Jästi?

Yleistä keskustelua kätköilystä
gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Jästi?

Viesti Kirjoittaja gsea » Ti 24.02.2009 20:09

Hei!

Nuorempana kätköjenhakijana (vain 64nyt), minua on askarruttanut kysymys,
miksi kätkön läheisyydessä olevia "ulkopuolisista" henkilöistä käytetään termiä "jästi"?
Lapsena olen oppinut, että jos on oikea hidasälyinen tai muuten vain " toope tai tauno"
olet jästipää.

No, kai jästi-sanan voi ymmärtää: ulkopuolinen.
Mutta... kuitenkin se sanonta on mielestäni turhan halventava ulkopuolisia kohtaan.
Ihan kivalla ulkoilureissuilla olen ("jästi")porukkaa tavannut, vaikka eivät kätköjä etsinetkään.
Mistähän termi rantautunut näinkin fiksuun porukkaan?
Kaippa muutamalla lisänäppäilyllä voi kirjata, mitä "jästejä" kätkön lähellä oli.
Itse en termiä en ole käyttänyt, enkä käytä.
Paitsi, jos "jästien" näen vaurioittavan tai tuhoavan kätköä.

Mistäpä termi tänne?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 24.02.2009 20:12

Veikkaisin itsekkin aloittelevana että se tulisi Harry Potterista jossa "jästi" tarkoittaa henkilöä joka ei taijo.(tai kätköile :D ) Asiasta en kuitenkaan ole varma.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ti 24.02.2009 20:24

Termin alkuperä on todellakin Harry Potter kirjoista peräisin. Kirjailija loi montakin uudissanaa velhomaailmaansa varten. Yksi niistä on muggle, joka on suomennettu sanalla jästi. Se tarkoittaa taikomiseen kykynemätöntä "tavallista" ihmistä. Termi on humoristinen ja jossakin määrin vähättelevä, mutta ei pahansuopa.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja el2 » Ti 24.02.2009 20:29

aku506 kirjoitti:Veikkaisin itsekkin aloittelevana että se tulisi Harry Potterista jossa "jästi" tarkoittaa henkilöä joka ei taijo.(tai kätköile :D ) Asiasta en kuitenkaan ole varma.
Saattaapa hyvinkin tulla tuolta, asiasta ei itselläkään tietoa ole. Joskus miettinyt samaan suuntaan tuota jästi termiä. Ensimmäiset Potterit kuitenkin ilmestyneet muutama vuosi (1997) ennen ensimmäisen kätkön perustamista (2000).
haittaaks se

Avatar
Kiikonen
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 16.09.2008 21:41

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja Kiikonen » Ti 24.02.2009 20:39

Joo, tuo pitää ihan paikkansa, Harry Potterista on jästi-nimitys peräisin. Itse en kyllä myöskään kauhean mielelläni käytä jästi-sanaa. Tuntuu jotenkin hölmöltä, joku pian luulee, että harrastan edelleen nuorten fantasiakirjallisuutta! (Olen sentään jo korkeakouluopiskelija!) Kyseistä vaikutusta ehkä hieman lieventää ainakin omalla kohdallani kun sanoo hieman kohdistaen "geojästi". Olisin kyllä mielissäni jos joku keksisi tälle jästi-sanalle vähän tyylikkäämmän synonyymin!

Kaivoin myös Geowikiä esiin ja sieltä ohjattiinkin jästi-hakusanalla sivulle "geojästi". http://geowiki.fi (edit. Suora linkki sivulle ei toiminut, koska osoitteessa on ä-kirjain.)
Viimeksi muokannut Kiikonen, Ti 24.02.2009 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~Ei aina niinkään se määränpää, vaan se matka sinne.~

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 24.02.2009 20:42

Itse olen käyttänyt termiä "sivullinen", koska jästi jotenkin tökkää meikäläisen korvaan...
There's always a cache somewhere

annale
Viestit: 8
Liittynyt: La 22.11.2008 21:11

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja annale » Ti 24.02.2009 21:02

