en halua viestejä edes vahingossa :lol: Ja minullahan oli sitten kiire kirjautua GC.com:iin ilman sen kummempia miettimättä uutta nimimerkkiä.Tämähän piti vain olla kokeilu... :P Kohdattaessa kätköllä voi käyttää arkisempaa "Sakke"-nimeä. Ja on aikalailla helpompi lausua :)

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ma 26.01.2009 7:58

rContende kirjoitti:Ja kun ei ollut vapaana mikään ehdottamani nimimerkki, kaverini ehdotti Contender (sillä on sitten oma tarinansa sen ajan urheiluharrastuksesta juontuen)
Eikai sitä ole ammuntaa harrastettu?
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
rContende
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 20.01.2009 15:10

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja rContende » Ti 27.01.2009 4:33

Nyt menee hieman offtopiciksi, anteeksi, mutta vastataan. Olisihan se pitänyt arvata että joku täällä hoksaa. :wink: Joskus tosiaan on tullut paukuteltua.

Avatar
Maarukka
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 30.01.2009 21:49
Paikkakunta: Heinola

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Maarukka » Su 01.02.2009 13:30

Lempinimeni on Maaru, tietyissä piireissä, joten oli mukava rakentaa kätkötysnimi sen perustalle, eli >>>> Maarukka. Lisäksi nimi avaa persoonaani Maaru-rukka. Melko rukka, jee. :cry: Ja olen aika maa-nläheinenkin, ainakin välillä, ainakin lapaset. Ja on joitakin Rukka-merkkisiä vaatteitakin.

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Steamhead » La 14.02.2009 21:58

Vaimolle huikkasin että tähän pitäis keksii joku nimimerkki, mikä ois hyvä? No laita vaikka mölyapina tai höyrypää oli vastaus. Kuvaavia nimiä kumpikin joista päädyin tuohon jälkimmäiseen.

Avatar
Janson
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.02.2009 10:17
Paikkakunta: Joroinen

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Janson » Ke 18.02.2009 22:45

Nimimerkkini tarttui sarjakuvasta maailman vahvin nalle, kun piti keksiä jotakin ircciä varten. Kissaihmisiäkin olen.

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » To 19.02.2009 0:26

Oman nimimerkkini syntyhistoria on vielä eläkeläisenkin muistissa kun sen rekisteröin vasta vajaat kaksi viikkoa sitten.
"Geo"-sanahan esiintyy tämän harrastuksen piirissä yleisesti. "Scout"-sana on suomeksi partiolainen ja sitähän minä harrastin nuoruudessani
noin 10 vuotta oppien suunnistustaidon ja opettaen muitakin sekä luonnossa liikkumisen. Suunnistustaitoja harrastin myös myöhemmin vaikkakin
auton kyydissä istuen, nimittäin olin monet vuodet kartanlukijana ST-ajoissa (=autosuunnistusta). Nyt ajattelin kokeilla löytää kätköjä kartan ja
kompassin avulla ja mielellään ei ns. kätkörysiä (keskustakätköjä) vaan maastossa olevia. Sijainti/laatu on minulle tärkeämpää kuin määrä!
Nimimerkin loppuosa "JAE" muodostuu nimieni alkukirjaimista.
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
Dentaurus
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.03.2009 9:51
Paikkakunta: Hamina

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Dentaurus » Su 01.03.2009 10:00

Ihan mukava on lukea muiden nimimerkkien synnystä ja vastailenpa nyt minäkin. Vähän on ollut tosin harrastus katkolla sattuneesta perhesuhteellisesta syystä, mutta kevään ja kesän tullen varmaankin aktivoituu jälleen.

Eli nikkini on mulla käytössä useammallakin foorumilla ja alkuun se piti vaan keksiä ircin käyttöön mutta "jäi päälle". Eli koostuu ammatistani (hammaslääkäri) ja horoskoopistani (härkä) = denta ja taurus. Normipedanttina ihmisenä :lol: kirjoitetaan isolla alkukirjaimella Dentaurus.