Kiikonen kirjoitti:Joo, tuo pitää ihan paikkansa, Harry Potterista on jästi-nimitys peräisin. Itse en kyllä myöskään kauhean mielelläni käytä jästi-sanaa. Tuntuu jotenkin hölmöltä, joku pian luulee, että harrastan edelleen nuorten fantasiakirjallisuutta! (Olen sentään jo korkeakouluopiskelija!)
Voihan tokkiinsa, mie oon 33 tai jotain ja Potter fani... :lol:

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ti 24.02.2009 22:13

annale kirjoitti:
Kiikonen kirjoitti:Joo, tuo pitää ihan paikkansa, Harry Potterista on jästi-nimitys peräisin. Itse en kyllä myöskään kauhean mielelläni käytä jästi-sanaa. Tuntuu jotenkin hölmöltä, joku pian luulee, että harrastan edelleen nuorten fantasiakirjallisuutta! (Olen sentään jo korkeakouluopiskelija!)
Voihan tokkiinsa, mie oon 33 tai jotain ja Potter fani... :lol:
Sama ikä, sama vamma ja jo entinen korkeakouluopiskelija. Pottereita luin sekä ennen valmistumista että sen jälkeen. Minusta tuo jästi on ihan oiva nimi kätköilemättömälle ihmiselle enkä ollut tullut ajatelleeksikaan, että se jonkun korvaan särähtää. Mutta tietysti se kuullostaa vähän tökeröltä, jos ei tiedä sen alkuperää. Hyvä, että tuli puheeksi.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ti 24.02.2009 23:16

Etelänaapurimme käyttävät nimitystä "Mugu" tai "Geomugu".
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » Ke 25.02.2009 11:47

En halua olla jästipää, en taikomisjästi enkä mikään jästi.

En käytä sanaa jästi ihmisestä, jota en pidä jästipäänä. Minusta sana jästi on väheksyvä ja halventava, ei hauska eikä humoristinen. Vieraskielinen, samaa tarkoittava sana, ei satuta yhtä paljon kuin äidinkielinen sana. Arvelin sanan tulleen Harry Potterista, vaikka en ole kirjoja lukenut (hitusen yleissivistystä on). Luin Mikkozzz:n selityksen, että sana tarkoittaa taikomiseen kykenemätöntä, tavallista ihmistä. Minulle selitys kertoo, että kyseessä on vähättely.

Olen iloinen, kun huomasin, että tästä aiheesta on syntynyt keskustelua. Kiitos gsea! gsea oli kirjoittanut minun ajatukseni, joita itse en ole tänne nuorten ja nuorekkaiden ihmisten sivuille kirjoittanut. Olen kyllä pohtinut asiaa lähipiirissäni ääneenkin. Olen gsean kanssa samaa ikäluokkaa ja saanut ainakin tätä asiaa koskien samanlaisen kasvatuken kansakauolussa ja kotona. Meidän lapsuudessamme ja varhaisnuoruudessamme ei ollut televisiota emmekä altistuneet TV-ohjelmille, joissa nolataan toisia ihmisiä. En muista leikkejä, joiden ideaan kuuluisi toisten nolaaminen. Emme ole tottuneet äänestämään siitä, kuka on huonoin mutta joskus kyllä siitä, kuka sopii parhaiten johonkin tehtävään (en ole laajentanut tietämystäni katsomalla ko. ohjelmia, mutta kuulopuheista olen päätellyt äsken kirjoittamaani).

Kannatan Kiikosen ehdotusta siitä, että keksitään parempi termi kuvaamaan henkilöä, joka ei kuulu geokätköilijöihin.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 25.02.2009 11:56

bikingGranny kirjoitti:Kannatan Kiikosen ehdotusta siitä, että keksitään parempi termi kuvaamaan henkilöä, joka ei kuulu geokätköilijöihin.
En kannata. Nimitys "jästi" on kätköilyssä vakiintunut nimitys, jota ei käytetä negatiivisessa merkityksessä.