Nimimerkin suojissa kätköilee lisäkseni muksuja 6v, 3v ja 2,5kk (josta syystä siis metsissä rymyäminen on ollut katkolla :D ) sekä harvakseltaan mieheni jonka mielestä urbaanikätköily ei oo mitään, pitää mennä kunnolla mettään, eikä autolla vierelle :)
"Etsin, kunnes löydän sun. En lopettaa vois kuitenkaan..." lauloi Aron Markkukin jo 70-luvulla ;)

Avatar
Annikainen
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 30.12.2008 23:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Annikainen » Ma 02.03.2009 20:22

Piti oikein tarkistaa etten ollut tänne vielä jotain selittänyt. :) Nimi Annikainen on äitini vääntämä lempinimi minulle ja juontaa juurensa ajalta, jolloin en vielä osannut edes puhua. 16 vuotta vihasin koko nimitystä, kunnes eräs nykyinen kätköilykaverini otti lempinimen puoliväkisin käyttöön. Ensin oli melko äkäinen, kunnes kaverin etunimestä johtuen kummallisen ajatusleikin päätteeksi meille jalostuivat alter egot Ilmari Hannikainen ja Hilmari Annikainen (minä). Tästä on nyt seitsemisen vuotta. "Sukunimet" olivat tosin silloinkin enimmäkseen käytössä, ja tätä nykyä olen Annikainen suunnilleen kaikkialla intter netissä ja monessa paikassa ihan oikeassakin maailmassa.
Nykyään kaveria harmittaa ettei laittanut kätköilynimimerkikseen Hannikainen vaan jotain ihan muuta. Toisaalta, eipä hän aloittaessaan tiennyt että minäkin olisin ollut innokasta kätköseuraa :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Metsähiipijä
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 03.03.2009 15:57

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Metsähiipijä » Ti 03.03.2009 16:01

Halusin lintuharrastajana ensin linnunnimen nimimerkiksi, mutta lintukirjan selaus ei tuottanut tyydyttävää ahaa-elämystä. Ei myöskään englanninkieliset nimet, jotka muuten ovatkin melko lailla tyhmiä kautta linjan. Siirryin sitten muihin eliöryhmiin ja sieltä löytyikin mieleinen ja hyvin osuva nimimerkki...

Avatar
Ronttimus
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 10.03.2009 14:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Ronttimus » Ti 10.03.2009 15:59

Täytynee itsekin kertoa sen verran että nikki on munnos minun muilla foorumeilla käyttämästä Rontti-nikistä joka on varmaan 10 vuotta vanha juttu kohta. Jotkut tuntevat minut jo ihan irl persoonanakin tuon nimen takaa ja olen tuossa toisessa harrastuksessani eli hevosissa tunnistettavissa nikistäni alueen harrastajien parissa. Kun Rontti oli varattu, en alkanut keksimään numeroita vaan lisäsin tuon mus-päätteen niin kuin olen joskus jonnekin muuallekin tehnyt.

Kerronpa itsestäni vielä sen verran että yksin/kaveriporukassa kätköilen, Aloitin vasta varsinaisesti homman tuossa tammikuussa kun hankin gps:n. Olen saanut jo yhden kaverin tartutettua oman gps:n hankintaan asti, toinen vaan seurailee mukana eikä ole vielä kirjautunut GC.comiin. Minuthan tämä harrastus innostutti saman tien kun kuulin, pikkuveli on aktiivinen kätköilijä ja osasi opastaa maalla asuvan tollon tietoiseksi kirjaimellisesti naapurimetsässä kököttävästä kötköstä. Ja siitä se idea sitten lähti, vaikka tuo lähikätkö on kyllä vielä noutamatta... Olen maalla asusteleva pikkuriikkisen päälle 3-kymppinen insinöörisnainen joka innostui tästä harrastuksesta kun tarvitsi aiemman harrastuksen ohelle jotain muuta ja liikuntaa enemmän. Pääasiallinen harrastushan on hevoset ja pihassa on 4:n hevosen talli. Toisinaan kätköreissuilla on mukana geokoira Sweepy. Tykkään luonnossa liikkua, mutta tarvitsen jonkun päämäärän miksi lähden ja menen minnekin tai en saa lähdettyä. Nyt se päämäärä löytyi erinäisten purkkien perässä juoksemisesta! :lol: Yllättävän hyvin harrastus lähtenyt käyntiin ja on se vaan mahtava fiilis löytää joku vähän suuremman työn takana ollut kätkö, välillä insinöörikin tuntee itsensä fiksuksi! :wink:

Jotta on kätköilijöissä muitakin kun äijiä ja nörttejä, kuten Haaskalintu tuolla aiemmin kommentoi! :P

tiantei
Viestit: 1
Liittynyt: Su 15.03.2009 17:00

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja tiantei » Su 15.03.2009 17:10

Oma nimimerkkini syntyi aikoinaan, kun ostin ensimmäistä kännykkääni. Paikallisen kännykkämyymälän asiakaspalvelija oli juovuksissa ja liittymän papereita kirjoittaessaan sekoili etunimesssäni kirjoittaen Timon sijaan Tiantei. Pikkasen meni pieleen, eipä sattunut sukunimikään kerralla oikein. :P

Ekojussi
Viestit: 60
Liittynyt: Su 15.03.2009 13:05
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola, Kymenlaakso

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Ekojussi » Ma 16.03.2009 15:07

Ihan etunimien lempinimistä eli Esko Juhani on nimet.
Ekojussi

kissemissee
Viestit: 5
Liittynyt: To 19.02.2009 22:11

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja kissemissee » Ma 16.03.2009 18:28

Minun nimimerkki on kaverin keksimä joskus pari vuotta sitten kun piti liittyä johonkin muuhun sivustoon. Yritettiin ensin monia muita nimimerkkejä mutta kaikki oli varattu. Lopuksi kaveri vaan laitto kissemissen joka oli varattu, mutta muutettiin se kissemisseeksi joka oli vapaa. Olen käyttänyt samaa nimimerkkiä kaikissa sivustoissa jossa olen mukana joten se tuli tännekin. En omista kissaa, vaan nimi tuli ihan vaan siitä että pidän eläimistä. (Sisko on allerginen joten tyydymme vaan ihaniin kilpikonniin :D )

Lisäyksenä vielä, siis kissemisse on ruotsia ja on käännettynä kisumisu.

Avatar
sohvaperuna
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 31.03.2009 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja sohvaperuna » Ti 31.03.2009 22:03

Tiliä geocaching.comiin luodessani en ollut etukäteen ajatellut nimimerkkiä, joten otin hyllystä sanakirjan ja aloin plarata sivuja. Aikani selailtuani ja monta hyvää vaihtoehtoa "varalle" valittuani törmäsin näikin liikunnalliselle harrastukselle sopivaan nimimerkkiin 'sohvaperuna'. Sitä ennen olin myös kokeillut joitain nimimerkkejä (en enää muista mitä), mutta ne olivat jo käytössä.

- Quidquid Latine dictum sit, altum videtur. - :wink:
Por favor hable más despacio.

välineurrheilija
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 01.04.2009 20:41

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja välineurrheilija » Ke 01.04.2009 20:47

On välillä tullut ennemmin hankittua välineitä ja säädeltyä niitä kuin lähdettyä kätköille ja kaveri siitä sitten on keksiny mulle nikin :D
Pessimisti ei pety! :)

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 01.04.2009 21:08

sohvaperuna kirjoitti:Tiliä geocaching.comiin luodessani en ollut etukäteen ajatellut nimimerkkiä, joten otin hyllystä sanakirjan ja aloin plarata sivuja. Aikani selailtuani ja monta hyvää vaihtoehtoa "varalle" valittuani törmäsin näikin liikunnalliselle harrastukselle sopivaan nimimerkkiin 'sohvaperuna'. Sitä ennen olin myös kokeillut joitain nimimerkkejä (en enää muista mitä), mutta ne olivat jo käytössä.

- Quidquid Latine dictum sit, altum videtur. - :wink:
Potato stapidi :D

Tiedän kirjoitin sen väärin.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”