Jästi = (puhekieltä) piireihin kuulumaton, ulkopuolinen

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 25.02.2009 12:01

bikingGranny kirjoitti:Minusta sana jästi on väheksyvä ja halventava, ei hauska eikä humoristinen.
Minusta taas sana jästi ei ole väheksyvä, halventava, hauska eikä humoristinenkaan. Se on vain sana ilman muuta merkitystä kuin 'ei-geokätköilevä'.
bikingGranny kirjoitti:Luin Mikkozzz:n selityksen, että sana tarkoittaa taikomiseen kykenemätöntä, tavallista ihmistä. Minulle selitys kertoo, että kyseessä on vähättely.
Ei tuossa minusta ole mitään vähättelyä. Se kertoo vain sen ettei kuulu tiettyyn joukkoon. Väheksymmekö me ihmisiä jotka eivät kätköile? En minä ainakaan, ehkä pikemminkin pidän kätköilyä harrastavia hieman "omituisina" :lol:
Viikonlopun minieventtiin tullessani kysyin paikallaolijoilta että täältäkö se lähtee se kuljetus hullujenhuoneelle? Myöntäviä vastauksia kuului ...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 25.02.2009 12:47

hhuikuri kirjoitti:
bikingGranny kirjoitti:Kannatan Kiikosen ehdotusta siitä, että keksitään parempi termi kuvaamaan henkilöä, joka ei kuulu geokätköilijöihin.
En kannata. Nimitys "jästi" on kätköilyssä vakiintunut nimitys, jota ei käytetä negatiivisessa merkityksessä.

Jästi = (puhekieltä) piireihin kuulumaton, ulkopuolinen
Samaa mieltä.
finnranger kirjoitti:
bikingGranny kirjoitti:Minusta sana jästi on väheksyvä ja halventava, ei hauska eikä humoristinen.
Minusta taas sana jästi ei ole väheksyvä, halventava, hauska eikä humoristinenkaan. Se on vain sana ilman muuta merkitystä kuin 'ei-geokätköilevä'.
bikingGranny kirjoitti:Luin Mikkozzz:n selityksen, että sana tarkoittaa taikomiseen kykenemätöntä, tavallista ihmistä. Minulle selitys kertoo, että kyseessä on vähättely.
Ei tuossa minusta ole mitään vähättelyä. Se kertoo vain sen ettei kuulu tiettyyn joukkoon. Väheksymmekö me ihmisiä jotka eivät kätköile? En minä ainakaan, ehkä pikemminkin pidän kätköilyä harrastavia hieman "omituisina" :lol:
Viikonlopun minieventtiin tullessani kysyin paikallaolijoilta että täältäkö se lähtee se kuljetus hullujenhuoneelle? Myöntäviä vastauksia kuului ...
Joo. Kätköilevät ovat ne omituisemmat :D

Tarloituksena ei ole mitenkään loukata tai halveksua muita ihmisiä. Linkki wikisanakirjaan oli hyvä!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ke 25.02.2009 13:00

Pyytäisin vielä niitä, joita jästi-nimitys häiritsee tuon jästipää-mielleyhtymän takia, muistamaan, että suomen kieli (varmaan kaikki muutkin kielet) on täynnä sanoja, joiden merkitys on alunperin ollut ihan jotain muuta kuin mitä nykyään tai se vaihtelee murrealueittain. Painoarvoa kannattaa laitta mieluummin sille, mitä merkityksiä sanan käyttäjä siihen lataa. Ei kukaan kätköilijä väheksy ei-kätköileviä. Mitä järkeä siinä olisi? Minusta jästi on yksi hienoimpia uusia sanoja, ja vielä ihan suomalainen eikä mikään väännös englannista niin kuin suurin osa uusista sanoista.

Avatar
tilkkuliini
Viestit: 66
Liittynyt: La 30.08.2008 22:12

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja tilkkuliini » Ke 25.02.2009 13:38

Seurailin keskustelua ensin tyytyväisenä sivusta, mutta ihan pakko tulla sanomaan mielipide, kun sitä selkeästi niin kärkkäästi vastustetaan. Itse en kertakaikkiaan pysty näkemään mitään syytä sille, että 50-luvulla koulua käyneiden vuoksi termi "jästi" pitäisi muuttaa ihan vain siksi, että siitä tulee mieleen jästipää. Mitä pahaa siinä jästipäässä edes on!?

Joo, joo, tiedetään, ei sitä mihinkään ollaan muuttamassa, mutta minua nyt lähinnä ärsyttää asenne "Ei meidän nuoruudessamme!". Well, nyt ei ole enää teidän nuoruus, nyt on meidän nuoruus.

Kiitos ja anteeksi.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ke 25.02.2009 13:38

Kiikonen kirjoitti:Olisin kyllä mielissäni jos joku keksisi tälle jästi-sanalle vähän tyylikkäämmän synonyymin!
Kyllähän monille sanoille on keksitty "tyylikkäämpiä" vastineita. Ne eivät vain vakiinnu käyttöön. Kieli ilmaisuineen on asia, jota ei niin vain käskytetä. Moniko käyttää ilmaisuja myymiö, levylässy, eriö, äänisieppo ja oma suosikkini: sähkösäilyke. (Siis kioski, tiskijukka, WC, mikrofoni ja patteri)

Geokätköilyn synty ajoittuu aikaan, jolloin Harry Potter kirjojen suosio oli huipussaan. Kirjat olivat täynnä uudissanoja. On aivan luonnollista, että uusi harrastus poimi sieltä jotakin omaan käyttöönsä, kun se tarvitsi terminogiaa.

En tiedä miten kirjojen suomentaja päätyi sanaan jästi tai miksi sana muggle vakiintui geokätköilyyn. Niiden vaihtaminen on kuitenkin ihan yhtä mahdotonta kuin siirtyminen ajassa 12 vuotta taaksepäin.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 25.02.2009 13:43

Onko tässä nyt käymässä päinvastoin kuin n-sanalle joka alunperin tarkoitti mustahipiäistä ihmistä mutta nyt lähinnä USA-vaikutteiden perusteella koetaan hyvinkin loukkaavaksi.
Kieli elää ja sille emme mahda mitään, minusta (geo)jästi on ihan hyvä ilmaisu, sanalla on vakiintunut merkitys jonka koen mielumminkin humoristiseksi kuin solvaavaksi.
Yllämainittuja enemmän korviani kuumottavat nuorison harrastamat täytesanat joilla ei lauseen sisällön kannalta ole yleensä merkitystä (viitaten lähinnä agressiiviin).
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 25.02.2009 14:02

Tervas kirjoitti: Yllämainittuja enemmän korviani kuumottavat nuorison harrastamat täytesanat joilla ei lauseen sisällön kannalta ole yleensä merkitystä (viitaten lähinnä agressiiviin).
Jep! Alkavat raivostuttaa. Usein kuulee jopa että joka toinen sana on sisällön kannaltaa epäoleellinen kirosana.
HUOM! Allaolevat linkkit eivät ole tosikoille, tiukkapipoisille eikä välttämättä ole hauskoja edes normaalin ihmisen mielestä!

Tässä yksi esimerkki...

Ja tässä toinen...

Tämäkin olisi paha :lol:

Asiaa agressiivista... (Kiroilua ym.)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » Ke 25.02.2009 15:12

Juu, minä ainakin aion käyttää jästi -sanaa jatkossakin, koska se on hyvin kuvaava. Jos jonkun mielestä on coolimpaa käyttää vaikkapa jotakin englanninkielistä sanaa (esim. outsider), niin siitä sitten vaan. Omasta mielestäni jästi on hauska sana ilman minkäänlaista solvaavaa sävyä ja onhan mukavaa, että geokätköilijöillä on jonkinlaista omaa "inside" -sanastoa. Omalla tavallaan sekin on yhdistävää.

Avatar
Maarukka
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 30.01.2009 21:49
Paikkakunta: Heinola

Re: Jästi?

Viesti Kirjoittaja Maarukka » Ke 25.02.2009 15:22

Minusta jästi on oikein hyvä ja kuvaava nimitys. Pottereihin aikanaan perehtyneenä miellän sen hyväntahtoiseksi toteamukseksi - k.o. henkilö ei ole perehtynyt tiettyyn hobbyyn, mutta saattaa olla muuten mukava ja oikein viisaskin :wink: Mikä on sitten normaalimpi tila, tuo jästiys vai ei-jästiys, eli purkkien jäljittäminen? Sitä kukin tykönään miettiköön, mutta kyllä itse ainakin puen toisinaan ylleni AIKAMOISEN hörhötysviitan, joten minä siinä viitassa olen takuulla usein pöljempi kuin järkijästit! :?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”